Författare Ämne: Lik, eller växla till Död räls?  (läst 800 gånger)

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 159
Lik, eller växla till Död räls?
« skrivet: lör 12 jan 2019, 18:14:49 »
Jag trodde att jag var nästan ensam om att försöka finna en enklare och billigare lösning på detta med MJ!
Mina funderingar var att ta bort strömförsörjning via räler till att varje enhet lok som vagn, har sin egen energi med sig!
Då kan man sluta bry sig om dåliga förbindelse och med vilket rälmaterial man sträcker ut sig i trädgården!
Att förse motorer och lysen med ström från uppladdningsbara batterier var planen. Så styr man flödet med små ESP enheter via en app i telefonen eller plattan.
På samma sätt kan man man mata kringgrejor såsom växlar bommar ljussignaler belysningar osv. Klart att det går att göra för en liten peng!
Kolla bara in IKEA Trådfri och dess möjligheter.
Så fick jag tips från en forummedlem om att kolla på Dead Track! Och se, det finns de som tänker, om inte rätt, så i varje fall lika.
Så nu kommer jag aktivt att försöka finna den rätta mixen mellan rälbundet och egen energi.
Tacksam blir jag om det är flera som har tänkt eller gjort liknande. Skriv gärna erfarenheter här.
Surgubbar och allmänna GGG kan skriva i en egen tråd när di säjer att de gåaur inte! ;-)
Så ge mig mer länkar och erfarenheter.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Lik, eller växla till Död räls?
« Svar #1 skrivet: lör 12 jan 2019, 18:56:06 »
Du är inte ensam i dessa tankar. I föreningen Värmlandståg vid våra modulkörningar och återkommande möten då vi diskuterar tekniska lösningar och då har detta kommit upp.
Med eller utan batteri i tågen med DC elller AC-matning i rälsen eller båda och utan kodning och i stället kommunikation med WiFi eller kanske bättre Blåtand.
Kommunikationen kan enkelt ske dubbelriktat och komponenterna för detta inte alls dyra i dagsläget.

Märkligt att inte detta tagit fart som ett alternativ till DCC och MFX....... Vågar de stora leverantörerna inte ge sig på något dylikt?
Man tycks hålla i etablerad "standard" med näbbar och klor.

Tydligen ett marknadshinder snarare än ett tekniskt hinder. Är MJ-marknaden för liten för att ta för stora steg i teknikutvecklingen?

« Senast ändrad: lör 12 jan 2019, 19:00:30 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 722
« Svar #2 skrivet: lör 12 jan 2019, 19:02:49 »
Jag trodde att jag var nästan ensam om att försöka finna en enklare och billigare lösning på detta med MJ!
Mina funderingar var att ta bort strömförsörjning via räler till att varje enhet lok som vagn, har sin egen energi med sig!
Då kan man sluta bry sig om dåliga förbindelse och med vilket rälmaterial man sträcker ut sig i trädgården!
Att förse motorer och lysen med ström från uppladdningsbara batterier var planen. Så styr man flödet med små ESP enheter via en app i telefonen eller plattan.
På samma sätt kan man man mata kringgrejor såsom växlar bommar ljussignaler belysningar osv. Klart att det går att göra för en liten peng!
Kolla bara in IKEA Trådfri och dess möjligheter.
Så fick jag tips från en forummedlem om att kolla på Dead Track! Och se, det finns de som tänker, om inte rätt, så i varje fall lika.
Så nu kommer jag aktivt att försöka finna den rätta mixen mellan rälbundet och egen energi.
Tacksam blir jag om det är flera som har tänkt eller gjort liknande. Skriv gärna erfarenheter här.
Surgubbar och allmänna GGG kan skriva i en egen tråd när di säjer att de gåaur inte! ;-)
Så ge mig mer länkar och erfarenheter.

Har du några länkar till lite mer information om "Dead Track"?

Att styra pryttlar trådlöst är ju numera ingen större eller dyrare utmaning. Batterier utvecklas ju tämligen fort men har ju tyvärr fortfarande en begränsad livslängd och tar en del plats. Att överföra energi trådlöst går alldeles utmärkt i teorin, men det finns ju del utmaningar att få till det i hemmiljö. Sen har vi ju det där med standarder... För en trädgårdsjärnväg låter det i mina öron redan idag som en rätt intressant ide (kanske utnyttja samma laddinfrastruktur som för gräsklipparen ;)). Ju mindre skala, desto mer utmanande känns det. I N som jag pysslar med känns de nuvarande utmaningarna med energi och kontroll via spåren som en mindre utmaning än "dead track" men nuvarande teknologi...

Kul diskutera dock för det kanske är något som ligger och lurar ett eller ett par desruptiva teknikskiften bort (När dagen GGG och SGs har lämnat plats för en het ny grinig och sur generation :lol:)
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
« Svar #3 skrivet: lör 12 jan 2019, 19:05:20 »
Marknaden är snarare för liten för särlösningar. Denna teknik måste nå en viss volym i sig själv innan den kan industrialiseras.
Eterstörningar kan vara minst lika störande som elektriska kontaktproblem.
Bengt W
H0 2R DCC

Lasp

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 12 jan 2019, 19:38:27 »
Oj vad glad jag blir för dessa snabba och härliga synpunkter!
Jag länkar in mitt svar som jag fick i sin helhet. Gör som mig, spänn fast Er och kolla runt!

Hej Lasp, vänligen tag på säkerhetsbältet för nu kommer jag att försöka förklara något jag har haft som hobby sedan 90-talet :)

Inom modelljärnväg så används protokollet NMRA-DCC som även kallas DCC eller digital ström, du hittar specifikationerna till NMRA-DCC här:
https://www.nmra.org/index-nmra-standar ... -practices
för att styra lok och tillbehör via strömmen i rälsen.

I Europa finns det två "back-bus" system:
XpressNet från tyska Lenz
LocoNet från Amerikanska Digitrax
Båda systemen tar information från handtaget och ger det till centralen som gör om det till DCC styrkoder

"Snyggt litet kort. För att splittra upp kablaget och ge plats för flera kontroller antar jag."
Tack, du har antagit helt rätt.

Så tänkte jag köra Esp i enheterna och låta barnbarnen eller rättare sagt Barnbarnsbarnen när de blir mer än 4 år att köra via platta eller android.

I så fall kommer du inte att behöva varken DCC, XpressNet eller LocoNet, om det bara ska vara för skoj, men vill du bli lite mer "seriös" titta på en liten DCC central som du kopplar upp mot deadrailsociety system.
Fördelen med detta är att du kan ta del av alla standard DCC produkter i form av dekodrar och centralenheter.

Det jag skulle rekommendera dig att kolla på är:
https://www.deadrailsociety.com/dead-rail-suppliers/
Bara att börja gräva om du vill förstå hur det fungerar.

DCC centraler

http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm
https://www.digikeijs.com/en/dr5000-adj ... ntral.html

Annat intressant:

Om jag missat något, hör av dig igen.
//lgrfbs

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 676
« Svar #5 skrivet: lör 12 jan 2019, 20:37:22 »
Märklin myWorld är ju en serie artiklar som använder trådlös teknik för att styra tågen. I det fallet riktar det sig till barn mellan 3-6 år. Men själva principen borde ju fungera även på modeller för vuxna, om man t ex gömmer ladduttaget lite bättre.

Problemet med att gå över från rälsburen ström till batteri och trådlös teknik är väl främst hur man får det bakåtkompatibelt. Men om det går att koppla in en översättningsmodul som skickar vidare DCC-signalen trådlöst kan man ju behålla sin DCC-central, programvara och bara komplettera med alternativt bygga om till radiostyrda lok.

Ett annat problem är nog mer mentalt - att mycket av det man har lärt sig om hur en modelljärnväg ska kopplas ihop och fungera plötsligt förändras. På sätt och vis en större omställning än när man gick över till digitalt...

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 722
« Svar #6 skrivet: lör 12 jan 2019, 21:17:53 »
Märklin myWorld är ju en serie artiklar som använder trådlös teknik för att styra tågen. I det fallet riktar det sig till barn mellan 3-6 år. Men själva principen borde ju fungera även på modeller för vuxna, om man t ex gömmer ladduttaget lite bättre.
Har faktiskt ett startset MmyW liggande som ska bli födelsedagspresent till systersonen. Det här kräver ju faktiskt lite mer prov, eftertanke och försök än jag först insåg ;)..
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Baron3D

• Användare
  • Antal inlägg: 110
« Svar #7 skrivet: lör 12 jan 2019, 22:17:45 »

Lasp

• Användare
« Svar #8 skrivet: lör 12 jan 2019, 22:59:17 »
Visst är det intressant och kanske ekonomisk att kolla vad som finns och hur man bygger ihop funktioner. :hug:
Innan vi rusar iväg och köper grejor så kan jag säga att jag har stoppat in 18650 i två lok!
18 är mm i diameter och 650 är 65mm i längd på batterier som jag norpat från bärbara datorer. Där är oftast ett eller två somn är dåliga men de andra fungerar bra. En grund. Så har jag LiitoKala och Imax som laddare. drar ur och petar in spänning.
Appar kan man bygga på flera olika sätt. Återkommer om det när jag är sober! ;-) Lasp

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.247
« Svar #9 skrivet: sön 13 jan 2019, 01:32:58 »

Den versionen av Märklin My World  har bara några få fasta steg framåt respektive bakåt.
Det räcker inte för mig.

Men det kanske är så att de har bytt styrsystem på senare tid.
Hur steglöst exakt hastigheten går att reglera med det, om flera tåg kan styras med samma handtag etc.  och huruvida det är IR eller radiostyrt vet jag inget om.
http://www.gaugemaster.com/marklinmyworld.html

/Curt
« Senast ändrad: sön 13 jan 2019, 01:43:34 av qrt »

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.247
« Svar #10 skrivet: sön 13 jan 2019, 01:45:42 »
Är det någon som har försökt använda Roco Next Generation till detta ?

/Curt

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 176
« Svar #11 skrivet: sön 13 jan 2019, 09:37:03 »
Det finns många trådlösa lösningar. En som varit ute ett tag är ProtoCab https://www.protocab.com/welcome och som har fått uppmärksamhet i Storbrittanien.(där de kommer ifrån.) Googla lite så hittar man många fler.

Märkligt att inte detta tagit fart som ett alternativ till DCC och MFX....... Vågar de stora leverantörerna inte ge sig på något dylikt?
Man tycks hålla i etablerad "standard" med näbbar och klor.

Det är nog för små aktörer på den här marknaden. Om de kunde få fram en standard så skulle nog trådlös styrning ta fart.

rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 54
« Svar #12 skrivet: sön 13 jan 2019, 12:43:55 »
Lenz har en liknande variant på gång.
Men det tar en jäkla tid att få tummen ur för det tycks inte hända något.
https://www.lenz-elektronik.de/spur0-lokschluessel.php

Själv tänker jag utrusta något av mina byggen med radiostyrning, men plocka strömmen från rälsen.
Skulle jag köra utomhus, så batterier. Men inomhus, nja, då känns det enklare med rälsmatning.

Kjell Friberg

• Användare
  • Antal inlägg: 98
    • http://www.livetsresa.se
« Svar #13 skrivet: sön 13 jan 2019, 14:42:56 »
Detta är en mcket intressant lösning som behöver utvecklas ytterligare. Dagens problem för detta heter batterier men behöver inte förbli olösbart, det gäller bara att tillräckligt små energitäta "kalla" batterier med brandsäkra laddtationer och kortslutningsskydd värda namnet utvecklas. Just brandsäkerheten är mycket viktig med tanke på vad som hänt där elektriska leksaker under pågående laddning satt eld på hela småhus. Det finns med andra ord en stor utvecklingspotential för detta system men det är ännu allt för tidigt att se det som en standrad.
Låt inte din fantasi hindra dig, den är ändå överträffad av verkligheten.

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 226
« Svar #14 skrivet: sön 13 jan 2019, 20:57:31 »
Jag skrev redan 2010 om att fixa ett trådlöst alternativ via WiFi-standard, strömmatning via räls/luftledning och bakåtkompatibilitet med både DCC och mfx. Men det är ju gjorda investeringar som styr, dels hos oss kunder, dels hos tillverkarna plus ett ev. "globalt" större intresse.

Gamla inlägg i frågan
http://www.stinsensforum.se/post79961.html?hilit=*WiFi*#p79961
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=14&t=4448&p=88684&hilit=wifi#p88672
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=14&t=4448&hilit=wifi
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=14&t=2231&hilit=wifi
Mvh /CGN

Lasp

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 13 jan 2019, 22:40:45 »
Tack för länkarna.
Jo där fanns allt jag tänkt mig med.
Har inte läst allt ännu, tycker att det lite förbryllande med flera forum för samma saker!
Stinsen och Mötesspåret. Man måste kanske registrera sig på det kamratliga forumet!!
Det viktiga är ju att man drar åt samma håll.
Död räls,
batteri i enheter brandfara är för dem som slarvar, så det är nog löst,
små Arduinotype dvs. microcontrollers likt ESP 14 för $2
Appar för kontroll och upplägg av scenario av körcykler.

Hur svårt kan det va?

Jag har sänt iväg ett mail till DWiC så får vi se vad som händer.
Underlaget är från 2015 mars. Skall läsa på mera.
Men där är alla bitarna som jag ser det idag.
« Senast ändrad: sön 13 jan 2019, 22:45:45 av Lasp »