Författare Ämne: Nystart!  (läst 18451 gånger)

Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 257
Nystart!
« skrivet: tor 08 jan 2009, 20:59:09 »
Den gamla anläggnigen (EVJ, tråden finns lite längre ned) hade ett antal problem. Dels fanns det så många dåliga skarvar och dumt placerade växlar att det inte gick att undvika urspåringar. Så hade jag tröttnat på trafikkonceptet också; alldeles för lite spår, och dessutom insåg jag att epok 3 inte var min grej. Och så var den ju... ahum... lite pinsamt det här... men... den var ju i stort sett färdig!  :oops:

Men nu är det nya tag som gäller! Epok 5, med vissa anakronismer och något svårbestämd geografisk hemvist (men det blir även i fortsättningen en del danska fordon; möjligtvis rör det sig om en hittils okänd gränsövergång mellan Danmark och Tyskland...)!

Ungefär halva banan är spårlagd, och ett hörn har börjat få landskap (ack ja, jag kan inte hålla mig. Bygga landskap är mycket roligare än att lägga spår!). Som tidigare gäller hemmabygge av så mycket som möjligt!

TT-rallare i förskingringen

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.379
Nystart!
« Svar #1 skrivet: tor 08 jan 2009, 22:33:35 »
Snyggt!
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC Proto87, svensk Epok IIa, UWHJ och epok IIc, Inlandsbanan

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #2 skrivet: tor 08 jan 2009, 23:47:42 »
Lite från ovan, äver hörnet som börjat få landskap. De grå pinnarna är pelare till en betongbro som kommer att byggas framöver.

berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Nystart!
« Svar #3 skrivet: fre 09 jan 2009, 06:47:58 »
Markus, det här ser ju väldigt intressant ut!
Ibland är en nystart nödvändig så grattis till det beslutet  :up:

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #4 skrivet: tor 22 jan 2009, 18:38:02 »
Jag tackar och bockar för de vänliga kommentarerna!

Banans geografiska hemvist börjar klarna. Det tycks vara så, att det hela rör sig om den mystiska tredje spårförbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Strax väster om Padborg ligger
Nørding, där privatbanan till Ilsted (bland de lokala piprökarna "Bulldog City") möter huvudlinjen. Linjen är ännu inte elektrifierad, även om banestyrelsen umgås med sådana tankar för att kunna leda om fler tåg över gränsen vid behov (att Pikos ICE har gått ned i pris, och både DB:s 182 och 189 nu kommit ut i TT-skala gör sitt till  ;) ). Lokalbanan har just inhandlat två herkules-lok från Siemens, samma typ som NOB (som kör mellan Niebüll och Tønder) har, medan tågen på huvudlinjen just nu främst dras av My-lok (det lätt anakronistiska i detta finner sin förklaring i dessa loks obestridliga elegans).

En bild till, från
Nørding:

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #5 skrivet: fre 23 jan 2009, 23:05:03 »

hansi

• Användare
  • Antal inlägg: 69
Nystart!
« Svar #6 skrivet: lör 24 jan 2009, 07:50:33 »
Hejsan.

Mycket snyggt dekorerad mur med gröna buskaget uppe på.

Ser verklighetstroget ut.

//Hansi vid H-C-Järnväg
//Lokförare vid Hansibro-Carlastad-Järnväg.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.357
Nystart!
« Svar #7 skrivet: lör 24 jan 2009, 10:36:52 »
Fint! Hoppas att du kan få anslag att elektrifiera också. Tyskland-Danmark ger möjlighet till många intressanta fordon, får vi kanske se en Hector rail så småningom?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #8 skrivet: lör 24 jan 2009, 14:54:09 »
Tackar för kommentarerna! Muren är ett mönster jag hittade på en engelsk mj-sajt och printade ut. Jag sprejade på ett lager lack för att det ska hålla sig "i skinnet", och är rätt nöjd. Men jag kommer nog att smutsa ned det lite, när jag väl satt upp allt. TT-skalan är ju såpass lite att det går att ha en och annan detalj i 2-dimensionellt tryck utan att det stör allt för mycket.

Ett hector raillok hade inte varit illa, men jag måste bli säkrare på målandet, och inte minst dekalerandet, först. Jag hade tänkt  mig ett "class 66" också, men nu när Mehano har gått i konkan vete tusan om det går att få tag i.

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #9 skrivet: sön 08 feb 2009, 14:21:11 »
Ett blandat godståg ankommer norrifrån. Husen i bakgrunden ser otäckt skeva ut. Det är nog dags för renovering (eller "färdigställande", kanske är rätt ord...)

Nørding station lite från ovan. Betongviadukten verkar ha försvunnit på något mystiskt sätt. Polisen misstänker huliganism.

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #10 skrivet: tis 24 mar 2009, 23:00:51 »
En lite suddig översiktsbild över Nørding.

I den nedra delen av fotot kan man se charmen av med analoga anläggningar: knappdjungeln! Och fler knappar ska det bli! Växlarna har jag inte ens börjat kopppla in...

Till vänster om "knappdjungeln" finns min egna lilla "uppfinning": ett fummelspår på en rörlig skiva som kan dras ut vid "fummling" och skjutas in igen när tåget ska upp på banan igen (jaja, någon har säkert byggt det före mig, men jag har då aldrig sett det!).

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #11 skrivet: ons 25 mar 2009, 19:19:02 »
En suddig bild som visar det utdragbara fummelspåret som jag beskrev i inlägget ovan. Det ska bli två spår bredvid varandra i sinom tid. Ursprungligen ville jag ha ett dolt tågmagasin, men eftersom jag har ett väldigt begränsat utrymme fanns det inte plats. Jag ville inte heller ha ett synligt fummelspår eftersom det tar plats från landskapet och den synliga delen av banan. Detta blev alltså lösningen. Tanken är att jag ska ha alla vagnar och lok som inte används på ett rullbord under anläggningen för enkel åtkomst när ett gammalt tåg ska växlas bort och ett nytt sättas ihop.

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.186
Nystart!
« Svar #12 skrivet: ons 25 mar 2009, 19:45:01 »
Det utdragbara fummelspåret är ju en alldeles lysande idé!  :up:  
En fin anläggning är det också. Du verkar hålla ett högt byggtempo.

Jag blir nyfiken att se ännu mer. Hur stor är anläggningen? Har du någon spårplan eller ett flygfoto uppifrån?
H0 2R DCC

Peter på Tången

• Användare
  • Antal inlägg: 29
Nystart!
« Svar #13 skrivet: ons 25 mar 2009, 20:18:45 »
Hallå där! Fick se en alldeles perfekt bro/viadukt som slingrar sig över landskapet. Gööör fräckt! :D . En stilla undran.. hur gjorde du? Vilket material har du som spårbädd?

Hälsningar.

Peter L.

Mölle-Mats1

• Användare
  • Antal inlägg: 353
Nystart!
« Svar #14 skrivet: ons 25 mar 2009, 20:20:03 »
Citat från: Markus
... Banans geografiska hemvist börjar klarna. Det tycks vara så, att det hela rör sig om den mystiska tredje spårförbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Strax väster om Padborg ...
Kul att du just valt detta lilla avsnitt av världen som din förebild, har själv haft lite funderingar i den riktningen.

För 6-7 år sedan så konsultade jag med att kartlägga affärsprocesserna åt ett stort internationellt oljebolag för ett affärsområde som säljer diesel till åkerier som trafikerar den europeiska kontinenten. Eftersom ju just Padborg är ett riktigt "Klondyke" för åkerinäringen så finns här massor med mackar för långtradarna, som är av central betydelse i detta sammanhang - och givetvis så hamnade jag i Padborg på studiebesök.

Och självfallet så passade jag på tillfället att "slinka över" till den tyska sidan och handla lite när jag ändå var där! Hamnade då på "Skandinavienland" några kilometer in på den tyska sidan, och det var en jätteaaffär med idel skandinaviska cigaretter och ölsorter (men väldigt få tyska!) och andra alkoholhaltiga drycker till lågt pris mm mm - butikspersonalen talade danska, alla reklamskyltar var författade på danska och alla priser var angivna i DKK men inte i €!!! På parkeringen utanför vajade de nordiska (men inte den tyska) flaggorna och raderna av bilar och bussar hade idel danska, svenska och norska reg.skyltar!

Nå, i samma veva så hade jag även "drabbats" av mitt återfall till MJ-hobbyn, och fick inspiration till att bygga upp en modell av det hela där danska ölvagnar skulle rulla in över gränsen till en jättebutik a la "Skandinavienland" på den tyska sidan för att leverera "danske bajer". Sedan skulle det stå klasar med Volvo, SAAB samt turistbussar på parkeringen som skandinaverna lastade in all pilsnern i för att köra tillbaks den över gränsen igen!

Införskaffade en drös danske ölvogne (i skala H0 finns det otaliga varianter av diverse fabrikat) och ett litet DSB växellok av Märklins fabrikat och även otaliga små Volvo- och SAAB-bilmodeller till projektet - men sedan föll det hela under en av mina alla fokuserings-utrensningar. Jag bestämde mig (inte utan viss vånda) att bygga södra Tyskland/Schweitz 1968, och då blev ju en gränsövergång Danmark/Tyskland i nutid bara sååå fel ...

Men hos dig skulle kanske idén kunna passa bra in? Någonstans i mina gömmor finns det nog någon bild på förebilden "Skandinavienland" ifall du vill ha den.
Also sprach der Messerschmitt

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.199
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Nystart!
« Svar #15 skrivet: ons 25 mar 2009, 21:04:42 »
Riktigt snitsig lösning på fummelspåret! En sån konstruktion skulle lösa även mina problem med att komma åt lok och vagnar, och det har jag grunnat länge på - så man tackar!  :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #16 skrivet: ons 25 mar 2009, 21:40:24 »
Tackar så mycket för alla vänliga kommentarer! Det verkar som om banestyrelsen har beslutat sig för att elektrifiera. Ett eller annat besök av Taurus-lok och av DB 185:or kan alltså bli verklighet i framtiden...

Citat från: Magnus P3
Hur stor är anläggningen? Har du någon spårplan eller ett flygfoto uppifrån?

Här är en ungefärlig plan. Av någon anledning stämmer AnyRails TT-spår inte riktigt överrens med verkligheten  :disapprove: . Dimensionerna är 150x80 cm, vilket är det maximalt möjliga (anläggningen står i ett hörn i köket, och om den hade varit större hade det varit omöjligt att ta sig in i städskrubben!) Det röda på planen är broar. Lutningarna är på mellan 3 och 5 procent - lite brantare i raksträckorna och flackare i kurvorna. Eftersom jag kör relativt korta tåg fungerar det också med de äldre loken (utom mitt DSB MH från 60-talet som får svettas rejält...). Innerkurvorna till den nedre stationen har 286 mm radie, vilket inte är överdrivet snyggt... Men det fungerar med de flesta fordon (Tillig har ett par motorvagnar som kräver 310mm - 267 är den minsta i TT-skalan, 286 är "gammal standardradie") så jag har lärt mig att "gilla läget".

Citat från: Peter på Tången
En stilla undran.. hur gjorde du? Vilket material har du som spårbädd?

Pelarna är trästavar sågade till rätt längd. Sedan har jag sågat ut bron i tunn plywood, och byggt kanter av kartong (och jämnat ut här och var med modellera). Ballasten är sand från sandlådan ute på gården. Jag ska sätta ett staket utmed kanterna också, så fort jag hittar ett som passar. Jag tänkte först bygga staketet själv också, men har inte lyckats klura ut något vettigt sätt att göra det på.

Citat från: Mölle-Mats1
Men hos dig skulle kanske idén kunna passa bra in? Någonstans i mina gömmor finns det nog någon bild på förebilden "Skandinavienland" ifall du vill ha den.

Jag har ett gäng pilsnervagnar, så trafiken ska nog kunna ordnas. Annars är anläggningen nog lite för liten för att få plats med gränshandeln (Tyskland ligger på andra sidan tunneln...). Möjligtvis målar jag in den i bakgrunden! Har också varit på dessa butiker (och inte minst deras motsvarighet på tjeckisk-österrikiska gränsen), och det är en lätt surrealistisk miljö  :) !

Citat från: Arstuga
En sån konstruktion skulle lösa även mina problem med att komma åt lok och vagnar, och det har jag grunnat länge på - så man tackar!

Glad över att kunna hjälpa till!

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #17 skrivet: fre 17 apr 2009, 18:55:28 »
Banestyrelsen har satt igång med elektrifieringen av linjen förbi Nørding. Railion testar att köra Taurus-lok över gränsen:

På plattformarna har det börjat komma upp monitorer av DSB:s standardtyp:

De första stolparna! I fortsättningen blir de förhoppningsvis lite mindre krokiga... Men nu vet jag hur jag ska bygga dem i alla fall. Jag tycker de ser rätt danska ut trots allt!

Uppe i Ilsted händer det mycket lite. Lynetten vilar bredvid ett av privatbanans två herkuleslok. Pensionärsklubben är ute och tågmuppar. Liksom på förra bilden syns deet att det är lite jobb kvar på de flesta av husen (det är helt enkelt roligare att börja bygga hus, än att bli klar!).

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.245
  • Lindome
Nystart!
« Svar #18 skrivet: fre 17 apr 2009, 19:47:37 »
Ja det stämmer att det är mycket roligare att börja bygga hus än bygga klart dom  ;)  eller hur?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #19 skrivet: sön 26 apr 2009, 16:25:07 »
Usch ja. Jag räknade efter, och insåg att jag har 22 påbörjade hus på min modelljärnväg, och bara två färdiga... Jag måste nog sätta mig ned någon dag och göra de där sista detaljerna, som stuprännor och teve-antenner och annat smått och pilligt.

Railion fortsätter att testa sina ellok på sträckan förbi Nørding:

Jan

• Användare
  • Antal inlägg: 396
Nystart!
« Svar #20 skrivet: sön 26 apr 2009, 17:02:12 »
Mycket snyggt!  :clap:

Jag tycker du lyckats få till en imponerande bana på ett litet utrymme. Hoppas vi får se mer av dina fina, inspirerande bilder.

/Jan
OSB - OstSeeBahn
N-bana med tågfärja

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #21 skrivet: sön 17 maj 2009, 13:44:56 »
Pumpanläggning uppe i Ilsted. På nära håll ser det lite detaljlöst ut... men kameran tenderar ju avslöja saker man inte lägger märke till i vanliga fall.

Ett lokalt godståg har just lämnat Ilsted och rullar ut över viadukten över Nørding:

Elektrifieringen går vidare. Ett My i "halvgammal" skrud står och väntar på signal.

fetrock

• Stammis
  • Antal inlägg: 957
  • Collinsta City - Real & Unreal In Reality
    • Collinsta City
Nystart!
« Svar #22 skrivet: sön 17 maj 2009, 17:46:01 »
Citat från: Grävarn
Ja det stämmer att det är mycket roligare att börja bygga hus än bygga klart dom  ;) ? eller hur?

?

Varma mj-hälsn Stefan

JA!
Sen blir ju en kåk nästan aldrig "klar" heller!
Nya/snyggare fönsterbleck, skyltar, patinering, öppningsbara dörrar, några hundra andra detaljer...går ju att förlänga i det oändliga!
TACK & LOV!

Själv bygger jag ofta, har jag märkt, först på en kåk sen hummas det & plötsligt har jag påbörjat nr2 & i "värsta" fall också nr tre...d.v.s. en halv gata på en & samma gång...å då tar det ju sin lilla tid att bli "klar"!
Richard Fetrock Ramstedt
Collinsta City Somewhere in America

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.245
  • Lindome
Nystart!
« Svar #23 skrivet: sön 17 maj 2009, 22:07:12 »
Citat från: fetrock
Citat från: Grävarn
Ja det stämmer att det är mycket roligare att börja bygga hus än bygga klart dom  ;)  eller hur?

Varma mj-hälsn Stefan

JA!
Sen blir ju en kåk nästan aldrig "klar" heller!
Nya/snyggare fönsterbleck, skyltar, patinering, öppningsbara dörrar, några hundra andra detaljer...går ju att förlänga i det oändliga!
TACK & LOV!

Själv bygger jag ofta, har jag märkt, först på en kåk sen hummas det & plötsligt har jag påbörjat nr2 & i "värsta" fall också nr tre...d.v.s. en halv gata på en & samma gång...å då tar det ju sin lilla tid att bli "klar"!
Japp det stämmer, har även märkt att det ligger en väldig massa kartonger o dräller som inte kan stuvas undan för att dom innehåller detaljer som behövs för att färdigställa vissa hus  ;(  som av någon anledning inte blivit klara än  :dead:  undrar just när dom ska bli klara ?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Markus

• Användare
Nystart!
« Svar #24 skrivet: fre 22 maj 2009, 12:10:08 »
Fortfarande inga färdigbyggda hus!  :)

En liten tant med rullator väntar på tåget mot Illsted. Ett containertåg rusar förbi.