Författare Ämne: Modelltåg i GoKväll i kväll  (läst 705 gånger)

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 771
Modelltåg i GoKväll i kväll
« skrivet: tor 14 mar 2019, 23:51:40 »
Sevärt på TV nu i kväll. Var själv på MRW när programmet sändes. Frun meddelade om inlägget och att det var precis som ni håller på.
Hittade inslaget på SVT play. Länk nedan.
BJ 
34 minuter in i programmet.
https://www.svtplay.se/video/21256251/gokvall/go-kvall-14-mar-18-45-2?start=auto

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.027
SV: Modelltåg i GoKväll i kväll
« Svar #1 skrivet: fre 15 mar 2019, 01:11:52 »
Tack för länken!

Såg att det började på TV på jobbet, men då tog matrasten slut  :( och då skulle ut o jobbe så nåt mer tittande blev det ej!
Vet inte om jag hörde rätt eller fel men tyckte de pratade om att lokstallet var en kopia av ett som finns här i Umeå och
det är ju där jag är.  :) Har tidigare hört talas om att några MJ rallare håller till i Holmsund men Umeå visste jag inte.
Man lär sig med tiden och det var ett trevligt reportage!
 :up: :up: :up:

Alf K
En som inte kan men vill mer!

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 900
« Svar #2 skrivet: fre 15 mar 2019, 09:13:08 »
... men tyckte de pratade om att lokstallet var en kopia av ett som finns här i Umeå och
...
Alf K

Jo, så sa's det onekligen. Men lokstallsmodellen uppvisar mycket måttliga likheter med det stall jag känner igen från 1970-talet och framåt på orten. Det hindrar ju inte att inspirationen till det är hämtad någonstans i Norrland.

Det pampiga stationshuset uppges hämtat sin förebild från Sollefteå. Det känns lite som uppkommet med kännedom om norrländsk geografi i klass med vad man normalt finner från Mälardalen och söderut. Min minnesbild är snarare att man hämtat förebilden från Örnsköldsvik, rätt många mil närmare Umeå. Även i Sollefteå utgör stationshuset en aktningsvärd tegelhög men med en helt annorlunda arkitektur.

I övrigt var väl inslaget en trevlig reklam för hobbyn, utom möjligen vad gäller PK-trenden jämställdhet.
« Senast ändrad: fre 15 mar 2019, 12:53:58 av d680ae »
- o000oo -

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.030
« Svar #3 skrivet: fre 15 mar 2019, 11:02:48 »
Framför allt, ingen sade "leker med tåg" som man ofta får höra.
Torbjörn

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 159
« Svar #4 skrivet: fre 15 mar 2019, 12:41:37 »
Krydda på torsdagskvällen i TV1 var väl annars det maffiga Loket i Antikrundan! Jag trodde nog att det betingade ett högre pris än 60000:-
Sicket arbete.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #5 skrivet: fre 15 mar 2019, 16:12:35 »
Krydda på torsdagskvällen i TV1 var väl annars det maffiga Loket i Antikrundan! Jag trodde nog att det betingade ett högre pris än 60000:-
Sicket arbete.

Ett motsvarande scratcbyggt lok (svenskt) ropades ut vid auktion på Skansen i utställningslokalen Novilla för mer än 20 år sedan och gick då för 250.000 kr.
Om jag inte minns fel byggdes detta lok av en man som bara hade tillgång till en arm.
Någon som vet mer? Utställningen arrangerades av Eskader.

« Senast ändrad: fre 15 mar 2019, 19:32:23 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.083
« Svar #6 skrivet: fre 15 mar 2019, 22:47:26 »
Sicket arbete.
Kan inte se programmet just nu.
Vad var det för lok? Skala?

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.121
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #7 skrivet: lör 16 mar 2019, 00:12:03 »
Live steam storlek.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 159
« Svar #8 skrivet: lör 16 mar 2019, 02:53:44 »
Japp slarvigt av mig att inte länka en bild,    eller två

eller två