Författare Ämne: NY FARLIGHET ? Ett svar har postats.....  (läst 651 gånger)

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.247
NY FARLIGHET ? Ett svar har postats.....
« skrivet: sön 27 jan 2019, 12:18:06 »
Hej
Nyss kom ett mejl i min inkorg

Citera
Ett svar har postats i ett ämne som du begärt underrättelse på av JONY BLACK.

Läs svaret här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19767.new;topicseen#new
När jag klickar på länken som går till Mekanoids tråd Slutmodul så har ingen skrivit där på länge och absolut ingen Jony Black.

Och någon JONY BLACK  hittar jag inte i medlemsregistret.

SKA JAG MISSTÄNKA  fult spel ?

Förr visades avsändaradressen av mejlen i alla on-line postläsare som jag använder men varken hos telia eller hos microsoft kan jag se avsändaren längre.

Så utan att öppna mejlet vet jag inte.

Jag har lärt mig att man ostraffat kan öppna mejl så länge som man inte klickar på länkarna.

Om det inte är så längre, då undrar jag verkligen hur man ska våga öppna mejl  ens om de ser ut att vara från känd avsändare.

/Curt

Citera

Ämnessvar: Slutmodul
SM

Svenskt MJ-forum <SVARA_INTE_TILL_DENNA_AUTOMATISKA_ADRESS@svensktmjforum.se>
lø. 26.01.2019 18.27
Du

Ett svar har postats i ett ämne som du begärt underrättelse på av JONY BLACK.

Läs svaret här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19767.new;topicseen#new

Avsluta prenumerationen på detta ämne genom att klicka här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?action=notify;topic=19767.0

Fler svar kan ha postats men du kommer inte få fler mail om detta innan du läst ämnet.

Hälsningar,
Svenskt MJ-forum-teamet.
« Senast ändrad: sön 27 jan 2019, 12:35:36 av qrt »

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
SV: NY FARLIGHET ? Ett svar har postats.....
« Svar #1 skrivet: sön 27 jan 2019, 12:45:48 »
Ser lite ut  som inledningen på ett - missriktat - phisingförsök. Kopiera ett meddelande i din
 inkorg och försök avleda en äkta dialog till någon annanstans. Nu omsätter vi ju inga pengar  i våra diskussioner, så det kanske mest är en övning.
« Senast ändrad: sön 27 jan 2019, 14:34:20 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

qrt

• Stammis
« Svar #2 skrivet: sön 27 jan 2019, 13:06:20 »
Vadå kopiera ur min inkorg.  Jag har inte skickat iväg mitt lösenord till någon.

/Curt

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
« Svar #3 skrivet: sön 27 jan 2019, 14:37:11 »
Nä, men det du visar är ett förfalskat meddelande som du har fått i din inkorg. Det betyder inte att forumet sänt något sådant meddelande till dig. Det kan ha fångats på vägen och förvanskats. Du kan ju testa att trycka så svara och se om svaret dirigeras till någon lätt förvanskad e-postadress. Jag förutsätter alltså att det inte är forumet som skickat meddelandet i detta skick.
« Senast ändrad: sön 27 jan 2019, 14:40:58 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 74
« Svar #4 skrivet: sön 27 jan 2019, 14:53:21 »
Det dök upp spam-inlägg från Jony Black i flera trådar igår. De försvann dock snabbt igen. Skulle tro att administratörerna städade bort dem.

Det automatiska e-brevet du fick från forumet var säkert helt korrekt men det nya inlägget hann tas bort innan du klickade på länken.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 900
« Svar #5 skrivet: sön 27 jan 2019, 15:14:38 »
...
SKA JAG MISSTÄNKA  fult spel ?

/Curt

Varför skulle du behöva befara "fult spel"? Du hamnade väl precis där länken antydde att det kunde förväntas. Att det senaste kvarvarande inlägget i tråden inte riktigt matchade tidpunkten för aviseringen behöver väl inte vara märkvärdigare än att det som utlöste aviseringen redan modererats bort? Allt svårförståeligt på nätet är inte konspirationer mot aningslösa besökare.
Jag tror det finns gott om mer reella faror på nätet att bekymra sig om än länkar som leder precis dit dom skall.

Jag har ännu aldrig träffat på en epostklient, vare sig för webmail eller serveransluten epost som inte medgett visning av avsändarens uppgivna epostadress utöver namnet. Även fullständig spårning av epostens passage av nätverksnoder brukar gå att ta fram genom förhandsvisning av meddelandet. Så det är nog bara att lära sig hur det går till om man vill kunna sova lugnt när man inte litar på nätet.
« Senast ändrad: sön 27 jan 2019, 15:35:00 av d680ae »
- o000oo -

qrt

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 27 jan 2019, 16:23:57 »
Har du erfarenhet av telia webmail?

/Curt

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.288
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #7 skrivet: sön 27 jan 2019, 16:46:21 »
Det dök upp spam-inlägg från Jony Black i flera trådar igår. De försvann dock snabbt igen. Skulle tro att administratörerna städade bort dem.

Det automatiska e-brevet du fick från forumet var säkert helt korrekt men det nya inlägget hann tas bort innan du klickade på länken.

Stämmer - den användaren är "eliminerad" och kan därför inte hittas i medlemsregistret. Likaså är inläggen bortplockade.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 900
« Svar #8 skrivet: mån 28 jan 2019, 00:03:35 »
Har du erfarenhet av telia webmail?

/Curt

Nej! Telia som leverantör av eposttjänster har inte varit aktuellt i min omgivning sedan den gamla onda modemtiden då webben ännu inte var så stor grej (1990-talet).
Webmejlklienter ser rätt olika ut och fungerar m.a.p. den efterfrågade funktionaliteten lite olika. Smidigast är kanske att få avsändarens epostadress som pop-up vid hovring över avsändarnamnet. Så fungerar klienten till min primära leverantörs webmejl (Roundcube Webmail 1.3.8), men också Microsofts klient till kontot på Outlook.live.com. Men det kan även krävas att man expanderar meddelandehuvudet för att få all information om meddelandekällan, och i den hittar uppgiftsrubrik "From".
- o000oo -

Bullfrogg

• Användare
  • Antal inlägg: 471
« Svar #9 skrivet: mån 28 jan 2019, 22:03:24 »
Hallå! Om ett mejl känns skumt ska du under inga omständigheter öppna det. Det är bara att ta bort det, om det fanns någonting riktigt i det så kommer det säkert att visa sig i den tråden som du bevakar. Men, öppna inga fula mejl, någonsin. Man kan inte veta hur alvarliga de är! :down:

Peter L.