Författare Ämne: Modulkörning, digitalt frågor...  (läst 805 gånger)

Metalmac

• Användare
  • Antal inlägg: 40
Modulkörning, digitalt frågor...
« skrivet: tis 05 mar 2019, 11:38:53 »
Hej!

Har blivit väldigt nyfiken på modulbygge och modulträffar.
Det låter som en både social och rolig del av hobbyn.

Jag kör just nu Märklin H0 och har en Mobile station 2 kontroll.
Fungerar detta om man vill vara med och ha roligt?
Eller måste jag anpassa mig och införskaffa något annat än Märklin och Mobile station 2?

Tack på förhand. :)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.561
SV: Modulkörning, digitalt frågor...
« Svar #1 skrivet: tis 05 mar 2019, 15:22:13 »
Hej

Ingen 3r-medlem som svarat ännu så jag kan väl berätta vad jag vet. MMM, Mälarmodulmöte, har en ganska stor 3r-sektion med aktiva medlemmar så svaret på Märklin blir ja.
Mobile station vet jag inte hur läget är nu. När vi har modulkörningar är det den grupp som arrangerar som bestämmer vilket digitalsystem som används, så det kan vara olika på olika körningar.

Det bästa är att sätta in 300:- på vårt konto för då får man tillgång till vårt interna forum.
Tyvärr verkar fortfarande vår hemsida vara ¨under construction¨ som det hette en gång i tiden och jag har inte kontonumret, någon annan kanske kan fylla på med det.

Väldigt kul är det i alla fall med moduler, det stora pluset tycker jag är att man kan bygga sig en modul och äntligen få något färdigt. Det blir ett lagom stort projekt som tar några månader och man får gå igenom allt inom mj-byggandet utan att behöva lägga ner några stora pengar, flera år och ändå bara stå med ett plywoodlandskap. Att bygga sig en modul är ett vettigt tips även till den som ska bygga sin drömbana, man kan testa byggteknik och öva på en begränsad yta, resultatet kan användas som programmeringsspår, för fotografering etc.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 823
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: tis 05 mar 2019, 17:14:20 »
De få träffar jag varit med på har man bara kört Loconet. Så det är troligt att du behöver ett annat körhandtag för att vara med på träffar...?

Det är ganska få träffar för 3R, men de finns. Man försöker ibland ordna träffar där både 2R och 3R är med i banan.

Om du vill bygga egna moduler, tycker jag du ska fundera på moduler som fungerar både för 2R och 3R. Det finns ingen specifik standard för det, men väljer man bara rätt räls så är det inte så mycket som skiljer. Största nackelen med en sådan modul kan vara att vissa fundamentalister vägrar ha med moduler med piggar som sticker upp över rälsens överkant i en 2R-bana.

Sen behöver du inte gå med i MMM för att kunna gå med i forumet. Tyvärr censureras det lite väl hårt där och "otrevliga" inlägg tas bort, men undviker du bara kritik och ifrågasättande går det nog bra...

När det gäller träffar kräver de inte alltid medlemskap i MMM, men de flesta i Stockholmstrakten gör det.

Lite mer om moduler kan du även hitta på min webbplats https://www.infolagret.se/mj/, tyvärr inte så mycket om just 3R.
---
Mvh Peter

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.702
« Svar #3 skrivet: tis 05 mar 2019, 19:08:15 »
...  Största nackelen med en sådan modul kan vara att vissa fundamentalister vägrar ha med moduler med piggar som sticker upp över rälsens överkant i en 2R-bana.
Vi 3-rälsare får sätta upp en ploglyfttavla i början på modulen.  ;)

H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: tis 05 mar 2019, 19:23:42 »
...  Största nackelen med en sådan modul kan vara att vissa fundamentalister vägrar ha med moduler med piggar som sticker upp över rälsens överkant i en 2R-bana.
Vi 3-rälsare får sätta upp en ploglyfttavla i början på modulen.  ;)

Bra svar!

I MMM-föreningen Värmlandståg testade vi en tid med bladat 2R / 3R moduler och insåg snabbt problemet med att få plogar på 2R-lok att passera 3R-växlar.
Att sätta upp skyltar är en kanske en ide men föga pålitligt..... vi jobbar med att få lokförare att inte köra in i fellagda växlar... det räcker.  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Metalmac

• Användare
« Svar #5 skrivet: tis 05 mar 2019, 20:06:11 »
Tack för informativa svar.
En idé kan ju vara att jag skaffar lite 2r grejer till modulen, och kör på med Märklinet på hemmabana.
Då får jag ju en alldeles utmärkt anledning att pröva på 2r också. :)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #6 skrivet: ons 06 mar 2019, 09:04:16 »
Tack för informativa svar.
En idé kan ju vara att jag skaffar lite 2r grejer till modulen, och kör på med Märklinet på hemmabana.
Då får jag ju en alldeles utmärkt anledning att pröva på 2r också. :)

Så har flera i vår modulförening löst detta.

Själv kör jag N-skala hemma och H0-2R i mudulsammanhang.
Jag har satt fokus på umgänget med andra MJ-rallare och
absolut inget ensidigt krav specifik skala eller annan skillnad i teknik.....
det går att blanda mellan olika sammanhang.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

pege

• Användare
  • Antal inlägg: 125
« Svar #7 skrivet: ons 06 mar 2019, 19:10:34 »
En linjemodul utan växlar byggd med K-räls brukar funka även för 2R. Börjar med en sådan så kan du vara med på alla träffar och se och lära och ha trevligt. Min erfarenhet är att modulrallare är mycket trevliga och villiga att förklara och hjälpa till.
Vissa träffar,  men knappast 3R-träffarna, innehåller ibland trafikspel. Då kör man inte sina egna lok och man behöver inte ha något rullande material med sig för att vara med. Du kan köra tåg på första passet och sedan vara tågklarerare på andra. Är det däremot fri körning behöver du ha ett eget lok som passar banan. ESUs T66 funkar på både 2- och 3R. Alla 2R-vagnar kan man förstås också använda på alla banor.
På en del träffar finns det möjlighet att köra trådlöst via telefonen. I så fall behöver du inget körhandtag med antagligen kommer du snart att vilja ha ett handtag med ratt.
Som du ser är tröskeln ganska låg för att börja med moduler. Så fort du klivit över den tror jag att du får mersmak och får lite känsla för vad du vill satsa mer på. Själv har jag några moduler som funkar både för 2- och 3R samt en ren 3R-modul. Jag har bytt till DC-hjul på många Märklinvagnar och har nu fler 2R-lok än 3R-lok. Det ena utesluter inte det andra.
Per

Metalmac

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 07 mar 2019, 06:15:59 »
En fråga, vad gör en tågklarerare, har inte riktigt fått kläm på det. :)

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.121
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: tor 07 mar 2019, 07:21:00 »
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Metalmac

• Användare
« Svar #10 skrivet: tor 07 mar 2019, 08:24:14 »
:!:  https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5gklarerare

Tack för länken, det där låter spännande och utmanande! :)
Minst lika roligt som att köra loken.

Ja, modul ska det bli, så e det bara. :)

tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 530
« Svar #11 skrivet: tor 07 mar 2019, 11:47:05 »
Jag är både 2r och 3r rallare men brinner mest för 3r, har byggt ett gäng moduler och äger inget körhandtag trots att jag hållit på i ett antal år. Har liksom inte fått tummen ur och köpa ett sådant men på de träffar jag varit på har jag kunnat köra med mobilappen. Nu är det ju ingen garanti att det är så på alla träffar. Har du en märklin ms2 så används den inte på träffar till att köra på modulbanan då vi kör loconet. Däremot inte sagt att man inte kan använda ms2. Jag använder den till att provköra moduler både 2r och 3r då den stöder dcc. Samt att den används till programmering av lok. Den följer alltid med på träffar som programmeringsverktyg.

/ mvh Micke

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.926
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #12 skrivet: tor 07 mar 2019, 21:22:37 »
Hej,

Bor du i Stockholmstrakten så är du väldigt välkommen att höra av dig till oss i MMM-3R.
Vi vill gärna bli fler, för att kunna ha fler körningar, men vi har även en del träffar tillsammans med 2R, samt några tillsammans mer ModulSyd där det också finns 3R-rallare.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 957
« Svar #13 skrivet: fre 08 mar 2019, 01:09:37 »
Kul med en ny modulrallare! Välkommen i gänget!
Det viktigaste är att du kommer iväg på en träff, du behöver inte ha något annat med dig än dig själv och ett glatt humör!
När du väl börjar bygga modul så börja med en enkel linjemodul, det blir fortare klart än den stora stationen man så gärna planerar att bygga!
Linjemoduler behövs och så har du den när du bygger på ditt stora stationsprojekt som kommer att ta lång tid.
Körhandtag brukar kunna gå att låna men ska du köpa så har Piko och Digitrax några prisvärda enklare digitalsystem, samt även lösa handtag som funkar med Loconet.

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Metalmac

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 08 mar 2019, 04:09:50 »
Tack för ert stöd!

Jag tänkte bege mig till mjhobbys modulträff den 16e.
Blir första gången jag får chansen att prata irl med er modul byggare, och kanske kan få lite tipps.
Lär ju finnas mycket erfarenhet att ta del av :)

När det gäller Kör handtag så ser ju faktiskt Pikos smartcontrol light trevlig ut.
Kanske blir en sådan vad det lider.

Några av er här som kommer till mjhobby?

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.896
« Svar #15 skrivet: fre 08 mar 2019, 18:10:38 »
Lite allmän information om moduler finns här:
http://www.svenskmjwiki.se/Moduler
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II