Författare Ämne: N-skala: Bygg en Y1!  (läst 14527 gånger)

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« skrivet: tis 13 jan 2009, 12:54:51 »
God förmiddag!
 

I det avsomnade forumet "Modellrallaren" hade jag en byggkurs på motorvagn Y1, inklämd i en tråd som egentligen handlade om något annat (min vinterbana!). M a o, lite undangömd, sådär...

Kursen var rätt bristfällig för en självbyggare. Så - i väntan på en Regina-kurs - kommer här en uppdaterad och förhoppningsvis bättre version av Y1-tråden!  

 



 

Häng med på en byggsession!

 

 

Bygg en motorvagn litt Y1 i N-skala!

 



Littera Y1 utgör nog ett måste på en svensk anläggning med epoken sent 70-tal och framåt. Motorvagnen byggdes i 100 ex. 1979-80 och spreds snabbt över hela landet.

Y1 lämpar sej väl som nybörjarbygge då den inte har några svåra former. På ett enkelt sätt (och till låg kostnad!) går det att tillverka en schysst kåpa att passa in över ett lämpligt köpechassi. En kandidat är Fleischmanns gula holländska dubbelmotorvagn (nr. 7471). Då får du dessutom en Y1:a till på köpet om du vill, som släpvagn dock.
För ett par år sedan tog jag fram en Y1-kåpa åt en beställare, som försåg mej med ett Kato-chassi med rätt hjulbas.

 

Förebilden till den blivande modellen är Inlandsbanans AB (IBAB) Y1 i aktuell design,

nederst på bilden ovan.
Jag tänkte även parallellt köra en byggbeskrivning av ett vitrinmodellbygge utan funktion av sagda motorvagn.



 

Verktyg:



-  Skalpell med spetsigt blad

-  Pincett

     -  Linjal (transparent med tvärgradering)

-  Penslar, olika fina

     -  Stålpenna (för tusch)

-  Dokumenttejp till maskering





Färger:



     -  HUMBROL  silver 11, gul 24, mörkröd 20, svart 85, vit 130,

       sidenmatt klarlack 135 (eller vattenbaserad klarlack, halvblank),  grå 156, röd 174

     -  Svart och röd permanent spritpenna, ultrafin spets

-  Vit tusch på flaska (finns hos Matton)





Material:



      -  Glasklar kraftig plastfilm, A4-format (finns hos Panduro)

   

      -  ”Excellent”-kartong, ca 0,40, och 1,0  mm (alternativt Plasticard)

          För kåpa till en statisk modell: 0,40, 1,0 och 2,0 mm.



-  Metalltråd, ca 0,35

         För kåpa till en statisk modell: 0,35 och, 0,50 mm.



-  Lim: Casco vitlim (papp mot papp), RX-lim och Casco Kraft universallim (plast/papp/metall)

      -  Lufttorkande lera  (Panduro´s Hobby Clay Classic)

      -  Plastruct rör (eller plastisoleringen från kabel) diam. ca 1 mm diam och. 4 mm.

      -  Nubb (maxmått: längd 9 mm/skalle 3 mm) för självbyggda buffertar.



1. Ritning och bilder





 

 

Kopiera om ritningarna ovan till rätt skala med ledning av skalstocken. Överst har lagt in en gravyrplan med den ”utbredda” kåpan.

På den undre har jag försökt, med tungan rätt i mun, rita in läget för de hiskeliga sidokåporna för motorkylarna. De tillkom ju under 1990-talet - och fanns således inte på originalritningarna.

 

Sedan behövs förstås bilder på originalet - från olika håll!

En sajt att börja med är den här: http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y1.asp

 

 

Återkommer strax med steg 2  :P

 

Jörgen

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.930
  • alsum
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #1 skrivet: tis 13 jan 2009, 13:13:25 »
Visst har lust att bygga kåpan. Får se om hitta underrede från Flm..

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #2 skrivet: tis 13 jan 2009, 20:30:03 »
Får väl ge dej en lyckospark då, Alf!

Sverige kommer kanske härmed att åderlåtas på Flm Piccolo nr 7471  ;)

 


2.  Chassie i kartong till en statisk vitrinmodell:  

(Vill du bygga fungerande modell, hoppa till steg 3!)

 

Skär ut bottenplattan ut i grov kartong (2mm). Måtten tas från ritningen, och reduceras med plastfilmens tjocklek.

 



Det färdiga underredet till höger!

 

Här kan man förenkla en hel del, det är ju inte så mycket av underredet som syns från sidan.

 

Boggier/boggiesidor görs i 0,40 mm papp enl. bild.  Axelboxar: diam. 0,5 mm plaströr, sidodämpare: 0,5 mm metalltråd.

 

”Skit-tanken” tillverkas i 0,4 mm rör, med lera i ändarna som formas konvexa.

Övriga underredesdetaljer som motorer, växellådor, batterilådor etc skäres ut i 2 mm kartong.

 

Banröjare (plogar) kommer vi till senare!

 








Resultatet på närmare håll.


 

 

3.  Plastfilmen till kåpan





 







Ett lagom stort stycke plastfilm tejpas fast över ritnigen.  Alla konturer, fönster, dörrar graveras/ritsas in i filmen med spetsig skalpell. Början och slutet på taket (som ju ska böjas, inte vikas!) markeras endast med vattenfast spritpenna. Alla vyer ska hänga

ihop.

 





Det börjar anas en Y1:a! Färdiggraverat och utskuret.

Nu kommer det svåra: böjningen av taket! För att få rätta stuket på takformen kan man ritsa några parallella anvisningar på plastens baksida, se bilden ovan.

 







På bilden ovansyns takets räfflor (på plastens utsida!) Obs, böjanvisnigar på insidan och räfflor på utsidan får inte sammanfalla - plasten kan knäckas vid böjning!

 

Notera även att hytten smalnar av lite mot fronten, från dörrparet räknat.

 

 

Återkommer!

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.930
  • alsum
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #3 skrivet: tis 13 jan 2009, 21:38:47 »
Jag tycker lite svårare än plasticar. Men se ju lättare du gjort och skära nästan en hel kåpan. Jag skära plasticar delar och limma ihop. Helst med motor drivningar också. Inte i vitrinskåp modell.  Du byggde så enkelt ut. Jag bara häpna och stora ögonnär du visade bilder. Oj jag tappade en tand för gapa över. hehe

kjellgerik

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 185
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #4 skrivet: ons 14 jan 2009, 15:45:55 »
Hej Jörgen,
 

jag tänkte försöka mig på att bygga en Y1 efter din byggtråd!

 

Går det att få Y1-ritningen i högre upplösning, det är väldigt svårt att läsa texten på den?

 

Var hittar man ”Excellent”-kartong, ca 0,40, och 1,0  mm ?
// Kjell

Tc Elleruds Järnvägar i 'N'

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #5 skrivet: ons 14 jan 2009, 16:12:25 »
Citat från: kjellgerik
Hej Jörgen,
 

jag tänte försöka mig på att bygga en Y1 efter din byggtråd!

 

Går det att få Y1-ritningen i högre upplösning, det är väldigt svårt att läsa texten på den?

 

Var hittar man ”Excellent”-kartong, ca 0,40, och 1,0  mm ?


Hejsan! Kul att du vågar testa :)

 

Bilduppladdningen klarar visst  bara 250 kb, tror inte det kan bli så mycket bättre.

Hursom, "texten" du syftade på är av teknisk fikon-art från tillverkaren, inget som rör vårt modellarbete  ;)

Skicka mej ett mejl, så kan jag försöka mejla tillbaka en något bättre upplösning på ritningen!

Kartongen hittar du hos Matton-butiken eller Kreatima.

 

Mvh Jörgen

Stightag

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 278
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #6 skrivet: ons 14 jan 2009, 20:12:31 »
Aha, det här ser riktigt intressant ut.
Hur får man till rillningen på taket sedan undrar jag?
Stig H Tåg.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #7 skrivet: ons 14 jan 2009, 20:56:14 »
Citat från: Stightag
Aha, det här ser riktigt intressant ut.
Hur får man till rillningen på taket sedan undrar jag?


 

Bra att du frågar, Stightag!

Ett moment som jag nästan höll på att glömma:

 

Forts. steg 3.


Takets rillor (på utsidan) graveras in efter att taket böjts till. Platta ut taket tillfälligt och gravera rilla för rilla, parallellt med ca 2 mm avstånd.

Böj till taket igen, till rätt form.




 

Avancerat? Prova först på en bit plast - dels så djupet blir det rätta, dels för att få in flytet med regelbundenheten...!

Administratör

  • Administrator
  • *****
  • Antal inlägg: 630
    • http://www.svensktmjforum.se
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #8 skrivet: ons 14 jan 2009, 21:06:37 »
Citat från: jorgen.edgar
Bilduppladdningen klarar visst  bara 250 kb, tror inte det kan bli så mycket bättre.


Om det är OK för dig Jörgen och intressant för er andra, så kan vi lägga upp större filer än 250 kb direkt på servern för nedladdning via länk. Skicka i så fall ett mail till administrator@svensktmjforum.se med önskad fil, så fixar vi det!  :)

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #9 skrivet: ons 14 jan 2009, 21:39:25 »
4.  Förstärkningar inuti kåpan

 

Dags för förstärkningar i kåpan, använd gärna RX-lim (som trådar mindre än universallim).

 

Kåpan till fungerande modell:

 

Fodra upp insidan av taket en 0,40 mm kartongskiva (126x20 mm), böj på längden till rätt rundning. Att böja i kartongens fiberriktning brukar underlätta!

Sedan skär vi till förstärkningen till långsidorna i ett stycke, 0,40 mm kartong. Är chassiet slankt, blir det mer plats över och man öka på tjockleken till 1 mm.

Skär ut öppningar för fönster.

Svärta alla kartongkanter som ligger vid fönster.

 

Limma fast. Ta sparsamt med lim och se upp för limspill i fönsterglasen!

 


Nu kan vi foga ihop skarven front-långsida. Limmas kant-mot-kant, ev kan ett stödförband av papp/plast behövas.

Notera att vagnsändarna smalnar av en aning.

En förstärkning av kartong kan behövas i frontpartiet under vindrutorna.


 

 

Måla därefter mörkgrått invändigt.

 

Tyvärr har jag inte någon bild på arrangemanget ovan...

 

 

Statisk modell:

 

         

 

Här är det istället "spant" som gäller, alltså mellanväggar i 2 mm papp med jämna mellanrum (i ungefär varannan fönsterstolpe) som stadgar upp korgen. Limmas mot plasten med Casco Kraft Universal. Nederst på bilden ses spanten monterad!

 

Innan det torkat, var noga med att kåpan riktats!

 

Nu kan vi foga ihop skarven front-långsida. Limmas kant-mot-kant, ev kan ett stödförband av papp/plast behövas.

Notera att vagnsändarna smalnar av en aning.

 

En förstärkning av 1 mm kartong kan behövas i frontpartiet under vindrutorna.

Måla därefter mellanväggarna i mörkgrått.


         
.

Stightag

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 278
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #10 skrivet: tor 15 jan 2009, 00:12:46 »
Citat från: jorgen.edgar
Citat från: Stightag
Aha, det här ser riktigt intressant ut. Hur får man till rillningen på taket sedan undrar jag?

?


?


Bra att du frågar, Stightag!


Ett moment som jag nästan höll på att glömma:





Men är inte rillorna utanpåliggande så att säga?
Så hur får man dem utåt om man graverar inåt?
Är jag trög nu?
Stig H Tåg.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #11 skrivet: tor 15 jan 2009, 13:23:38 »
Citat från: Stightag
Men är inte rillorna utanpåliggande så att säga?
Så hur får man dem utåt om man graverar inåt?
Är jag trög nu?


Nejdå, du är inte trög, alls icke! Det är snarare jag som missar lite här & där i

pedagogiken  :oops:

Momenten är svåra att klä i ord, just för att dom sitter i min ryggmärg.

 

Om du provar att gravera på en bit plastfilm (ganska djupt utan att skära igenom) kan du sen känna att det bildats "vallar" i det graverade. Vid målning senare, blir dessa till de utstickande rillor du vill åstadkomma!

Det fina med kråksången: denna metod är även suverän när man vill ha t. ex. korrugerade vagnssidor...!

Jo, man blir lite av en "kul typ" efter att ha ritsat 20 parallella linjer på liten yta  :???:  :lol:

 

mvh Jörgen

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #12 skrivet: lör 17 jan 2009, 00:08:06 »
5.  Vagnsändar

(Gäller både statisk och fungerande modell)



Hytt-taken väljer jag att göra i lufttorkande lera, med hänsyn till att hytterna smalnar mot ändarna samtidigt som taket sluttar.

 

Räkna med ett ett par timmars torktid, plus att den krymper ”någon My”. Därför måste man lägga på lite lera i efterhand. Slipa sedan med fint slippapper.

 

Detaljer på fronterna:





Lykthuset (1) på taket skäres till av plastfilm och bockas till (eller formas rentav i lera!) efter ritningen. Kortsidan (fronten) (2) görs separat i plastfilm.

 

Själva lyktorna (3) , både de övre och de nedre, är tillkapade från isolerkabel (diam 1,5 mm, längd 0,5 mm)
Buffertar (4) är något så enkelt som nubb, och bufferttallrikar (5) i plastfilm eller plasticard.

 

Skruvkoppel till statisk modell (6) bockas till i 0,5 mm metalltråd, ”dubbelvikt” för att efterlikna originalet.



Plogen (7), här utskuren i ett stycke i papp eller plast, trycks mot en bit förformad lera (8) för att få sin rätta klyvarform och limmas mot bottenplattan.

På en fungerande modell ställer kopplet till det.... Gör en tillräckligt stor öppning i plogen. Eller kanske utelämna den helt, iaf i ena änden!



Det utbyggda luftintaget (9) skäres till i ett stycke, i plastfilm (kan utelämnas...!)

 

 

Mickeljobb, sa Bull...







 


 




 



Detaljstudie – plogar m. m. på plats!

Här syns även destinationsskylten. Skäres ut i 1 mm kartong med samma rundning som taket, dock någon mm indraget.

 

På bilden saknas ännu lyktorna.

 

 

Trevlig bygghelg!

 

//Jörgen

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #13 skrivet: lör 17 jan 2009, 11:54:02 »
Citat från: jorgen.edgar
Citat från: kjellgerik
Hej Jörgen,
 

 

Går det att få Y1-ritningen i högre upplösning, det är väldigt svårt att läsa texten på den?

 


Hejsan! Kul att du vågar testa :)

 

Bilduppladdningen klarar visst  bara 250 kb, tror inte det kan bli så mycket bättre.

Hursom, "texten" du syftade på är av teknisk fikon-art från tillverkaren, inget som rör vårt modellarbete  ;)

 

Mvh Jörgen


 

Jag har själv skrivit ut ritningen nu, och kan konstatera att skärpan på´n duger för ändamålen!

Tack iallafall för ditt tidigare erbjudandet, Admin  :)

 

Men, som sagt, är det någon som vill ha en skarpare ritning är det bara att mejla mej på

jorgen(tabort!)edgar67@hotmail.com så fixar jag det.

kjellgerik

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 185
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #14 skrivet: lör 17 jan 2009, 16:14:26 »
Hej,
ser spännande ut och fort går det... Några fågor:
 

1) Jag undrar, hur får du till "lerklumpen" som senare skall forma plogen? Har du någon form att utgå från eller formar du den "bara" tills det ser bra ut?
När du sen skall forma plogen efter mallen hur får du pappen/plasten att hålla formen?
 

2) Jag ser att när du ristat i plasten så har du inte varit så noga med att avsluta ritsen exakt utan den verkar ha rejäla överskjut lite här och var (syns ganska bra på fönstren på sista bilden ovan). Innebär det att man inte behöver vara så noggrann, då det ändå döljs senare i bygget?
// Kjell

Tc Elleruds Järnvägar i 'N'

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #15 skrivet: lör 17 jan 2009, 21:13:31 »
Citat från: kjellgerik
Hej,
ser spännande ut och fort går det... Några fågor:
 

1) Jag undrar, hur får du till "lerklumpen" som senare skall forma plogen? Har du någon form att utgå från eller formar du den "bara" tills det ser bra ut?
När du sen skall forma plogen efter mallen hur får du pappen/plasten att hålla formen?
 

2) Jag ser att när du ristat i plasten så har du inte varit så noga med att avsluta ritsen exakt utan den verkar ha rejäla överskjut lite här och var (syns ganska bra på fönstren på sista bilden ovan). Innebär det att man inte behöver vara så noggrann, då det ändå döljs senare i bygget?

 


Bäst att hålla i hatten...  :P

 

Svar på dina frågor:

1)  Det behöver inte vara just en lerklump som fundament till plogen, det går lika bra med selle....ähum, grov kartong!

 

Jag har ritat upp en "utbredd" ploghalva, till höger nedan:

 



 

De streckade ytorna är hjälpflikar (när plogen ska böjas på längden) som ska skäras bort senare.

Triangeln t. v. är fundamentet, som kan formas i lera, ca 5 mm tjock. Eller kartong, som sagt. Ploghalvorna limmas vinklade mot fundamentets sidor.

 

2) Alldeles riktigt, de graverade linjernas möten i fönsterhörn etc. ser lite yxigt ut på plastfilmen. Skavanker syns ju iofs alltid vid uppförstoring som på bilden, men jag lovar att hörnen blir snyggt avrundade vid slutarbetena!

 

Rundade hörn graverar jag inte som runda, utan det räcker med att jag "genar" med ett litet 45 graders streck (någon mm långt) i detta skede.

 

 

Med hopp om att någon hänger med i turerna  :???:

 

/Jörgen

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #16 skrivet: sön 18 jan 2009, 21:30:26 »
Här kommer fortsättningen på Pizzaracern´s tillblivelse!

 

 

6. Takdetaljer

 

 



 

Takpyntet består av ventilatorer (11), avgasrör på en "sockel" (12) samt signalhorn (13)

 

Ventilatorerna tillverkas av 1 mm kartong:

 



 

Skär ut ett ämne med bredden 2 mm och längden ca 50 mm, som ska räcka till alla fem ventilatorerna (plus ev. måndagsexemplar  ;) ). Från sidan sett, är ju dessa trapetsformade (jfr skissen ovan och gärna bild på originalet) med den korta sidan överst.

Ur ämnet snedskär vi ut bitar som är 2 mm på ena sidan och 3 mm på den andra.

Limma fast dessa ungefär så som på fotot ovan, dvs de tre mittre ska vara diagonalt placerade.

 

Avgasrören tillverkar vi av 1 mm plaströr, längd 2 mm. Dessa sticks in i en sockel av 3-4 mm plaströr, vilken görs ca 1 mm lång men snedskäres i underkanten för att matcha takets välvning.

 

Signalhornen (eller "tyfoner" på järnvägsterminologi...) är små strutar formad i tunn papp, längd 2,5 mm.

 

 

7. Målning

 

Dags att plocka fram penslar och Humbrolburkar.

 



Kåpan till den fungerande modellen i förgrunden (notera att jag lagt in spantbitar som når ned till fönsterhöjd). Vitrinmodellen därbakom.

 

Börja med att måla kåpan invändigt, i mörkgrått.

 

Sedan ska fönsterbågarna sin silverfärg (Humbrol 11): färgen penslas flödigt runt fönstren, sedan gnider man bort den genast med trasa. Kvar blir bara silvret i det man ritsat!!

Om du - likt jag i denna tråd - valt IBAB:s Y1 som förebild, är det dags att måla kåpans offwhite-vita överdel (Vit 130 + en lite Grå 156). Pensla färgen fram till fönsterbågarna, så ändå silverfärgen "råder". Vitfärgen målas ca 3 mm nedanför fönsterna och 2 mm ovanför.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #17 skrivet: tis 20 jan 2009, 22:51:40 »
Här kommer fler målnings-moment!

(Med hopp att ingen hittills fått epileptiska symtom vid allt graverande...) ;)

 



Kan detta verkligen bli nå´t??

Glömde nämna sist, att det måste även målas vitt för IBAB-rundlarna också, se bilden!

Fyra stycken är det, bredvid varje dörr.

 

Under målnings- och finlir-arbetena: kasta gärna ett öga för mycket på bilder på originalet!

 

 

Maskera i det vita (med scotch magic tape) för det gul/röda dekorbandet runt om.

Lägg maskeringstejpen så här: övre kant för bandet ska ligga direkt under fönsterradens underkant, och bandets nedre kant = 1,5 mm under.

 

Måla Humbrol gul 24 i bandet. Efter tork, måla de röda markeringarna i röd 174 (2,5 mm breda) med 2,5 mm gult sparat emellan. Gör först lägesmarkeringar med röd spritpenna.

Rita samtidigt en röd cirkel med hålmall, på varje blivande IBAB-logga.

 

Dra av maskeringstejpen. Därefter maskeras för det IBAB-röda:

Lägg tejp 1 mm under dekorbandets underkant. Se till så det blir parallellt, skär gärna  tejpen med skalpell mot linjalkant.

 

Måla mörkröd 20 ända ned till kåpans underkant, och mot de markerade vita loggorna.

 

 

Mer kommer inom kort  :)

Mvh Jörg-N

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #18 skrivet: mån 26 jan 2009, 17:40:57 »
Nu kommer slutarbetena!
 



 

När det mörkröda är genomtorrt, maskera med dokumenttejp för det mörkgrå i underredet.

Som på bilden, ska det mörkröda löpa ned till dörrpartiernas underkant -  medan maskering görs för de ustickande "lådorna" m m. i mitten.

 

Samma maskeringstejp kan även användas för den takgrå färgen, skär av den i linje med den graverade dropplisten.

 

Underredet: blanda 60 % grå 156 och 40 % svart 85 för att få mörkgrått. Även på buffertar!

Tak: blanda 80 % grå 156 och 20 % svart 85.

 

 

Efter tork, dra bort maskeringen. Nu återstår dutt-målning av smådetaljer:

 

Röd 174:  plogar

 

Grå 156: toafönster, på insidan om du bygger kåpa till fung. modell.

 

Silver 11: lyktor

 

Vitt tusch:  texten "Inlandsbanan" efter loggan. Påföres med stålpenna, se bilden. (Min stålpenna är ett skräckexempel på misskötsel av verktyg... notera årsvis av avlagringar  ;) )

 

 

 



Överst kåpa till Kato-drivning, där under min statiska modell!

 

Linjering av fönsterkarmar m m:

 

Med ultrafin, vattenfast svart spritpenna, ritas de gummiifattade listerna runt alla fönster in. Även listerna runt dörrarna, och vindrutetorkare.

Svärta de kvadratiska luftintagen på sidorna med svart spritpenna.

 

Med röd spritpenna ritas "de dansande älgarna" (eller vad figurerna föreställer), utgå från bild på originalet!

 

Som sista touch, svep in Y1:an i sidenmatt klarlack för att få rätt finish och för att skydda. Antingen Humbrols (starka grejer), eller någon vattenbaserad för att skona andningsorganet.

 

 


 



 På väg mot nya öden på inlandsbanan!

 
Hoppas det gick att förstå lite av den här instruktionen, det är alltid svårt att klä i ord sån´t här pilljobb...

Hälsningar Jörgen

kjellgerik

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 185
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #19 skrivet: sön 08 feb 2009, 15:00:44 »
Jörgen, nu har jag kommit igång...  Kan detta verkligen bli en Y1?
Måste i alla fall försöka!

 

Jag tänkte få till en fungerande modell, har ett gammalt Katochassi liggandes där boggier och boggieavstånd stämmer ganska bra. Däremot är chassiet 1 - 2 cm för kort totalt, men det borde gå att fixa om man slopar koppel...

 

Några frågor:

Du skriver "Fodra upp insidan av taket en 0,40 mm kartongskiva (117x20 mm), böj på längden till rätt rundning. Att böja i kartongens fiberriktning brukar underlätta!
Sedan skär vi till förstärkningen till långsidorna i ett stycke, 0,40 mm kartong. Är chassiet slankt, blir det mer plats över och man öka på tjockleken till 1 mm.

Skär ut öppningar för fönster.

Svärta alla kartongkanter som ligger vid fönster."

 


Hur ser man vad som är fiberriktning?

 

Skall förstärkningarna på långsidorna även täcka förnstren? På de bilder som du visar senare ser jag bara kartong nedanför fönstren. Vilket är rätt?
// Kjell

Tc Elleruds Järnvägar i 'N'

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #20 skrivet: mån 09 feb 2009, 09:52:55 »
Citat från: kjellgerik


 

Några frågor:

Du skriver "Fodra upp insidan av taket en 0,40 mm kartongskiva (117x20 mm), böj på längden till rätt rundning. Att böja i kartongens fiberriktning brukar underlätta!

Sedan skär vi till förstärkningen till långsidorna i ett stycke, 0,40 mm kartong. Är chassiet slankt, blir det mer plats över och man öka på tjockleken till 1 mm.

Skär ut öppningar för fönster.

Svärta alla kartongkanter som ligger vid fönster."

 

Hur ser man vad som är fiberriktning?

 

Skall förstärkningarna på långsidorna även täcka förnstren? På de bilder som du visar senare ser jag bara kartong nedanför fönstren. Vilket är rätt?

 


 

Snyggt jobbat, Kjell!  :D

Med ritsad, utskuren och böjd plastfilm har du "det värsta" bakom dej. Möjligen, om du kan böja taket lite mer på mitten så det blir en jämn krökning  :)

 

Kartongens fiberriktning är inget man ser innan man böjt. Snarare efteråt, i form av oönskade knöliga veck i pappen!

Om man testar att böja kartongämnet lätt från olika håll, så känns det spänstigt åt det håll fibrerna ligger utmed böjen. Å andra ledden däremot, känns det följdaktligen motsträvigt...

 

Sedan till förstärkningarna:

 



 

På den statiska Y1:an överst, är det inga väggförstärkningar alls. Sex stycken spantbitar är tillräckligt för att hålla ihop karossen.

 

På den undre (fungerande Y1) har jag endast avkortade spant (för att ge plats för motorblock m m på katochassit), som är limmade mot kartongförstärkningen i taket. Sedan 0,40 kartongremsor på väggen under fönsterraden.

 

Man kan även, som nämnts i texten (men saknas på bild!) skära ut hela vagnssidan i 0,40-kartong med hål för fönster.

 

Två olika sätt att förstärka kåpan till en fungerande modell, således

 

Jörgen

kjellgerik

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 185
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #21 skrivet: tis 10 feb 2009, 15:14:29 »
Citat från: jorgen.edgar


Fodra upp insidan av taket en 0,40 mm kartongskiva (117x20 mm), böj på längden till rätt rundning.  

       
.


Nu är jag tillbaks med fler frågor!

 

Skall det inte vara 126x20 mm ovan? Så långt blir mitt tak i alla fall.

 

Böjer du kartongskivans takrundning innan du limmar fast den?
// Kjell

Tc Elleruds Järnvägar i 'N'

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Bygg en Y1!
« Svar #22 skrivet: tis 10 feb 2009, 19:42:43 »
Citat från: kjellgerik
Citat från: jorgen.edgar


Fodra upp insidan av taket en 0,40 mm kartongskiva (117x20 mm), böj på längden till rätt rundning.  

       
.


Nu är jag tillbaks med fler frågor!

 

Skall det inte vara 126x20 mm ovan? Så långt blir mitt tak i alla fall.

 

Böjer du kartongskivans takrundning innan du limmar fast den?


Gosse, du har rätt   :O  :clap: !

Naturligtvis ska det vara 126x20 mm och inget annat. Tack för din skarpögdhet!

 

Och jo - jag böjer kartongen innan jag fäster den. RX-lim rekommenderas!

 

Fråga på bara, om något är oklart i instruktionen. Ibland kan även "Tyrckfelsnisse" varit framme...