Författare Ämne: Travellers VER SAL FAB RIK?  (läst 1005 gånger)

KÅ 6-ton

• Användare
  • Antal inlägg: 147
Travellers VER SAL FAB RIK?
« skrivet: mån 04 feb 2019, 22:31:37 »
VER SAL  FAB RIK

Mvh Traveller

Vilket fabrikat är det på dessa fabriksbyggnader?

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.431
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Travellers VER SAL FAB RIK?
« Svar #1 skrivet: tis 05 feb 2019, 10:24:41 »
Faller B-150...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

KÅ 6-ton

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 06 feb 2019, 17:21:30 »
Tack Svante. Men skillnaderna mellan modellerna gör att frågan då blir om Traveller byggt om sina modeller?  Hans byggnader har två mindre fönster i varje öppning som på Faller modellen har dörrar. Eller kan det vara motsatt långsida man ser på Fallermodellen?
Fallermodellen har även ett dörrparti mer än Travellers modell.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.607
« Svar #3 skrivet: ons 06 feb 2019, 21:46:52 »
Tack Svante. Men skillnaderna mellan modellerna gör att frågan då blir om Traveller byggt om sina modeller?  Hans byggnader har två mindre fönster i varje öppning som på Faller modellen har dörrar. Eller kan det vara motsatt långsida man ser på Fallermodellen?
Dom variationerna är "supportade" av byggsatsen, även avkortningen. Det fanns varianter på insatser i murbågarna med i kartongen. Det är väl delen UNI som ramlat bort.
Bengt W
H0 2R DCC

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #4 skrivet: ons 06 feb 2019, 22:49:27 »

Tja... hört talar om kitbashing? Nähä... ursäkta att jag lade mig i!  ;)

SA

KÅ 6-ton

• Användare
« Svar #5 skrivet: tor 07 feb 2019, 18:10:15 »
Jodå, visst känner jag till kitbashing, och det var ju det jag tänkte på när jag skrev om Traveller möjligen byggt om sin byggsats. Men efter lite googlande har jag förstått att byggsatsen är förberedd för att kunna byggas på olika sätt samt kombineras med ytterligare byggsatser av samma sort.

Hittade samtidigt en annan Faller byggsats som tycks vara baserad på samma byggsats, Faller B-159.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQjUA_Fqr9vzr1kyOXjuJjGwq7-yjANVNmuH1zPnK1EWXJrywCA8g

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #6 skrivet: fre 08 feb 2019, 00:12:57 »
Med tanke på pannhuset i bakgrunden på Travellers bild kan myckat väl ett B-159 vara inblandat.

SA

KÅ 6-ton

• Användare
« Svar #7 skrivet: lör 09 feb 2019, 05:50:41 »
Så noga tittade jag inte på B-159, men som det ser ut på din bild så är det nog garanterat en B-159 inblandad. Takfönstren på B-159 tycks ju också vara använda. Så med tanke på fönster och pannhus är det säkert en kitbashing.

Ser ut som att man utifrån dessa byggsatser kan kitbasha ihop en klart svenskliknande fabriksbyggnad i det bygnadsstil som jag har tankar på att vilja få med på ett diorama. Men hur är Faller i skala, håller dom 1/87?

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #8 skrivet: lör 09 feb 2019, 12:45:36 »
Men hur är Faller i skala, håller dom 1/87?

Det avgör du själv... kolla med yttermåtten om byggnaden är plausibel i H0. Om inte annat... porten på stallet vekar kunna få in ett tyskt ånglok.

SA

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 638
    • Dåseberga
« Svar #9 skrivet: lör 09 feb 2019, 18:40:38 »
Fram till före VK2 så var tyska och Tyskland det stora språk och teknikområdet alla kategorier även i Sverige. Det betyder i sin tur att i princip kan all industribyggnation från den tiden lika väl kunna användas i en Svensk miljö. Skillnaden är väl att vi inte lika ofta använde flera färger på tegelfasaderna utan var mer jämnröda - eller gula - beroende på varifrån teglet kom.

/Peter
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #10 skrivet: ons 13 feb 2019, 01:47:50 »

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 638
    • Dåseberga
« Svar #11 skrivet: ons 13 feb 2019, 08:49:26 »
Kom på ett bra exempel från våra breddgrader. Elverket Olympia i Helsingborg var byggt i samma stil i stort sett som Fallers gjuteri. Bilden jag länkat till kommer från Carlotta - Helsingborgs stads museisite och databas.

Cisternen till vänster på bilden var dieseltanken till de tre generatorer som stod i maskinhallen - min farfar var maskinmästare på det verket. Det stod tre stora roterande generatorer på golvet i hallen med mätartavlor och kontroller i svart och mässing på marmorplattor på väggarna! Vilken underbar miljö.

Elverket byggdes 1909 och togs ur drift sent 1960-tal. Strax bakom ser vi f d Flickläroverket numera Olympiaskolan. Marken i bildens förgrund är den stora köksträdgård som tillhörde verket och där verkspersonalen kunde odla för att vara i stort sett självförsörjande. Maskinmästaren bodde i våningarna till vänster om maskinhallen.

Nog om det.

Det finns andra möjligheter att bygga one-offs utan att bygga om befintliga byggsatser. Jag håller själv för tillfället på att klura på halvreliefbyggnationer till ett sidoprojekt. Jag ser två vägar just nu utan att behöva kitbasha.

Den ena är att använda Auhagens "Baukastensystem - BKS", ett modulsystem för väggar och tak av vilka man kan sätta ihop i stort sett vad som helst. Systemet är omfattande och dessutom finns översikter och planeringshjälp i form av PDF-filer för utskrift på egen skrivare. Auhagens BKS finner ni här: https://auhagen.de/baukastensystem Klipp ut och limma på kartong och sätt ihop och prova ut egna byggnader i papp innan delarna inhandlas.

Den andra vägen är att använda Scale Scenes utskrivbara fasader avsedda att limmas på kartong av olika tjocklek och slutligen bilda den byggnad man vill ha. Scalescenes finner ni här: https://scalescenes.com/. Framför allt avdelningarna Dockscenes och Railscenes har byggnader som mycket väl kan användas även i våra miljöer.

/Peter
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

KÅ 6-ton

• Användare
« Svar #12 skrivet: ons 13 feb 2019, 18:20:39 »
Ännu en variant på temat... borde vara den som ger mest byggnadsvolym för pengarna.

https://www.ebay.de/itm/Faller-194980-Eisengiesserei-Bausatz-357-Teile-Spur-H0-NEU-OVP/323582071878?hash=item4b56fe9446:g:umIAAOSwcapcBkx5:rk:50:pf:0

SA

Det ser ut som att det kan vara denna byggsats som Traveller utgått ifrån.