Författare Ämne: modeljärnväg i skala ?  (läst 10993 gånger)

svapet

• Användare
  • Antal inlägg: 35
modeljärnväg i skala ?
« skrivet: lör 19 jul 2008, 12:03:50 »
hej alla på forumet
tänkte bygga min första modeljärnväg i livet

men har inte löst det med vad och hur ska bygga, har tänkt nu i många månader

verkligen dags att komma till skott

kan inte bestämma mig för vilken skala jag ska bygga i

så fram för förslag och fördelar och nackdelar på skalor och modeller

och lätttillgänglighet för att köpa, både i sverige och utlandet, affärer och nätet

vad gäller svenska och utländska lok, vagnar ,spår, miljö, hus, fordon och annat

vet inte om N-skala, HO-skala, TT-skala, On30-skala

ytan för bygge antingen

1. skivbana på cirka 1m x 2 m, eller liknande och ev. i 2 - 3  plan med helix eller inte

2. eller väggbana över min 2 sits soffa och såfall kanske 3m x 0.80m, eller liknande

ska jag ha uppfällbar väggbana eller fast väggbana ?

hur det med höjdmåttet över soffan, vid uppfällbar eller fast väggbana ?

tänkte först lösa det här med skalan och sen fundera ut vilken typ av modelbygge, jag har plats för eller vill köra med på den ytan och skalan

har en massa ideer på hur jag vill bygga, men skalan som sagt ?

alla ideer och förslag på skalor och tema och byggen välkomnas

så jag har något att tänka vidare på

tackar i förskott

svante
svapet

clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 843
modeljärnväg i skala ?
« Svar #1 skrivet: lör 19 jul 2008, 13:31:47 »
Skall du ha flera plan och helix kräver detta större utrymme vid smalspår än vid normalspår om spårvidden är densamma. 0n30-fordon är högre än normalspårsfordon i H0, så en helix tar större plats - du bör inte ha större stigning än 3 cm per meter (helst mindre) oavsett skala och spårvidd.
Framför allt bör du fråga dig vad du är mest intresserad av - tåg som rör sig i ett landskap eller de enskilda fordonen. I första fallet är en liten skala som Z, N, TT eller möjligen smalspår i H0, t ex H0e, det lämpligaste. De enskilda loken och vagnarna studeras lättast i större skalor - H0 eller smalspår i 0.

Valet av skala beror också på vilken förebild man tänkt sig och om man tänkt använda sig av huvudsakligen färdigmodeller eller byggsatser eller tänkt bygga det mesta från scratch. T ex är utbudet av svenska modeller störst i H0. Finns också en del i N och i form av mässingsbyggsatser även ganska mycket smalspår i H0. I övriga skalor är det sämre. Vad gäller tillbehör (oavsett förebild) finns det mest i N och H0. Att bygga själv i Z och N blir väldigt pilligt - vilket en del tycker är enbart kul, men andra finner frustrerande.

Idag är driftsäkerheten hög i alla skalor, men ju större modellerna är, desto högre bilr i allmänhet driftsäkerheten. Det är också i regel lättare att underhålla ett lok i de större skalorna. Z, N och H0e kan bli ganska pilligt att rengöra, smörja etc.
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.350
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC Proto87, svensk Epok IIa, UWHJ och epok IIc, Inlandsbanan

svapet

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #3 skrivet: sön 20 jul 2008, 00:58:46 »
tack Clas och Jan
har nu suttit och läst och begrundathar kommit fram till några slutsatser, alltså

tycker N-skala är fina småsaker, men för smått att bygga och sköta om på banan
HO-skalan möjligen, sitter med en massa m-räls och mycket blandat av vagnarTT-skalan, har ingen som helst aning om varken skalor eller storlekarON30, samma som TT, har inte heller där någon koll på storlekar och skalorfår kanske göra som jag tänkte göra förutköpa lite spår och vagnar i TT  och  On30, så jag får någon hum om det
och jämföra HO TT On30 skalor och see hur stora dom är till storlek och spårvidd och vilken yta som går åt med byggande och spårplaner

sen vad gäller rullande, kan tänka mig allt från svenskt till tyskt till spanskt och andra europeiska till amerikansk, går mer efter snyggt och fint utförande och bra rullande, än svenska eller europeiska stilar och tidsepoker, ingen niträknare

sen kan tänka mig både landskap och stad och lite rangering och rullande och även med tåg och spårvagnar och sjö eller kanaler eller hamn och diverse, beroende på vad jag får plats med på ytan

så om jag skulle bedöma efter my modelbyggyta, skulle jag bara använda N eller Z, men jag tycker dom är för små och pilliga och för besvärliga att sköta om, så det bör nog bli större skalor.

hur är det med amerikanska och engelska lok vagnar, finns det bara att få i  N  HO  On30 eller hur är det med amerikanska och engelska och europeiska lok och vagnar i TT ?

finns det eller är det bara mest tyska,österrikiska,schweiziska och liknande i TT ?

sen med väggbana, höjd över 2 sits soffa ?     det kan ju bli lite större och längre yta och den blir ju också mer ur vägen än en skivbana på ett bord på golvet

vad är lämpligast och lättast att bygga och snyggast , uppfällbar väggbana eller fast väggbana och på vilken höjd över soffan eller golvet, så man kan använda soffan att sitta i, vid besök ?

ett problem är att jag måste bygga en ram för väggbanan, vill inte skruva i väggen, nyss har fått nytapetserat och har tänkt att flytta senare i livet, vill inte förstöra väggen, så det blir en ram med gavlar och fastsättning för väggbanan, ungefär som en upphängning

eller om ni har bättre ideer för en modelbane uppsättning

tacksam för mer ideer och förslag önskas

svante
svapet

clas

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #4 skrivet: sön 20 jul 2008, 02:50:02 »
Skalorna du har dålig koll på:

016,5, 0e eller 0n30 använder samma spårvidd som H0, men modellerna är i stort sett i dubbla skalan, 1:43,3, 1:45 eller 1:48, och alltså smalspåriga. Vagnar och lok är ungefär lika långa som den rullande materielen i H0, men högre. Kringutrustning som hus o likn har i princip dubbel H0-storlek. Tyska (1:45) och amerikanska (1:48) färdigmodeller finns, vill du ha brittiskt (1:43,3) är det byggsatser som gäller. Eftersom du redan har H0-material - Märklin om jag förstår dig rätt - har du också "råmaterial" till 0e/0n30/016,5. Spårvidden är densamma, lok och vagnar kan användas som utgångspunkt för egenbyggen. På ett bibliotek kan du låna gamla årgångar av Allt Om Hobby och i artiklar av Hans Svensson läsa om hur man med enkla medel bygger smalspår i  0 (och större skalor) med just Märklingrejer som grund.

Brittisk TT existerar, men bara som byggsatser. Googla på "TT3" och "3mm scale"! I USA tror jag denna skala är helt död. Storleksmässigt ligger TT ungefär mitt emellan H0 och N. Utbudet av såväl rullande materiel som kringutrustning är mindre än i dessa skalor.

Engelsmän är som du säkert vet lite knepiga - kör på fel sida av vägen och gillar te. Men det är värre än så: engelsk N-skala är 1:148 eller 1:152 (varierar), övriga Europa och USA har 1:160. Spårvidden är dock densamma (9 mm). Engelsk TT-skala är 1:101,6 (ibland 1:100), i resten av världen är det 1:120 som gäller. Internationell TT har 12 mm spårvidd, i Storbritannien förekommer dessutom 13,5 och 14,2 mm. I Storbritannien har man inte H0 (1:87), istället används 00 (1:76), men spårvidden är den samma, 16,5 mm. Finns också brittiska modeller i 1:76 för mer skalenlig spårvidd (kallas EM eller P4), men inte som färdigmodeller.  För övrigt är britterna ett trevligt folk som har förstått att det inte får vara för långt mellan pubarna och bygger rasande snygga modelljärnvägar på små ytor.

En ofta rekommenderad höjd för modelljärnvägen är 130-140 cm. Under järnvägen finns ju någon form av skiva eller ramverk, så underkanten hamnar väl i allmänhet en eller ett par decimeter lägre. Visst kan man sitta i en soffa under en sådan anläggning, men det gäller ju att kunna resa sig ur soffan utan att slå i huvudet också. Du kanske kan förse dina gäster med hockey- eller cykelhjälmar? En uppfällbara anläggning är svårare att tillverka, måste också rensas från allt löst innan den fälls upp. Bygget försvåras givetvis ytterligare om du inte kan fästa denna uppfällbara bana i väggen.  Skulle därför rekommendera att du ökar höjden på banan över soffan till 150-160 cm och inte bygger den uppfällbar. Dvs det blir i praktiken samma sak som en "skivbana på ett bord på golvet", fast bordet ställs över soffan.

Du har inte funderat på en hyllbana runt en eller flera av rummets väggar, byggd på (eller i) IKEA:s Ivar eller annan golvhylla? Svårt med rundbana i alla skalor utom Z förstås.

H0e/HOn30/H09   009

Jan Frelin

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #5 skrivet: sön 20 jul 2008, 09:25:33 »
Utbudet i TT är mycket mindre än i de övriga skalorna, det finns en del tyska färdigmodeller och ett fåtal byggsatser i brittisk (lite större) TT.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC Proto87, svensk Epok IIa, UWHJ och epok IIc, Inlandsbanan

svapet

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #6 skrivet: sön 20 jul 2008, 17:42:20 »
tack Clas och Jan
joo det måste ju vara bättre med en fast väggbana än en uppfällbar, har tänkt samma sak,stökigt med att plocka bort allting eller skruva fast allting på skivan, så fort det kommer folk som ska sitta i soffan

var inne på ivar eller gorm eller liknande, dom är redan färdigkapade, som stomme

så 150 - 160 i höjd, det låter bra, inget roligt med hjälm, då blir man bara ansedd som tågidiot, och klart om jag gör en löstagbar eller uppfällbar brygga eller bro förbi min balkongdörr, åt höger, då kan jag utöka vidare mot balkong fönstret och över mina blommor, ytterligare omkring 2 meter, kanske mera eller även en förenklad rundbana med helix eller inte, eller hyllbana, det går ju också

så TT är alltså mest tyska modeller

ska jag ha både sv. och europ. och amerik. borde det bli HO eller N

sen är det ju det här med koppel, också en knivigt elände, alla är ju olika utom N

har just nu rätt mycket märklin och fleischman och några lima

eller ev. ON30, vore kul med större byggnader, kan ju bli mer uförliga och självbyggda

sen har ju funderat på 2-räls eller byta min m-räls till c-räls eller köra med min m-räls, men det är ju nästa fundering, när jag löst det här med botten skivan

men klart ska jag ha 2-räls, då måste jag kanske byta hjul på dom flesta vagnarna, annars kan det bli kortis och det kan ju bli dyrt och besvärligt i längden, för ev. digital senare i livet.

så enklare med m-räls eller byta ut till c-räls med tiden, om jag ska behålla mina vagnar

så det lutar åt antingen On30 eller HO, med tanke på man blir äldre och mer fummel, vid självbyggen och byggande av rullande och byggnader

tror det är bäst att bygga anläggningen med skivan först och planera för HO eller On30 räls, då har jag både plats för HO och N och On30

hmm det får nog bli en tur till ikea i veckan och kika runt på vad som finns i fråga om ivar och andra bygg hylle element, lättare att titta med ögonen än papper

tackar, nu vet jag mera och bättre om skalor och olika länder

det var det jag behövde veta som start

ska försöka med bilder senare, när jag är igång med ramen och skivan och byggandet

svante
svapet

clas

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #7 skrivet: sön 20 jul 2008, 18:25:55 »
Citat från: svapet
sen är det ju det här med koppel, också en knivigt elände, alla är ju olika utom N

Tja, i N har modeller från amerikanska MicroTrains sina egna koppel. Alla europeiska tillverkare, inklusive de brittiska, nyttjar dock samma koppel.

Dagens H0-modeller från europeiska tillverkare har i allmänhet NEM-koppelficka, vilket betyder att det är enkelt att byta till önskad koppeltyp.

H0e/HOn30/H09   009

AiR

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.807
modeljärnväg i skala ?
« Svar #8 skrivet: sön 20 jul 2008, 23:11:17 »
Eftersom du har H0, gör som en annan kamrat och köp lite N-grejjer för utvärdering. Om budgeten inte tillåter, besök N N-klubb  :)  om du inte gjort det N  :D

Som de säger i USA: Once they go N, they never kommer igen
Andersson i Rakvattnet

svapet

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #9 skrivet: tis 22 jul 2008, 15:47:12 »
tack Clas och AiR

jaa jag är inne på samma sak, får kolla på N-modell, vad dom kan skaka fram

köpa lite olika rälsfabrikat på  N och bygga ihop och se hur dom liknar verkligheten

och även köpa några C-skenor, kanske även några K-skenor

(kanske även någon Tillig Ho och Peco Ho eller dylikt)

och även några TT-skenor och TT-vagn

och även någon = On30 vagn

så jag får någon hum om storlek och detaljer, just nu bara en massa ideer som snurrar runt runt  i huvudet

bättre det än att köpa på mig allt möjligt och sedan göra om det

kan ju inte ha alla skalor på min lilla yta och inte allt som jag vill ha på tågbanan heller

sen har jag även bestämt att köpa lite IKEA-Gorm, enklare  än brädgården och kapade i olika längder och mått ( 110cm + 174 cm + 59 cm + gummiskydd för golvet ) och billigare att släpa hem på bussen, annars låna bil och dyr bensin, sedan kan man kapa hemma och

eftersom jag måste bygga ram, istället för borra fast i väggen, då kan man köra med skruv och mutter eller vingmutter, blir som ett  modulbygge, bra till flytten nästa år eller nästnästa år, hmm

med tanke på min lilla yta, så vore det perfekt med N-skalan, men osäker

aja nu gäller det bara att börja jaga pengar, så jag kan handla in det jag tänkt göra och börja bygga över soffan

tack för alla tips, nu är jag lite klokare än förut

jag återkommer med önskan om spårplaner lite senare, eftersom jag aldrig byggt något i mitt liv och det är lätt att göra bort sig med spår och spårplaner

svante
svapet

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.240
modeljärnväg i skala ?
« Svar #10 skrivet: tor 24 jul 2008, 14:27:59 »
Skall du bygga över soffan kanske du kan använda två öppna hyllor på varje sida om soffan och sedan en tillkapad skiva som bro mellan hyllorna. Du behöver bara staga upp skivan lite med några stående reglar (bräder) undertill och kanske även i ovankant som ett litet staket samt i bakkanten så att skivan inte bågnar. Nu vet jag inte hur lång soffa du har men om den är väldigt lång kanske du kan staga upp skivan i mitten med en konsol eller vinkeljärn fäst i väggen, eller med en bräda bakom soffan som går ända ner till golvet.

Ett tips till med soffan är att bygga en liten ram av bräder (eller hyllplan från brädgården) och ställa bakom soffan så den kommer ut lite från väggen, ca 10-30 cm eller montera ett hyllplan precis bakom soffans ryggstöd mot väggen. Då kommer man inte lika lätt att slå i huvudet i hyllan ovanför och du kan tex ställa drinkglasen bakom ryggen när du sitter i soffan...

lycka till
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Pågående projekt: Linfallets järnväg

Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 257
modeljärnväg i skala ?
« Svar #11 skrivet: tor 24 jul 2008, 21:45:39 »
Nu vill jag protestera lite emot vad som sagts ovan om TT: utbudet är långt ifrån litet! Därtill långt ifrån enbart tyskt! Numera närmar det sig N-skalan, och det finns förutom de stora tillverkarna en rad småtillverkare som gör fantastiska modeller.

Däremot är skalan kanske inte att rekommendera för någon i sverige, eftersom den knappt finns där.
TT-rallare i förskingringen

Jan Frelin

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #12 skrivet: tor 24 jul 2008, 21:57:56 »
Vilka tillverkare (storserie) är aktiva i skala TT? Hur många lokmodeller har de?

Markus

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #13 skrivet: fre 25 jul 2008, 09:03:48 »
Tja... Större tillverkare är till exempel Tillig, Piko, Roco (dock bara ett fåtal modeller, men mer kommer), Kuehn. Mindre tillverkare som hela tiden utökar sortimentet i TT är Modellbahnmanufaktur Sebnitz, TT Modell, PMT, KPA, Extra, Gutzold, TT-club, Kres, Rubikon, Loco TT etc.

Om man bor i Sverige är det dock svårt att märka att TT-skalan faktiskt blir allt mer populär. Dessutom är utbudet koncentrerat på de länder där skalan har fler användare. Så det finns gott om tyska, österrikiska, tjeckiska, ungerska, polska etc modeller, men få från andra delar av världen.

Ångben

• Stammis
  • Antal inlägg: 513
modeljärnväg i skala ?
« Svar #14 skrivet: fre 25 jul 2008, 10:17:09 »
Citat från: Markus
Nu vill jag protestera lite emot vad som sagts ovan om TT: utbudet är långt ifrån litet! Därtill långt ifrån enbart tyskt! Numera närmar det sig N-skalan, och det finns förutom de stora tillverkarna en rad småtillverkare som gör fantastiska modeller.

Jag som trodde TT var MJ-världens svar på esperanto, den ultimata skalan som ingen använder ;) . (Har dock sett TT på riktigt på järnvägsmuseet i Budapest.)

Agge

• Gäst
modeljärnväg i skala ?
« Svar #15 skrivet: fre 25 jul 2008, 10:46:29 »
HO och N-skalan är det mest populära skalor inom modelljärnväg. Du kan själv besöka en hobbyaffär och titta efter vad det finns där att titta och begrundar hur dom fungerar under körningen också.

Agge

Jan Frelin

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #16 skrivet: fre 25 jul 2008, 11:49:14 »
Citat från: Markus
Tja... Större tillverkare är till exempel Tillig, Piko, Roco (dock bara ett fåtal modeller, men mer kommer), Kuehn. Mindre tillverkare som hela tiden utökar sortimentet i TT är Modellbahnmanufaktur Sebnitz, TT Modell, PMT, KPA, Extra, Gutzold, TT-club, Kres, Rubikon, Loco TT etc.

Om man bor i Sverige är det dock svårt att märka att TT-skalan faktiskt blir allt mer populär. Dessutom är utbudet koncentrerat på de länder där skalan har fler användare. Så det finns gott om tyska, österrikiska, tjeckiska, ungerska, polska etc modeller, men få från andra delar av världen.

Jag tror nämligen att utbudet i skala N fortfarande är betydligt större! I skala N finns dessutom ett amerikanskt och brittiskt utbud.

Markus

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #17 skrivet: fre 25 jul 2008, 12:26:28 »
He, he, nu ska vi kanske inte fylla ut denna tråden med "vilken skala är störst"-diskussionen. Men en kort kommentar: naturligtvis är N-skalan större, det har jag aldrig motsagt. Vad jag sade var att TT växer och börjar närma sig, inget konstigt heller.

Gällande utbud är det ju en fråga om vad man letar efter. Vill du köra amerikanskt är TT en dum ide; likaså engelsk eller svenskt. Vill du köra tjeckiskt är det bästa möjliga alternativ! Samma sak med ungerskt, polskt, ryskt, österrikiskt. Antalet tyska modeller växer ständigt. Glöm därtill inte att dessa länder samtliga är betydligt större marknader för mj-hobbyn än Sverige (här i Tjeckien finns det mj-butiker i varje stad, och även stormarknader odyl butiker säljer; därtill betraktas tåghobbyn på intet sätt som något suspekt, vilket den tyvärr ofta gör i Sverige).

Nå, det i all korthet. För den som bygger i Sverige skulle jag definitivt rekommendera H0 eller N, snarare den senare, eftersom jag personligen tycker att H0 tar för stor plats.

svapet

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #18 skrivet: fre 25 jul 2008, 13:49:29 »
tack allihopa, för alla bra ideer, t.ex LeoArietis,har aldrig tänkt så
problemet är att jag skulle behöva få in ett vitrinskåp också bredvid soffan för all mitt fina glas + banan, om jag kunde lyckas med det, vore bra

soffan är bara 148 cm och har c:a 50 cm på var sida om soffan, för tåg-banan

hmm blir mer funderande, över hur bygga banan, fattas bara pengar :)

det låter skoj

tydligen måste det bli kanske !   2 banor

1 bana med sv. + amerikanskt + 1 huvud-bana med TT

eller möjligen någon typ, (veteran) bana med sv. och amerikanskt, blandat med TT

jag trodde TT var borta ur marknaden, nu blev det genast svårare igen

låter roligt, alltid roligt med utmaningar

jaha, vad gör man nu, får väl göra som jag tänkte förut, skaffa massa olika och testa

så Markus, har du mer info om TT, t. ex broschyrer, adresser, nätbutiker, fabriker, hur man handlar och var man handlar, eller måste man jaga runt i europa själv och handla

hur är det med lok vagnar hus miljö byggen personer belysning och allt som finns på en b.

är det bara lok och vagnar, som utökas i marknaden numera eller även allt övrigt också ?

finns det lätt åtkomligt för mig som svensk tågbyggare ?

vore skoj att pröva bygga i TT, lite annorlunda, vet inte hur många som bygger i TT, i sv. och europa och england ?

har ni några ideer eller fakta om TT - byggare  i sv. engl. amerik. eller europa ?

svante
svapet

Markus

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #19 skrivet: fre 25 jul 2008, 14:35:02 »
Som jag skrev så finns det väldigt lite i sverige för TT-skalan. Därför skulle jag rekommendera N - lite mindre, men betydligt lättare att få tag i! Så om du vill testa TT måste du nog beställa från utlandet.

Kolla på www.tillig.com, www.modellbahnmanufaktur.de, www.tt-club-modellbahn.de, www.kuehn-modell.de. Det finns fler tillverkare, men jag har inte adresserna i huvudet.

Det finns ett antal butiker på nätet som säljer skalan. Jag har dock hittat väldigt få som tar kortbetalningar, och med banköverföringar över gränserna brukar det bli lite krångligt (tycker i alla fall jag!). Men några du kan titta på är Bettina Hohmann (http://shop001.hettronic.com/bhmshop, bara på tyska), www.hobby-shop.cz, www.zeleznicni-modelarstvi.cz. Men de kan vara rätt långsamma, även när de skickar inom gränserna :-(  Själv brukar jag gå till en lokal butik som tar hem grejorna. De stora tillverkarna av landskapsprodukter tillverkar även för TT.

Kolla också: www.tt-modelleisenbahn.de/

svapet

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #20 skrivet: fre 25 jul 2008, 15:40:33 »
tack Marcus
hur är det med elen och kopplingarna

är det 2-räls eller ?  Tillig har tydligen både med och utan rälsbädd                                   finns det både analog och digital ?

är det samma koppel på alla TT i sv. engl. europ. amerik. eller ?

är det samma storlek på all TT i sv. europa. engl. vad gäller lok vagnar detaljer

har just in kikat på Tillig,piko,Roco

och märker en sak väldigt ofta, ofta blandar man TT-bana med HO detaljer, typ bilar hus träd belysning m.m.

fungerar det eller är HO för stort för TT, det skiljer ju en hel del i storlek

undrar om N-model kunde skaffa hem grejorna, dom har ju kontakter med dom flesta tillverkare i europa, spelar ju ingen roll, vad gäller tiden för anskaffande, har ju sjuk-pension, har tid för mig  :)

hmm låter intressant och utmanande att hitta TT detaljer och bygga i TT

svante
svapet

clas

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #21 skrivet: fre 25 jul 2008, 22:42:59 »
H0-grejer är för stora för TT. Det är ju viss skillnad på 1:87 och 1:120. Men många äldre husbyggsatser för H0 är snarare i TT. Dock är dörrarna på dessa förstås i H0, men sådant går ju att fixa.

H0e/HOn30/H09   009

Markus

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #22 skrivet: lör 26 jul 2008, 12:42:55 »
TT är alltid tvåräls likström. Det är samma elsystem som de övriga tvårälssystemen. Du kan använda samma transformatorer etc. som för likström H0 och N.
    Alla moderna tillverkare har samma koppel (det finns två på marknaden, ett gammalt och ett nytt kortkoppel, men med samma koppelficka, så det är enkelt att byta). Det enda man får se upp med är om man hittar gamla Rokal-grejor, eftersom dessa har både annat koppel och högre hjulflänsar, vilket gör att de inte kan köra på Tilligs spår.

I TT finns det mängder av begagnat materiel på till exempel tyska e-bay. Priserna kan ibland verka låga, men man får tänka på att dessa vagnar och lok ofta är i dåligt skick (och var i dåligt skick redan som nya), och dessutom inte alltid går bra i de nya spåren. Som renoveringsobjekt eller slaktobjekt för egenbygge är de användbara.

svapet

• Användare
modeljärnväg i skala ?
« Svar #23 skrivet: mån 28 jul 2008, 12:53:34 »
tack Clas och Markus
först till clas.

hur menar du, är det bara att kapa dörrarna och ev. nedersta lager av huset, för att det ska bli TT av nyare hus, men blir inte fönstren också för stora ?

i såfall, det låter enkelt att fixa hus till TT, för HO hus finns ju massor av att köpa, både miljö och natur och belysning

sen Markus.

det här med rokal, så det är alltså för gamla saker med gamla hjul och flänsar och koppl.

så då måste man välja, antingen rokal eller nyare tillig, och det finns ju så mycket mer av tillig, så det är ju inte nån tveksamhet

sen det här med tillig, vad är skillnaden på stardard-gleiz och model-gleiz ?

finns tydligen 2 olika spår utan banvall och 1 med banvall

och det här med ebay och TT, det är ju en verklig cirkus, så vad ska man gå efter ?

du säger att gamla TT är dåliga, så då borde nyare TT vara ok, eller ?

sen hur ska man veta av vad man ska köpa eller inte köpa på ebay ? av lok och vagnar ?

mycket är ju äldre fast ny skick och mycket är ju nytt, och mycket är som du säger, lagom att ha att renovera/slakta för bättre projekt, ibland svårt att tolka säljarens auktioner

sen har jag varit in på msn och google och läst och sökt på TT, och hittat väldigt många olika tillverkare och affärer, bra och mindre bra, rolig läsning, fanns mycket mer än jag trodde av TT, både hus miljöer lok vagnar m.m. , så det är verkligen på frammarsch

jag var in på dom du nämde + schweickhardt, alla verkar vara jättebra och bra med Visa-betalning och utlandsförsäljning, t.ex schweickhardt. de, bara dom hade 24 sidor om tillig, både TT och Ho, + dom övriga affärerna, ex. hobby-shop.cz, verkar också bra, mycket skoj

har pratat med N-modell också, om att dom kan bli min huvudleverantör på TT, och det verkar inte helt omöjligt, fast möjligen lång tid för lev. men det är helt ok, bara det fungerar och dom kanske kunde fixa bättre priser också, än beställa direkt från affärerna

sen är det ju alltid bra att stödja sv. affärer, så dom kan överleva

dom kanske kunde ge bättre press på affärerna som butik, än jag som liten privatkund, också, när det gäller tveksamheter med köp och leveranser

sen det här med 3mm engelska scalan, är dom kompatibla med tillig, eller kör dom på någon speciell spårvidd, vore kul att blanda tyska,europeiska,engelska miljöer

sedan läste jag nånstans, att Arnold hade tillverkat us lok i forntiden, undrar om det går att hitta, antingen som rullande eller som museiföremål på banan

svante
svapet

Jan Frelin

• Stammis
modeljärnväg i skala ?
« Svar #24 skrivet: mån 28 jul 2008, 13:29:16 »
3 mm är i princip "Engelsk TT", men skalan är ungefär 1/100. Vanligtvis kör man på TT-spårvidd 12 mm, men ett fåtal kör på skalenlig spårvidd (ca 14 mm).