Författare Ämne: Hjälp med spårplan  (läst 1058 gånger)

Rookie08

• Användare
  • Antal inlägg: 20
Hjälp med spårplan
« skrivet: fre 08 mar 2019, 22:36:21 »
Här kommer mitt andra inlägg på forumet, det börjar ta sig :)

Min son (5år) fick av sin farfar en märklin tågbana, en mindre ovalbana med M räls med många år på nacken men i gott skick.
Nu har vi funnit ut att detta är superkul och vill bygga vidare. Har dock minimalt med kunskap men är nyfiken till min natur och gillar ta mig an ny kunskap så detta ska nog bli bra till slut.  :)

Jag har gjort en enklare skiss på hur jag tänkt mig (bifogat). Men är lyhörd och banskissen innebär lite lutning och så tar gärna emot feedback vad jag ska tänka på då skivan jag tänkt bygga på inte är så stor. Landskapet kommer berg och gröna kullar, mycket naturmiljö.

De mått jag har tänkt mig är längd 2 m och bredd 1 m, detta är inte gjutet i sten men kring de måtten har jag tänkt mig.

Tar tacksamt emot förslag och gärna med inslag av nån växel och så :) Har börjat kika på mer räls på tradera men känner att jag vill ha min spårplan klar innan jag börjar shoppa räls och annat.

Mvh Dan

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.702
SV: Hjälp med spårplan
« Svar #1 skrivet: lör 09 mar 2019, 11:47:42 »
Det som gör det roligt i längden är att det finns många växlar, uppställningsspår och mötesspår.

Bläddra runt på forumet och kolla lite på olika planer och bildgoogla även spårplaner för lite mer inspiration.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Rookie08

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 10 mar 2019, 22:27:45 »
Det som gör det roligt i längden är att det finns många växlar, uppställningsspår och mötesspår.

Bläddra runt på forumet och kolla lite på olika planer och bildgoogla även spårplaner för lite mer inspiration.

Tack för svar, och du har rätt mitt förslag är nog av det enklaste slag, och blir nog tråkigt rätt fort.:)

Jag har googlat runt en del och jag finner lite utmaning i att veta vad som är rimligt och ej, på en skiva i våra mått.

Mvh Dan
« Senast ändrad: sön 10 mar 2019, 22:44:15 av Rookie08 »

Rookie08

• Användare
« Svar #3 skrivet: sön 10 mar 2019, 22:34:51 »
Jag fann denna layout under kvällen, den tycker jag är i vår smak. Dock kommer jag inte kunna bygga med 120bredd, har också m räls. Vad tror ni, är det rimligt att få ihop snarlikt med 80-100bredd på skivan?

https://modellbahning.de/h0-gleisplan-hundeknochen-in-3-ebenen-auf-2200-x-1200-cm/

Mvh Dan

Baron3D

• Användare
  • Antal inlägg: 110
« Svar #4 skrivet: sön 10 mar 2019, 23:20:06 »

Rookie08

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 10 mar 2019, 23:59:54 »
Har du sett mitt inlägg?
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21649.msg218419#msg218419

Wow snyggt!! Den kan jag gärna bygga. Har lite utmaning att gå över 100cm i bredd. Ser att din skiss har tre spår på långsidan. Om man tar ned det till 2, är det möjligt att hålla sig till 100cm i bredd då tro?

Riktigt snygg spårplan  :up:

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #6 skrivet: mån 11 mar 2019, 06:51:16 »
Håller med, den är trevlig men inehåller en massa 5120-räls som är den minsta kurvradien. Visst ger den möjligheter, men även utmaningar i att många lok och vagnar inte kommer kunna användas. Utseendemässigt blir det också lite spårvägskänsla...

Hur ser rummet ut? Forumets läsare kanske kan hjälpa dig hitta en alternativ utformning till en 2x1-bana?

Kan även rekommendera dig att ladda hem t.ex. Scarm som är ett PC-program där du kan testa att bygga banor. I gratisversionen kan du använda upp till 100 bandelar:

https://www.scarm.info/index.php

Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

Rookie08

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 11 mar 2019, 07:47:02 »
Håller med, den är trevlig men inehåller en massa 5120-räls som är den minsta kurvradien. Visst ger den möjligheter, men även utmaningar i att många lok och vagnar inte kommer kunna användas. Utseendemässigt blir det också lite spårvägskänsla...

Hur ser rummet ut? Forumets läsare kanske kan hjälpa dig hitta en alternativ utformning till en 2x1-bana?

Kan även rekommendera dig att ladda hem t.ex. Scarm som är ett PC-program där du kan testa att bygga banor. I gratisversionen kan du använda upp till 100 bandelar:

https://www.scarm.info/index.php

Tack för svar, och du nämner 5120 räls och det är minsta kurvradien, bra info sånt har  jag absolut inte har koll på, och då såklart värt att tänka på :-)

Kommer att ha spårbanan i garaget, har en ide’ om att ena långsidan kommer vara monterat mot en vägg, och med möjlighet att kunna vika ned skivan om jag tillfälligt behöver hela utrymmet i garaget ngn gång.

Ska kika på scarm :)

Mvh Dan
« Senast ändrad: mån 11 mar 2019, 07:51:46 av Rookie08 »

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #8 skrivet: mån 11 mar 2019, 08:00:49 »
Kommer att ha spårbanan i garaget, har en ide’ om att ena långsidan kommer vara monterat mot en vägg, och med möjlighet att kunna vika ned skivan om jag tillfälligt behöver hela utrymmet i garaget ngn gång.

...eller bygg längs väggarna, med två vändslingor du kan vika ner/lyfta bort?
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

Rookie08

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 11 mar 2019, 08:43:34 »

...eller bygg längs väggarna, med två vändslingor du kan vika ner/lyfta bort?

Jag har en lucka på ca 2m där jag inte har något speciellt idag i övrigt så är det hyllor, skåp, verktygsbänkar etc som jag tycker jag har lyckats få in en bra planlösning på idag. Med lite modifikation så kan jag klämma en ca 240cm lång tågbana. Men sen är det stopp :)

Mvh Dan

dennisb

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 414
« Svar #10 skrivet: mån 11 mar 2019, 19:21:08 »
Hej,

Det här är en spårplan jag ritade för ett mindre projekt för ett tag sedan. Den är iofs gjord för Mäklin c-räls men går säkert att modifiera för m-räls om det är det du tänkte köra med. Den kan vara lite för lång då den är 220cm lång. Bredden är dock 100cm som du har.

Kanske kan vara till någon inspiration.

FB-64

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #11 skrivet: mån 11 mar 2019, 21:04:11 »
Her er en variant med M-skinner, 1 x 2m. (Tegnet i XtrackCAD.)

Materialliste:
5100 - 31 st.
5101 - 2 st.
5106 - 25 st.
5107 - 4 st.
5108 - 3 st.
5118 - 4 st.
5119 - 2 st.
5129 - 3 st.
7190 - 4 st.
« Senast ändrad: mån 11 mar 2019, 21:12:18 av FB-64 »

Rookie08

• Användare
« Svar #12 skrivet: tis 12 mar 2019, 15:15:59 »

Materialliste:
5100 - 31 st.
5101 - 2 st.
5106 - 25 st.
5107 - 4 st.
5108 - 3 st.
5118 - 4 st.
5119 - 2 st.
5129 - 3 st.
7190 - 4 st.

Tack så mycket, detta var mycket intressant och detaljerat. Har dock en fråga får återkomma ikväll när jag har lite tid, måste nog rita på bild vad jag menar :)
Mvh Dan

Rookie08

• Användare
« Svar #13 skrivet: tis 12 mar 2019, 15:23:55 »
Hej,

Det här är en spårplan jag ritade för ett mindre projekt för ett tag sedan. Den är iofs gjord för Mäklin c-räls men går säkert att modifiera för m-räls om det är det du tänkte köra med. Den kan vara lite för lång då den är 220cm lång. Bredden är dock 100cm som du har.

Kanske kan vara till någon inspiration.

Absolut, har fått mycket bra förslag nu  :up:
Är m rälsen att jämföra med c rälsen i mått?
Mvh Dan

Rookie08

• Användare
« Svar #14 skrivet: tis 12 mar 2019, 22:22:43 »

Som jag tolkar det så är den streckade linjen en tunnel, och det går fem spår ovanför. Blir det inte lite brant stigning på de tre spåren jag ringat in?

Mvh Dan

kronans

• Användare
  • Antal inlägg: 232
« Svar #15 skrivet: ons 13 mar 2019, 07:46:13 »
Som jag tolkar det så är den streckade linjen en tunnel, och det går fem spår ovanför. Blir det inte lite brant stigning på de tre spåren jag ringat in?

Om så är fallet så skulle du kunna höja hela spårplanen och låta den streckade i tunneln gå nedåt istället. Då får du en lugnare lutning.

/Christer

Rookie08

• Användare
« Svar #16 skrivet: ons 13 mar 2019, 14:50:45 »

Om så är fallet så skulle du kunna höja hela spårplanen och låta den streckade i tunneln gå nedåt istället. Då får du en lugnare lutning.

/Christer

Tack för svar - så om jag höjer spårplanen med tex cellplast, vad lägger jag ovanpå cellplasten för att tex kunna skruva räls, eller fästa (häfta) nät när jag ska bygga berg och sånt? :)

Mvh Dan
« Senast ändrad: ons 13 mar 2019, 16:35:59 av Rookie08 »

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 159
« Svar #17 skrivet: ons 13 mar 2019, 16:01:15 »
Limma kork! Och använd den blå eller lila plasten!

FB-64

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #18 skrivet: ons 13 mar 2019, 18:11:53 »
Tanken min var at de røde partiene skulle ha stigning.

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.892
« Svar #19 skrivet: ons 13 mar 2019, 18:17:40 »
Du behöver 8cm där spåren går över varandra.
Om Du sänker ena halvan med -4 cm och höjer den andra med +4 cm så får Du en lagom stigning men ändå behövlig höjd.
0-punkten blir då längst till höger.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Rookie08

• Användare
« Svar #20 skrivet: ons 13 mar 2019, 21:01:41 »
Limma kork! Och använd den blå eller lila plasten!

Tack Lasp -lär mig nya saker var dag  :handshake:

Rookie08

• Användare
« Svar #21 skrivet: ons 13 mar 2019, 21:04:05 »
Om Du sänker ena halvan med -4 cm och höjer den andra med +4 cm så får Du en lagom stigning men ändå behövlig höjd.
-Per

Tack för info, du får gärna om du orkar visa med några streck spårplanen hur du tänkt :)
« Senast ändrad: ons 13 mar 2019, 21:06:19 av Rookie08 »

Rookie08

• Användare
« Svar #22 skrivet: ons 13 mar 2019, 21:18:45 »
Vill säga ett stort tack till alla som hjälpt till i denna tråd. Och FB-64 jag kommer att gå för din spårplan (  :handshake: )  som kommer bli riktigt bra med passande landskap till.    :)

Känns som jag efterfrågade en skoda från början och inser nu att jag fått en porsche att bygga  :D Resan är målet!

Ny ska det införskaffas skiva, mer räls, cellplast, verktyg, växlar, osv blir kul med vår nya hobby och en del hängande på tradera och hobby butiker  :up:

Mvh Dan
« Senast ändrad: ons 13 mar 2019, 21:20:46 av Rookie08 »

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.892
« Svar #23 skrivet: tor 14 mar 2019, 09:40:21 »
-Per

Tack för info, du får gärna om du orkar visa med några streck spårplanen hur du tänkt :)
Mitt i spårplanen har Du ett rött +. lytta detta rakt åt höger till de 2 böjda spåren.
Där någonstans lägger Du 0-punkten.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 134
« Svar #24 skrivet: tor 14 mar 2019, 09:55:06 »
Det är fortfarande höjdskillnaden där spåren korsar och sektionens längd som ger lutningen. Att flytta nollpunkten gör ingenting på stigningen. Det enda som hjälper är att öka sektionens längd.

/SOL