Författare Ämne: Perlmodell Deva X1/CF1  (läst 13238 gånger)

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« skrivet: tor 23 okt 2008, 23:18:05 »
Världens första diesel-elektriska motorvagn är detta faktiskt.Inte så vidare verkningsgrad antar jag  :lol:  
Jag har haft byggsatsen ett tag o tyckte det var kul börja på nått nytt medans andra projekt vilar pga saknade delar.

Första åtgärderna är uppdatera en del saker.Byggsatsen kom 1983 o var för sin tid en verkligt fin byggsats.Finns lite att läsa här : http://www.perlmodell.se/historik.htm  intressant att läsa tex att modellen var slutsåld innan den nådde handeln.

Tycker än idag att den är bra,åtgärder som jag prioterar är nytt driv,nya hjul,göra om taket o flytta ut fjäderpaketen till drivboggien.



Har bara fästlödat ihop korgen,inte så noga med det innan drivet är helt klart o provat tex.

Drivboggien är bytt till en Jeco Y6 drivboggie,bra till en massa svenska modeller i både smalspår o normalspår.



 

På  bilden ovan ser man hur jag fräst bort lite på underredet o satt dit en ny plåt för fästa drivboggien.Hålet är 3mm så specialskruven som kommer med Jecoboggien kan passa.Under plåten är ett mässingrör fastlödat som har ett hål på 4 mm så en liten fjäder passar där.Allt för boggien ska kunna röra sig rätt o vicka lite.

 

 

 I bilden ovan ser man kanske hur jag menade underifrån.Löpaxeln har fått strömupptagning den oxå.Borrat 3 mm hål o limmat dit på ovansidan en isolerande plastbit med hål för en 0,3 mm fosfortråd som liggar an lätt mot hjulen.Hjulen är förresten bytade till nya 10,5 mm ekerhjul från Romford.





 

 Korgen ska få fler mellanväggar så den blir stadigare o taket har jag nyss filat ner o ska limma dit nya passbitar så det passar.I övrigt så har jag flyttat ut fjäderpaketen till drivboggien så modellen kan rulla runt i svängarna på banan utan hjulen tar i fjäderpaketen.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.177
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #1 skrivet: tor 23 okt 2008, 23:54:38 »
Ooh så trevligt det ser ut!
Bengt W
H0 2R DCC

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #2 skrivet: fre 24 okt 2008, 00:06:37 »
Tack men korgen är än lite ving o sne,ska bli klart bättre senare under bygget.Min ordning med bygge av drivande fordon är alltid börja med drivet.Tycker man ser modellen ofta på marknader OBYGGDA  :)   nu när brosan börjat på sin jättefina DEVA från HNJ Verkstad så tyckte jag att min DEVA inte ska samla damm mer  :)

 

Vill man inte bygga om drivet själv kan jag tipsa intresserade att Kai Nilsson/Bygg svenskt har ett fin-fint nytt driv till denna motorvagn,bara o ta en köbiljett.

BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 627
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #3 skrivet: fre 24 okt 2008, 13:16:13 »
Snyggt Lasse.
Som du nog vet så hadde dessa motorvagnar Stjärnekerhjul.
Har sett något bygge för många år sedan med MRW vagnshjul på. Hjulringarna var enkelt "borrsvarvade"  med sandpapper så den svarta beläggningen försvann. Var snyggt.

 

Dessa två diselmotorvagnar blev 1922 ombyggda till elmotorvagnar.

X3a/CF1 (Xa1 1936) nr 201, 202. De stod avställda i Åmål tidigt 60tal.

Det finns en del att läsa om förebilden i SJK bok 76, Svenska Elmotorvagnar av Tore Nordin.

 



 

Bilder från Stig Nybergs samling

Nedan X3a/CF1 201 i Kiruna. 1920-30tal

 


loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #4 skrivet: fre 24 okt 2008, 13:24:55 »
aha tack Bosse  :)   jag körde ekerhjul rakt av nu i bara farten,fick rätt höjd på vagnen varjefall,de medföljande hjulen var nån tiondel mindre ,har några stjärnekerhjul hemma (än) från MRW.
Tack för den fina bilden.

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.937
  • alsum
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #5 skrivet: fre 24 okt 2008, 16:21:24 »
Trevligt modell CF1. Är Perl byggsats? Minns jag fel?

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #6 skrivet: fre 24 okt 2008, 16:54:18 »
Jo det är det ALF,som det står överst i tråden  ;) ,en utgången byggsats direkt innan den kom ut 1983. MEN den är rätt vanlig att hitta än idag,det finns säkert hälften kvar obyggda,ett trist faktum som gäller många fina byggsatser.

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.937
  • alsum
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #7 skrivet: fre 24 okt 2008, 20:53:18 »
Jag känner igen i Kiruna höga berg. Men lika som i Malmberget. När vi åka tåg så vi gick upp på berget och resan hem till Boden. Minns intevilken plats Kiruna eller Malmberget,då var det före år 1948. Jag var 5 år gammal då. Men jag vet inte säkert. Minns inte hur ser tåg ut. Allt glömt bort. Jag önska köpa CF1 för Kiruna varit.

Mazz

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 724
    • Banbyggarna
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #8 skrivet: fre 24 okt 2008, 22:33:23 »
Så passande...   :)  :oops:

 

Som alldeles nybliven lycklig ägare till nämnda motorvagn, kommer jag med stort intresse följa denna tråd...

 


loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #9 skrivet: fre 24 okt 2008, 23:45:18 »
Trevligt Mazz(mats?)  var det den som var till salu på tradera möjligen  ;)   hur som så har jag snubblat över en del obyggda byggsatser på olika mässor mm,de brukar ha ett pris runt 2000 kr ca.
Har du funderat över drivet än ? samma enhet som i de gamla UGJ/Perl Y6 bussarna och el F,går få sisådär gång på men...nja.

 

Var ett tag sen de fanns i lager nu,men Jeco Y6 driv i rå utförande är ett bra köp om man har en del Y-bussar att bygga i både smalspår(HOn3) o normalspår 1/87(har ett drös R-G bussar tex,Brimalm drivboggie tog snabbt slut tyvärr),eller för den delen Perl/UGJ el F.Har även en till ett D loks driv.De går smala in,därav de är användbara till smalspår o mellan ramen på D lok tex.har man inte många enheter är helt klart Kai Nilsson driv mycket fina förstås.

Mazz

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 724
    • Banbyggarna
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #10 skrivet: lör 25 okt 2008, 00:41:28 »
Citat från: loktok
Trevligt Mazz(mats?)  var det den som var till salu på tradera möjligen  ;)   hur som så har jag snubblat över en del obyggda byggsatser på olika mässor mm,de brukar ha ett pris runt 2000 kr ca.
Har du funderat över drivet än ? samma enhet som i de gamla UGJ/Perl Y6 bussarna och el F,går få sisådär gång på men...nja.

 

Var ett tag sen de fanns i lager nu,men Jeco Y6 driv i rå utförande är ett bra köp om man har en del Y-bussar att bygga i både smalspår(HOn3) o normalspår 1/87(har ett drös R-G bussar tex,Brimalm drivboggie tog snabbt slut tyvärr),eller för den delen Perl/UGJ el F.Har även en till ett D loks driv.De går smala in,därav de är användbara till smalspår o mellan ramen på D lok tex.har man inte många enheter är helt klart Kai Nilsson driv mycket fina förstås.


Hum, ja det va den som figurerade på Tradera nyss, ja...   :oops:  :)  

 

Ja, drivet blir en viktig punkt, har inte hunnit att bekanta mig än med byggsatsen, men inser att där finns det lite att fundera över. Vill ju gärna att det fungerar o köra med den oxå på ett fint sätt, så ett bättre driv står nog på min önskelista. Avser nog att försöka själv först innan jag beställer ett fint Kai-driv, även om man får inse att man har sina begränsningar i kunskap att få ihop ett bra driv...  :lol:   Men, har man inte provat så vet man ju inte...

 

Har hört talas om nån enstaka som har tretti-fjutton projekt på gång och det känns ju bra, för då är jag inte ensam om iallafall att ha många projekt på arbetsbordet... Men, just denna lilla motorvagn har av någon anledning en speciell plats i mitt hjärta och kommer nog att lite elegant att segla om de andra projekten i kön...   :approve:

 

/Mats

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #11 skrivet: lör 25 okt 2008, 01:05:52 »
Då får vi parallellbygga Mats  ;)   har tyvärr en bit till huvudstaden,annars skulle det vara trevligt besöka er junta :)  
Det som talar emot drivboggie typ Jeco`s är att den sabbar lite av fria ytan inne i vagnen.Funderade själv i banor att använda en Black Bettle boggie,men efter provkört mitt underrede idag så blir det som jag redan byggt som får duga.

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #12 skrivet: sön 26 okt 2008, 20:35:00 »
Monterat mellanväggen som sitter ungefär mitten av korgen idag med hål för motoraxeln.Nu är korgen hyfsat stadig.Skulle man vilja lägga  ner mer jobb ,kan man innan mellanväggarna lödas fast, göra uttag på dom för en längsgående mässingprofil som går längs långsidan o stadgar upp korgen rejält.
Taket är nerfilat o ska få limmade passbitar så det passar ihop med korgen.

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #13 skrivet: ons 05 nov 2008, 00:14:34 »
Bild på taket,passar hyfsat nu.Kommer för att underlätta framtida service ev. att fästa taket med dubbelhäftande tejp.




Har annars lite oflyt med få till spännstagsbalken på underredet snyggt.Har flyttat ut axelpaketen på boggiesidan så boggien kan röra sig fritt i kurvor.Verkar som längden inte stämmer 100%. Blir att göra nya växlarsteg(piece of cake)på ena sidan,det viktiga är att fotplattan stämmer med dörrarna.


Mazz

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 724
    • Banbyggarna
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #14 skrivet: ons 05 nov 2008, 01:37:34 »
Trevligt att se din X1/CF1 ta form...  En del slöjdande uppenbarligen.  Har själv inte kommit igång än, mer än att jag tummat på grejjerna av o till...  Så, parallell-körning, nåja... Jag ligger "lite" efter...   :lol:   Har ingen byggbeskrivning så det har väl stoppat mig hittills, men det ser ju å andra sidan ut som om det växer fram en finfin byggbeskrivning här....   :approve:

I morrn är det onsdag, kommer du förbi juntan?   ;)

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #15 skrivet: ons 05 nov 2008, 09:48:33 »
Jag har byggbeskrivningen,den är inte till nån nytta precis,däremot så sakna jag sprängskissen från början,den skickade Per snällt till mig då jag fråga han om det fanns i hans arkiv.

Kan fota den o lägga ut här.

Mässingjunta/plastjunt=MJ byggjunta = mycket trevlig ide.Besöker Stockholm bara några få tillfällen per år,o ingen gås hemmaomkring har flygcertifikat  :)

Sid

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #16 skrivet: ons 05 nov 2008, 19:44:03 »
Skulle vara roligt att se någon bygga denna modell i sitt sista elektriska utförande!

I utförande som X1/CF1 nr 1 och 2, användes den bara mellan 1912-ca 1918!
Var sedan avställd fram till 1922.
Den ombyggdes 1922 till elektrisk drift med littera X3a/CF1 201 och 202, ommärkt 1933 till Xa ommärkt 1935 till Xa1, och slopade 1960.
Hade från början bara en strömavtagare, men fick en extra monterad under 40-talet.
Mvh/sid
_popupControl(); _popupControl();

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #17 skrivet: ons 05 nov 2008, 20:10:38 »
Förnuftet säger att jag ska bygga en X3a,men hjärtat säger ursprungliga versionen  :)

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #18 skrivet: ons 05 nov 2008, 22:32:16 »
Bild på sprängskissen.

Mazz

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 724
    • Banbyggarna
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #19 skrivet: tor 06 nov 2008, 01:23:30 »
Citat från: loktok
Bild på sprängskissen.



Toppen, tack goa herrn!  Då är det bara o ge sig på det hela då...   :)

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #20 skrivet: tor 06 nov 2008, 15:55:06 »
Ni inom mässingjuntan har väl minst var sin ;)  bara o köra ihop där så det ryker  :D

BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 627
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #21 skrivet: mån 10 nov 2008, 15:02:06 »
Hittade bilderna!
Ett bygge av Stig Johansson MRW.Foto från bankalaset för ett antal år sedan.BJ
 



 


loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #22 skrivet: mån 10 nov 2008, 15:15:58 »
Första gången jag ser en X3a som modell.Tack för bilderna,ser mycket fin ut.

loktok

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.414
    • http://loktok.blogg.se/
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #23 skrivet: mån 10 nov 2008, 15:23:14 »
Min Deva går det långsamt framåt med för vara mig.Har nog bestämt nu att låta underredet monteras permanent ihop med korgen,på så vis kan man löda fast balkstöttorna.Tanken är de ska bara vara emot korgen,men sett exempel på glapp mellan korg o underredet,inte så snyggt.Nackdelen är att taket måste vara avtagbart istället så service går att göra etc.

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.966
Perlmodell Deva X1/CF1
« Svar #24 skrivet: mån 10 nov 2008, 16:17:15 »
Citat från: Sid
Skulle vara roligt att se någon bygga denna modell i sitt sista elektriska utförande!

I utförande som X1/CF1 nr 1 och 2, användes den bara mellan 1912-ca 1918!
Var sedan avställd fram till 1922.
Den ombyggdes 1922 till elektrisk drift med littera X3a/CF1 201 och 202, ommärkt 1933 till Xa ommärkt 1935 till Xa1, och slopade 1960.
Hade från början bara en strömavtagare, men fick en extra monterad under 40-talet.
Mvh/sid
_popupControl(); _popupControl();
****
När jag, någon gång i framtiden, kommer igång med min X1/CF1, så lutar det åt den elektrifierade varianten. Jag visste dock inte att vagnen fick två strömavtagare på 1940-talet. Det skulle passa mig bättre, eftersom jag gärna håller mig till 1950/1960-talen.

Finns det möjligen någon bild på vagnen i det utförandet?

Troligen blev färgsättningen annorlunda - SJ-brun?

 

HJP