Författare Ämne: Problem med analog likström  (läst 316 gånger)

Rudolf

• Användare
  • Antal inlägg: 35
Problem med analog likström
« skrivet: tor 10 jan 2019, 22:40:54 »
Har haft några lok i vitrinhyllorna som är för likström (analogt) men har aldrig kört med dom själv eftersom jag kör enbart Märklin.
Nu har jag skaffat en billig 2R rundbana för att testa loken. Alla 5 loken går att köra men problemet som uppstått är att efter några minuters körning så blir det plötsligt spänningslöst i rälsen. Efter en stund så kommer spänningen tillbaka och loket/loken går bra igen.
Detta upprepar sig med jämna mellanrum, har mätt spänningen i rälerna och på utgången från trafon och när spänningen är borta är det 0 på mätaren. Om jag tar bort loket från spåret när det blir spänningslöst så mäter jag full spänning i rälerna, detta är oavsett vilket lok jag provkör.
Har någon något bra svar på problemet??
Rudolf P

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.583
SV: Problem med analog likström
« Svar #1 skrivet: tor 10 jan 2019, 23:24:52 »
Oljan i loken har nog beckat igen så motorn går trögt. Då drar den mer ström och kan överbelasta köraggregatet som då slår ifrån. Det är ett en korrekt funktion.
Bengt W
H0 2R DCC

Rudolf

• Användare
  • Antal inlägg: 35
SV: Problem med analog likström
« Svar #2 skrivet: fre 11 jan 2019, 14:39:10 »
Tack för svaret, det kan ju vara en logisk förklaring. Jag har försökt rengöra ett av loken och då gick det något längre men får jobba vidare med rengöringen.
Rudolf P