Författare Ämne: Samlad info från skala 1/1 till modell  (läst 19746 gånger)

Ubbe

• Stammis
  • Antal inlägg: 691
Samlad info från skala 1/1 till modell
« Svar #25 skrivet: tor 24 jul 2008, 20:18:11 »
Bo, om du startar en tråd på ett forum så är det ju inte stor idé att göra den "Read Only".
Har du dratt igång den lever den sedan sitt eget liv; inget du längre kan styra genom att säga att nu skall det minsann inte diskuteras mer för att det inte passar dig.  :lol:

Problemet enligt min mening är att ni båda, Bo och Kent, inte riktigt insett andemeningen med en Wiki.  :O

Vad ni vill ha är en vanlig Website med flera editorer.

Då kan man skapa en fin struktur enligt den egna "redaktionenens" riktlinjer.  :)

En Wiki däremot är ett uppslagsverk där alla skall ha möjlighet att bidra.

Det säger sig själv att idén med uppslagverk är att leta efter ord och följa vidare i länkar man finner intressant.

Ett uppslagverk brukar väl inte i huvudsak utgöras av ett gigantiskt index?  :???:

Förstår faktiskt inte vad problemet är.

Låt MJ Wikin vara en Wiki; låt Kent bygga sin varfiant även om jag personligen inte tycker det är en Wiki utan mer en privat webbsajt.

Se nu inte detta som ett"flame" (påhopp) då det absolut inte är meningen.   :hug:

Over and out,

Ubbe
Hur svårt kan det va?!?!  ;)

Bo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: fre 25 jul 2008, 06:27:20 »
Hej Ubbe.

Helt sant att man inte kan styra över en startad tråd. ( Tur är det ) skulle jag åtminstone tro.

Jag ser det inte alls som ett påhopp utan en bra förklaring till en som inte alls är insatt i detta med Wiki.

Är rent för gammalmodig att hänga med alla nya turer.

Däremot tycker jag det är trist med att det inte kan bli en gemensam kompromiss med all den information som alla sitter på.

vad trevligt detta skulle bli.

Bo

Ubbe

• Stammis
  • Antal inlägg: 691
« Svar #27 skrivet: fre 25 jul 2008, 10:22:13 »
Hej Bo!

Håller med; en gemensam MJ Wiki hade varit bäst.  :up:

Räkna dock med att det kommer att ta sin tid för en sådan att verkligen bli ett "uppslagverk".

Det är ju upp till oss MJ folk att se till att informationen succesivt växer.

Var och en kan bidra med något litet runt det man själv känner att man har kunskap om.

I början blir det nog lite spretigt men succesivt växer nog en bra massa samman.  :)

Nej, nu skall jag rita lite på mina planer för nästa projekt.

Ha det så bra,

Ubbe
Hur svårt kan det va?!?!  ;)

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Samlad info från skala 1/1 till modell
« Svar #28 skrivet: lör 06 aug 2016, 10:02:30 »
Drar igång denna tråd igen efter hela 8-år.

Ibland tar det tid att komma in i olika tekniska och nymodigheter som jag såg det då 2008.

Idag när jag läser i forumet så kan jag se vilket sug det är på att få ut en del info kring modelljärnvägsbyggandet, och då borde det naturligtvis finnas ett så kallat bibliotek att falla tillbaka på ( MJ Wiki tex ) det är en källa som jag tror skulle uppskattas av en hel del nya medlemmar på forumet.

Innebörden av ett wiki blir naturligtvis en blandad kompott av likasinnade  i ämnet med olika idéer som inte alls är fel.

EN TANKE.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 605
« Svar #29 skrivet: lör 06 aug 2016, 23:12:49 »
Drar igång denna tråd igen efter hela 8-år.

Ibland tar det tid att komma in i olika tekniska och nymodigheter som jag såg det då 2008.

Idag när jag läser i forumet så kan jag se vilket sug det är på att få ut en del info kring modelljärnvägsbyggandet, och då borde det naturligtvis finnas ett så kallat bibliotek att falla tillbaka på ( MJ Wiki tex ) det är en källa som jag tror skulle uppskattas av en hel del nya medlemmar på forumet.

Innebörden av ett wiki blir naturligtvis en blandad kompott av likasinnade  i ämnet med olika idéer som inte alls är fel.

EN TANKE.
Ett MYCKET stort behov och näst intill en förutsättning för att få in nya till vår hobby...
Svenskt epok IV-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #30 skrivet: mån 08 aug 2016, 05:14:41 »
Då är frågan hur man kommer igång.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 616
« Svar #31 skrivet: tor 11 aug 2016, 19:23:18 »
Jag noterar att denna tråd finns i avdelningen FAQ.  Understött av mitt resonemang nedan föreslår jag att namnen skiftas mellan avdelningarna <FAQ> och  <Tips och Trix>.
Varefter avdelningen Tips och Trix antingen får ett eget underforum "MODELLJÄRNVÄGENS GRUNDER" (el.dyl.) eller flyttas in i underforumet <Modelljärnvägar>

Problem jag ser med olika MJWiki är att de ofta  innehåller gammalmodig, ofullständig och ibland helt felaktig information.
Det beror troligen på att intresset för att redigera, underhålla och förnya wikin totalt sett är för litet och ofta försvinner av helt vanliga "livet går vidare" anledningar.
En gång skriven står en artikel där liksom orörd och föråldras på ett helt annat sätt än i stora Wikipedia.

Som motsats till det hittar jag då och då privata sidor där "ägaren" mycket mer noggrant har forskat och skriver om och följer de delämnen som speciellt intresserar denne.
Ofta slutar även den ägaren att uppdatera texten efter några år men den ligger kvar i väven och är då så noggrant underbyggd från början att den ändå har ett värde.

Det finns då en tredje variant som förenar dessa två utan risk för stagnation på grund av att den enskilde skribentens intresse dör.
Forumet. Skribenterna kommer och går men den totala mängden aktiva, kunniga forumsdeltagare för respektive underforum förblir konstant.
Då och då startar någon klok frågeställare en tråd i SvMJForum där likaledes kloka mer erfarna modelljärnvägare tar sig tid att svara. En ovanligt faktainriktad dialog kan då bli fallet.

Ett forum kan med enkla medel fås att fungera som en chat, OCH en lättillgängligare faktabank för denna typ av trådar.

Till min förvåning upptäckte jag nyligen att man här i Svenskt MJForum har utvidgat begreppet FAQ till att gälla hobbyn i sig och inte bara "hur använder jag forumet."
FAQn har här blivit en avdelning med underavdelningar som ingen får skriva i men dit moderatorerna flyttat trådar av allmänt intresse som innehåller så mycket nyttiga fakta att de inte bör försvinna i mängden av mer chattiga trådar eller korta "enkel fråga, samma enkla svar för femtielfte gången" trådar.

Med tanke på att FAQ i forumssammanhang oftast bara berör hur forumet får användas  respektive hur det tekniskt fungerar skulle man kanske skapa ett separat underforum i Sv.Modulforum för denna typ av trådar, ett underforum med ett namn som verkligen talar om hur fint och bra det är, föreslår jag.
"Extra Läsvärda Trådar" (låter förmätet) "Bra att veta om hobbyn" kanske ?

Jag föreslår att det bara innehåller två avdelningar : en med trådar som är helt stängda, read-only. (För en avdelning blandad med låsta /olåsta trådar är nog förvirrande.)
Och en där medlemmarna inte kan skapa nya men fylla på trådarna med torra fakta i all evighet.

Några exempel på den senare typen: Korta tåg. Utländska lok i Sverige. Korta lok. Alla digitalcentraler hittills, Räknesnurror.

Åsiktsdiskussioner hålls borta ur dessa trådar och får för min del gärna flyttas ur om de förekommer. Det kan ju förklaras i undeforumets programförklaring .

/Curt
« Senast ändrad: tor 11 aug 2016, 19:33:38 av qrt »
Loket på bilden är extrautrustat.

clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 849
« Svar #32 skrivet: fre 12 aug 2016, 14:32:33 »
Angående förslag i Svar #31 av qrt 16.08.11 ovan i denna tråd:

Vad gäller FAQ i Svenskt MJ-Forum, så anges det klart och tydligt att "Här finner du svar på grundläggande begrepp inom MJ". Så alldeles oavsett vad FAQ brukar innehålla i andra fora är detta alltså vad denna avdelning skall innehålla i detta forum. Att skapa ett nytt underforum för det innehåll som enligt innehållsdeklarationen skall finnas i FAQ är enligt min mening onödigt. I så fall bättre att rensa ut sådant som faller utanför innehållsdeklarationen och placera det i andra existerande forumavdelningar där det passar bättre. T ex hör väl denna tråd snarare hemma i avdelningen Wikidiskussioner än i FAQ.

Ett alternativ är att forumledningen flyttar alla artiklar/inlägg "av bestående värde" inklusive "svar på grundläggande begrepp inom MJ" till den avdelning där de innehållsmässigt hör hemma och där (eventuellt efter redigering) placerar dem först och omöjliggör för andra att ändra i dem eller skriva svar, samt förser dem med rubriker i fet stil/annan färg eller på annat sätt skiljer dem från de "vanliga" inläggen. Detta skulle förhoppningsvis göra det lättare att hitta svaret på t ex just det "grundläggande begrepp" man söker, och någon ny avdelning/nytt underforum krävs inte.

Angående diskussionen i denna tråd i allmänhet, dvs frågan om "Samlad info från skala 1/1 till modell":

Det vettigaste (och förmodligen enklaste) förefaller mig vara att fortsätta på Svensk MJ-Wiki, alltså att uppdatera den "samlade info" som redan finns eller åtminstone påbörjats. Hellre det än att starta ett (eller flera) nya projekt.
« Senast ändrad: fre 12 aug 2016, 14:42:37 av clas »
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.317
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #33 skrivet: fre 12 aug 2016, 14:38:27 »
Angående diskussionen i denna tråd i allmänhet, dvs frågan om "Samlad info från skala 1/1 till modell":

Det vettigaste (och förmodligen enklaste) förefaller mig vara att fortsätta på Svensk MJ-Wiki, alltså att uppdatera den "samlade info" som redan finns eller åtminstone påbörjats. Hellre det än att starta ett (eller flera) nya projekt.

Jag håller med. Det är enkelt att anmäla sig som skribent till MJ-Wikin och sen är det "bara" att redigera befintligt material samt lägga till nytt. Vi var några som var mer aktiva i början av Wikins existens men det har klingat av. Däremot betyder inte det att andra inte kan skriva eller att Wikin bör förkastas. Däremot gäller förstås att redigera befintligt material med förstånd och följa de riktlinjer för redigering som finns i Wikin, så att inte fakta ersätts med tyckande osv. samt att uppdateringar verkligen framgår på Wikins startsida. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

BenWah46

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.989
« Svar #34 skrivet: fre 12 aug 2016, 15:08:51 »
Det jag saknar är en länk i MJ-forumets huvud. Wikin för ju en mer undanskymd tillvaro än nödvändigt.
Bengt W
H0 2R DCC

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.455
« Svar #35 skrivet: sön 14 aug 2016, 20:31:43 »
Det finns en länk i forumets startsida!
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

BenWah46

• Stammis
« Svar #36 skrivet: sön 14 aug 2016, 20:36:36 »
Den kan inte jag hitta!
Bengt W
H0 2R DCC

clas

• Stammis
« Svar #37 skrivet: sön 14 aug 2016, 20:59:05 »
Den kan inte jag hitta!
Kan nog åtminstone delvis bero på att länken inte alls finns på forumets startsida, utan på forumets hemsida,dvs http://www.svensktmjforum.se/

Och där finns den faktiskt i huvudet - precis som Du önskar!

Vilket inte hindrar att den för en ganska undanskymd tillvaro - precis som Du säger i ett tidigare inlägg. Åtminstone jag besöker ytterst sällan forumets hemsida. Så visst skulle det vara bra om länken även fanns i huvudet på forumets startsida. Där inleder åtminstone jag alla mina besök på Svenskt MJ-forum.
« Senast ändrad: sön 14 aug 2016, 21:02:00 av clas »

H0e/HOn30/H09   009

BenWah46

• Stammis
« Svar #38 skrivet: sön 14 aug 2016, 21:37:18 »
Ok, där är jag ju nästan aldrig. :-)
Men då  vill jag i all fall  föreslå att man puffar lite mer för Wikin genom att ge den en ikon och sätta denna även på central plats i forumet.
« Senast ändrad: sön 14 aug 2016, 21:41:00 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

clas

• Stammis
« Svar #39 skrivet: sön 14 aug 2016, 22:31:28 »
Varför inte helt enkelt låta länken till wikin alltid finnas i forumhuvudet precis som Visa inlägg sedan ditt senaste besök, Startsida, Sök etc, så att den som dessa och andra alltid finns synlig upptill på sidan oavsett var man befinner sig i forumet.

Just på hemsidan finns inte ovan nämnda länkar, men så fort man är inne i själva forumet syns de i forumhuvudet. Men länken till wikin får för min del gärna finnas på hemsidan också, eftersom en förstagångsbesökare på Svenskt MJ-Forum då omedelbart kan se att det faktiskt även finns en svensk MJ-wiki.

En speciell ikon...tja, finner det lite överflödigt att specialmarkera länken till just wikin med en sådan, men å andra sidan torde detta inte ställa till med någon skada eller annan olägenhet heller. Bortsett möjligen från det rent estetiska: ser snyggare ut om alla länkar är utformade på samma sätt. Tycker åtminstone jag. Men så är jag också ganska tråkig av naturen, gillar trist och fantasilös likformighet och dylikt - är kanske lite originell i det avseendet.

H0e/HOn30/H09   009