Författare Ämne: N-skala: Rapidsnabb kurs  (läst 16869 gånger)

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« skrivet: lör 06 okt 2007, 12:23:49 »
Byggtråd: kåpa till Ra-lok!


Fick lite tid över, och vad gör jag då??

Jo, bygger helt enkelt några Rapidkåpor á la scratch.

 



 

3 stycken blev det, ur 3 olika epoker.

 

Följ med på en steg-för-steganvisning framöver! Så här tar jag fram en kåpa på 5 dagar, med små resurser.

 

Passande drivning: Rocos tyska diesel BR 290 (kat. nr 23259)

 



.

Återkommer inom kort!!

 

Hälsningar Jörgen

 

Hemsida: http://hem.passagen.se/jorgen.edgar/

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #1 skrivet: lör 06 okt 2007, 13:05:01 »
Citat från: jorgen.edgar
Byggtåd: kåpa till Ra-lok!


Fick lite tid över, och vad gör jag då??

Jo, bygger helt enkelt några Rapidkåpor á la scratch.

 
Jag har också lite tid över i eftermiddag men, men, vad hjälper det  :ouch:
Skämt åsido: som alltid suveräna och imponerande byggen Jörgen  :clap:


Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #2 skrivet: lör 06 okt 2007, 14:09:13 »
Då är det bara att ta av sig boxhandskarna och planera in ett sådant bygge efter Gävle-mötet
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #3 skrivet: lör 06 okt 2007, 18:55:06 »
Själv har jag planerat in ett sånt bygge under Gävlehelgen. Tänkte ta med arbetsbordet dit och hänge mej åt hobbyn  :)  
Kåporna ovan får följa med...

 

JörgeN

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #4 skrivet: lör 06 okt 2007, 23:14:36 »
Byggstart!
 

Verktyg

-Plattång och sidavbitare

-Skalpell med spetsigt blad

-Pincett

-Genomskinlig linjal med tvärgradering

-papperssax

-Penslar, olika fina

-Stålstift för tusch (Svanströms eller Kreatima)

-Håltång eller hålpipa diam. 2-4 mm

-Cirkelmall

-Slipapper, olika fina

 

Material

-Glasklar plastfolie ca 0,20 mm (Panduro, i A4-format)

-Kartong eller Plasticard 0,10,  0,40 och 1,0 mm

-Lufthärdande "Hobby clay classic" (Panduro) eller Das Pronto-lera (Kreatima)

-Strömavtagare (t. ex. Sommerfelt)

-Isolatorer (Sommerfelt, eller plastisoleringen från kabel ca 1,0 mm)

-Nubb till buffertar, skalle diam. 2-3 mm

-Dokumenttejp för maskering

 

Färger

-Humbrol svart 35, grå 5, röd 220 eller 174, gul 69 eller 154, orange 18 och 82, vit 130, silver 11

-Humbrol klarlack Matt 49 och Satin 135

-Svart vattenfast spritpenna, Fine och Ultrafine (Svanströms)

-Röd vattenfast spritpenna, Fine (Svanströms)

-Vit tusch (Matton)

 

Lim

-Casco Kraft Universal, limmar alla material

-Vitlim/trälim, limmar papp mot papp

 

 

Dag 1

 

Många av byggmomenten är gemensamma med F-lokkursen på min hemsida.

 

Vi börjar med ritningen:

 



 

Samt min egen "gravyrplan", med alla sidor utbredda:



I en kopiator med förminskning/förstoring är det enkelt att få rätt skala på den med hjälp av skalstocken!

 

Ritning finns här:

http://stinsen.familjegodis.se/uploads/tlmadeas.jpg

 


Kopiera den till rätt skala. Längd över buffertar är hos originalet 15100 mm, vilket ger 94,4 mm i 1:160.

 

En utmärkt ritning finns (fanns!) även i Järnvägar! 2/83.


 

 

Börja med att fästa ett stycke plastfolie (80x150 mm räcker) över sidovyn på ritningen. Måtta in så alla övriga vyer får plats. Alla vyer ska hänga ihop i ett stycke för att minimera antalet skarvar.

 

Gravera/ritsa av alla konturer, fönster, rillor m. m. med skalpell. Linjalens bakkant duger som anhåll.

Böjda hörn graveras ej, utan markeras endast med spritpenna som på bilden ovan.

Markera även läget för lyktorna och buffertar.

 

Tänk på att rundnosen lutar svagt inåt - vilket betyder att utbredd måste den "krökas upp" en aning. Likadant med frontrutepartiet, som dessutom har ett "pressveck" mittpå.

 



 

Utskuren, böjd och bockad!

Notera att frontrutepartiet är neddraget (för att ge stöd åt leran senare).

Skär ut hål för buffertar.

 



 

Nu skär vi ut alla förstärkningar i kartong eller plasticard, enl. bild.

 

Grovlek 0,40 mm :

 

1. Tak

2. Väggar som läppar över plastskarven ett par mm, typ förband. Skär/stansa ut hål för fönster.      

5. Täckskiva för nosen upptill

6. Frontförstärkning

 

Grovlek 1,0 mm:

 

3. Mellanvägg ("spant") bakom hytten

4. Spant i nosen

 



 

Här syns alla bitar monterade.  Att rita dit vindrutorna provisoriskt hjälper till att orientera sej i den knepiga fronten...!

 



 

Nr 7. ovan anger ställen kring frontrutan som jag fyller med vitlim. Efter tork bildas en hård spärr att trycka leran emot senare.

 

Nu får limmet torka och vi får vila hjärncellerna ett tag.  Hoppas det gick att begripa något av det nedklottrade...

 

Fortsättning följer!!

 

/Jörgen

Bo

  • Gäst
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #5 skrivet: sön 07 okt 2007, 08:16:32 »
Sanslöst vilket tips du ger Jörgen.
 

Nu är inte mitt område just detta, men alltså härligt med denna bygg spalt.

 

Tack för att du delar med dig.

 

Hoppas att detta uppskattas vilket jag tror.

 

KANON

 

Vänl  Bo

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #6 skrivet: sön 07 okt 2007, 08:39:17 »
Suveränt Jörgen och tack för att du med sån glädje delar med dig av dina tips :)


P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 783
    • http://www.mech.kth.se/~pe
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #7 skrivet: sön 07 okt 2007, 09:03:16 »
Hej Jörgen !

Kul att följa ditt bygge :-)
Den här ser extra kneping ut.

MvH
Pär

Mats

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 241
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #8 skrivet: sön 07 okt 2007, 09:13:14 »
Hej Jörgen,
 

Det här var kul att följa! Massor av kunskap att ta in, smart byggsätt.

 

Mvh, Mats
N-skalemoduler är grejen.

FNISS, SLAMRA, JS

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #9 skrivet: sön 07 okt 2007, 11:51:45 »
Tack för kommentarerna!
 

Dag 2.

 

Då tar vi oss an de buktiga ytorna kring fronten:

 



 

Utspottat tuggumi?

 

Icke! Detta är grovformade DasPronto-bitar, enligt följande:

 

8. -Rundade övergången front-tak.

9. -Nosens överdel

 



 

Studera ritningen noggrant och nagelfar foton på originalet (finns bl. a. på nätet). Notera samspelet mellan nosens sluttande front och överdel, mot den ovala formen sett ovanifrån....

 

Skulpturera ytorna med vass skalpell, finforma med lätt hand och fuktat finger.

 



 

Leran brukar tyvärr sjunka ihop "någon My" efter tork, så man kan få lägga på lite i efterhand. När det är genomtorrt, slipa till en jämn yta med fint slippapper. Se till att övergången lera-plastfolie inte märks!

 

Detta var dagens övningar. Återkommer snart!

 

Mvh Jörgen

ulf999

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 330
    • Golden Valley Route
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #10 skrivet: mån 08 okt 2007, 18:28:46 »
wow. Bra byggtråd  :clap:

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #11 skrivet: mån 08 okt 2007, 22:59:41 »
Tack Ulf999!

 

Och här kommer fortsättningen!

Dag 3.

Frontdetaljer och luftintag vid taket:







10. -Buffertar av nubb med cirkelrund skalle (diam. 2,5 mm). Nubben bör ha en  totallängd av ca 10 mm.

   Sticks in i hålen i plasten (och genom förstärkningen), limmas fast med Casco Kraft.



11. -Lyktor, stansas ut ur 1 mm kartong el. plasticard med håltång el. dyl.

    Vid bygge av ett "original-Ra" med stora lyktor: Diameter 2,5 mm för de undre, och 3 mm för topplyktan. Alla lyktor måste fasas (snedskäras) på baksidan för att matcha nosens rundning.



12. -Topplyktans förlängning in i nosen: formas till av lera, som ska smita åt bakom den utstansade lyktan.



13a. -Graverade luftintag i plastfolie, där ovandel+sida+ändar hänger ihop.



13b. -Utskurna & vikta



13c. -limmade mot taket. Tänk på att rundningen vägg-tak ska sticka fram någon mm utanför luftintaget.







14.  -Hållare för banröjare (plogar) av 1 mm kartong/plasticard



15.  -Banröjare tillverkad av utskurna ovaler, krökta på mitten.



16.  -Buffertsockel, av 1 mm kartong/plasticard







Takdetaljer



Bakerst på bilden syns ett förserielok (Ra 846 eller 847) med strömavtagarna åtskilda.

Närmast ett serielok - jfr skillnaden!



17.  -Isolatorer, här av kabelisolering diam. 1 mm, som kapas i 1,5 mm längder.

     12 st blir det till ett lok.



18.  -Fundament till huvudbrytaren



19.  Huvudbrytare = stor isolator (Sommerfelt)



20.  -Sidobalkar till strömavtagarestativ (pust) utskurna av plasticard 1 mm tjocklek.

    Mellan dessa placeras sedan strömavtagaren, så se till att det blir tillräckligt med plats.

Entec har äkta Ra-dito (som inkluderar stativ m m), modell LLXJE och kostar därefter. Annars duger förstås även Sommerfelts, eller nalla från något slaktlok!



21.  "Hatten" till huvudbrytaren.



Så stänger jag verkstan för ikväll, återkommer troligen i morron!



/Jörgen

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #12 skrivet: tis 09 okt 2007, 08:45:56 »
Suveränt Jörgen  :up:


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #13 skrivet: tis 09 okt 2007, 22:11:34 »
Dag 4.
 

Dags för målning av vitt och orange!

 

Här Ra med nyare målning:

 



 

Börja med att måla kåpan off-white (Humbrol vit 130 + en gnutta grå 5)

 

Efter tork maskeras för de vita banden:

 

22.  -En remsa dokumenttejp fästes över loksidan, skär bort för att maskera mot det  kommande orangea.

      Det breda bandet ska precis täcka de tre rillorna på sidoväggen.

      Låt tejpen sticka ut i ändarna som på bilden.

 

     Tryck till tejpremsorna så de verkligen ligger dikt an mot ytan.

 

23.  -Det vita i fronten är svår att maskera, rita hellre in "bårder" löst med röd, fin spritpenna eller blyerts.

 

Måla sedan "SJ Rödorange 83", eller lika delar Humbrol 18 och 82!

 



 

Efter att det orangea torkat, dra av maskeringen.  Ev. måste en andra strykning göras för att täcka.

 

Skulle lite orange råkat komma in på det vita, korrigera i efterhand med vit färg och fin pensel!

 

Kanske lite tajt med två kulörer på samma dag med tanke på torktider. Fast målar man det vita redan på morgonen, så.....  ;)

 

 

På återhörande!

 

Jörgen

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #14 skrivet: ons 10 okt 2007, 21:55:57 »
Dag 5.
 

Så tar vi och maskerar för taket och "långbalken" (mörkblå bården i korgens nederkant).

 



 

Fäst dokumenttejp rakt över hela loksidan, skär bort ca 1 mm in från nederkanten för ramfärgen.

Mot taket ska tejpen skäras av strax före rundningen tak-sidovägg. Takfärgen ska alltså "råda över" rundningen på sidorna. Omvänt blir det över frontpartiet, där det orangea täcker hela rundningen och takfärgen börjar 1,5 mm in på taket.

 

Taket målas "SJ grå 15" (Humbrol grå 5 + lite svart 85)

Långbalken målas "SJ blå 27" (blå 15 + lite svart 85)

 



 

Nu börjar det roliga: Målning av detaljer!

 

SJ-logga á la 50-talsvinghjul målar jag på fri hand med finaste penseln (Humbrol gul 69).

 

Den bevingade köttstämpeln från 70-talet: Fäst en bit tejp löst över frontritningen och skär ut loggans konturer. För över tejpbiten till lokfronten och måla dit loggan (vit 130).  

 

Isolatorer:   Brun 10.

 

Lokskylt:  Gravera fram och skär ut ovalen ur plastfolie. Målas i mörkgrått (svart 85 + lite vitt 135)  Samma mörkgrå blandning kan användas till buffertar, och kåpan invändigt.

 

Slickepinnar:  Visst går det att tillverka sådana själv!!

Liten instruktion finns på http://hem.passagen.se/jorgen.edgar/ under "byggtips" F-lok.

Dessa limmas mot hytthörnen med samma bakåtlutning som fronten.

Målas sedan Gul 69, som efter tork förses med röda band (fin spritpenna).

 

Tyfon (signalhorn) är helt enkelt en strut av tunn papp, ca 2,5 mm lång. målas Grå 5.

 

Lyktor och nummer i lokskyltar målas Silver 11.

 

 

 

Där får det räcka för ikväll.....imorgon kommer slutarbetena!

 

 

Hälsningar Jörgen

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #15 skrivet: tor 11 okt 2007, 21:40:12 »
Dag 6.
 

Slutdetaljering:

 



 

Banröjare målas "SJ röd 88"  (Humbrol röd 174). I ursprungsdesign målas även buffertbalken rött  (medan den i 70-talsmålning ska vara samma blå som långbalken).

 

 

Med svart, ultrafin spritpenna kan man trolla fram följande:

 

- De horisontella "gånglisterna" på hyttsidorna

- Skuggeffekter i hyttsidofönster (som ju är indragna i skala 1:1!)

- Gummiinfattningar runt frontrutor, maskinrumsfönster och på ursprungslyktor.

- Luftintagen i taket

- Hålen i stativbalkarna på taket

- Fotstegen under hyttdörrarna + "tillverkarskylt"

- "RAPID"-texten i fronten

- Mörk spegling i lyktornas reflektorer

  med mera.

 

OBS att det bara gäller att antyda med pennan, det får inte bli för kraftig svärta.

 

Loknummer på buffertbalken:  50-60-tal: med stålpenna och utspädd gul Humbrol.

70-tal: stålpenna och vit tusch.

 

Ledstänger till dörrar:  0,40 mm svartfärgad rakdragen metalltråd, som jag fäster med lite vitlim dikt mot väggen. Kommer att fixeras av klarlacken senare!

 

Det sista momentet är att klarlacka kåpan i sidenmatt, antingen med Humbrols nr 135 eller någon vattenbaserad klarlack.  Låt fönsterglasen gå fria!

 



 

Till sist lite kortfattat om målning av förserie-Ra (846-847) närmast på bild:

 

Kåpan ska ha "SJ orange 81", dvs en ljusare nyans än de andra (Humbrol 18 duger bra).

Den grå dekorlinjen målar jag i Humbrol 5 + lite svart i.

 

Långbalkens mörkgråa består av Humbrol svart 35 + grå 5.

 

Buffertbalk och banröjare: lika som serieloken ursprung.

 

Taket: Silvergrå (Humbrol silver 11 + vit 130 + lite grå 5).

 

 

Jag tror jag fått med det mesta... protestera annars!

 

Hälsningar Jörgen

Äppelblom

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #16 skrivet: fre 12 okt 2007, 11:51:39 »
Fantastiskt Jörgen........  :clap:
Det är väl inte utan orsak som du har modellbygge som yrke.
Du stimulerar verkligen oss andra "amatörer" till att utvecklas inom
mj-hobbyn.

MVH
MVH/BLOMMAN

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #17 skrivet: fre 12 okt 2007, 13:12:10 »
Imponerande Jörgen  :clap:
Jag fattar inte hur du får till dessa små tingestar med sådan precision :)


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #18 skrivet: sön 14 okt 2007, 22:13:25 »
Tack, snälla Ni!
 

Har ju byggt sånt härnt i 30 år nu och borde väl kunna momenten. Första 5 åren var det mycket svordomar vid byggbordet, och en del "papperskorgar" i papperskorgen.

En del trix har jag fått med mej från mitt "ordinarie jobb" vid Stadsbyggnadskontorets modellverksta´.

 

Förresten... glömde jag ett bra verktyg när man formar plasten i de rundade hörnen i fronten - en rundtång!

 

Mvh Jörgen

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 783
    • http://www.mech.kth.se/~pe
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #19 skrivet: sön 10 aug 2008, 22:12:24 »
Hej !

En liten fråga ...
När du limmar ihop kåpan limmar du den kant mot kan och
skär bort de extra flikarna som du har för att kunna böja
plasten ?
Jag hade lite problem med att limma ihop kåpan speciellt
biten vid hyttfönstret.
Har du något knep ?
Jag gjorde ett försök med Ra förra året men lade det på hyllan,
tänkte göra ett nytt försök nu ...

MvH
Pär

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #20 skrivet: sön 10 aug 2008, 22:47:47 »
Citat från: P Ekstrand
Hej !

En liten fråga ...
När du limmar ihop kåpan limmar du den kant mot kan och
skär bort de extra flikarna som du har för att kunna böja
plasten ?
Jag hade lite problem med att limma ihop kåpan speciellt
biten vid hyttfönstret.
Har du något knep ?
Jag gjorde ett försök med Ra förra året men lade det på hyllan,
tänkte göra ett nytt försök nu ...

MvH
Pär


Hej Pär!

 

Först kepsen av för dina snygga D-lok-modifieringar i byggforumet, härligt!

 

 

Rapiden: precis så, skär bort hjälpflikarna efter böjning, och limma kant- mot kant.

 

Vindrutepartiet i fronten är nog det svåraste att limma ihop... Innan jag ger mej på det, brukar jag först styva upp (och rikta!) väggar och tak med inv. förstärkning och spant - och samtidigt få rätt bredd på kåpan. Sedan "böjer jag över" vindrutan (med bibehållen knick på mitten), och limmar även denna kant/kant.

 

Skulle det tjorva till sej helt, går det även att sonika skära loss vindruepartiet, och limma fast det separat. Då får man mer kontroll över vad man gör. Blir dock en extra skarv i andra hörnet.

 

Helst skulle man ju vilja visa detta "live" - Du är alltid välkommen hem till mej... ;)  

 

/Jörgen

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 783
    • http://www.mech.kth.se/~pe
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #21 skrivet: tis 12 aug 2008, 22:14:30 »
Hej !

Tack för svaren/tipsen jag skall snart göra ett försök igen :-)
Kommer du till modelltåg-08 eller tåg-08 ?

MvH
Pär

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #22 skrivet: tis 12 aug 2008, 22:23:24 »
Citat från: P Ekstrand
Hej !

Tack för svaren/tipsen jag skall snart göra ett försök igen :-)
Kommer du till modelltåg-08 eller tåg-08 ?

MvH
Pär


Jorå, siktar in mej på båda. Jag kommer att "hålla stånd" ungefär som vanligt!

magcar

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 96
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #23 skrivet: fre 15 aug 2008, 20:25:09 »
Mycket fina beskrivningar. Ser fram emot fler fina beskrivningar trots att jag kör H0. Fortsätt med de fina jobben du gör.

/Magnus

BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 620
N-skala: Rapidsnabb kurs
« Svar #24 skrivet: ons 20 aug 2008, 15:23:48 »
Citat från: jorgen.edgar
Byggtråd: kåpa till Ra-lok!


 

Passande drivning: Rocos tyska diesel BR 290 (kat. nr 23259)

 



.

 


Otroligt skickligt.  :clap:

 

Men Roco BR290 passar väll inte så bra?

Hjulbas  15,5 / 44 mm

Bör vara  i N,  18,1 / 48,7 mm

 

Finns inget bra lok att bygga på där hjulavståndet stämmer bättre?

BJ