Författare Ämne: Trådlös MJ-styrning  (läst 1046 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 823
    • Modelljärnvägsmoduler
Trådlös MJ-styrning
« skrivet: sön 10 mar 2019, 11:00:57 »
Nu har jag äntligen kommit en bit på väg med min trådlösa styrning av moduler/modelljärnväg! Jag kan nu styra två växlar oberoende av varandra, antingen via en knapp vid modulen eller trådlöst från en app.

När växeln läggs om, blinkar lysdioden för det läge växeln är på väg till och när växeln är omlagd lyser dioden konstant för att visa aktuellt växelläge. När man just slagit på strömmen till modulen, kommer bägge lysdioderna blinka i takt för att visa att växelläget är okänt.

Styrkortet jag använder är ett Wemos D1 mini som har inbyggt wifi och kan programmeras som en vanlig Arduino. Kan köpas för 49 kr/st hos Lawicel. Till detta behövs förstås ett par lysdioder, en tryckknapp, servo och strömförsörjning med USB micro-kontakt. (I schemat har jag ritat separat strömförsörjning, men det är valfritt.)

Programvaran
Programvaran har ännu så länge hårt kodade inställningar, men om kortet inte hittar nätverket kan man konfigurera om inställningarna utan att ändra i programvaran. Med tiden tänkte jag låta fler inställningar bli lättare åtkomliga, men det är lite jobb kvar innan det är möjligt.

Vill man använda trådlösa kommunikationen, som sker med hjälp av MQTT, behöver du köra en MQTT-programvara (broker)på en dator eller NAS.

Pågående arbete
Som ni kanske anar är detta ett pågående arbete som just nu kräver lite programmeringskunskaper för att vara mer användbart. Men jag vill ändå visa hur långt jag kommit om nån vill hänga på eller veta mer?

All mjukvara och dokumentation ligger på Github som öppen källkod (GPL) och "copyleft" dokumentation. För den som vill och kan finns det stora möjligheter... :)
Github: https://mekanoid.github.io/MMRC-documentation/
---
Mvh Peter

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 159
SV: Trådlös MJ-styrning
« Svar #1 skrivet: sön 10 mar 2019, 13:28:26 »
Riktigt bra jobbat. Det gläder mig att du redovisar med allt tillgänglit i GitHub. :clap: :clap: :hug:
Tänk när detta blir förståeligt och allmängods, när folk vet att man kan söka och kolla MIT APP och se vad som kan göras.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.572
« Svar #2 skrivet: sön 10 mar 2019, 13:34:48 »
Går det inte att ha en mikrodator som "central", så att man slipper att ha en PC?

/Lars

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: sön 10 mar 2019, 15:34:00 »
Tack lasp!
Då och då försöker jag uppmuntra mj-utövarna att dela med sig genom att själv dela med mig. Hoppas fler med tiden förstår vad som händer om alla delar med sig bara lite...

Går det inte att ha en mikrodator som "central", så att man slipper att ha en PC?

Har just konfigurerat en Raspberry Pi som accesspunkt (AP) och fått igång en MQTT broker på den. Jag uppgraderade mjukvaran i min Wemos-klient så den istället använde RPi som accesspunkt och allting fungerade lika bra då!

Kanske kan man rent av få in AP och MQTT i en Wemos, men jag siktar nog på en RPi Zero W istället...?

Annars är det väl bara att du programmerar lite... ;)
« Senast ändrad: sön 10 mar 2019, 17:21:01 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 54
« Svar #4 skrivet: sön 10 mar 2019, 21:15:13 »
Trevligt  :)
Har själv planer på att försöka få ihop en egen variant av IOT (Internet Of Trains  :D ) där det enda kablaget som finns är strömförsörjning.
En bunt med Wemos D1 mini är redan på väg från Kina tillsammans med en del annat. Får kolla på din lösning.

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: sön 10 mar 2019, 21:44:19 »
Trevligt  :)
Har själv planer på att försöka få ihop en egen variant av IOT (Internet Of Trains  :D ) där det enda kablaget som finns är strömförsörjning.
En bunt med Wemos D1 mini är redan på väg från Kina tillsammans med en del annat. Får kolla på din lösning.

Låter trevligt!
Steg ett vore att anpassa din mottagardel för DCC++ till MMRC och släppa som öppen källkod...  ;)
Då skulle trådlös lokstyrning ha en spännande framtid.

- - -
Det jobbiga med min lösning är nog att anpassa sig till topic-strukturen. Den känns omständlig och kanske onödigt krånglig i början, men den verkar kunna fungera i alla lägen.
Jag har nu börjat skapa en fastclock för MMRC, mest för att det verkar så jobbigt att få multicast att fungera i Python. Men att få igång MQTT var busenkelt bara jag hade lyckat installera paho-mqtt-biblioteket. Så MQTT tror jag på!
---
Mvh Peter

rcmodeler

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 10 mar 2019, 22:41:38 »
Meningen är att byta ut innanmätet på min fjärrkontroll till Wemos D1 Mini, får se hur den funkar med Nextion displayen.
Mottagaren är "dum", finns där bara för att jag inte ville pilla på DCC++ Master - koden.

Jag har mycket att läsa på  :(

PS
Hur är det med räckvidden på dom här wifi-grejorna? Jag använder nFR24L01 till fjärrkontrollen och har satt på extern antenn
för att få tillräcklig räckvidd.
DS
« Senast ändrad: mån 11 mar 2019, 06:36:28 av rcmodeler »

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #7 skrivet: mån 11 mar 2019, 18:33:50 »
Räckvidden har jag inte testat ordentligt. :(

När det gäller MQTT-struktur för en MQTT-till-DCC-översättare skulle jag vilja föreslå följande. Den är snabbt påkommen och ser krånglig ut, men det mesta är overhead som bara behöver publiceras en gång (med RETAIN-flagga). Är du "lat" kan du börja med att bara använda ".../set" -topics.

Ett bekymmer är att DCC förutom datat även behöver en (lok)adress dit datat ska skickas. Detta är inte MQTT gjort för, men du kan lösa det genom att alltid ha med lokadressen i alla dina publiceringar, typ:

mmrc/deviceID/engine/speed/set = "3|37"
 mmrc/deviceID/engine/direction/set = "56|forward"

Device ID = SIGN-mqtt-dccpp
 mmrc/deviceID/$name = "MQTT -> DCC++"
 mmrc/deviceID/$state = "lost"  [last will]
 mmrc/deviceID/$nodes = "engine,function,turnout"

NodeId = "engine"
 mmrc/deviceID/engine/$name = "Loco engine"
 mmrc/deviceID/engine/$properties = "speed,direction"

mmrc/deviceID/engine/speed/$name = "Loco speed"
 mmrc/deviceID/engine/speed/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/engine/speed/        // Aktuell hastighet
 mmrc/deviceID/engine/speed/set     // Sätt ny hastighet
(0-100)

mmrc/deviceID/engine/direction/$name = "Loco direction"
 mmrc/deviceID/engine/direction/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/engine/direction/        // Aktuell riktning
 mmrc/deviceID/engine/direction/set     // Sätt ny riktning
(forward,backward,stop)

NodeId = "function"
 mmrc/deviceID/function/$name = "Loco functions"
 mmrc/deviceID/function/$properties = "f1,f2,f3,f4"

mmrc/deviceID/function/f1/$name = "F1"
 mmrc/deviceID/function/f1/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/function/f1/
 mmrc/deviceID/function/f1/set

mmrc/deviceID/function/f2/$name = "F2"
 mmrc/deviceID/function/f2/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/function/f2/
 mmrc/deviceID/function/f3/set

mmrc/deviceID/function/f3/$name = "F3"
 mmrc/deviceID/function/f3/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/function/f3/
 mmrc/deviceID/function/f3/set

mmrc/deviceID/function/f4/$name = "F4"
 mmrc/deviceID/function/f4/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/function/f4/
 mmrc/deviceID/function/f4/set
 ...

NodeId = "turnout"
 mmrc/deviceID/turnout/$name = "Turnout control"
 mmrc/deviceID/turnout/$properties = "t1,t2,t3,t4"

mmrc/deviceID/turnout/t1/$name = "Turnout 1"
 mmrc/deviceID/turnout/t1/$datatype = "string"
 mmrc/deviceID/turnout/t1/
 mmrc/deviceID/turnout/t1/set
 ...

----
SIGN bör vara en unik signatur för att skilja denna från andra MQTT-DCC-konverterare i samma nät. Kursiva siffror inom parentes är värde lämpliga att skicka (0-100% hastighet). Hur växlar hanteras via DCC har jag ingen koll på.
---
Mvh Peter

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.926
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #8 skrivet: mån 11 mar 2019, 19:22:44 »
MJ-Sverige är inte så stort så, och MQTT i MJ än mindre, så jag tycker vi borde statsa på att få ihop en standard.

I MJ-magasinet skrev jag lite om IoT och tanken var att en uppföljare om MQTT skulle komma i nr36, men det blev fullt av massa annat bra material :)
Jag tycker MQTT är kanon till fasta prylar, alltså växlar, signaler etc, kanske funkar det för rullande också.
Två viktiga fördelar:
Lättvikitigt protokoll,passar bra för mikrodatorer. HTTP-requests är ganska klumpiga i jämförelse.
Brokern gör att man får mjuka kopplingar mellan enheter, t.ex. en enhet som skickar info om ett spår är upptaget eller ledigt behöver inte veta vilka andra enheter som är intresserade av informationen.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #9 skrivet: mån 11 mar 2019, 20:26:15 »
MJ-Sverige är inte så stort så, och MQTT i MJ än mindre, så jag tycker vi borde statsa på att få ihop en standard.
Jo, vi borde få till en standard.
Men en standard behöver vara väl genomtänkt för att kunna fungera nu och framöver. Dessutom blir den en kompromiss - alla kan inte få precis som de vill. Och det är där det oftast stupar, det är jättesvårt att vara både objektiv, logiskt och generell. :(

Jag har kollat på det som finns för MJ, försökte få det att fungera i olika sammanhang, men tyckte inte det var generellt & logiskt nog. Så jag sökte på nätet och hittade en Homie Convention som efter noggrannt läsande verkade mycket väl genomtänkt, logisk och generell. Jag hittade en äldre version, men den känns mer lagom för MJ än den mest aktuella.

Nu har jag provat att använda denna Convention både för växelstyrning, fastclock och ovanstående lokstyrning och i alla tre fallen går det att få de funktioner man vill med samma Convention i botten. Hittills ett bra betyg, tycker jag. Jag tror den passar bra just till MMRC-konceptet med många små, enkla klienter.

Så mitt förslag är följande
Jag läser f.ö. inte MJ-magasinet så jag vet inte vad du skrivit.
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #10 skrivet: mån 11 mar 2019, 20:34:32 »
Förresten.
Nu har jag skrivit ner (=kopierat en engelsk instruktion) hur jag "förvandlat" en Raspberry Pi till kombinerad trådlös accesspunkt och MQTT -broker.

Det var många steg men inte så svårt... förutom att man alltid gör lite fel som behöver hittas och åtgärdas. :(

Kan vara användbart i speciellt modulsammanhang om man vill ha sitt eget MQTT-nät p.g.a t.ex. säkerhet eller brist på standard. ;)

Allting kring MMRC finns nu på: https://mekanoid.github.io/MMRC-documentation/
---
Mvh Peter

rcmodeler

• Användare
« Svar #11 skrivet: mån 11 mar 2019, 21:28:45 »
Räckvidden har jag inte testat ordentligt. :(

SIGN bör vara en unik signatur för att skilja denna från andra MQTT-DCC-konverterare i samma nät. Kursiva siffror inom parentes är värde lämpliga att skicka (0-100% hastighet). Hur växlar hanteras via DCC har jag ingen koll på.

MQTT har jag inte kollat på alls ännu, så det begriper jag ingenting av. Ligger på ToDo-listan.
Antar att räckvidden är lika usel som för nRF24L01 utan extern antenn, ligger ett par Wemos D1 mini med extern antenn i kundkorgen till nästa beställning.
Jag använder den här sidan för att tillverka rätt kommandon till DCC++-Master:
https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/Commands-for-DCCpp-BaseStation

Låg en tjock påse från Kina i brevlådan idag med en massa roliga Wemos-grejor  :)
Ska se om jag kan få det att funka med Nextion-displayen.

Sedan ska jag också fundera på hur jag skulle vilja att ett vettigt och flexibelt system borde utformas  :|

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
« Svar #12 skrivet: mån 11 mar 2019, 23:37:23 »
Med en bra Wi-fi router är inte räckvidden så dålig. Bytte här hemmatill Ubitiqui xxx och hastigheten steg från 15-15 Mbps/s till 280-300.   

Tycker denna utveckling ser mycket spännande ut. Väntar på ett språk för att beskriva spårplaner så de kan fogas ihop för större bruk eller trunkeras när man går hem.
Bengt W
H0 2R DCC

nohab

• Stammis
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #13 skrivet: tis 12 mar 2019, 12:04:05 »

Jag läser f.ö. inte MJ-magasinet så jag vet inte vad du skrivit.

Min artikel finns att läsa i smakprovet för nummer 35, fritt och gratis :)
http://www.mj-magasinet.se/3518/mjm35smakprov.pdf
/Nicke
MJ-Magasinet

Lasp

• Användare
« Svar #14 skrivet: ons 13 mar 2019, 09:44:18 »
Så bra inlägg. Standards är bra, har du flera frågade en gång en programmerare från Volvo.
Bjarne Stoustrop lärde mig en gång. Man håller sig till standarden och reviderar den en gång om året.
Så gör den elfte mars till en slik dag inom denna sfär.
Detta är en sorts frigörelse. Jag håller alla tummar  :hug: :handshake: :up:

rcmodeler

• Användare
« Svar #15 skrivet: fre 15 mar 2019, 09:42:53 »
Nu har jag läst MMRC Convention, och läst den igen, och ytterligare 72 gånger.
Det här är en helt ny värld för mig.
Jag tror jag fattar principen och den är nog inte så dum (till skillnad från mig).

Så jag följde instruktionerna och kom en bra bit innan det tog stopp.
Jag installerade Mosquitto MQTT på min PC efter dom här instruktionerna:
http://www.abrandao.com/2018/03/running-mosquitto-mqtt-on-windows-10-super-easy/
Det verkar funka, jag startar den manuellt och det räcker så för test.

Laddade in testprogrammet mmrc-client på en Wemos D1 mini (gud, vad söta dom är  :) )
och startade seriella monitorn.
Den kopplar upp sig mot nätverket men inte mot MQTT-servern, så där är nåt vajsing,
någon inställning eller nåt jag missat.

Något tips på vanligt fel man gör?  :(

Edit:
Kan svara mig själv.
Ett vanligt fel man gör är att skriva in fel IP-adress, tydligen  :D

Hur gör man då om man har två Wemos D1 mini, där den ena skall tala om
för den andra vad den skall göra, via servern?

Har även laddat ner Linear MQTT Dashboard till mobilen men fattar väl inte riktigt inställningarna där.
Fortsättning följer......
« Senast ändrad: fre 15 mar 2019, 10:53:38 av rcmodeler »

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #16 skrivet: fre 15 mar 2019, 17:40:19 »
Kul att nån är intresserad av att försöka använda det jag gör! Jag ber om ursäkt att dokumentationen (ännu?) inte är så bra, jag har hittills mest koncentrerat mig på kommentarer i koden. :(

Jättebra om du talar om vilka problem du stöter på (eller "fel" du gör :) ), för då ser jag vad som behöver skrivas i den kommande dokumentationen. Nu har jag skapat följande avsnitt (men inte lagt upp på Github än):

Principen för MMRC-kommunikation
När man ska programmera sina klienters kommunikation, behöver man förstå principerna för hur MQTT och MMRC Convention är tänkt att fungera:

Bestäm vem som bestämmer
Först måste man bestämma sig för vilken väg kommunikationen ska gå, t.ex. om en växel ska lyssna (subscribe) på knappens ämne (topic) eller om knappen ska publicera (publish) till växelns ämne (topic)?
Det spelar ingen roll, men måste bestämmas så du vet hur du ska programmera de olika klienterna. I exemplet med knapp och växel finns det alltså följande två ämnen att välja mellan:

`/mmrc/device01/node01/turnout/set`
om knappen ska styra växeln

`/mmrc/device04/node2/button/`
om växeln ska lyssna på knappens läge

MMRC (och Homie) Convention säger också att man anger status för en pryl direkt i ämnet (t.ex. `/mmrc/device01/node01/turnout`) men skickar kommandon till samma pryls "/set"-attribut (t.ex. `/mmrc/device01/node01/turnout/set`). Därav lite olika utseende på ämnen i exemplet ovan.

Skicka kommando & status
Om vi nu väljer att kommunikationen ska ske via växelns ämne, så kommer följande att behöva hända, se punkterna i bilden.

1. Knappen skickar data (payload) till växelns `.../set`-ämne på MQTT-brokern.
 2. Växeln, som sen tidigare prenumererar på sitt eget `...turnout/set`-ämne får nu meddelande tillsänt.
 3. Växeln utför kommandot (lägga om växeln och kanske styra en signal).
 4. När växeln lagts om, skickar den samma data (payload) tillbaka via MQTT-brokern till sitt `...turnout`-ämne som en status på att allting gått bra.
 5. Om knappen lyssnar på växelns status (...turnout`) kan den nu se att växeln blivit omlagd.

Punkt 4 ska man alltid göra. Det finns däremot inget krav på att göra punkt 5, men det är lämpligt så man kan se att kommandot har tagits emot och utförts.

Svårt men bra
Detta är inte helt lätt att sätta sig in i och förstå hur man ska skapa klienternas ämnen, men har man väl börja förstå kan man sen se att detta fungerar i nästan alla tillämpningar. Det är för- och nackdelen med många standards: den kan vara/verka komplicerad för enkla saker, men fungerar å andra sidan alltid(?) för både enkla och mer komplicerade tillämpningar.
« Senast ändrad: fre 15 mar 2019, 17:48:45 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #17 skrivet: fre 15 mar 2019, 17:51:39 »
 :lamp: En sak till: Se till att ha Wemos inkopplat till datorn och starta Serial monitor i Arduino IDE så ser du vad växelklienten gör och vilka ämnen du ska prenumerera på/publicera till i Linear MQTT Dashboard. Där kan du troligen även se om den inte hittar MQTT-brokern... ;)

Så här kan det se ut:

PS. I helgen ska jag försöka få till en signalklient. DS.
---
Mvh Peter

rcmodeler

• Användare
« Svar #18 skrivet: fre 15 mar 2019, 21:00:36 »
Be inte om ursäkt, du delar ju med dig av ditt arbete  :up:
Rom byggdes inte på en dag.

När jag väl hade knappat in rätt IP-adress så hittades ju givetvis MQTT-brokern,
hade serial monitorn igång så jag såg vad som hände eller inte hände.

Vi har långväga gäster på besök i helgen så jag är beordrad att umgås och vara social  :ouch:
men jag ska försöka smita ifrån lite grand, och grotta vidare med detta.
Ska koppla upp en Wemos till och se om jag får igång någon kommunikation.

Får jag bara in principen i skallen så ska det nog funka,
men jag lär nog ha fler frågor  :emm:

Lasp

• Användare
« Svar #19 skrivet: fre 15 mar 2019, 22:43:37 »
Riktigt bra synpunkter . Artikel av Nohab i MJ Magazin är väl läsvärd som grund. Alla borde läsa IoT –Internet of Trains som början på vad som kommer att hända.
Där finns namnförklaring och exempel på prylar!

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #20 skrivet: sön 17 mar 2019, 12:53:37 »
Nu har jag också läst artikeln och den kan vara bra för att se vilka möjligheter som börjar dyka upp. Men det jag tror är viktigast, är kommunikationen mellan alla enheter. Om man bara kan enas där, kan man sen använda vilken som helst av alla de hårdvaror som finns.

Så nu ser jag fram emot Nohabs respons på MMRC convention... ;)
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #21 skrivet: sön 17 mar 2019, 19:45:27 »
Nu har jag fått ihop en MMRC-klient som kan styra en 5-ljussignal.

Tanken är att klienten ska kunna styra två signaler, men det saknas både hantering av signal 2 och konfigurering av de bägge signalerna. Dessutom måste jag nog tänka om när det gäller hanteringen av försignalering - den ska ju styras från en annan signal.

Här är en videosnutt som visar funktionerna hittills:
https://cloud.disroot.org/s/cEtbjjnZofLyEcH (länken fungerar till 30/4 2019)

Jag har inte lagt upp programmet på Github än och om ingen behöver det så tänkte jag vänta tills det är mer färdigt.
---
Mvh Peter

nohab

• Stammis
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #22 skrivet: mån 18 mar 2019, 20:32:14 »
Så nu ser jag fram emot Nohabs respons på MMRC convention... ;)

Yes, nu har jag fått tid att läsa MMRC convention, både en och två gånger (enligt uppmaning :) )
och dessutom Homie convention (de är väldigt lika...).
Mycket intressant !

Jag är väl inte helt objektiv då jag är med i CLEES-projektet, men ska ändå försöka sammanfatta mina synpunkter på ett nyanserat sätt:

Jag tycker Homie/MMRC har en poäng med att vara väldigt generella.
Enheter beskriver sig själva och sina properties och det finns en stor möjlighet för "auto-discovery".
Nackdelen är väl att det blir ganska "pratigt" och väldigt många topics.
En av fördelarna med MQTT annars är ju at det ska vara lightweight och kunna hanteras av små devices med begränsade resurser, speciellt minne.

CLEES är mindre generellt, antagligen för att vi inte utgår från en standard för hemautomation utan fokuserar på MJ, men det kommer ändå vara möjligt att styra även ljus i hus, snabbklocka mm mm. Det enda vi avsiktligt väntar med är styrning av lok och annan rullande materiel. Fördelen med fokuseringen är att vi har färre topics och, i mitt tycke, väldigt lätt att implementera i såväl små som stora enheter.

Toligen är likheterna ändå fler än olikheterna, åtminstone på konceptuell nivå, så jag ser ingen anledning att inte fortsätta diskussionerna.

För den som vill läsa mer om CLEES och dess implementering finns det också på github:
https://github.com/TomasLan/CLEES/blob/master/CLEES%20System%20manual.pdf

« Senast ändrad: mån 18 mar 2019, 20:33:45 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.572
« Svar #23 skrivet: mån 18 mar 2019, 20:50:24 »
Fråga från en som inte läst all dokumentation:
Kan en eller flera enheter reagera (prenumerera) på samma meddelande  från en annan sändande enhet?

/Lars

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #24 skrivet: mån 18 mar 2019, 21:33:42 »
@Lars: Ja.
Det finns nog i princip ingen begränsning hur många som kan prenumerera på ett ämne.

Så man kan absolut låta t.ex både en huvudsignal, försignal och en styrpanel "lyssna" på en växels läge. Eller låta flera växlar "lyssna" på en och samma knapp för att t.ex. sätta en tågväg.
---
Mvh Peter