Författare Ämne: SV&LV.  (läst 46904 gånger)

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.431
  • On the foothills of the Headlines...
SV: SV&LV.
« Svar #150 skrivet: lör 13 jan 2018, 23:40:16 »
Till att börja med så ser jag inte på de bilderna här, att det är en o-ring.
Så länge det finns information om vad det är för "o-ring"/drivrem, så är det lugnt. Min enda anledningen till min kommentar var att jag sett modeller med denna lösning där remmen har stelnat och information OM vad som ska sitta där saknades vilket gör det svårt att få modellen i drift igen.

De modeller du har sett är då oftast gamla UGJ/Perl-konstruktioner där det från början satt en onödigt tjock O-ring. Byter man dessa till tunnare (1 mm) O-ringar funkar fordonet mycket bättre och reservringar finns i vilken maskinprylsaffär som helsr.

Annars finns metoden med plansvarvade remskivor och Märklin slirskydd som remmar.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

SV&LV

• Handlare
  • Antal inlägg: 113
    • Skultorps Vagn & LokVerkstad
« Svar #151 skrivet: lör 20 jan 2018, 20:47:30 »
Nytt in på lager.
Linser för lampor i tre olika storlekar, och två färger.
Mer om dessa kan du läsa på här: http://www.svlv.se/linser.html

/Mika+
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #152 skrivet: lör 20 jan 2018, 22:31:01 »
Nytt i lager är fiberoptik.
Finns i 5 olika diametrar.
Mer information finns här: http://www.svlv.se/linser.html

/Mika+
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #153 skrivet: mån 22 jan 2018, 19:46:56 »
På gång för alla nollan-rallare så har jag två ångloksdetaljer på väg in i lager under denna veckan. Jag har fått bekräftelse på att de är skickade med UPS.

De delar som kommer är luftinsläppningsventiler och dimsmörjning.

Mer information kommer snart.

/Mika+
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #154 skrivet: lör 27 jan 2018, 11:00:59 »
Nu i lager för nollanrallare (1:45)!!!
Gjutet i mässing.

Luftsläppventil - 100:-

Fördelare / Dimsörjning - 120:-

/Mika+
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #155 skrivet: sön 01 jul 2018, 14:23:41 »
Just nu jobbar 3D-printern på högtryck med att göra banröjare till Jecos SJ litt. Z65 i ursprungsmålning.
Dessa levereras rödmålade i par, komplett till ett lok, och priset för dessa är 180:-.
Beställning kan göras nu.

/Mika+
« Senast ändrad: sön 01 jul 2018, 16:48:20 av SV&LV »
www.svlv.se

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 898
« Svar #156 skrivet: sön 01 jul 2018, 23:04:07 »
... banröjare till Jecos SJ litt. Z65 i ursprungsmålning.
...
/Mika+

Finns det någon god dokumentation att stödja definitionen av vad som avses med "ursprungsmålning" på?
Så länge man bara avser hytt och huvar på den serielevererade majoriteten av fordonen är det väl den visade mörkblå, vita och röda färgställningen som gäller. Men hur förhöll det sig med de olika delarna i underredets ändparti, dit även banröjarna hör? Det finns bilder på lite varierande färgsättningar något utspridd i tid och på olika individer dock med den ovannämnda färgsättningen på huvarna som gemensam nämnare.
Den äldsta bilden som jag kunnat lokalisera och som tydligt visar färg på banröjare är från juli 1966 då Lars Ryderberg fångade både Z65 517 och 536 i Sundsvall med grå banröjare och röd balk ovanför.  Inte fullt så gammal men ändå,  visar Z65 555 i Tvååker i augusti 1970 av Lennart Nilsson med samma färg på banröjare och balk. En tredje bild med samma färg på banröjare är t.ex. den på Z65 503 i Brösarp, tagen av Bo Gyllenberg i september 1971. På den egna bilden av Z65 575, tagen i Ulvsunda i augusti 1971, är lokunderredet och banröjarna för skitiga för att säkert kunna avgöra färgen. Men i februari 1974 tog jag själv bild på Z65 562 i Sundbyberg med röda banröjare och grå balk ovanför, fortfarande med blå-vit-röda huvar.
Man kan notera att alla de tidigare bilderna med grå banröjare visar lok som ännu inte erhållit ombyggnad av buffertbalken med deformationslådor för buffertarna, medan 562 har fått sådana men inte 575. Ett ändringarbete av den storleken var vanligt att införa i samband med större revision av fordonen. Kom den "omvända" färgsättningen av banröjare och balk också i samband med den ombyggnaden? Blev den möjligen också begränsad till de lok som hann få sin revision innan nästa färgsättning av hela loket i blå-orange infördes under 1970-talet?
- o000oo -

SV&LV

• Handlare
« Svar #157 skrivet: mån 02 jul 2018, 10:49:50 »
@d680ae
Mycket intresset med de olika målningarna på balk och banröjare.
Ofta på de bilder man ser så är banröjaren i så skitigt skick att det är svårt eller omöjligt att bedöma färgen.
Jag skulle vara glad om jag kunde få ta del av de bilder du hänvisar till, om du kunde maila dem till kontakt@svlv.se

Definitionen av ursprungsmålning syftar på Jecos modeller som banröjaren är gjord för, och här finns den mörkblå, vita och röda färgsättningen samt den blå orange "nyare" färgsättningen. Så i detta fallet blir då den mörkblå, vita och röda urprungsmålning.
I fullskala finns en helt annan målning, den på 489 som har rött över den vita randen, och blått under.
http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/POB%202015-12-27_zpsqhssiojf.jpg
http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Z65_dec-1961.jpg
Om man skulle definiera denna målning som ursprungsmålning eller provmålning kan jag inte svara på.

/Mika+
www.svlv.se

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 898
« Svar #158 skrivet: tis 03 jul 2018, 01:37:56 »
@d680ae
Mycket intresset med de olika målningarna på balk och banröjare.
Ofta på de bilder man ser så är banröjaren i så skitigt skick att det är svårt eller omöjligt att bedöma färgen.
Jag skulle vara glad om jag kunde få ta del av de bilder du hänvisar till, om du kunde maila dem till kontakt@svlv.se

...
/Mika+

Om Internet har det i vissa historiska och museala sammanhang uttryckts starka farhågor att vi riskerar att utsättas för "historisk förtunning" när allt som inte "ryms" på nätet förlorar uppmärksamhet och fokus. Jakten på bra färgbilder av Z65 i sin SJ-variant av "trikolorenfärgsättning" kan tas som illustration till denna risk. Det är verkligen inte gott om användbara bilder på nätet även om jag nedan tänker berika sortimentet en aning. Både bilderna jag refererade till och underlät att göra så härstammar med ett enda undantag från tryckta källor. Undantaget, bilden av 517 och 536 i Sundsvall är ju redan lokaliserad och känd. Övriga återfinns i publikationerna:
Den egna bilden på 562 med omvänd färgsättning på banröjare:

- o000oo -

SV&LV

• Handlare
« Svar #159 skrivet: tis 03 jul 2018, 19:16:37 »
Supernöjd med den grå.

@d680ae
Grym forskning, jag är imponerad och tacksam!

/Mika+
www.svlv.se

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.607
« Svar #160 skrivet: tis 03 jul 2018, 22:54:16 »
Det var ju tjusigt med en hänvisning. Den refererade litteraturen finns på Stockholms Stadsbibliotek så jag tror att den som vill se de beramade loken kan beställa för lån från de flesta bibliotek i Sverige som Fjärrlån - om nu det egna biblioteket inte har den.
Bengt W
H0 2R DCC

SV&LV

• Handlare
« Svar #161 skrivet: fre 30 nov 2018, 12:56:20 »
Jag har tagit fram ett litet växthus i etsad nysilver i skala 1:87.

Grymt lättbyggd byggsats som inte går att misslyckas med.

Dörren går att byggas som vänster- eller högerhängd eller stängd.

Mer information finns här: http://www.svlv.se/vaumlxthus.html

/Mika+
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #162 skrivet: fre 07 dec 2018, 18:17:22 »
På grund av försämrad krona jämfört med dollar, pund och euro har medfört att mina kostnader har ökat. Detta gör att jag från och med årsskiftet kommer att behöva göra lite prisjusteringar.
​Sjävklart kommer alla beställningar gjorda innan årsskiftet inte påverkas.
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #163 skrivet: ons 06 feb 2019, 09:57:36 »
Idag kom mycket fina koppelstänger i etsad nysilver som ersättning till Lilliputs på tok för grova.

https://www.svlv.se/koppelstaringng---sj-litt-ee2.html

/Mika+
www.svlv.se

SV&LV

• Handlare
« Svar #164 skrivet: sön 10 feb 2019, 16:28:14 »
Tog mig ork och tid idag och fräste fram ett AC-driv till Perl Modells fina lokomotor SJ litt. Z3.

Drivningen finns både med och utan ljud.
https://www.svlv.se/drivning-z3-perl---ac.html

/Mika+
www.svlv.se