Författare Ämne: Källarbanan - en nystart  (läst 806 gånger)

dennisb

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 414
Källarbanan - en nystart
« skrivet: tis 12 feb 2019, 14:55:03 »
Hej på er!

Mitt byggande har legat still i nästan ett år pga lite förändringar både på jobb och hemma. Lite renoveringar har också kommit i vägen. Men banan har alltid funnits där, både i tankarna och i hobbyrummet. Jag insåg på slutet att jag skulle behöva göra en del förändringar eller kompromisser för att få en fungerande bana. Planen och verkligheten hängde helt enkelt inte ihop när det gällde framkomlighet till vissa ställen på banan, den blev för svårjobbad helt enkelt. Så till slut så blev jag mer och mer inne på att riva och bygga nytt. Så sedan i somras har jag lite då och då ritat och skissat på olika idéer. Den senaste tiden har jag pillat och skruvat på den spårplan som jag har nedan här. Från början var den lite mer avancerad och hade fler dolda delar och ett plan till men jag har kommit fram till att enkelhet och tillgänglighet står högt på min prio.

Jag kommer att köra Märklin K-räls på synliga sträckor och Märklin C-räls på de dolda delarna. Trafiken kommer huvudsakligen vara tyskt inom Epok III-IV. Stationen och dubbelspårsdragningen kommer att ha luftledningsstolpar och bryggor men ingen luftledning. Bangårdsdelen av huvudstationen, enkelspårsbanan och den mindre stationen är tänkta att enbart trafikeras av diesel och ånglok (ingen miljövänlig bana det här tyvärr).

Det jag vill ha på en modelljärnväg är lite "tysk ruhrområdesmodelljärnväg" vis, dvs det kommer lite spår hit och dit på olika plan. Huvudstationen på denna bana ligger på 110cm höjd. Där går även dubbelspåret ut från vänster sida av stationen. När det går in i "berget" så ligger det en sluttning ner till 100cm så där fortsätter dubbelspåret när det kommer ut igen. När man in i tunneln under huvudstationen börjar en sluttning som når helixen ner till ca 70cm. Där ligger sedan den dolda bangården. När man åker ut ur den dolda bangården tar helixen tågen hela vägen upp till 100cm planet igen. När de kommer upp ur tunneln så är det en längre kurva som tar tågen upp till stationen på 110cm igen. Hade man istället åkt åt andra hållet, dvs höger ut ur stationen så är allt omvänt med den skillnaden att tågen går i en tunnel på 100cm rakt under huvudstationen istället för att åka ner till den dolda bangården. Om man tar höger har man också möjlighet att ta enkelspåret. Då börjar kurvan med en stigning upp till 120cm. Sedan slingrar sig banan fram i bakre delen av banan för att slutligen genom en kortare tunnel komma fram till den mindre stationen. Den är tänkt för både mindre person och godståg. De längre tågen passerar istället förbi stationen och åker ner genom ytterligare en helix till 110cm höjd där den går under den mindre stationen och ut på dubbelspårslinjen tillbaka till huvudstationen. Jag hoppas det ska ge möjlighet till lite varierad körning trots att spårplanen är ganska enkel.

Banan kommer att vara digital och kunna köras både av dator (Train) och manuellt.

Här är en bild på hur de synliga spårdelarna skulle se ut uppifrån. Gult är huvudstation och huvudlinjen (110 och 100cm höjd. Brunt är bangården (110 cm) och orange är enkelspårslinjen (120cm).

Här är huvudstationen och huvudlinjens hela sträckning. De streckade delarna är i tunnlar. 100-110cm höjd.

Detta är enkelspårslinjen. Den går upp till 120cm och på det planet ligger också stationen. Den vita linjen i ungefär mitten av den övre delen är tänkt att vara en ca 60cm hög "vägg" som delar av den högra och vänstra delen med olika landskap.

Detta är den dolda bangården på ca 70cm höjd. Tågen går upp och ner via helixen i nedre delen av bilden.

En 3D bild från "framsidan" av layouten så man kan få en uppfattning hur de olika nivåer förhåller sig mot varandra.

En till 3D bild fast från "baksidan" så man kan se det från en annan vinkel.

Vad tror ni, kan detta fungera? Något som bör göras på annat sätt? Förslag mottages gärna.

D.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.137
SV: Källarbanan - en nystart
« Svar #1 skrivet: ons 13 feb 2019, 23:25:02 »
Jag hänger inte helt med i p,anen, hur hanterar Helixen spåren, där ligger allt i en bild som gör körstäckan svår att förstå.
Vart tar de två yttre spåren på huvudstationens övre del vägen?

Kul drag ing med dubbelspåret, det gillade jag, blir en bra spårsträcka olite paradsträckor på olika sät._
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

dennisb

• Global Moderator
« Svar #2 skrivet: tor 14 feb 2019, 18:21:53 »
Jag hänger inte helt med i p,anen, hur hanterar Helixen spåren, där ligger allt i en bild som gör körstäckan svår att förstå.
Vart tar de två yttre spåren på huvudstationens övre del vägen?

Kul drag ing med dubbelspåret, det gillade jag, blir en bra spårsträcka olite paradsträckor på olika sät._

Om du tar dubbelspåret åt höger (neråt i bilden) så går det yttersta spåret direkt till vänster när det kommer in i tunneln och kommer ut under den övre delen av stationen. Det vänstra spåret tar istället helixen ner till den dolda bangården. Sedan så tar man helixen upp igen och sedan går spåret vidare och kommer också det ut under den övre delen av stationen. Illusionen jag vill skapa är att det går en tunnel under stationen. Det som händer i praktiken är att det ena spåret går ner till en dold bangård så olika tåg åker in och ut ur tunneln.

dennisb

• Global Moderator
« Svar #3 skrivet: fre 15 feb 2019, 10:26:37 »

Uppdaterade nerfarten till den dolda bangården efter input från PeFu. Blev enklare att bygga samt att det sparade en hel del spårlängd också  :up:

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.137
« Svar #4 skrivet: lör 16 feb 2019, 10:58:37 »
Nuuuuuu förstår jag hur tunnel, dold bangård och dubbelspår går. :D

Dock har jag fortfarande inte förstått de två korta spåren på övre sidan av stora stationen? Förmodligen bara stickspår men är inte det högra för kort?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

dennisb

• Global Moderator
« Svar #5 skrivet: lör 16 feb 2019, 15:40:12 »
Nuuuuuu förstår jag hur tunnel, dold bangård och dubbelspår går. :D

Dock har jag fortfarande inte förstått de två korta spåren på övre sidan av stora stationen? Förmodligen bara stickspår men är inte det högra för kort?

Yepp. Det är bara stickspår. Det "nedre" i bild är ca en halvmeter och är tänkt att rälsbussen som trafikerar enkelspårslinjen ska stanna vid då den är tänkt att vända vid stationen. Den andra är mycket riktigt kort. Bara strax över 20cm så det är mest tänkt att ställa upp en gammal sliten vagn eller ett lok på tänker jag. Det såg bättre ut med en spårstump än utan helt enkelt :)