Författare Ämne: Knepig fråga om Lenz LS150 Växeldekoder  (läst 727 gånger)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
SV: Knepig fråga om Lenz LS150 Växeldekoder
« Svar #25 skrivet: lör 16 mar 2019, 18:19:47 »
Hej,

Det jag menar är, som Paj2 skriver, att det går utmärkt att driva två LS150 dom programmerats så att en eller flera utgångar svarar på samma adress. Den ena vet inte vad den andra gör.

Frågan om strömmen avser att dekodern har två matningar: en för DCC-signalen (J-K) med kommando och en för ”drivkraften” märkt ~. Jag har för mig att LS 150 inte fungerar korrekt om den inte matas med växelström som själva drivkraften. Det är ingen bra idé att driva svarta Pecomotorer med en rätt begränsad DCC-ström.

Jag antar att du parallellkopplat utgången på Trix-trafon för att få cirka 3,6 A växelström för växelomläggning etc och inte använder den till DCC. Vardera lindningen är ju på 1,8 A (inte 8 A!) Det borde ju räcka. Eftersom den svarta växelmotorn drar runt 1 A kanske en ensam lindning inte drar runt två växlar i ett enda nafs.
« Senast ändrad: lör 16 mar 2019, 18:22:50 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.246
« Svar #26 skrivet: lör 16 mar 2019, 18:24:12 »
Jag var uppe och nollställde alla dekodrar, programmerade om dom och adresserade två st med samma adresser, då fungerar det helt plötsligt... :cool:
Än så länge bara provat med två mötande växlar.
Men vis av erfarenhet så får vi se hur länge (nä, jag är inte bitter)...  :)

Återkommer i frågan !

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #27 skrivet: lör 16 mar 2019, 18:46:40 »
Jag såg fel. Givetvis skall det vara 1,8 amp per utgång på trafon.

Som Bengt skriver kan det mycket väl vara så att en utgång på trafon inte orkar driva två svarta Peco-solenoider simultant.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

• Veteran
« Svar #28 skrivet: lör 16 mar 2019, 20:45:13 »
Superbra!
Bengt W
H0 2R DCC

Miccas

• Veteran
« Svar #29 skrivet: sön 17 mar 2019, 17:01:27 »
Idag gick jag upp igen, slog på allt och testade.
Det gick sådär, en växel fungerade men inte den andra... ;(
Nollställde dekodern och omadresserade den och testade, då fungerade allt som det skulle igen, mystiskt... :emm:

Ska testa i morgon igen och se om samma sak händer igen, är det samma då vet jag inte vad jag ska göra.

//Micke
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #30 skrivet: sön 17 mar 2019, 17:22:03 »
Har du växlar och dekodrar installerade med ledningsdragning och kontakter/kopplingsplintar på vägen
kan det finnas flera felkällor med glapp i anslutningar etc.

Om så är fallet är det ju dags att gå ronden och kolla upp.
I annat fall får du utföra en systematisk felsökning med allt upplagt löst på bordet.... en labbtest.

Symtomen påminner om en norsk blinkers..... fungerer ... fungerer icke.  ;)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

• Veteran
« Svar #31 skrivet: sön 17 mar 2019, 17:26:51 »
Vad skulle hända om du bara resettar två dekodrar och använder var sin utgång med samma adress. Kommer den ihåg det? Eller är amnesin helt spontan?

PS Läste lite om LS 150. Ibland har rapporterats om att den kan verka morgontrött. Utgångarna har nämligen ett överströmsskydd som kan slå ifrån. Kolla att växelmotorerna inte kärvar, annars kan bekymret ligga där. Är det samma växel som de glömmer inställningarna för kanske bekymret kan ligga där.
Annars lär den fördela strömförbrukningen så att om den får en hel serie kommandon på samma dekoder och det drar en del ström så exekveras ett kommando i sänder.
« Senast ändrad: sön 17 mar 2019, 17:38:29 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Miccas

• Veteran
« Svar #32 skrivet: sön 17 mar 2019, 17:43:48 »
Har du växlar och dekodrar installerade med ledningsdragning och kontakter/kopplingsplintar på vägen
kan det finnas flera felkällor med glapp i anslutningar etc.

Om så är fallet är det ju dags att gå ronden och kolla upp.
I annat fall får du utföra en systematisk felsökning med allt upplagt löst på bordet.... en labbtest.

Symtomen påminner om en norsk blinkers..... fungerer ... fungerer icke.  ;)
Jodå, nog har jag kollat alla skarvar, anslutningar och kablar, även kopplat in andra växlar på utgångarna...
Som sagt, tjusningen med den här hobbyn !  :cool:

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

BenWah46

• Veteran
« Svar #33 skrivet: sön 17 mar 2019, 22:05:07 »
Så här skriver Lenz (fast på tyska) i handboken till LS 150:

Överbelastningsskydd

Utgångarna har ett gemensamt skydd mot överbelastning. Om den tillåtna maximala strömmen överskrids, stänger LS150 permanent av den utgången ("+" eller "-" på en utgång) där överlasten uppträdde. Det låsta tillståndet kan indikeras genom att LED-lampan inte lyser, även om ett kommando har mottagits för denna utgång. Den andra utgången och alla andra utgångar fortsätter att fungera! Den öveberlastade utgången kan endast reaktiveras genom att avbryta strömtillförseln till LS 150.

Det låter inte så helt olika det du beskriver. Dvs LS 150 SKA bete sig så.
Jag lurar fortfarande på att det är ett problem med strömförbrukningen. 
Bengt W
H0 2R DCC

Jan

• Användare
  • Antal inlägg: 420
« Svar #34 skrivet: mån 18 mar 2019, 15:16:02 »
Jag håller med Bengt att det kanske är problem med strömförbrukningen. Jag vet inte hur du kopplat in transformatorn till dina LS150. Har du en LS150 kopplad till en av transformatorerna eller har du kopplat in två LS150 till en av transformatorerna? Det sistnämnda alternativet räcker nog inte för att driva två Peco-solenoider samtidigt. Jag kan inte mycket om elektricitet men om du har parallellkopplat transformatorerna kanske det kan bli problem. Lenz skriver att transformatorn inte får ge mer än 45 VA för att säkerställa att överlastskyddet fungerar. Du borde komma över det värdet om du parallellkopplat transformatorerna om jag inte är helt ute och cyklar.

Miccas

• Veteran
« Svar #35 skrivet: tis 19 mar 2019, 20:34:06 »
Jag tror jag kopplat strömtillförseln rätt, för det fungerar fortfarande, även ikväll då jag kopplade in det andra mötande växelparet.
Testar, som ni vet, med två LS150, adresserade med samma adresser, 5-10.
Har även testat med två växlar på samma utgång, det går inte, det blir som sagt överbelastning vilket dekodrarna inte fixar.

Stort TACK alla för allt ni svarat, hoppas det kommer fungera nu, annars återkommer jag, det vet ni. 😎👍

//Micke
« Senast ändrad: tis 19 mar 2019, 20:36:24 av Miccas »

Skala N, Peco Code 80.

BenWah46

• Veteran
« Svar #36 skrivet: tis 19 mar 2019, 21:09:02 »
Superbra!
Bengt W
H0 2R DCC