Författare Ämne: Frigolit ett bra mycket brännbart material till landskap?  (läst 1509 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 284
Frigolit ett bra mycket brännbart material till landskap?
« skrivet: sön 23 dec 2018, 00:40:10 »
Läste i ett annat forum där jag inte kan gå in och svara. Det var en kille dom frågade efter ett bra material om man vill skapa landskap. Han fick rådet att använda vanlig frigolit.
För många år sedan läste jag i ett forum att man på ett modulmöte råkat ut för att en modul uppbyggd med frigolit tagit eld "kortslutning :D" Därför införde man totalförbud mot frigolit vid modulmöten.
Håller själv på och bygger om mina moduler och tar bort all frigolit och bygger upp landskapet av hönsnät och markduk typ:
Biltema 50 g 1,5 x 8 meter 14-2406 för 79,90, eller
100 gram 14-2407 1 x 10 meter för 99,90.
Plus gipsliknande svart material från Bauhouse.
Fördelen med nät och markduk är att det då finns gott om plats under marknivå att dra nya kablar.
Ps! glöm inte att lägga in kabeltrummor under banvallen innan du lägger räls! Har själv noll koll på när mina husbyggande tantvänner byggt ett nytt hus och vill placera ut  huset på min anläggning! :wacko:
Hur är det finns det ett förbud mot frigolit på modulmötena eller var det bara den föreningen som råkade ut för branden som införde förbud mot frigolit. Om det inte finns förbud mot brandfarliga material typ frigolit borde man inte införa förbudet på modulmötena?
Har själv försökt forma landskapet med en gasbrännare och kan intyga att det brinner friskt och röker mycket när det väl tagit eld. :censor: Dessutom tar det en stund innan man fått fram en skål med vatten.
« Senast ändrad: sön 23 dec 2018, 00:43:19 av Helmut Maripuu »

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 832
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Frigolit ett bra mycket brännbart material till landskap?
« Svar #1 skrivet: sön 23 dec 2018, 14:27:48 »
I MMM-standarden står att just vit polystyren (frigolit) inte är tillåtet i moduler eller landskap, pga brandfaran. Alla andra brandfarliga ämnen är tillåtna... ;)
---
Mvh Peter

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.875
« Svar #2 skrivet: sön 23 dec 2018, 20:58:31 »
Oavsett vad som står i standarden har det väl aldrig hänt att någon tittat efter vilket material som använts i någon modul? I alla fall inte i syfte att banna modulen.
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 314
« Svar #3 skrivet: sön 23 dec 2018, 21:24:52 »

Kan nämna att den rosa inte skiljer från den blå och andra gången jag provade den kompakta varianten så var det inte samma resultat.

Robban
V8

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.125
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: mån 24 dec 2018, 09:48:55 »
Perfekt Robban :!:
Att testa ger kunskap.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.579
« Svar #5 skrivet: mån 24 dec 2018, 10:24:21 »
Tack för det testet Robban! :up:

/Lars

PanTrosa

• Användare
  • Antal inlägg: 53
« Svar #6 skrivet: tis 25 dec 2018, 10:46:41 »
Tack för den tydliga demon.
Nu fick man ytterligare argument för att bygga en ny anläggning (utan frigolit)
Gott slut till er alla.
/Per-Arne
TrainController Guld, Lenz LZV100
2R H0 Hemmabana

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.562
« Svar #7 skrivet: tis 25 dec 2018, 11:36:02 »
Det läskiga med dom här materialen är det snabba förloppet. Om vi tänker oss en mj med ett stort berg byggt i sånt här så förstår man att vid antändning så skulle man kunna förlora sin villa om man har otur. En modul med ett sånt berg av cellplast kan förstås skapa panik om den antänds i en utställningslokal. Den brand som gjorde att vi förbjöd den porösa cellplasten skedde inte på en modul utan i en butik. Antändning skedde via ett urspårat lok som troligen spred gnistor. Trots att personal fanns på plats så blev lågorna rejäla innan dom hann släcka och det luktade dagen efter och ett meterhögt spår av branden syntes på väggen.

Enligt uppgift ska Woodland scenics cellplast idag vara svårantändlig.

Det där höghuset i London brann väl bra tack vare materialet i isoleringen och att det var felaktigt inbyggt i fasaden om jag minns rätt.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 722
« Svar #8 skrivet: tis 25 dec 2018, 12:53:31 »
Det läskiga med dom här materialen är det snabba förloppet. Om vi tänker oss en mj med ett stort berg byggt i sånt här så förstår man att vid antändning så skulle man kunna förlora sin villa om man har otur. En modul med ett sånt berg av cellplast kan förstås skapa panik om den antänds i en utställningslokal. Den brand som gjorde att vi förbjöd den porösa cellplasten skedde inte på en modul utan i en butik. Antändning skedde via ett urspårat lok som troligen spred gnistor. Trots att personal fanns på plats så blev lågorna rejäla innan dom hann släcka och det luktade dagen efter och ett meterhögt spår av branden syntes på väggen.

Enligt uppgift ska Woodland scenics cellplast idag vara svårantändlig.

Det där höghuset i London brann väl bra tack vare materialet i isoleringen och att det var felaktigt inbyggt i fasaden om jag minns rätt.

Upplysande experiment - stort tack. Om inte annat kanske det kan vara bra att investera i passande brandsläckare för ändamålet t ex i klubblokaler eller på modulträffar som komplement till det brandskydd som ska finnas i alla lokaler. Pulver är ju bra men är svårt att sanera, så det kan ju vara bra att ha kolsyresläckare till hands. Räcker inte de till eller det tar sig igen är det ju bara att fortsätta med pulver.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.125
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: tis 25 dec 2018, 16:50:49 »
Den brand som gjorde att vi förbjöd den porösa cellplasten skedde inte på en modul utan i en butik. Antändning skedde via ett urspårat lok som troligen spred gnistor. Trots att personal fanns på plats så blev lågorna rejäla innan dom hann släcka och det luktade dagen efter och ett meterhögt spår av branden syntes på väggen.
Det uttalandet väcker min nyfikenhet, varför löste inte automatsäkringen ut direkt när lok/tåget spårade ur?
I mitt huvud låter det som elfel på den anläggningen.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

LLJ

• Veteran
« Svar #10 skrivet: ons 26 dec 2018, 09:23:40 »
Om det fanns en billampa med i kopplingen, just för att förhindra avbrott vid kortslutning, kan det ha bidragit.
Nu vet jag inte om så var fallet när detta hände.

/Lars

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 722
« Svar #11 skrivet: ons 26 dec 2018, 09:56:50 »
Om det fanns en billampa med i kopplingen, just för att förhindra avbrott vid kortslutning, kan det ha bidragit.
Nu vet jag inte om så var fallet när detta hände.

/Lars
Att cellplast brinner illa (liksom många material i MJ-sammanhang) när elden väl får fäste är ju odiskutabelt men sedan är ju frågan om hur (lätt) det antänds. En mikroskopisk gnista från en korslutning i ett lok eller en billampa som smäller är ju rätt olika djur.

I en bil är ju lampan monterad tämligen gnistsäkert, och spontant känns det som den kan uppnå höga temperaturer i samband med kortslutning. En billampa låter i vilket fall inte som något jag skulle vilja montera under anläggningen i anslutning till tex cellplast. Det finns ju bra alternativ till det idag...

Edit. Såg att detta var borttaget i senare utgåvor av MMM standard.
« Senast ändrad: ons 26 dec 2018, 13:11:01 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.964
  • Lindome
« Svar #12 skrivet: ons 26 dec 2018, 10:12:06 »
Användes billampan istället för en säkring?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

LLJ

• Veteran
« Svar #13 skrivet: ons 26 dec 2018, 10:16:09 »
Billampa har i tidigare versioner av MMM 2R-standarden funnits med, att ligga i serie med matningen till växlarna så att om det blev kortslutning vid uppkörning av en växel så skulle det inte påverka andra genom att överströmsskyddet i boostern inte löste ut.

/Lars

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 284
« Svar #14 skrivet: tor 03 jan 2019, 19:40:53 »
 Min erfarenhet är att man använder mycket tunna kablar som är uppbyggda av ett fåtal ledare. Har man en dålig lödning där tennet bara tagit på en tråd eller råkat ut för att trådar i kabeln gått av  räcker det med mindre än en amper för att tråden ska börja glöda.
Efter att jag läste om branden i modulen experimenterade jag lite och satte eld på några av mina moduler. Kom, fram till att har branden väl tagit sig tar det inte lång tid innan hela modulen tagit eld. Farligaste var det om man snålat med frigoliten och byggt upp modulen med massor med luftkanaler mellan lagren av frigolit då blev det nästan en explosiv brand när värmen värmde upp frigoliten som då antändes av brandröken.