Författare Ämne: Spårplansförsök för anläggning i garage  (läst 1871 gånger)

miccar

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
Spårplansförsök för anläggning i garage
« skrivet: tor 31 jan 2019, 23:49:44 »
Hej allesammans,

Jag har lurkat omkring i det här forumet i flera år i väntan på att få möjlighet att bygga en egen anläggning. Nu är det äntligen på väg att hända efter att garaget har renoverats för ändamålet. Det finns 508 x 337 cm att disponera och jag kommer att köra Märklin och tysk epok III. Planen är att styra anläggningen via Traincontrol. Innan den stora anläggningen byggs ska jag göra några mindre projekt för att lära mig grunderna och alla nymodigheter sedan jag höll på senast (d.v.s. analogt och M-räls i början på 80-talet). Medans jag gör det ska jag också drömma om den stora anläggningen och prova ett antal skisser.

Jag vet att jag vill ha skuggbangård och många möjligheter till rangering. Helst skulle jag vilja ha en huvudlinje och ett par bibanor (eller i alla fall intrycket av det) men jag tror tyvärr inte det går att kombinera med mina andra önskemål. Den tänkta tåglängden är max 140cm i det ena planen (stationen mot garagets kortsida) och max 170 cm i den andra planen. De lilamarkerade rälsbitarna är tänkta nerfarter till skuggbangårdarna.

All återkoppling är välkommen!
/Micke

Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.058
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Spårplansförsök för anläggning i garage
« Svar #1 skrivet: fre 01 feb 2019, 00:14:38 »
Stort utrymme är bra.
Däremot känns det som om du inte riktigt utnyttjar ytan till max.
Detta är ett par synpunkter jag har;
Gör inte anläggningen 100 cm djup! Det blir oerhört jobbigt att komma åt längre in än 60-70 cm.
Undvik att göra spåren parallella med bordskanten. Känns mindre naturligt.
Behöver du så många spår i bredd på de synliga bangårdarna?
Ibland är det bättre med lite luft och plats för landskap.

Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.058
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
« Svar #2 skrivet: fre 01 feb 2019, 09:28:54 »

En liten snabb skiss på hur jag skulle bryta upp rummet.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.518
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: fre 01 feb 2019, 09:40:16 »
Grattis till ett rejält utrymme!

Graffen tycker jag har bra synpunkter med att inte ha ett större djup än ca 70 cm och inte för mycket parallella spår över hela ytan och speciellt iden med att lägga in "halvöar" för att utnyttja utrymmet med bra åtkomst. Jag gjorde misstaget med djupet för många år sedan vilket jag får leva med.  Du kommer säkert att få flera bra  spårplansförslag på forumet.

Bygg gärna anläggningen i sektioner med skarvar och inte allt permanent monterat i väggen
och då helst på ställning men hjul så går det att rulla ut sektionsvis från en bit från väggen.

Min stomme till banan bestrår av AL-profiler där spår och landskap är på en skiva med tunna reglar och gångjärn i bakkanten på varje sektion.
Jag började bygga så för många år sedan även om inte tanken fanns att flytta anläggningen.
Åren går och man vet aldrig om en flytt kan bli aktuell. Med denna sektionstanke har jag tämligen enkelt kunnat flytta hela rasket flera gånger under en tidsperiod av 25 år. 
Hässelby > Värmdö > Värmland och senast denna vecka från ett hobbyrum i huset till en tillbyggnad
i garaget.

Så här såg det ut i mitt hobbyrum i bostaden före veckans flytt till hobbyverkstan i garaget.

Några dagar senare sektionerna på plats i hobbyverkstan i garaget.

« Senast ändrad: fre 01 feb 2019, 13:57:25 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

miccar

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: sön 03 feb 2019, 11:23:50 »
Tack för input!

Några svar och reflektioner utifrån era kommentarer:

Tanken är att bygga anläggningen i någon form av sektioner. Exakt hur det ska gå till har jag inte klurat ut än.

Vad gäller att inte göra anläggningen för djup så har jag försökt tänka på det genom att lägga merparten av spåren under 80 cm från kanten och ha mer landskap/stad längre in mot väggarna. Men det är förstås en del spår som hamnar längre in än så. Min plan att hantera de problem som uppstår är genom min räckvidd (är närmare 190cm lång), önsketänkande ;) och åtkomst underifrån.

Skrev inte det i förra posten men planen är att 0-nivån på anläggningen ska ligga på cirka 130-140 cm. En av anledningar till det, vilket jag också borde ha skrivit om i förra posten inser jag, är att jag behöver få in ett litet arbetsbord under anläggningen någonstans. I de två postade spårplanerna är detta tänkt att vara i "sydvästra" hörnet under hamnen. Det är också förklaringen till att hamnen inte är lika djup som de andra delarna av anläggningen.

Vad gäller antalet spår i bred - jag är svårt attraherad av att ha en rejäl godsbangård och olika möjligheter till rangering så det är nästan det första som jag tar hänsyn till när jag startar en ny spårplan.

Precis som Graffen skriver har jag också en känsla av att utrymmet inte är maxat. Har provat att göra skisser baserat på tre tungor/ben som går ut från norra väggen, som ett "M", men det kräver också mycket golvyta. Har också provat med varianter med en löstagbar bro/broar över "sydöstra" hörnet vid dörren men har inte fått till någon bra lösning där heller. En faktor är osäkerhet hur jag ska gå tillväga rent tekniskt för att bygga den snyggt och säkert. Har också testat liknande lösningar som Graffen föreslår med vändslingor på olika ställen men har haft svårt att få till även det. Kanske för att jag varit låst med var arbetsbordet ska stå. Ska definitivt prova att skissa på en spårplan utifrån Graffens förslag - tack för det! Ber att få återkomma med förslag längre fram.

Mycket nyttig övning detta att få återkoppling på ens idéer. Stort tack!
Micke

Tomviking

• Användare
  • Antal inlägg: 111
« Svar #5 skrivet: sön 03 feb 2019, 18:00:45 »
Tack för input!
Tanken är att bygga anläggningen i någon form av sektioner. Exakt hur det ska gå till har jag inte klurat ut än.

Hej mitt rum är 6x4 meter och ska bygga runt väggarna. Jag bygger bord på 900x1200mm som jag kan flytta omkring för att få maxat utrymme för tågtrafik..bara en ide kanske för dig också..
Märklin 3r c-räls
Kan motstå allt utom frestelser
http://www.svensktmjforum.se

miccar

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: tor 14 feb 2019, 22:25:29 »
Hej!
Nytt försök till idéskiss efter att ha satsat på smalare bord och sprida ut spåren lite mer efter era kommentarer. Har försökt att få till detta med vändslinga men fick inte platsen att räcka till. Blev en bro (markerat i grönt) nere till höger i skärmdumpen istället. För att få plats med stationen kommer den behöva att stå ovanför spåren med trappor ner till plattformarna.  Tanken är att linjen (lila spår) försvinner in under staden i S och under industri och rangerbangård i N till varsin skuggbangård i två olika lager. Gröna spåret N om stationen är stigning till ca 10 cm för att få in linjen under industrin/godsbangård. Tungan i mitten skulle kunna nås från höger också men då blir det nog ingen hamn - den kan inte gärna vara 10 cm över spåren i stationsområdet och bli snyggt misstänker jag.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.518
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: fre 15 feb 2019, 08:22:03 »
Detta ger ju betydligt bättre möjligheter tillåtkomst längs hela banan och dessutom en intressant spårplan med denna "halvö".
De nivåskillnader du nämner ger definitivt mer liv åt anläggningen. Lita svårt att följa sträckningarna i de olika planen.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

miccar

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: tis 19 feb 2019, 23:08:33 »
Nya tag på spårplaner. Den här gången har jag provat med dubbelspår på huvudlinjen och station med fyra spår i bredd. Kompromissade bort ett spår sammanlagt och push/pull spåren, jag gillar dem men kan leva utan dem. Dubbelspåren fick mig också att omvärdera hur jag ska sköta rangeringen. I den här lösningen har ett spår (orange) ner till hamnen och ett spår (grönt) upp till gods-/industriområden som har stationsnivå +1 (ca 13 cm över stationsnivån). Halvön får följaktligen två nivåer med access från både orange och grönt spår. Flyttade också ner underhållet på tågen till stationsområdet och stoppade in ett sågverk vid industriområdet. Anläggningen har ett tiotal "points of interest" dit lok och vagnar behöver ta sig.

Efter paj2s påpekande om sträckningarna har jag också gjort två varianter som illustrerar var skuggbangårdarna ska vara någonstans (notera att detta är ett första utkast). Den södergående linjen (lila) ligger på samma nivå som stationen och går över bron vid dörren in under godshanteringen där den vänder. Den norrgående linjen (också lila) går ner till nivå -1 (ca 15 cm under stationsnivån) och vänder också den under godshanteringen.

Har även lekt med tanken att låta södergående tåget vända tillbaka in under stationen och skippa bron. Det lär säkert komma fler varianter av spårplanen  :).

Här är i alla fall huvudplanen.

Och södergående spår med skuggbangård

Och norrgående spår med skuggbangård

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 57
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
« Svar #9 skrivet: lör 23 feb 2019, 06:48:03 »
Hej Miccar!

Ditt senaste utkast ser riktigt härligt ut. Där tycker jag du utnyttjar din lokals yta riktigt bra. Det ser ut att kunna bli en anläggning man kan ha mycket roligt med.

För egen del är jag ingen större fena på att analysera spårplaner men jag slänger ändå ur mig några funderingar:

1.) Lutningarna: Uppförsbacken från stationen upp till godsbangården är rätt kort. Eventuellt blir den lite väl brant om den ska klara av 15 centimeters stigning på den sträckan. Likaså utförslöpan från stationen, i den ”nordliga” riktningen” känns aningens kort. Nu så har väl Märklinlok rätt bra dragkraft i och för sig, men jag bara påpekar att det skulle kunna bli problematiskt...

2.) Skuggbangårdarna: Själva spårgeometrin i de dolda bangårdarna är riktigt elegant, måste jag säga... Där är dock en väldans massa spår allt som allt. Fler spår betyder fler felkällor. Korrigeringar/ lagningar/ åtgärdande av urspårningar och så vidare kan väl bli ganska besvärligt på dolda spår. Kanske man kan säga ”less is more”... Vissa vill ha en anläggning som kan utgöra parkeringsplats hela deras mj-samling, andra laddar sin modelljärnväg med precis så många fordon som behövs för att körningen ska bli rolig. Huvudsaken är att man trivs!

3.) Själva huvudspåret, alltså från stationen till respektive skuggbangård, hade åtminstone jag helst gjort enkelspårig.

4.) Anläggningen innehåller nästan bara ”urban” miljö. Där är stadsbebyggelse, där är industi- och hamnområde och godsbangård... Det verkar krävas en avsevärd mängd byggnader så bara själva husbyggandet kan ta en hel del tid i anspråk. En sådan modelljärnväg blir man nog inte färdig med i första taget... Och det är väl i och för sig bara roligt...

Jaha, det här var bara lite svammel från en fåtöljrallare. Lycka till med ditt bygge i vilket fall som helst. Och visa gärna hur det går på forumet!

Vänligen bromsarn

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #10 skrivet: sön 24 feb 2019, 06:48:21 »
Ser mycket trevligt ut! Eftersom du har bra med plats skulle jag rekommendera dig att även experimentera med större kurvradier (243xx, 244xx och 245xx) och de slanka växlarna (247xx) i synliga partier. De ”nya” kurvväxlarna (24771 och 24772) ska tydligen också vara bra, och gör att du kan få långa stationsspår.

Detta i kombination med att spåravståndet vid dubbelspår minskar från 77,5 till 64,3 mm, kan göra det hela ännu trevligare. Övergång mellan 64,3 och 77,5 mm kan t.ex. göras enligt bilden, notera att det går bra att använda andra kurvradier (exempelvis 24230).

« Senast ändrad: sön 24 feb 2019, 07:45:16 av PeFu »
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

miccar

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: sön 24 feb 2019, 15:12:16 »
Tack för input bromsarn och PeFu,

PeFu - intressant lösning med att smalna av spårbredden. Får ta att undersöka det framöver. Kör med Raily 4 för spårplaner, köpt för en massa år sedan, och är inte säker på att den är helt uppdaterad med det senaste. Månne tarvar detta ett inköp av ny programvara. Har grunnat på Scarm eller Anyrail ett tag men drar mig lite för att lära mig ett nytt system.

Bromsarn - jag är helt med på punkt 1. Har därför gjort en lätt reviderad spårplan där det södergående spåret vänder tillbaka in under staden/stationen - se nedan. Enligt mina beräkningar borde det kunna bli någonstans strax runt 15 cm klättring. Denna lösning innebär att det norrgående spåret kan gå nedåt samtidigt som det gröna spåret klättrar uppåt mot industri/frakt. Ska kunna ge ett utrymme på över 20 cm mellan skuggstationen och industriområdet.

Punkt 2 - många spår blir det. Här drar jag nog än så länge mot att kunna parkera så många tåg som möjligt på anläggningen. En viktig anledning till detta för mig är att det inte får bli för förutsägbart vilket tåg som kommer varifrån. Med många spår på skuggbangårdarna ökar variationen. Funderar också på att hitta en lösning att koppla ihop skuggbangårdarna med varandra så tågen emellanåt kan komma upp från "fel" håll eller ge intryck av att det finns flera identiska tågset som trafikerar från olika håll.

Punkt 4 - många byggnader blir det också. Här har jag velat fram och tillbaka om fördelningen mellan stad och land. Att det tar lång tid att få anläggningen klar är inte något stort problem för min del. Tvärtom, resan gör mödan värd. Får se om jag resonerar likadant när jag väl kör igång  :P.

Punkt 3 - enkelspår. Utveckla gärna hur du tänker. Har fått feedback på enkelspårplaner att "du kommer ångra dig om du inte har dubbelspår" så jag är nyfiken på vilka fördelar du ser med enkelspår.

Ny variant på spårplan (med vissa skönhetsfel - bordet är inte lika på alla tre bilderna):
Här har jag breddat stationsområdet för att få plats med skuggbangård under. Detta fick också till konsekvens att jag var tvungen att smala av mittenbenet med hamnen. I övrigt har det inte hänt så mycket annat än att det södergående spåret fått en kurva tillbaka in under stationen istället för en bro över till det bortre benet.

Här syns lösningen med skuggbangård under stationsområdet.

Och här skuggbangården under industriområdet. Skillnaden på den här lösningen är, som sagt, att spåret kan gå ner till nivå -1 istället för att ligga på samma som stationen.

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 57
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
« Svar #12 skrivet: mån 25 feb 2019, 05:48:11 »
Enkel- eller dubbelspårig linje?

Så som jag tolkar din spårplan så är bangården i planens vänstra kant inte en renodlad station för persontrafik utan även ett ställe där godsvagnar rangeras. På något sätt måste ju godsvagnar komma från linjen till de olika godsspåren.  Även om den huvudsakliga rangeringen sker på godsbangården i planens högra kant så behöver lok som hanterar godsvagnar även göra rundgång på ”stationen”.  I mitt tycke känns det lite orealistiskt att behöva nyttja genomgående huvudspår för rangering.

Ifall linjen varit enkelspårig och bangården haft fyra spår i bredd så hade två av dessa kunnat användas för möten (och naturligtvis stationsuppehåll för persontåg) samtidigt som två spår kunnat användas för rangering, oberoende av trafiken på linjen.

En enkelspårig linje hade även sparat en del plats för annat. Jag tänker då framför allt på stadsmiljön nederst i planen, där ett enkelspår skulle kunna lämna märkbart mer plats åt gator och hus och annat.

Ifall de synliga delarna av linjen varit längre hade en dubbelspårig linje varit mer motiverad eftersom man då kunnat njuta mer av anblicken av fler tåg som kunnat mötas även utanför stationen.

Men men, det här är ju bara vad jag tycker, det viktigaste är att man själv trivs med sin anläggning!

Vänligen bromsarn

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.137
« Svar #13 skrivet: mån 25 feb 2019, 08:11:37 »
Enkel- eller dubbelspårig linje?

Så som jag tolkar din spårplan så är bangården i planens vänstra kant inte en renodlad station för persontrafik utan även ett ställe där godsvagnar rangeras. På något sätt måste ju godsvagnar komma från linjen till de olika godsspåren.  Även om den huvudsakliga rangeringen sker på godsbangården i planens högra kant så behöver lok som hanterar godsvagnar även göra rundgång på ”stationen”.  I mitt tycke känns det lite orealistiskt att behöva nyttja genomgående huvudspår för rangering.
Genom att ta bort extra spåret på vänstra sidan och istället ställa stationshuset där kan han ha extraspåret på högrasidan och få den funktion du efterfrågar.

Själv förespråkar jag dubbelspår om man prioriterar att köra tåg, det blir mer trafik då.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #14 skrivet: mån 25 feb 2019, 13:07:18 »
Förutom mina tidigare förslag (ovan) ser jag nu att du har mycket spår och stationer, men inget ställe där tågen får ”bre’ ut sig” riktigt, på en s.k. ”paradestrecke”. Så här skulle man kunna göra:

(1) Lägg båda gömda stationerna på bottennivån, enligt första bilden (nedan). Eftersom de är på samma nivå får du säkert plats med ytterligare några uppställningsspår på kortsidan?

(2) Dra ett synligt dubbelspår bakom dina mindre stationer, enligt den andra bilden. Vändslingan bör kanske läggas i tunnel, det är inte så kul att titta på tåg som kör runt i R1/R2.

På detta sätt får du mindre stigningar mellan stationerna. Men lägg en helix mellan botten- och huvudnivå så att du får 30-40 cm vertikalutrymme mellan nivåerna. Du kommer tacka mig...

;)

EDIT: Så här kan du optimera den gömda bottennivån:

« Senast ändrad: mån 25 feb 2019, 13:45:29 av PeFu »
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

miccar

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: mån 25 feb 2019, 20:51:50 »
Tack för input!

PeFu - ska ta mig en funderare och se om jag kan få till en spårplan utifrån dina förslag.

Bromsarn och PerH - bra synpunkter :up:. Har gjort ett utkast nedan till en station med 5 spår i bredd. Stationen flyttad till vänster om spåren. Lite trångt mot väggen blir det för den men det går att flytta spåren lite mer till höger. Spåret längst till höger kan fungera som rundkörningsspår utan att huvudlinjen behöver ockuperas. Samtidigt kan stationen ta emot fyra (passagerar)tåg samtidigt om nöden kräver det.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.702
« Svar #16 skrivet: tis 26 feb 2019, 19:22:34 »
Några allmänna tips kring C-räls och ny bana.
Om du har möjlighet så bygg inte med R1, dvs undvik den minsta kurvradien. Försök byta ut de små kurvväxlarna mot raka växlar, för inspiration så kan du se på "Marieholms Järnväg" här på forumet. Alternativt, använd de lite större kurvväxlarna i R3 som enligt min erfarenhet funkar mycket bra.

Man kan ha kvar enstaka R1-kurvväxlar (360 mm radie) eller korta R1-kurvor här och där för att jämna ut, men vissa fordon trivs inte på R1, och även Märklin börjar ju nu göra vissa prestigemodeller som inte går på R1. Överraskande ofta går det att byta ut kurvväxlar mot raka växlar utan att påverka geometrin särskilt mycket.

3-växeln, bör undvikas i trafikspår, men kan funka på bangård. På vissa exemplar kan plasttungan behöva filas lite tunnare för att sluta bättre mot farrälen.

Vissa har även upplevt trassel med korsningsväxlarna, där är det viktigt att man har en väl fungerande motor och att växeln ligger bra på underlaget och att inget kommer i kläm.

Lutningar, ju flackare desto bättre. Bara för att det går att köra korta tåg uppför, så innebär det inte att det går att köra lika bra utför, för då trycks tåget ihop och det kan finnas risk för att buffertar går omlott i kurvor eller att koppel trasslar in sig i buffertar. Mindre radie ger större problem.

S-kurvor, jag ser några på din bana, försök att vända på växlar, byta vänster mot höger eller flytta lite på dem för att undvika s-kurvor.

När du gjort allt ovanstående, så är det dags att göra torrtester på din "topologi". Dvs försök simulera trafikuppläggen på din bana. Verkar spåren tillräcklig långa, är mötesspår och växlar på ungefär rätt ställe? Kan trafiken flyta, finns det något ställe där det finns risk för trafikstockning?

Sedan blir det dags för lite mer finlir och att få till utseendet.
Övergångskurvor, byt den sista eller de sista kurvbitarna mot större radie, t.ex. R9 eller R5. Det bygger bara marginellt på totalradien men utseendet blir mycket bättre. En bonus är att även tågens kortkoppelkulisser går bättre i kurvan.

Försök att vrida spåren några grader så de inte ligger parallellt med kanten på skivan överallt.

C-rälsen går att fixa rätt mycket med trots att du avviker från standardgeometrier.

Se här för fler tips som du inte hittar i spårplansböckerna:  ;)
https://www.marklin-users.net/forum/posts/t32809-The-C-track-topic---ideas--uses--and-innovations

Om det verkar helt omöjligt: var inte rädd för att sätta sågen/dremmeln i C-rälsen, det ger dig så mycket mer frihet.

Lite om skuggbangårdar: De kostar både pengar och utrymme, men jag tycker nog att man bör försöka planera för så mycket som möjligt även om man inte bygger allt just nu. Tänk också på säkerheten, dvs hur ska du kunna övervaka skuggbangården?

Det är bra att du försöker planera för möjligheten att nå skuggbangården från flera håll eller ha flera utfartsmöjligheter. En skuggbangård kan även ha spår som är rena vändspår för t.ex. motorvagnar, pendeltåg, tåg med manövervagn eller bara enstaka lok. Dessa spår kan man fylla på med senare, genomfartsspår först.

Lycka till med fortsättningen! Jag tycker det är bra att du har många olika industrianslutningar och bangårdar och stickspår. Du bör fundera igenom hur du tänker använda vissa spår för att dela isär och bygga upp nya tågsätt och om dessa växlingsrörelser får plats utan att blockera övrig trafik. Det är dessutom svårt att koppla ihop och isär på kurvat spår.
« Senast ändrad: tis 26 feb 2019, 19:24:30 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

miccar

• Nykomling
  • **
« Svar #17 skrivet: ons 27 feb 2019, 22:46:15 »
Tack för den detaljerade återkopplingen LeoArietis!

En del av grejjerna hade jag kläm på (lutningar, vinkla bort från kanten) men problemen med 3-växeln och att Märklin gör modeller som inte funkar på R1 var nytt för mig. Nyttig info. Jag ska definitivt prova med att torrköra framöver. Planen är att införskaffa Traincontroller, bygga upp en imaginär bana där och se hur trafiken flyter. Men för tillfället nöjer jag mig med att prova mig fram med olika lösningar/spårplaner. Bara att posta och få kommentarer i det här forumet har snabbat upp evolutionen på den processen jämfört med att bara läsa om andras spårplaner och sedan fila på kammaren.

/Micke

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.702
« Svar #18 skrivet: tor 28 feb 2019, 10:08:13 »
Tack för den detaljerade återkopplingen LeoArietis!

En del av grejjerna hade jag kläm på (lutningar, vinkla bort från kanten) men problemen med 3-växeln och att Märklin gör modeller som inte funkar på R1 var nytt för mig. Nyttig info. Jag ska definitivt prova med att torrköra framöver. Planen är att införskaffa Traincontroller, bygga upp en imaginär bana där och se hur trafiken flyter. Men för tillfället nöjer jag mig med att prova mig fram med olika lösningar/spårplaner. Bara att posta och få kommentarer i det här forumet har snabbat upp evolutionen på den processen jämfört med att bara läsa om andras spårplaner och sedan fila på kammaren.

/Micke

Jag misstänker att just 3-växeln kan ha individuell variation, vissa funkar nog utan problem medan andra kanske behöver lite småfix som just tillspetsning av en tunga.

För korsningsväxlarna är det främst motordrivningen som kan strula. Om motorn inte orkar dra hela vägen så kan vissa tungor hamna i obestämt läge vilket då givetvis riskerar att orsaka urspårning när tungan inte ligger i låst läge.

R1-problemet gäller främst andra tillverkares fordon. De kanske teoretiskt funkar, men inte alltid i praktiken. Problemen blir större i lutning och med längre och tunga tåg eller långa fordon.

Själv kör jag (oftast) modern svensk trafik, vilket kan innebära långa fordon. Jag använder Jecos X2000, Rocos 80-talare, NMJ's 60-talsvagnar, diverse 6-axliga godsvagnar från olika tillverkare, lok från Roco och Märklin och enstaka andra som Jeco eller Piko. Banan är rätt kuperad och tåglängder är upp emot 200 cm eller strax däröver. Mestadels kör jag med godståg. Ibland kan buffertar behöva anpassas eller kortas in, eller att man får förlänga kopplet något.

Jag ser att jag råkade namnge Marieborg fel i tidigare post.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13665.0
Väldigt läsvärd tråd till en genomtänkt bana på forumet. Anbefalles som våra nordiska grannar säger!
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning