Författare Ämne: Kortslutningsikonen blinkar oförklarligt  (läst 613 gånger)

johanswartz

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
Kortslutningsikonen blinkar oförklarligt
« skrivet: lör 09 feb 2019, 17:06:00 »
Jag har köpt ett begagnat startset Fleischmann digital skala N. Det fungerade bra i början. Men så plötsligt började det strula. När jag ska starta loken så börjar ikonen för kortslutning och stop-texten att blinka och tåget stannar efter en sekund. Jag vet inte vad som är fel eller var jag ska bara felsöka. Jag har bara ett lok så jag kan inte testa något annat om det är det. Har någon tips på vad jag ska göra?

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.030
SV: Kortslutningsikonen blinkar oförklarligt
« Svar #1 skrivet: lör 09 feb 2019, 17:21:15 »
Jag har köpt ett begagnat startset Fleischmann digital skala N. Det fungerade bra i början. Men så plötsligt började det strula. När jag ska starta loken så börjar ikonen för kortslutning och stop-texten att blinka och tåget stannar efter en sekund. Jag vet inte vad som är fel eller var jag ska bara felsöka. Jag har bara ett lok så jag kan inte testa något annat om det är det. Har någon tips på vad jag ska göra?

Kolla om det kortsluter utan loket
Torbjörn

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 74
« Svar #2 skrivet: lör 09 feb 2019, 22:51:20 »
Om du inte får kortslutning utan loket på spåret kan man ju börja misstänka att det är loket som orsakar kortslutningen. Jag kan tänka mig några olika orsaker:
- Kortslutning pga elektrisk kontakt på fel ställe någonstans mellan hjul och dekoder
- Trasig dekoder
- Kortslutning i motorn som i sin tur skulle kunna bero på kortslutning i kollektorn eller kortslutna (brända) lindningar

Rör sig loket alls när du startar? Isåfall borde inte dekoren vara helt trasig.

Får du några felmeddelanden från dekodern innan centalen slår ifrån? Dekoren brukar visa felmeddelanden genom att blinka med lokets lampor.

Jag har en gång lyckats bränna en Fleischmann N-skalemotor med Fleischmanns digitalcentral. Har läst att centralen ger onödigt hög utspänning vilket kan skada motorerna. När jag brände motorn indikerade dekodern kortsluten motor genom en särskild blinksekvens. Centralen slog också ifrån några gånger. Jag rengjorde kollektorn och kolen och testade igen. Då brände jag dekodern. Jag fick byta både motor och dekoder.

Man ska kunna mäta motståndet över lindningarna på motorn för att kolla om den är OK men då måste man ju veta vad man ska förvänta sig. Min trasiga motor gav 20-30 Ohm mellan alla polerna på kollektron. Har för mig att den hela gav runt 50 Ohm så det var ju ingen jätteskillnad.

Den urplockade brända motorn snurrade fint när man matade den med ett 9V-batteri. Den ville dock inte snurra alls när man matade den med ett 1,5V-batteri. Jag tolkar detta som att den inte var helt trasig men ordentligt försvagad. Försvagad nog för att inte orka driva loket utan att orsaka kortslutning.

Jag är verkligen ingen elektronikexpert men hoppas att erfarenheterna från mina missöden kan hjälpa dig på vägen. :)

johanswartz

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #3 skrivet: tor 14 feb 2019, 21:41:31 »
Utan lok kortsluter det inte. Loket rör sig en liten bit innan det stannar. Så då antar jag att felet sitter i loket? Men troligen inte i dekodern? Inte i motorn heller va? Har jag tolkat det rätt?

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.121
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: tor 14 feb 2019, 22:49:25 »
Är alla kugghjul rena?
Vad händer om du kör loket på extern DC trafo?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 74
« Svar #5 skrivet: lör 16 feb 2019, 22:15:26 »
När jag hade problem med bränd motor kunde loket hoppa iväg en liten bit innan kortslutningskyddet slog ifrån, antingen i dekodern eller i digitalcentralen. Det gick inte alls att krypköra. Jag gissar att motorn var så försvagad att den inte orkade vid låga hastigheter.

Hur menar du med att ditt lok rör sig en bit innan det stannar? Startar det lugnt och fint eller hoppar det iväg?