Författare Ämne: Fagerå Motvalla Järnväg  (läst 20925 gånger)

Fraz

• Användare
  • Antal inlägg: 159
    • http://fagera.wordpress.com
Fagerå Motvalla Järnväg
« skrivet: sön 30 sep 2007, 13:03:05 »
En modelljärnväg med många år på nacken, men ännu aktiv.
Uppdaterat 2013-04-13

HEMSIDA MED LÄNK TILL GANSKA MÅNGA BILDER:
http://www.fagera.wordpress.com

Kort beskrivning av FMJ (Fagerå Motvalla Järnväg eller …..):

Tekniskt: skala H0 (1:87), spårvidd 16,5 mm (+ en smula smalspår 10,5 resp. 9 mm)
2-rälssystem, 12V likström (analog drift + alternativt digitalt). Kurvradier: min 55 cm, oftast mera. Lok och vagnar färdigköpta och byggsatser av div. märken samt hembyggen, ombyggnader och ommålningar, allt för att någorlunda passa tidsperiod, tema och tänkt trafik.

Tema, geografi och tidsperiod : Bergslagen och Östra Svealand före 1967 (med några övertramp). FMJ är en fritt uppfunnen svensk privatbana, nyss förstatligad. Den fraktar framför allt malm från "Gruvhålet" till "Oxsund" där det finns ett järnverk. På banan finns också annan godstrafik och alla sorters persontrafik, allt i samtrafik med SJ och med TGOJ. Äldre smalspårsträckor finns kvar i landskapet. Linjen Fagerå - Hyllbro föreställer elektrifierad, även om stolpar saknas. Även på andra sträckor körs ellok ibland, fastän det ser konstigt ut.

Spårplan:

Linjen passerar flera nivåer, från Fagerå högst upp till Ösund och Oxsunds järnverk på lägsta nivån. Fagerå är tänkt att ligga längst västerut och Ösund/Oxsund längst österut, vid Mälaren eller Östersjön.

På vägen ned passeras två mellannivåer. På den näst översta ligger en ren mötesstation utan stationsbyggnad, Ing(unn)sund. På nästa nivå finns Kroken med stationshus och några andra byggnader. På vägen passeras också hållplatserna Eliseberg och Susannedal (med grustag). På nedersta nivån finns Ösund med hamnkvarter samt Oxsund med järnverk. Bakom Eliseberg finns Gruvhålet.

Mellan nivåerna försvinner spåret i terrängen och i ett par långa tunnlar.
Två hyllor med dolda spår föreställer omvärlden: "Hyllbro" och "Bortom". På nedersta nivån finns anslutning till omvärlden genom ett dubbelspår in i en tunnel vid Grenen "i riktning mot Stockholm", som egentligen är en vändslinga. Utan att synas mycket finns också "Nyping" mellan Grenen och Ösund.

Trafik: Alla sorters genomgående och lokala tåg samt växlingsrörelser, se även "Tema" .
Ganska långa malmtåg från Gruvhålet och tomtåg från Oxsunds Järnverk är vanliga. Banan är enkelspårig och möten kan bara ske vid stationerna. Någon gång används tidtabell med uppsnabbad klocka. Otidsenliga och utländska tåg måste man tillåta sig ibland... Smalspåren trafikeras sällan.

Spårlängd m m: Längsta körsträcka: 43 m, från vändskivan i Fagerå till östligaste punkten i Oxsund. Sammanlagd spårlängd inkl. dubbelspår, bangårdar etc: c:a 110 m. Antal växlar 63 st varav 26 fjärrmanövrerade, varav 21 elektriska. (Men det är inte mängden som gör det.)

Byggtid: Av och till från början av 1960-talet tills nu och framåt, med tyngdpunkt på 1970-talet.

Byggmetoder:
Spår och växlar: Allra äldsta delarna typ Wenzel med slipermatta av prespan-papp. Något yngre delar, särskilt i förgrunden: handlagt och spikat på tunna träsyllar (inklusive vissa växlar). I det fallet är banvall/ballastprofil av 3 - 4 mm plywood på 12,5 mm porös träfiberskiva (tretex), eftersom rälsspik fäster dåligt i kork. I övrigt Peco flexräls på kork respektive "byggskiva", halvhård träfiber som inte säljs längre. Mest code 100 men på nya ställen code 75.
Ramverk delvis "L-girdermetoden", i övrigt blandade snickerier av växlande kvalitet.

Elektriskt: I huvudsak analog drift med sektionsindelning och tvåvägsomkastare med nolläge, som kopplar in spänning från endera av två köraggregat. Dessutom lokala ställverk och körkontroller vid Fagerå och Ösund-Oxsund. Sedan 2011 kan hela banan alternativt köras digitalt. Men bara några av loken (6 st)  har dekoder, så analogt är fortfarande huvudalternativet.   Elektriska växeldriv c:a hälften typ Peco, hälften äldre typ Tenshodo och liknande.

Landskap: Alla förekommande tekniker från papier-maché på kycklingnät och hardshell av gips till spackel på cellplast. Bakgrund målad på linoleum som är lätt att böja.
Byggnader: Såväl av byggsatser som scratchbyggen och mellanformer, s k kit-bashing, summa drygt 30 st. Till stor del utan exakt förebild men med försök att få dem trovärdiga och passande i landskapet.

Banan finns i Järnvägshobby nr 2. En mycket bra årgång för övrigt. Namnet Motvalla är jag inte så förtjust i numera, men det verkar ju knäppt att ändra namn på en station som är nedlagd

Det står också om banans öden och äventyr i Allt om Hobby nr 2 1993 sid 20 - 23. Där finns bland annat en äldre spårplan förutom den nuvarande. Den hade sina poänger men ändrades av diverse praktiska skäl.

Det finns två båtar på bilderna. Den vid Ösund är Idun som lär förekomma i Dalslands Kanal och den andra är ångfartyget Ejdern med hemort Södertälje. De har saluförts av museiföreningen Ejdern som driver detta fartyg i skala 1:1. De är tillverkade av en dansk arkitekt som kallar sig Skibsvaervet, i begränsade upplagor. En trevlig sak med båtarna från detta varv är att de görs i den jämna skalan 1:87, och inte i någon konstig och udda skala som 1:100 och andra som är vanliga för skeppsmodeller.

Det är nog fler på forumet än jag som prövat på simulatorn Trainz. En kul sak man kan använda den till är att simulera sin egen modelljärnväg, så som den är eller så som man drömmer den.

Här är en bild från Gruvhålet i Trainz-version. Elisebergs stationshus skymtar bakom träden intill de oranga cisternvagnarna.

Som jämförelse Gruvhålet i Järnvägshobby 2 så som det då var. fotograf Jan Jangö 1979. Sedan dess har spåret dragits ned i gruvan, så som Trainz-bilden visar.

Jan Jangö avled i januari 2007 85 år gammal.
« Senast ändrad: lör 13 apr 2013, 06:33:29 av Fraz »

Fraz

• Användare
Fagerå Motvalla Järnväg
« Svar #1 skrivet: ons 10 jun 2009, 13:52:21 »
Amerikafrossa

Det kan inte hjälpas att det är något visst med de amerikanska järnvägarna. Som gjorda för modellbygge, med centralkoppel, kantiga former och boggies på så gott som allt. Ibland släpps de därför in på FMJ.
 Våren 2009 har varit en "Amerikaperiod" då jag plockat fram en del gamla grejer, byggt färdig en och annan byggsats och satt dit Kadee-koppel på det mesta.

Inte minst är jag personligen fängslad av Kanada och Canadian Pacific. Det måste också erkännas att de amerikanska modeller som finns och funnits i handeln har hög kvalitet, god modellenlighet och goda gångegenskaper och dessutom i regel är mycket prisvärda.  Enda "felet" är att man tyvärr inte ser till förebilderna här i Sverige.

FP7A vid "Bend" (=Kroken)  (modell från Atlas)

Några amerikabilder till finns intill bildspelet som länkar från www.fagera.wordpress.com

« Senast ändrad: sön 31 mar 2013, 17:16:40 av Fraz »

Fraz

• Användare
Fagerå Motvalla Järnväg
« Svar #2 skrivet: lör 01 maj 2010, 23:40:51 »
Äntligen YouTube.

Med hjälp av vänskaplig kameraman har det blivit 1 1/2 minut FMJ på YouTube. Visserligen "off concept" (concept = Sverige fram till 1967), men man måste roa sig. Man kan nå filmen från min hemsida
men lika gärna direkt genom youtube.com/watch?v=-waQwq1-5ts[/youtube]]http://www.
« Senast ändrad: sön 31 mar 2013, 17:18:27 av Fraz »

Fraz

• Användare
Fagerå Motvalla Järnväg
« Svar #3 skrivet: lör 15 maj 2010, 09:12:33 »

En vänträff nyligen resulterade i ett tiotal nya bilder på min hemsida, varav den här vyn mot Cementa är en. Övriga sist bland "andra bilder från FMJ" som nås från www.fagera.wordpress.com

Fraz

• Användare
Fagerå Motvalla Järnväg
« Svar #4 skrivet: lör 12 jun 2010, 15:19:37 »
Alla Modelljärnvägare önskas en god och avslappnad sommar!

berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Fagerå Motvalla Järnväg
« Svar #5 skrivet: lör 12 jun 2010, 15:48:31 »
Stort tack och jag önskar det samma  :up:

Fraz

• Användare
SV: Fagerå Motvalla Järnväg
« Svar #6 skrivet: sön 18 dec 2011, 16:46:17 »
Brorsonen tog några bilder med delvis andra perspektiv och ljussättningar:

Reminiscenser av smalspårigt skogsbruk

Skymning över malmbangården

« Senast ändrad: mån 16 jan 2012, 14:58:29 av Fraz »

Fraz

• Användare
« Svar #7 skrivet: sön 18 dec 2011, 23:13:26 »
GE:s 44-tonare går över hela världen..... : :yin: ;):

« Senast ändrad: mån 19 dec 2011, 23:09:57 av Fraz »

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.122
« Svar #8 skrivet: sön 18 dec 2011, 23:38:22 »
Kul att få kika in i din värld. Riktigt snyggt gjort hatten av  :clap:
Mvh Ola

berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
« Svar #9 skrivet: mån 19 dec 2011, 16:08:17 »
Kul se 44-tonnaren!
En klar favorit  :up:

Skärgårdsbo

• Stammis
  • Antal inlägg: 686
« Svar #10 skrivet: mån 19 dec 2011, 22:44:43 »
Härligt bygge, ger massor av inspiration

Fraz

• Användare
« Svar #11 skrivet: sön 15 jan 2012, 00:08:41 »
Kul se 44-tonnaren!
En klar favorit  :up:
Ja när Bachmann kom med denna modell för bra många år sedan, så var den nästan sensationell med sina för den tiden mycket goda gångegenskaper vid krypkörning, och detta till ett mycket rimligt pris. Ska den vara helt svensk bör den egentligen målas orange, men jag är road av den här kameleontvarianten.

Skärgårdsbo

• Stammis
« Svar #12 skrivet: sön 15 jan 2012, 10:13:32 »
Tycker banan är riktigt trevlig-

S-Bo
« Senast ändrad: mån 16 jan 2012, 17:32:17 av Moderator »

Fraz

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 15 jan 2012, 10:57:47 »
Markvegetation är en bristtvara på FMJ (även om det finns undantag här och var) vilket ibland påpekas. Det är också ganska ont om träd (150 st eller så), varav somliga står förskrämda och ensamma i den visserligen grönmålade gipsen. Men å andra sidan finns tiotusentals målade vid horisonten. Det kändes dåförtiden mer intressant med färgen på marken än dess struktur. Jag la rätt mycket krut på att stämma av färgerna så att övergången från det modellerade landskapet till den målade bakgrunden skulle bli så omärklig som möjligt.
En modelljärnväg är dock aldrig färdig, och mer vegetation är en av de förbättringar jag kan ägna mig åt, om jag skulle vilja prioritera detta. Vilket inte är så säkert eftersom livet är kort. En eller annan byggnad eller något lok känns mera lockande att hålla på med. 
Sådant på banan  som inte är helt up-to-date kan möjligen också ha ett visst historiskt intresse av typen "så gjorde man förr". Vilket för övrigt även gäller den rullande materielen och allt möjligt annat.
« Senast ändrad: lör 20 apr 2013, 22:57:31 av Fraz »

Skärgårdsbo

• Stammis
« Svar #14 skrivet: sön 15 jan 2012, 11:26:35 »
Hej,
Av någon outgrundlig orsak har jag missat din hemsida med bilder, men nu har jag varit där och njutit av bilder från ditt mästerverk. Många fina och inspirerande miljöer,  jag tycker din bana håller en mycket hög kvalite och är till stor del i min smak. Tur att jag inte visat så mycket av min bana som till största delen består av plyfa och markisolering ;)

Hur som helst så rekomenderar jag ett besök på din hemsida, mycket inspirerande :up:

S-Bo
« Senast ändrad: mån 16 jan 2012, 17:33:29 av Moderator »

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.619
  • Lindome
« Svar #15 skrivet: sön 15 jan 2012, 11:36:03 »
Hej,
Av någon outgrundlig orsak har jag missat din hemsida med bilder, men nu har jag varit där och njutit av bilder från ditt mästerverk. Många fina och inspirerande miljöer, tror nog inte Andgul vet riktigt vad han skriver eller så kom hans inlägg i fel tråd?
Hur som hels är smaken som baken, delad, men jag tycker din bana håller en mycket hög kvalite och är till stor del i min smak. Tur att jag inte visat så mycket av min bana som till största delen består av plyfa och markisolering ;)

Hur som helst så rekomenderar jag ett besök på din hemsida, mycket inspirerande :up:

S-Bo
Ja det kanske var min anläggning som var menat eftersom jag inte har något landskap än.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Skärgårdsbo

• Stammis
« Svar #16 skrivet: sön 15 jan 2012, 11:51:05 »
Måste nog säga att trots du inte har så mycket landskap utan snarare "spårsallad" på förhållandevis liten yta är det riktigt fint på sitt sätt. Klart vettigt att bygga upp som du har gjort i väntan på det fasta bygget, det ger dig stora möjligheter till körning och testbyggande samtidigt som du har mycket roligare än "fåtöljrallarna". Själv började jag som återfallsbyggare att bygga en mindre fast anläggning och upptäckte ganska snart att spårplanen var katastrof och rev allt för att börja om, tog ca tre månader innan första tåget kunde rulla ett varv.
Din bana, Stefan är rolig att titta på, och säkert roliga att köra på.

S-Bo

Fraz

• Användare
« Svar #17 skrivet: sön 15 jan 2012, 14:34:26 »
Hej,
Av någon outgrundlig orsak har jag missat din hemsida med bilder, men nu har jag varit där och njutit av bilder från ditt mästerverk. Många fina och inspirerande miljöer. - - Jag tycker din bana håller en mycket hög kvalite och är till stor del i min smak. Tur att jag inte visat så mycket av min bana som till största delen består av plyfa och markisolering ;)

S-Bo
Roligt att du har hittat till hemsidan, och tack för dina uppskattande ord! Likafullt finns det förstås saker på FMJ att förbättra, i mån av tid och lust. Men så ska det ju vara. 
« Senast ändrad: tis 17 jan 2012, 07:30:37 av Fraz »

Skärgårdsbo

• Stammis
« Svar #18 skrivet: sön 15 jan 2012, 15:52:28 »
Tänk va tråkigt det skulle vara om anläggningen blev färdig!! :disapprove:
Det är vägen mot målet som är det roliga

S-Bo

Fraz

• Användare
« Svar #19 skrivet: mån 16 jan 2012, 11:36:27 »
Ja, och så finns ju alternativ. Däribland att läsa Bröderna Karamasov, som Krister Brandt brukade säga. Vilket han hade gjort. Jag också, numera.
Ett annat bra alternativ är Bergtagen av Thomas Mann, i  nyöversättnig från förra året, som för övrigt har en vackert skildrad tågresa (med tillhörande landskap) på de första fyra sidorna. Men sedan blir det värre....
« Senast ändrad: tis 17 jan 2012, 07:47:07 av Fraz »

Fraz

• Användare
« Svar #20 skrivet: mån 16 jan 2012, 13:38:39 »
 Din egen detaljrika, vackra och roliga bana är beundransvärd!
« Senast ändrad: tis 17 jan 2012, 07:27:26 av Fraz »

ROKA

• Användare
  • Antal inlägg: 70
« Svar #21 skrivet: mån 16 jan 2012, 14:36:20 »
Hej

Jag håller med. Som Stenmark sa till dom som gnäller, ÅK själv!! :up:

ROKA

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.144
« Svar #22 skrivet: mån 16 jan 2012, 15:38:20 »
Jag tycker Fagerå-Motvalla Jvg är en riktigt trevlig bana.
/Mats

Edit. Ja här blev hux flux alla försvarstal onödiga. (och numera i stympat skick lite svårförstådda) Tack för det  :| ;)
FMJ vill iaf jag (och säkert alla andra) se mera av.
« Senast ändrad: mån 16 jan 2012, 17:56:10 av mj-onas »
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Masse

• Användare
  • Antal inlägg: 70
« Svar #23 skrivet: mån 16 jan 2012, 16:57:38 »
Jag tycker Fagerå-Motvalla Jvg är en riktigt trevlig bana.
Beträffande landskapet så visar väl det att det inte måste vara statiskt gräs. (eller landskapsprodukter till saffranspriser  ;))

Instämmer med föregående, Fagerå-Motvalla Jvg ser riktigt trevlig ut.

/Mats
« Senast ändrad: mån 16 jan 2012, 17:36:54 av Moderator »
Mats.
Märklin, IbCom, RocRail.

Fraz

• Användare
« Svar #24 skrivet: tor 28 mar 2013, 17:34:03 »
Problem med jernbane.co.uk.
Länken till spårplanen i första långa inlägget, som ska finnas på jernbane.co.uk, fungerar inte. Kommentar någon?
« Senast ändrad: lör 13 apr 2013, 06:37:23 av Fraz »