Författare Ämne: Hur få in liten bana?  (läst 1647 gånger)

Hensan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
Hur få in liten bana?
« skrivet: lör 05 jan 2019, 11:37:31 »
Dax att gå från smygläsare på detta forum till att slänga ut en egen fråga! En viss tolvåring i min närhet har ett stort intresse för mj och med honom som alibi ska det nu byggas. Ett mindre förråd har utrymts och står redo. Tolvåringen vill bygga "en riktig järnväg och ingen rundbana" som han säger, funderar på hur man gör landskap osv. Bra där! Min tanke är att göra en ganska "riktig" men liten anläggning, för att kunna lära av misstagen och för att se hur långt intresset räcker. Ett litet förrådsrum blir en utmärkt början.

Frågan är nu hur man får till detta på det begränsade utrymmet. En del parametrar/önskemål är också redan satta av den unge mannen:
- Skalan är H0, ej förhandlingsbart.
- "Inte en rundbana" utan punkt till punkt. Jag tänker att det ändå vore bra att kunna komma runt någonstans för lite längre körning.
- "Minst en station" önskas också. Mitt tillägg är "minst en industri också" för ökad variation.

Jag, som ska försöka sitta i baksätet men gärna ser att det styr mot svenskt 50-70tal ungefär, ser framför mig en L- eller möjligen U-formad bana, små tåg med 3-4 enkla godsvagnar, någon rälsbuss kanske, etc. Ett antal spårplaner har prövats, men det är svårt att få till något bra, särskilt med kombinationen utrymme/H0/vändslinga att ta hänsyn till. Nu provar jag att slänga ut förrådsskissen helt utan spårplan, alla tips och inspel mottages tacksamt!

Förtydligande: De grå rutorna är rörkulvertar från golv till tak.

« Senast ändrad: lör 05 jan 2019, 12:41:07 av Hensan »

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.000
SV: Hur få in liten bana?
« Svar #1 skrivet: lör 05 jan 2019, 12:26:29 »
Hej!

Nu vet jag inte riktigt vad de gråa ytorna är. Om det är skåp eller hyllor eller både. Om du ej kan bygga där de är grått är mitt tips att börja längs bak i rummet till höger där det är grått.
Sedan byggs det åt höger längs med väggarna och vid dörren kan du ha en löstagbar hylla och därefter fortsätter banan på vänstra sidan om dörren riktning bak till det som är grått.
Då skulle du kunna ha stationer i båda ändarna av banan samt station i mellan. Plats med några industri spår till industrier.

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.468
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: lör 05 jan 2019, 12:32:44 »
Med de önskemål som nämnes … ”minst en station och minst en industri och därtill landskap”
tycker jag låter väldigt motsägelsefullt med skala H0 och givet utrymme.
Jag har anläggningar i både skala H0 och N och inser både för och nackdelar med dessa skalor.

Ladda ned ett spårplaneringsprogram exempelvis Anyrail och lägg ut några växlar med de fabrikat och räls som är tänkt för en station så inser man snabbt hur en station i skala H0 ”äter utrymme” oavsett om det är en liten station.

Jag stod inför samma fråga när jag började bygga en MJ-anläggning med ett begränsat utrymme och skala H0 var helt uteslutet om det skulle bli något värt namnet ”anläggning”. Valet blev skala N och det har jag aldrig ångrat även om jag i dagsläget har betydligt större utrymmen att bygga på och har då även börjat bygga i skala H0 av andra skäl än utrymmesfrågan.

Men som sagt börja med att placera ut räls och växlar i skala H0 med ett spårprogram för att se hur utrymmet kan utnyttjas.
Du kommer kommer sannolikt att få flera kluriga förslag till H0-anläggning men då får man säkert banta ned övriga önskemål när det gäller stationer och industrier.

Jag vågar mig inte på att föreslå en spårplan med givna parametrar. Skall bli intressan att se förslag på spårplaner.
Allt beror givetvis på vad man har för ambitioner för en MJ-bana. Är det en test för att utröna ett forsatt intresse så går ju det mesta.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: lör 05 jan 2019, 12:58:32 »
Så trevligt med lite svar på en gång, tack för det! Jag är fullt medveten om det motsägelsefulla i i skala H0 på givet utrymme, men, ja... är man tolv år så ser man fler möjligheter än problem och de problem man ser hoppas man pappa löser. Jag tänkte först lotsa in honom på N-spåret istället, men det föll inte i god jord. Bättre då att han känner att han får bygga "sin" anläggning och i bästa fall kanske också lär sig kompromissa på vägen.

Vi har pillat runt en del med ett spårplaneringsprogram (Rail Modeller pga Mac) och pedagogiskt lärt oss hur snabbt en station äter utrymme. Det var lite det som ledde in mig på tankarna om en liten station plus en industri och/eller godsmagasin, omlastningsplats eller likande, det borde bli mer körning per kvadratcentimeter genom att växla runt på olika stickspår istället för att braka fram med snälltåg mellan två stationer. Särskilt när banan inte är mycket längre än snälltåget...

Ett förtydligande också om skissen, de grå fälten är inbyggda rörkulvertar från golv till tak.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.000
« Svar #4 skrivet: lör 05 jan 2019, 13:15:14 »
HOe - smalspår kanske är ett alternativ med kortare växlar men ändå skala HO.

En station och några industrier och ett dolt spår i tunnel som kan vara en fingerad station långt borta!
Man kan få intressanta körningar med att flytta vagnar fram och tillbaks. Tåg kommer till station från dolt spår (annan ort) med vagnar
som sen skall flyttas ut till respektive industri/godsmagasin vid stationen. Sedan omvänt med gods från stationsområdet som ska samlas
ihop för att gå till fingerad ort.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 121
« Svar #5 skrivet: lör 05 jan 2019, 13:20:31 »
Att greppa är fundamentalt!
När jag började med modell/skala ritade jag på rutat papper. köpte pappersbordsduk med 1 dm rutor och kunde växla upp det pappersritade till fullskaligt för att lägga ut på rumsgolvet. Man kan klippa ner huvudfunktioner och se var de passar inom de givna området.
Då ser man begränsningarna och kurvradier som måste hållas.

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 509
    • HNoll
« Svar #6 skrivet: lör 05 jan 2019, 15:29:12 »
Oj då :)

Det blir en svår nöt att knäcka. En riktig järnväg är rätt inställning men i detta fall kan det bli tråkigt fort.
Mitt tips om ni nu är låsta till denna yta och plats är att rucka lite på reglerna och tänka rundbana i 2 plan. Jag är själv allergisk mot Helixar men kan ni tänka er att huka er lite så finns där ett bra förslag med rundbana där det finns en station på övre plan och en industri på nedre plan.
Den går förstås att bygga utan rundbana men det blir nog mycket korta körsträckor och stillastående tåg.
Förslaget nedan lämpar sig för trafik med Y6-Y7 och Y1 och därtill lite rangering av en Z65 eller Z70. Då landar du omkring ditt önskade årtionde.
Bild till vänster är nedre plan med industri och bild till höger övre plan med station. Här kan man ändra på spår och växlar lite om man vill.
Spåren på stationen på övre plan kan flyttas ut från väggen om man vill bygga mer hus/stadssiluett bakom spåren.
(Notera att förslaget nedan inte är en rundbana då ert önskemål var punkt till punkt.)

Mvh Rickard

« Senast ändrad: lör 05 jan 2019, 16:24:44 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: lör 05 jan 2019, 17:40:21 »
Tack igen för trevliga och intressanta svar!

HOe - smalspår kanske är ett alternativ med kortare växlar men ändå skala HO.

En station och några industrier och ett dolt spår i tunnel som kan vara en fingerad station långt borta!
Man kan få intressanta körningar med att flytta vagnar fram och tillbaks. Tåg kommer till station från dolt spår (annan ort) med vagnar
som sen skall flyttas ut till respektive industri/godsmagasin vid stationen. Sedan omvänt med gods från stationsområdet som ska samlas
ihop för att gå till fingerad ort.

Mvh!

Alf K

Smalspår är intressant, och förmodligen också mer verklighetstroget mot den typ av bana som går att bygga här, men om vi förstått rätt finns det inte så mycket svenska lok och vagnar att få tag på. Egen vagnsverkstad ligger en bit fram i tiden...

Alternativet att bygga en station med lite industrispår och låta resten av världen representeras av en vändslinga har vi funderat en hel del på. Någonstans måste kompromissen in och i den här lösningen känns priset (två pyttestationer med en meter emellan) ganska rimligt sett till vad vi får (en helt okej station och bangård att leka runt på). Hm.

Att greppa är fundamentalt!
När jag började med modell/skala ritade jag på rutat papper. köpte pappersbordsduk med 1 dm rutor och kunde växla upp det pappersritade till fullskaligt för att lägga ut på rumsgolvet. Man kan klippa ner huvudfunktioner och se var de passar inom de givna området.
Då ser man begränsningarna och kurvradier som måste hållas.

Vi har jobbat med frystejp på golvet och märkt ut lite olika varianter. Mycket nyttigt på flera sätt! Redan att bli nerskickad i källaren med tumstock och rutpapper för att mäta upp rummet är en liten utmaning för ett mellanstadieyngel, han kommer att lära sig massor innan vi är klara. Klippa ut huvudfunktioner och flytta runt är en bra tanke, vi provar!

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: lör 05 jan 2019, 21:15:12 »
Första spårplanen i tråden, tack Rickard! Jag längtar inte jättemycket efter att bygga eller drifta en helix, men den skulle helt klart öppna upp en del möjligheter. Kanske också att man skulle kunna dela upp anläggningsbygget i etapper, mer anpassade till en tolvårings tålamod. Först en våning med vändslinga (lika bra att slänga ut alla principer direkt...), sedan när det börjar bli enformigt bygga vidare på slingan nedåt och ansluta en undervåning.

Lite stökigt blir det dock att ducka in i och ut ur rummet varje gång. Jag funderar på om man skulle vända lite på planen. Stationen och industri rakt fram sett från dörren och helixen på högra sidan. Hm hm hm.

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.103
« Svar #9 skrivet: lör 05 jan 2019, 23:19:24 »
Utrymmet är MJ-hobbys största fiende ..
Här skulle man kunna satsa på en eller två hyllplan layout (shelf layout) med rangerings-trafik .
Det blir inga långa expresståg , men åt andra sidan kan man satsa på industri tema och skapa intressanta uppdrag ...
Sen tror jag inte på en Helix lösning eftersom den skulle ta ganska mycket plats i ditt rum.
Med en hyllplan layout kan du fortfarande hantera H0 och bygga intressant landskap.
Skulle du vilja köra runt i rummet då kan man fortfarande bygga till en ramp vid dörren.
Du skriver "små tåg med 3-4 enkla godsvagnar, någon rälsbuss kanske,station" det passar utmärkt på hyllplan layout.
Det finns mycket intressanta och smarta byggen på nätet (Pinterest och Tyska mj-forum är en inspirationskälla)..
Bifogar en bild på hur man kan bygga  hyllplan layout...

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 277
« Svar #10 skrivet: lör 05 jan 2019, 23:43:06 »
Halloj!

Känner igen mig väldigt mycket i din son från när jag var i samma ålder.

Nedan är en idéskiss som nog skulle gå att få ihop.

Idén är till stor del inspirerad av en av min pappas kompisar som hade en MJ på vinden med samma spåridé. Denna MJ på vinden var min första kontakt med en "riktig" anläggning som väldigt mycket bidrog till att jag och pappa byggde anläggning under min säng när jag var i typ 13 års åldern.

Linjen går in i en tunnel under stationen, så det blir en backe från stationen ner till tunnelmynningen, men det borde vara möjligt att få vettig lutning på.

Och vill man ha uppställning borde det gå att få till via stickspår inne i tunneln neråt så att säga.

« Senast ändrad: lör 05 jan 2019, 23:46:02 av AlexEhn »

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: sön 06 jan 2019, 13:54:14 »
Utrymmet är MJ-hobbys största fiende ..
Här skulle man kunna satsa på en eller två hyllplan layout (shelf layout) med rangerings-trafik .
Det blir inga långa expresståg , men åt andra sidan kan man satsa på industri tema och skapa intressanta uppdrag ...
Sen tror jag inte på en Helix lösning eftersom den skulle ta ganska mycket plats i ditt rum.
Med en hyllplan layout kan du fortfarande hantera H0 och bygga intressant landskap.
Skulle du vilja köra runt i rummet då kan man fortfarande bygga till en ramp vid dörren.
Du skriver "små tåg med 3-4 enkla godsvagnar, någon rälsbuss kanske,station" det passar utmärkt på hyllplan layout.
Det finns mycket intressanta och smarta byggen på nätet (Pinterest och Tyska mj-forum är en inspirationskälla)..
Bifogar en bild på hur man kan bygga  hyllplan layout...

Prydliga hyllplan! Helst skulle jag vilja jobba med bärlist och hyllkonsoler för att slippa en massa bärande ben överallt. Frågan är om det förenligt med eventuell vändslinga eller helix. Jag får damma av skoltyskan och kolla in deras forum också!

Halloj!

Känner igen mig väldigt mycket i din son från när jag var i samma ålder.

Nedan är en idéskiss som nog skulle gå att få ihop.

Idén är till stor del inspirerad av en av min pappas kompisar som hade en MJ på vinden med samma spåridé. Denna MJ på vinden var min första kontakt med en "riktig" anläggning som väldigt mycket bidrog till att jag och pappa byggde anläggning under min säng när jag var i typ 13 års åldern.

Linjen går in i en tunnel under stationen, så det blir en backe från stationen ner till tunnelmynningen, men det borde vara möjligt att få vettig lutning på.

Och vill man ha uppställning borde det gå att få till via stickspår inne i tunneln neråt så att säga.

Hä, satt en stund igår och undrade när du skulle lägga in bilden. Nu upptäcker jag att den syns på datorn men inte på telefonen, som jag satt med då... Hur som, intressant plan och ett lite annat grepp med tunneln! Måste genast testa om man kommer ner tillräckligt i höjd på den ganska korta sträckan, ser lite kämpigt ut. Kanske behövs ett extravarv för det? Jag gillar också den vänstra stationen på snedden, bra utnyttjande av det odugliga utrymmet.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 807
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #12 skrivet: sön 06 jan 2019, 14:09:38 »
Jag gillar ju växling mer än köra rakt fram, så mitt förslag är att lägga till ett par lastplatser med kulisshus också:

Bygger själv moduler, så jag vet att det går att klämma in ganska mycket på en liten yta. ;)

Dessa kulisshus använder jag själv:
http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwpakketten/item/10112?category_id=121
http://www.artitec.nl/index.php/en/kits/item/cold-store-half-model?category_id=121
---
Mvh Peter

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.692
« Svar #13 skrivet: sön 06 jan 2019, 14:50:56 »
2R eller 3R och vilken minsta radie kan ni tänka er?

Vändslinga, om kanske bara en enda är en bra idé. Tågen kan skickas iväg och komma tillbaka. Görs vändslingan dessutom dubbelspårig så kan den bli en bra mötesstation.

Med så litet utrymme är kanske en löstagbar bro vid ingången en möjlighet?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

AlexEhn

• Användare
« Svar #14 skrivet: sön 06 jan 2019, 14:55:06 »
Någon på FB länkade just till en "helixkalkylator", kan ju komma väl till pass här.

http://www.modelbuildings.org/free-helix-design-calculator.html?fbclid=IwAR0IeP3mvc5yHm97jf3MMzYktyqazpCCsm31G0EpA4Jz71x4sE_j8RsDTOw

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: sön 06 jan 2019, 22:40:43 »
Jag gillar ju växling mer än köra rakt fram, så mitt förslag är att lägga till ett par lastplatser med kulisshus också:

Bra tänk, det ger lite fler möjliga rörelser på banan. Snygga modeller också, hur svårbyggda är de?

2R eller 3R och vilken minsta radie kan ni tänka er?

Vändslinga, om kanske bara en enda är en bra idé. Tågen kan skickas iväg och komma tillbaka. Görs vändslingan dessutom dubbelspårig så kan den bli en bra mötesstation.

Med så litet utrymme är kanske en löstagbar bro vid ingången en möjlighet?

2R it is. Vad gäller radie och lutning har jag bara läst mig till helst inte under 40 cm respektive över 3 grader. Sedan kanske man kan göra lite avkall på det med tanke på att det ändå inte ska gå några jättetåg på banan. Vi får prova oss fram där. Helst skulle jag ju vilka ha stora svepande kurvor, men det är bara att fetglömma här...

Dubbelspårig vändslinga skrivs upp på önskelistan. Vill däremot helst undvika bro tvärsöver dörröppningen med tanke på barnfaktorn.
« Senast ändrad: sön 06 jan 2019, 22:48:04 av Hensan »

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #16 skrivet: sön 06 jan 2019, 22:45:30 »
Någon på FB länkade just till en "helixkalkylator", kan ju komma väl till pass här.

http://www.modelbuildings.org/free-helix-design-calculator.html?fbclid=IwAR0IeP3mvc5yHm97jf3MMzYktyqazpCCsm31G0EpA4Jz71x4sE_j8RsDTOw

Bra snurra! Bortsett från det där med inches då, gäller att komma ihåg det.

Jag har räknat och funderat på hur man kommer under stationen med vändslingan. I bästa fall har man ca 2,5 m räls mellan växeln in till stationen och tunneln. (Jag räknar då med 42 cm radie.) 3 cm fall per meter ger 7,5 cm höjd vid tunnelmynningen, 4 cm ger 10. Det är på håret.
« Senast ändrad: sön 06 jan 2019, 22:51:47 av Hensan »

AlexEhn

• Användare
« Svar #17 skrivet: mån 07 jan 2019, 11:37:53 »

.. Helst skulle jag ju vilka ha stora svepande kurvor, men det är bara att fetglömma här...

:D Du får komma på en modulträff för att få sträcka ut dina tågset!

Jag har räknat och funderat på hur man kommer under stationen med vändslingan. I bästa fall har man ca 2,5 m räls mellan växeln in till stationen och tunneln. (Jag räknar då med 42 cm radie.) 3 cm fall per meter ger 7,5 cm höjd vid tunnelmynningen, 4 cm ger 10. Det är på håret.

Gött!

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 807
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #18 skrivet: mån 07 jan 2019, 18:24:35 »

Bra tänk, det ger lite fler möjliga rörelser på banan. Snygga modeller också, hur svårbyggda är de?

De är inte svårbyggda.
Svårast är att få vinklarna raka och att måla dem (i alla fall för mig). Du kan läsa om mitt bygge på: https://www.infolagret.se/mj/guide/byggnationer/husbyggsats/
---
Mvh Peter

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 121
« Svar #19 skrivet: tis 08 jan 2019, 01:05:51 »
Tål kanske att upprepas:
https://www.rabenius.eu/tagspar/tag/sparbygge.htm
Vad är möjligt? Se Märklins föregångare från 1959. Då var jag bara tjugo och tänkta på annat än spår ;-)

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #20 skrivet: tis 08 jan 2019, 22:58:32 »
Jag vänder och vrider på stationen och försöker hitta utrymmet som inte finns... Det vore perfekt om det gick att få till en vändslinga som en åtta (det röda spåret på skissen nedan), så att tåg som lämnar den gröna stationen antingen kan gå iväg mot den gula, eller växla in på åttan och komma tillbaka i vändslingan. Punkt till punkt-banans länk med omvärlden. Frågan är om det går, hur liten radie törs vi ge oss på? Det blir knappast några krokodiler eller F-lok på banan, Ett D eller Rc som mest kanske om vi vill ha något fjärrtåg på vändslingan. Åtkomsten i hörnen kan man också fundera på.

Än en gång tack för alla idéer och tips, från husmodeller till spårplaner och allt däremellan! Det är fantastiskt kul att få så mycket respons och engagemang i våra enfaldiga frågor!

« Senast ändrad: tis 08 jan 2019, 23:01:03 av Hensan »

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #21 skrivet: ons 09 jan 2019, 23:17:01 »
Nu har vi försökt koka ihop all samlad visdom ovan och dessutom försökt göra det i spårplaneringsprogrammet, inte helt enkelt när man inte är van. Tyvärr uppdelat i två filer eftersom gratisversionen inte tillåter särskilt många rälsbitar. De två stationerna är bara grovskissade, det finns inte heller med några industrispår etc utmed banan. Ser det någorlunda vettigt ut att jobba vidare utifrån?

Rälsen vi provade med i programmet är Roco Line, ett möjligt men inte självklart val. Radien i vändslingan blir knappt 36 cm, borde gå att öka rent utrymmesmässigt vid behov. Är det tillräckligt? En del kurvväxlar blev det, bör man undvika det? Osv etc mm...

Fortsatta tips och tankar mottages tacksamt!

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 471
« Svar #22 skrivet: lör 12 jan 2019, 19:12:50 »
Go kväll,  Förslag1

ritade en enkel skiss som bör betraktas med lite fantasi....

Lägger man det "gula räls"  området höjdmäsigt mellan röt och grönt så dubblar man höjd skilanden så förhoppningsvist så kan man då bygga i 2 plan och få plats med vänd slinga i andra änden, dock inte nödvändigt förstås.

Det röda spåret är det som går upp så det har jag plaserat längs in mot vägg, det spåret fick en växel in mot väggen. Grönt spår ligger då under och framför, allt för att kunna betraktas överskådligt från "fram" sidan.

Förslag2

Vänder man på det så blir det en äkta punkt till punkt bana, då får "bangårdarna" samsas om samma utrytmme, det "viktigaste" enl mig är väl att loket kan göra rundgång, vill man sedan kuna växla lite vagnar så får väl gröna ytan bli större. Här får man också förmodligen plats med dold uppställning under det röda området. 

Finns det möjligheter att gå "utanför dörren" i framtiden så skulle man kunna plasera en modulände eller annan typ av övergång till modulände där den oranga cirklen finns.  Halva nöjet är planeringen, god forsättning med allt.

MvH Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

AlexEhn

• Användare
« Svar #23 skrivet: sön 13 jan 2019, 10:49:10 »
Go kväll,  Förslag1

Lägger man det "gula räls"  området höjdmäsigt mellan röt och grönt så dubblar man höjd skilanden så förhoppningsvist så kan man då bygga i 2 plan och få plats med vänd slinga i andra änden, dock inte nödvändigt förstås.

Det röda spåret är det som går upp så det har jag plaserat längs in mot vägg, det spåret fick en växel in mot väggen. Grönt spår ligger då under och framför, allt för att kunna betraktas överskådligt från "fram" sidan.

Förslag2

Vänder man på det så blir det en äkta punkt till punkt bana, då får "bangårdarna" samsas om samma utrytmme, det "viktigaste" enl mig är väl att loket kan göra rundgång, vill man sedan kuna växla lite vagnar så får väl gröna ytan bli större. Här får man också förmodligen plats med dold uppställning under det röda området. 

Finns det möjligheter att gå "utanför dörren" i framtiden så skulle man kunna plasera en modulände eller annan typ av övergång till modulände där den oranga cirklen finns.  Halva nöjet är planeringen, god forsättning med allt.

MvH Hans O

De här två ideérna tycker jag var riktigt spännande!

I förslag 1 kan ju den övre slingan ha en station istället för slinga. Förslag 1 påminner om en linje med en säckatation på mitten där alla tåg behöver vända, typ som Göteborg C där de två utgående kan vara något av Uddevalla, Trollhättan, Alingsås, Borås eller Varberg.

Men det är nog förslag 2 jag personligen gillar bäst.

Hensan

• Nykomling
  • **
« Svar #24 skrivet: sön 13 jan 2019, 21:08:29 »
Go kväll,  Förslag1

MvH Hans O

Tack för det Hans, riktigt intressanta inspel! Gul station på "halvtrappa" och två våningar till höger öppnar möjligheter. Särskilt det första förslaget gillar jag och, precis som Alex är inne på, då med station istället för slinga på övre etage.

I förslag 1 kan ju den övre slingan ha en station istället för slinga. Förslag 1 påminner om en linje med en säckatation på mitten där alla tåg behöver vända, typ som Göteborg C där de två utgående kan vara något av Uddevalla, Trollhättan, Alingsås, Borås eller Varberg.

Jag tänker mig gul station som en ort på "stambanan", som får representeras av den undre vändslingan. Från gul station går också en mindre bana till en grannstad med station och industrispår (blå station på skissen nedan) Det borde kunna bli ett ganska varierat trafikflöde.

Provade att skissa lite på blå station och vändslinga (grön), tycker det känns lite lovande. Åtkomsten ser ut att bli OK, förutom längst in i hörnet på vändslingan. Den bör dock vara hyfsat tillgänglig underifrån istället.

Kul!