Författare Ämne: Diesellok T43 i N-skala  (läst 19362 gånger)

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« skrivet: sön 27 jul 2008, 17:52:05 »
I en annan tråd efterlystes lite fler byggtrådar...
 

Då drar jag mitt strå till stacken:

 

Bygg en T43 i N-skalan, utifrån scratch!

 

Eller, en faslig soppa kokad på en spik  ;)

 

OBS!! Nyheter längst ned i tråden  OBS!!

 



 

Sugen på ett riktigt pilljobb? T43 är ett lok som alltför länge saknats i N, men det ska vi nu råda bot på!

Jag har valt det utförande loktypen hade från tidigt 80-tal, med SJ:s dåvarande färgschema i rödorange/ mörkblått/ vitt band vilket så gott som alla T43:or fick . Denna målning finns ännu kvar på vissa lok hos några operatörer.

Kåpan bygger jag som vanligt upp med "plastfilmsmetoden", med förstärkningar inuti i kartong eller Card. Jag tillhör ju kartong-falangen inom hobbyn - materialet är snabbarbetat och lämpar sej utmärkt att styva upp plastskalet!

Målning gör jag med pensel. Färgerna är ur Humbrol´s sortiment, som jag blandar till rätt "SJ-kulör".

Dekaler finns att köpa här: http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=12-422 men jag brukar göra all märkning för hand.

En lämplig drivning är Roco´s tyska enhyttsdiesel BR 290 (kat.nr. 23259), för övrigt samma chassi som Modellproduktion har i sin T44.

Jag har inte tagit någon hänsyn till ev. montering av dekoder, som kan tänkas behöva extra utrymme i hytt/huvar.

Ritningen



Inscannad från min egen, i 1:160, som visar loktypen i nylevererat utförande. Bredvid har jag kopierat in en gravyrplan, med "utbredda" vyer över hytt, huvar m m. De streckade linjerna anger hjälpflikar, vilka ska avlägsnas senare.

Bilder på T43 finns bl a här:

http://www.jarnvag.net/lokguide/T43.asp

http://www.olaviahokas.com/trainstuff/oasjdiesel3.html

http://www.bildrallaren.com/Sverige/Diesellok/T43/T43-info.shtml



Verktyg

- Plattång

- Sidavbitare

- Skalpell med spetsigt blad ("10A")

- Pincett

- Genomskinlig linjal med tvärgradering

- Sax (för plast/ papp)

- Penslar, olika fina

- Stålstift för tusch (Svanströms eller Kreatima)

- Fint slippapper



Material

-Glasklar kraftig plastfilm ca 0,25 mm, i A4-format (Panduro)

-"Excellent"-kartong (eller Plasticard) 0,10, 0,40 och 1,0 mm

-Lufthärdande lera "Hobby Clay classic", vit (Panduro)

-Nubb till buffertar, skalle diam. 2-3 mm

-Dokumenttejp för maskering

-Plastisolering från kabel (alt. Evergreen eller Plastruct-rör), utvändig diam. ca 2 mm och 1,5 mm.

-Plaströr (t ex Evergreen eller Plastruct) 5,5 - 6 mm utvändig diam.

-Mjuk metalltråd, ca 0,5 mm grov.



Färger

-Humbrol: grå 5, silver 11, mörkblå 15, orange 18, svart 35, orange 82, vit 130, röd 174

-Humbrol klarlack Matt 49 och Satin 135, eller vattenbaserade dito!

-Svart och vattenfast spritpenna, Fine och Ultrafine samt blå, Ultrafine (Svanströms)

-Vit tusch (Matton)



Lim

-Casco Kraft Universal, limmar alla material. Tänk på att det är av kontaktlimtyp, där man lägger lim på bägge ytor - låter torka - fogar ihop!

-Vitlim/trälim, bäst för papp mot papp



Återkommer inom kort!



Hälsn. Jörgen

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #1 skrivet: sön 27 jul 2008, 19:31:17 »
Jörgen, nu frestar du mig svårt då T-43:an är det enda svenska lok som kan få mig att överväga köra svenskt...

Det här blir spännande att följa :)


Ångben

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 513
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #2 skrivet: sön 27 jul 2008, 19:33:30 »
Bra initiativ och särskilt tack för ritning & färgtips! :up:

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #3 skrivet: sön 27 jul 2008, 20:33:38 »
Tack, Boys!
 

Tyckte väl loket vore ett lagom sommarjobb!

 

Jag har dessutom precis lagt in en så´n där gravyrplan på Ra-kursen här på forumet:

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=285

 

 

Då fortsätter vi med T43!

 






Steg 1: Gångbordet







Tejpa fast ett stycke plastfilm över ritningens takvy. Gravera (ritsa) av gångbordets ytterkonturer och de "räfflade" partierna utmed långsidorna. Använd skalpell med baksidan av linjalen som anhåll (stöd).

Gravera även konturerna runt öppningen (för drivningen):



Måtten för öppningen, i mm. En vidgning görs för hytten, se bara till så att det återstår minst 2 mm av gångbordet utanför hyttsidorna.

 



När gravyren är klar, fodra upp plasten mot ett stycke 0,40 mm kartong. OBS! Stryk ut lim på plastens baksida.

Skär sedan ut gångbordet (del 1.) inklusive hålet, i de ritsade konturerna. Spara hålbiten, den kan användas senare!

 


Steg 2: Kjolar och buffertbalkar







Fäst åter en lagom bit plastfilm över ritningens sidovy. Gravera av sidokjolarna (2 och 3), mått 74 x 2,5 mm, samt tvärbitarna (4 -7) 2,5 x 2,5 mm, som ska fästas vinkelrätt mot kjolarnas ändar.

Gravera sedan in buffertbalkarna, separat. Markera lägena för buffertarna.

Fodra sedan upp den graverade plasten mot 1 mm kartong. Ta upp hål för buffertar, gärna med 1 mm borr.

Skär ut alla bitarna.

Ur den sparade biten (från steg 1.) skär vi ut 4 st stöd för buffertbalken (10 -13) Mått: 4 x 7 mm med 1 snedskuren kortsida, enl bild!



Limma ihop bitarna i nummerordning!

 

Nu åker jag på semester några da´r, kursen fortsätter till helgen (då har Ni tid på er att avverka steg 1 & 2  ;) )

 

Vi höres!

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #4 skrivet: lör 02 aug 2008, 23:20:22 »
Lördagkväll, och dags för nya steg i bygget!
 

Först måste jag bekänna att det "inte alls bara är" att ta Roco´s 290-drivning rakt av!

Enligt en beställare jag just byggt en T43-kåpa till är motorblock m m tydligen för stor på vissa ställen, och modifieringar måste till.  Även på T44 fick man (N-modell) göra anpassningar för att kåpan skulle gifta sej med just den drivningen...

 

En lösning på problemet finns förhoppningsvis runt hörnet, enligt honom. Vi avvaktar...!

 

 


Steg 3: Bränsletankar och buffertar



Så här tillverkas ändarna på bränsletankarna:

Ett plaströr (ca 6 mm diam) kapas till 4 st längder á 2 mm. Fyll rörbitarna (14-17) med lera, och forma sen en "konvex bulle" på var och en. Studera bilder på originalet, så formen blir den rätta.

Sedan skär vi ut stödbitar ur 1 mm kartong: 2 st 14 x 8 mm (18, 19) samt 2 st 14 x 2,5 mm (20, 21)



De små bitarna (20, 21) är distanser, och limmas på högkant mot kjolarnas insida, omedelbart efter hyttöppningen på del 1.

Mot 20, 21 limmas 18, 19 , och sedan bränsletankarna 14, 17 mot stödbitarna enl. ritningens sidovy.



Steg 4: Hytten

Plastfilm placeras över gravyrplanens "utbredda" hytt med lite tejp. Gravera av konturerna.

OBS! - de lodräta hörnen markeras endast med svart spritpenna, för att kunna böjas senare!



Flikarna vid pilarna på bilden, är endast till för att kunna böja hörnet vid skarven. Dessa tas bort senare.

Skär ut! Var försiktig, alla väggpartier ska hänga ihop som på bilden. Frontrutepartiet har som synes en slits mitt på - den får inte skäras längre ned än vad gravyrplanen visar.

Vänd upp-och-ned på plasten, ritsa sedan de markerade hörnen. Ett par parallella vikanvisningar med 0,5 mm emellan.



Studera originalet. Böj till hytthörnen (A.) samt gör en lätt bockning inåt av sidofönstren (B.)

Ovanför sidofönstren finns en flik (för limning av taket) som bockas inåt (C.)

Frontfönsterpartierna böjes även dessa lätt inåt (D.) Gavelväggarna är dessutom bockade på mitten, ovanifrån sett (E.)



 

Färdigbockat! Skär bort flikarna, skarven limmas sedan kant-mot-kant.

 

Förstärkningar på insidan:



Ur 1 mm kartong skäres förstärkningsbitar ut.  Hyttsidorna 22, 23. = 10x14 mm och fronterna 24-27. = 10x2,5 mm.

Svärta de kanter av kartongen som kommer att synas genom fönstrena, med spritpenna t ex.

Bitarna limmas fast i hytten i nummerordning. Kartongens kant ska nedtill sammanfalla med plastens.



Taket:



 

Först limmas förstärkningar (28, 29) in mellan vindrutorna, 1 mm kartong 3 x 5 mm. Svärta långsidorna innan de monteras.

Taket (30.) graveras med gravyrplanen som underlag (även här är det flikar som behövs när kanterna ska böjas).

På plastens baksida ritsas 3-4 parallella anvisningar från resp. kant, och ca 3 mm inåt. Skär ut taket. Böj kanterna försiktigt, så rätt radie erhålles enl. ritningens frontvy, därefter kan flikarna skäras bort.

Lägg en fin sträng lim utmed kanterna på takets insida, och fäst taket i rätt läge mot väggarnas överkanter.





Här är en studie av hytten underifrån. Lägg gärna en sträng med vitlim i kartongskarvarna, för stadgans skull.

 

Forstsättning följer!

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.623
    • http://www.mollehem.se
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #5 skrivet: sön 03 aug 2008, 00:11:42 »
Perfekt! Efter en tid intryckt i en segelbåt så är det här suveränt att varva ner med.
Tack - skall rota fram plasten - chassit finns redan hemma :-)

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #6 skrivet: sön 03 aug 2008, 08:42:43 »
Nu letar jag plastfilm  :up:
Är det vanlig overhead-film du använder Jörgen?


alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.930
  • alsum
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #7 skrivet: sön 03 aug 2008, 08:58:26 »
Jörgen Edgar mycket duktigt att göra forn kåpan ser jag :up:  :clap: . Liten kåpan ju svårare än jag tror. Skala N nog liten modell.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #8 skrivet: sön 03 aug 2008, 09:50:33 »
Citat från: andersb
Perfekt! Efter en tid intryckt i en segelbåt så är det här suveränt att varva ner med.


Va? Varva ned från semestern ? ;)  Själv måste jag be någon sparka igång mej efter ett par veckors latande i skuggan... på Ljusterö...i 30 grader.

 

 

Citat från: berraf
Nu letar jag plastfilm  :up:
Är det vanlig overhead-film du använder Jörgen?

 

Vanlig overhead är för tunn. Den filmen jag fastnat för säljs hos Panduro:

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?QRY=plastfilm&p=IXS750

och är kraftigare. Cirka 0,25 mm.

Sedan är limning av plast en vetenskap i sej! Många filmer är "feta" och limmet biter följdaktligen inte, möjligen om man ruggar upp ytan med slippapper.

Panduros, däremot, hugger iaf suveränt mot Casco´s Universallim - samt är gudomlig att forma bara man kommit på tekniken.

 

Hilsen Jörgen

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #9 skrivet: sön 03 aug 2008, 15:02:01 »
Citat från: jorgen.edgar
Panduros, däremot, hugger iaf suveränt mot Casco´s Universallim - samt är gudomlig att forma bara man kommit på tekniken.

 
Menar du att limmet i sig är möjligt att forma under torkprocessen?


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #10 skrivet: sön 03 aug 2008, 15:46:05 »
Citat från: berraf
Citat från: jorgen.edgar
Panduros, däremot, hugger iaf suveränt mot Casco´s Universallim - samt är gudomlig att forma bara man kommit på tekniken.

 
Menar du att limmet i sig är möjligt att forma under torkprocessen?




Nej, det är plastfilmen som är lättformad.  :)

 

Uttryckte mej luddigt i upphetsningen...

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #11 skrivet: sön 10 aug 2008, 21:28:56 »
Så var då min semester slut  :ouch: , samtidigt kan vi gå vidare med kursen!  :P
 


Steg 5: Huvarna

gravyrplanen över huvarna har jag endast ritat in de viktigaste konturerna (plus början-slutet på böjningarna). Resterande detaljer som luckor, jalusier m m tas ifrån ritningen.

Ta en bit plastfilm (minst 110x40 mm) och fäst den över gravyrplanen. Med fin spritpenna förs alla konturer (inkl. flikarna) över till plasten.

Flytta sen plastfilmen till de olika vyerna på ritningen, och gravera av detaljer på respektive sida på huvarna. Vänta dock med all gravyr närmast hörnen, tills de är böjda senare!

Vänd upp-och-ned på plasten. Där hörn ska böjas, gravera in 3-4 st parallella anvisningar innanför de ritade markeringarna.



Skär ut, men låt de båda huvarna (31, 32) ännu sitta ihop. Böj försiktigt till hörnen till rätt radie. Därefter kan vi skära bort flikarna, samt även skära loss huvarna från varann!

Samtidigt kan vi nu gravera konturerna (luckor m m) närmast de böjda hörnen.

 

Limma ihop i skarven på resp. huv, kant mot kant.

 

Förstärkningar i huvarna:

Precis som med hytten, skär vi ut förstärkningsbitar i 1 mm kartong.





 

33, 34. bitar till huvarnas ovanytor, 10,5 x 19 mm (huv 31.) resp. 10,5 x 41 mm (huv 32.) På ena kortsidan ska skäras ut ett vinklat indrag.

35-38. bitar till huvarnas sidor, 10 x 19 mm (huv 31.) resp. 10 x 43 mm (huv 32.) . Ena kortsidan på varje bit ska snedskäras, för att passa lutningen på huvens ändar.

39, 40. gavelbitar, 10 x 9,5 mm

Limma fast bitarna i nummerordning.



Vitlimma kartongskarvarna som på bilden.

 

Buktiga ytor på huvändarna:

De buktiga, dubbelkrökta ovandelarna i ändarna formas till i lera:



Till vänster syns en lagom bit lera som formas till en korv, och till höger är leran på plats i glipan på huven.

Med fuktat finger slutformas leran, så inga skarvar syns mellan plast-lera. Efter tork (minst 2 timmar) går det att finslipa.

 

Limma ihop huvarna med hytten.



Se till så huvarna håller en invändig bredd på 10 mm, och att de är centrerade och i lod gentemot hytten!


 

Då vet ni vad ni ska göra i natt  ;)    

 

Nya moment kommer inom kort!

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #12 skrivet: mån 11 aug 2008, 07:02:18 »
Bara en snabbfråga: leran, var köper man lämpligast sådan?
För mig är det nog via postorder då Bynn Ödeshög har väldigt få hobbybutiker  :geek:


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #13 skrivet: mån 11 aug 2008, 09:34:14 »
Citat från: berraf
Bara en snabbfråga: leran, var köper man lämpligast sådan?
För mig är det nog via postorder då Bynn Ödeshög har väldigt få hobbybutiker  :geek:


Här: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?id=IXS790&OPT=POS&SIDNR=7

 

Scrolla ned lite på sidan, så finner du "Hobby clay classic" 500g vit för 49:-.

½ kg lera räcker till hundratals lok! Förutsatt att den förvaras så den inte torkar...

 

Jörgen

Patrik.j

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 133
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #14 skrivet: mån 11 aug 2008, 16:02:28 »
Måste ju säga att detta var den bästa byggbeskivingen jag sett på forumet :clap:  :clap:
 

har blivit väldigt inspererad att själv försöka bygga en T43:a.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #15 skrivet: mån 11 aug 2008, 19:34:57 »
Tackar, Patrik!

Då bjussar jag på en bonusbild, på det hägrande färdiga resultatet  :) . Så här halvvägs in i bygget...


 

 


alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.930
  • alsum
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #16 skrivet: mån 11 aug 2008, 21:10:16 »
Jag ser flera bilder av Jörgen. Jätte bra plast, men jag känna lite svårt av klar plast som Jörgen gjorde. Jag tyckte mest plasticar än klarplast. Men han var duktigt ändå på en ark plast och vika ihop nästan allt i ett kåpan. Jag bara skära bitar och bitar och limma ihop och nogrann. Men han bara ena lim på hörnar. Jag limma alla hörnar. Så är olik former . Nog kan annvända 1 - 1,5 mm tjock plasticar. Brukade jag början 1 mm. tjock plasticar. Beror på vilken del av kåpan och olika tjocklekar. Jag kan inte hänga honom göra en kåpan på några dagar.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #17 skrivet: tis 12 aug 2008, 20:01:58 »
Citat från: alsum
Jag ser flera bilder av Jörgen. Jätte bra plast, men jag känna lite svårt av klar plast som Jörgen gjorde. Jag tyckte mest plasticar än klarplast. Men han var duktigt ändå på en ark plast och vika ihop nästan allt i ett kåpan. Jag bara skära bitar och bitar och limma ihop och nogrann. Men han bara ena lim på hörnar. Jag limma alla hörnar. Så är olik former . Nog kan annvända 1 - 1,5 mm tjock plasticar. Brukade jag början 1 mm. tjock plasticar. Beror på vilken del av kåpan och olika tjocklekar. Jag kan inte hänga honom göra en kåpan på några dagar.


Hmm...visst går det att bygga upp hytt & huvar i 1 mm plasticard, och skarva ihop alla hörnen del för del. Och sedan slipning med stort S.

 

Men,  plastfilmen i mitt bygge blir suverän när man väl blivit kompis med den.  Alla luckor, jalusier m m förs över från ritningen direkt på plasten.

Öva och öva  :wacko:  på en bit plast innan, tills hörnen känns bra! Och glöm ej att ritsa innan på plastens baksida.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #18 skrivet: tor 14 aug 2008, 20:26:39 »
Steg 6: Detaljer på huvarna



Från gravyrplanen ritas (med spritpenna) in på plastfilm:  (inklusive flikar!)

41, 42. Kåpor för avgasrör, mellan vindrutor. Båda kan hänga ihop vid böjningen, för att sedan säras.

43. Liggande kåpa ovanpå långa huven. Kåpan ska slutta svagt mot huvänden samt vara urgröpt i den "högre" änden, som ska svara mot avgasröret.

Skär ut kåporna ur plasten, böj försiktigt till rätt radie och avlägsna sedan hjälpflikarna.

Börja med att limma fast 41 och 42, centrerat mellan vindrutorna. Sedan limmas 43. på sin plats. Denna kåpa avslutas ju med en rund välvnning (se pilen på bilden nedan!) som utföres i lera, precis som med huvändarna i steg 5.

 

Ur 0,4 mm kartong skär vi sedan ut  fläktkåpan (44.) på korta huvens ovansida (saknas på ritningen - denna tillkom under 80-talet!). Mått: 9 x 9 mm.

 Ur 1 mm diam. plastisolering till kabel, skäres: Topplyktor (45.) 2 x 3 st, och nedre lyktor (46.) 2 x 2 st.

Lyktorna snedskäres ca 45 grader, i änden som ska svara mot huvens rundade hörn.



Fläktkåpan och lyktorna limmas på plats enligt ritningen.

 

Då var hytt och huvar färdiga, så långt!

 

 

 

- Med förhoppning om att ni förstår nå´t av det nedklottrade... :)

 

/Jörgen

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 783
    • http://www.mech.kth.se/~pe
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #19 skrivet: tor 14 aug 2008, 22:48:57 »
Hej !

Kul att följa bygget, väldigt bra beskrivning  :clap:  :clap:

MvH
Pär

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.144
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #20 skrivet: fre 15 aug 2008, 00:26:38 »
:clap:  :clap:  :clap:
Jörgen!

Om jag inte sagt det förut så säger jag det nu Du gör föredömligt tydliga byggbeskrivningar.

 

hälsar

Mats

som knåpar med en "mera lätthanterlig :| " skala  ;)
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #21 skrivet: fre 15 aug 2008, 19:15:44 »
Citat från: mj-onas
:clap:  :clap:  :clap:
Jörgen!

Om jag inte sagt det förut så säger jag det nu Du gör föredömligt tydliga byggbeskrivningar.

 

hälsar

Mats

som knåpar med en "mera lätthanterlig :| " skala  ;)


Ääschh... :oops:   *skrapar förläget med foten*

 

Tack!

 

Antar att det är H0 du knåpar med...Eller fullskalan, månne?  :lol:

 

Vi tar nästa kapitel!

 

 


Steg 7: Övriga detaljer





Boggie-oken (47-50):

De fyra oken ("lådorna" under kjolen mittför varje boggie, studera originalet!) graveras fram i plastfilm, från gravyrplanen.



Varje ok består av en front (A) med urtag i underkanten, samt två kortsidor (A, B) som får vara max 1,5 mm breda samt fasade nedtill.

A-B-C ska hänga ihop i ett stycke. Bocka kortsidorna rätvinkligt.  Fronten bockas till en aning, nedtill.



Som förstärkning inuti, skär ut 4 st bitar i 1 mm kartong med måtten 4,5 x 4 mm. Fasa lätt i nederkanten.

Bilden visar ett färdigt ok. Limma dem mot kjolarnas undersidor. Varje ok bör ligga mittför boggiecentrum på chassit.

 

Buffertar :



Kapa av spetsarna på nubben, så 5,5 mm återstår. Stick in varje nubb i 2,5 mm långa rör av plastisolering (51-54), diam. 2 mm. enligt bild. Längden på buffert inkl. hylsa framgår av ritningen.

Stick in bufferttappen (med lite lim) i hålen i buffertbalkarna.

 

Fotsteg i hörnen: (55-58):

Skäres ut i 0,4 mm kartong (eller plastfilm), 3,5 x 2 mm.



Monterade fotsteg.

 

Resterande detaljer är lite av överkurs, men de förhöjer dock intrycket!

59. Stegen på ena loksidan: bockas till av 0,5 mm mjuk metalltråd, enl. ritning.

60. "Krysset" på hytt-taket:  tunna papp- eller plastremsor, max 0,5 mm breda.

61-62. Tyfoner (signalhorn), av tunna papptrianglar.

63. Avgasröret skär vi ut ur kabelisolering diam. 2 mm, endast 0,5 mm hög (limmas på taket).

Banröjare (plogar) har jag här utelämnat, mest på rund av att N-kopplet kommer att ta i dessa vid snäva kurvor. Vill man ändå ha dessa, kan de tillverkas i förstärkt plastfilm.

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #22 skrivet: fre 15 aug 2008, 19:25:18 »
Det är inte bra Jörgen ;) , snart har du fått mig att återuppta mitt T43 innan modulerna som skall till Moheda är klara.
 

Skämt åsido, jag uppskattar såna här byggbeskrivningar väldigt mycket, så fortsätt gärna med dom. :up:
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #23 skrivet: mån 18 aug 2008, 11:44:44 »
Tack, Micke!  Kanske att du hinner både T43 och moduler, om jag speedar upp kursen lite  ;)
 

 

Så här kommer:

 


Steg 8: Målning av kåpans nederdel (ramen)

Humbrolfärgerna och dess blandningar är inte empirisk vetenskap, utan ska endast ses som en rekommendation av mej. Du som byggare har kanske andra idéer om SJ-originalfärgerna!

 



Måla hela nederdelen inkl. gångbord i mörkgrått i SJ:s "Grå 15" (Humbrol 156 + lite svart 85).

Efter tork målas kjolar och buffertbalk i "Blå 28" (Humbrol 15). Även dess underkanter. Se till så gångbordets kanter (pilarna på bilden ovan) förblir grå, maskera helst!

Ovansidan av gångborden målas rätt tunt, så det räfflade gittret ännu framträder!

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 696
    • Jörgen Edgars hemsida
Diesellok T43 i N-skala
« Svar #24 skrivet: tis 19 aug 2008, 23:04:15 »
Steg 9: Målning av hytt och huvar

Och nu mina vänner, börjar det verkliga pillljobbet!



 

Börja med att måla ett ca 2 mm vitt stråk (Humbrol vit 130) runt om allt, i höjd med den kommande vita dekorlinjen.

Alternativt: grunda hela kåpan i vitt!

Sedan ska vi maskera för dekorlinjen:

Fäst först en tejpremsa (ca 10 cm) på en bit plastfilm. Ur denna tejp ska vi nu skära ut 0,6 mm breda maskeringsremsor, som ska flyttas över till det vitmålade.

Var noga med att remsan är jämnbred!

Börja med att fästa mittpartiet på remsan mot hytten (som på bilden ovan), ca 0,6 mm under sidofönstrets kant. Tryck till när remsan är parallell med fönsterkanten. Sedan fortsätter vi maskera det vita runt om hytt/huvar, och det är viktigt att remsan läggs på spikrak och parallell med hyttens/huvarnas underkant. Tar remsan slut, skarva på med en ny o s v. Använd pincett.

När remsan sitter rätt placerad, tryck till så den smiter åt överallt! Denna ska sitta kvar ända tills det mörkblå senare har målats!

 



Nu ska vi först måla SJ "Rödorange 83". Blanda lika delar Humbrol 18 och 82, och måla hytt/huvar runt om, upp till maskeringen. Även underkanten på kåpan målas.

För att täcka, kan en andra strykning behövas.

 

Sedan målas sidorutornas fönsterbågar, i Humbrol silver 11. Använd finaste penseln. Skulle det råka komma färg in på rutorna (vilket är lätt gjort!) går det att skrapa efter tork.

 

Medans silverfärgen torkar, kan vi måla hytt och huvar invändigt i mörkgrått (Humbrol 156 + lite svart 85).

 

Dags att maskera för det mörkblåa på kåpans överdel (den tidigare maskerade remsan över det vita ligger kvar):



En tejpremsa fästes runt om kåpan. Maskeringslinjen ska ligga 8,5 mm från kåpans underkant, enligt bilden.

 

Måla kåpans överdel, inklusive taket i "SJ Blå 28" (Humbrol 15). En mycket fin pensel behövs vid målning kring fönsterkanter.



Samtidigt kan vi nu maskera och måla det vita i SJ-loggan ( "Frimärket, Köttstämpeln") på hyttsidorna. Som nämndes inledningsvis, finns färdiga dekaler att köpa.

Så här gör jag min egna SJ-loggor :

Förutsatt det finns mask.tejp som täcker hyttsidan, kan vi nu skära ur en fyrkant ur tejpen, drygt 2 x 2 mm (läget: se pilen). Fyll fyrkanten med Humbrol vit 130.

Efter tork, dra av maskeringen och måla dit en rundel (2 mm) i rödorange. Rundeln ska vara exakt centrerad i fyrkanten.



När allt torkat, dra av all maskering (försiktigt) med skalpellbladet. Skulle det ha "läckt in" mörkblått på oönskade ställen, går det att täcka över med vitt eller orange i efterhand!

 

Lyktorna ("Marschalljusen") målas i silver.

 

 

Slutet på kursen nalkas... Strax dax för det sista rycket  :P

 

/Jörgen