Författare Ämne: SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!  (läst 7900 gånger)

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #25 skrivet: sön 17 aug 2008, 11:07:51 »
Citat från: Bo
Hej Asgeir

 

Hittade denna länk

 

Länk http://home.swipnet.se/janstagsida/nbvj/bevarandeplan/bevarandeplan.html

SJ Os-w 370 5 590

Byggnadsår: 1955
Tillverkare: Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö
Längd: 13,9 m
Vikt: 12 ton
Sth: 90 km/h
BPL: B




Mvh  Bo
En Os-w är inte det samma som en Os, utan en äldre och i vissa fall ombyggd vagn. Vanliga utgångpunkter var Oe, Oms, Gs. Vissa förlängdes mellan axlarna och andra i ändarna och är inte likadana allihop.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Bo

  • Gäst
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #26 skrivet: sön 17 aug 2008, 11:16:11 »
Hej Micke.
 

Har du en länk till de vagnar som eftersöks.

Så våra Norska medlemmar kan få lite info.

 

Tycker vi har dåligt arkiv när det gäller våra materiel i fullskalan.

 

Bo

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #27 skrivet: sön 17 aug 2008, 11:19:02 »
Citat från: Bo
Hej Micke.
 

Har du en länk till de vagnar som eftersöks.

Så våra Norska medlemmar kan få lite info.

 

Tycker vi har dåligt arkiv när det gäller våra materiel i fullskalan.

 

Bo


Hej Bo!

Tyvärr det är dåligt med det, jag har bara stödanteckningar kopierade från lite olika forum.

 

Rådet när det gäller fordonshistorik i Sverige är ju: http://www.jvmv2.se/forum/index.php där brukar man kunna få svar på nästan allt.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 898
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #28 skrivet: sön 17 aug 2008, 11:30:05 »
Citat från: Asgeir
Er det noen som vet når de første SJ Os kom i virkeligheten?
 

Jeg tipper rundt 1960, men har ikke funnet ut helt nøyaktig.

 

Mvh

Asgeir Stordahl

Riktigt så tidigt som 1960 var det nog inte. De tillverkningsdata jag ramlat över tyder snarare på 1965 för de första leveranserna.

De Os-vagnar som aviserats från NMJ är tillverkade:
Os typ 662, 3701375-9 = mars -67 *)
Os typ 068, 3702418-4 = april -68 *)
Os typ 682, 3702160-2 = mars -68 *)
Os typ 663, 3700445-0 = juli -67

*) Av någon konstig anledning har NMJ inte angivit korrekt nummer inkl kontrollsiffra
- o000oo -

Asgeir

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #29 skrivet: sön 17 aug 2008, 11:56:08 »
Takk for gode svar.
 

I Norge ble disse vognene levert fra 1962, og jeg har alltid trodd at Sverige var et 1-2 år tidligere ute.
Hilsen

Asgeir Stordahl

Bygger NSB og SJ 50-tallet

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 898
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #30 skrivet: sön 17 aug 2008, 12:01:22 »
Citat från: Bo
...
 

Tycker vi har dåligt arkiv när det gäller våra materiel i fullskalan.

 

Bo

När det gäller godsvaganr kan man bara instämma.
Övriga fordonsslag har i allmänhet tillägnats betydande utrymme och intresse på webben. Godsvagnar däremot för en ganska undanskymd tillvaro. Varken på nätet eller i annan form (tryck) finns någon vidare samlad dokumentation över godsvagnshistoria. Att det trots detta finns gott om "listbitare" och andra intresserade gör tyvärr inte saken nämnvärt bättre så länge deras information är svårfunnen.
Att å andra sidan skapa en rimligt heltäckande och korrekt historieskrivning om godsvagnar torde  nog ett väl så stort projekt för enskilda individer.  Och där verkar det stanna. Tyvärr!
- o000oo -

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 898
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #31 skrivet: sön 17 aug 2008, 12:12:02 »
Citat från: Asgeir
Takk for gode svar.
 

I Norge ble disse vognene levert fra 1962, og jeg har alltid trodd at Sverige var et 1-2 år tidligere ute.

Finns det något bra bildmaterial om dessa vagnar i originalutseende från leverans eller de 5-10 första åren i tjänst?
I hur stora kvantiteter och under hur lång tid byggdes dessa vagnar i Norge? Är det som i Sverige att den totala flottan är uppdelad på ett otal leveranser av olika typer med större eller mindre skillnader i detaljutförande? Byggdes t.ex. vagnar både med 8 resp 9 meters axelavstånd, spännstag i rund- resp profilstång, mekanisk resp pneumatisk lastutvägning m. m.
- o000oo -

Asgeir

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #32 skrivet: sön 17 aug 2008, 13:44:46 »
Disse vognene ble produsert i flere serier 1962-70 i 1071 stk:
 

I og II: levert med en liten bremseplattform

III - IV: levert med bremseratt (=NMJ model)

IX og X: levert med bremseratt, men uten sidelemmer (=NMJ model)

 

Opprinnelig literert Tl 5 (Plattformvogn med sidelemmer type 5)

Internasjonal litra: Os og Kbps (for vogner uten sidelemmer)

 

En del er ombygget til spesialtransport:

ca. 100 stk. Kbps (fra Os)

50 stk. Kbgps (utstyrt for transport av containere)

22 stk. Lbs (for transport av bare storbeholdere)

20 stk. Lgs (for transport av bare containere)

120 stk. Lps (for transport av bare tømmer)

 

Vognene er ellers like, så vidt jeg vet, med hensyn til akselavstand, spennstag etc.

 

For bilder de første driftsårene er den beste kilden Norsk JernbaneMuseum's bildebase på nett: http://asp06.bibits.no/jbv/default.asp

Basen er litt tung å søke på, og jeg fant ingen bilder i farten av disse vognene.
Hilsen

Asgeir Stordahl

Bygger NSB og SJ 50-tallet

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 898
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #33 skrivet: sön 17 aug 2008, 15:44:17 »
Citat från: Asgeir
Disse vognene ble produsert i flere serier 1962-70 i 1071 stk:
 
...

 

Tack för den översikten!
Kvar att klarlägga är möjligen också efter vems ritningar de svenska resp norska vagnarna är byggda och av vilka verkstäder.
Jag har aldrig noterat några andra än svenska verkstäder involverade i byggandet av svenska vagnar av denna generation. Var det på motsvarande sätt att på de norska satt bara skyltar från inhemska tillverkare?
Med tanke på vissa iakttagelser diskuterade i annan tråd är det kanske av visst intresse att klarlägga vari både likheter och olikheter mellan de svenska resp norska vagnarna bestod och varför.
- o000oo -

Asgeir

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #34 skrivet: sön 17 aug 2008, 17:15:20 »
[/QUOTE]

Jag har aldrig noterat några andra än svenska verkstäder involverade i byggandet av svenska vagnar av denna generation. Var det på motsvarande sätt att på de norska satt bara skyltar från inhemska tillverkare?
[/QUOTE]
 

Er ikke sikker på dette, men jeg har aldri lagt merke til eller hørt om at noen av de norske vognene ble produsert i andre land enn Norge.

 

Tegningen som ble brukt på disse vognene, slik jeg har forstått det, er en standard europeisk tegning utarbeidet  av UIC, men tilpasset de lokale forhold i hvert enkelt land.

Sånn sett må UIC samarbeidet betegnes som en suksess i dette tilfellet.
Hilsen

Asgeir Stordahl

Bygger NSB og SJ 50-tallet

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 898
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #35 skrivet: sön 17 aug 2008, 19:08:43 »
Citat från: Asgeir

[...
 

Tegningen som ble brukt på disse vognene, slik jeg har forstått det, er en standard europeisk tegning utarbeidet  av UIC, men tilpasset de lokale forhold i hvert enkelt land.

...

Det stämmer nog och blir därmed en väsentlig del av pudelns kärna. Rent logiskt borde det kunna vara så att likheterna mellan de norska och svenska vagnarna var UIC's förtjänst,  medan olikheterna skulle kunnat skyllas på att SJ och NSB var för sig vidtog de lokala anpassningarna. Jag har inte sett UIC standardritning tillämplig på t ex Os och har inte någon uppfattning om hur långt i detalj standardiseringen sträckte sig. Det känns ändå inte som om detta vore hela sanningen.
Vad jag förstått från annat håll var det knappast UIC's förtjänst att det alls blev något littera Os.
SJ började sin övergång från 11,0 m till 12,5 flaklängd på öppna vagnar med anskaffningen av flera hundra Ore/Kbs tidigt på 1960-talet. Troligen redan före 1962. Det annorlunda lämarrangemanget på dessa renderade tydligen ingen störe popularitet i Sverige och troligen inte heller i Norge. Det blev ändå bara ett ganska begränsat antal vagnar av Kbs-typ för när SJ några år senare fortsatte med anskaffningen av öppna vagnar med 12,5 m flak var det i stället med Os.

Den i Norden rätt väl etablerade och omtyckta anordningen med halvhöga veka plåtlämmar, fällbara både utåt och inåt, var tydligen i gengäld inte så omtyckt av UIC, eller snarare den kontinentala resten av alla dess förvaltningar. Det känns således inte särskilt sannolikt att UIC ur egen fatabur skulle ha frambragt standardritningar att tillhandahålla hugade spekulanter. Enligt uppgifter jag sett skulle SJ ha fått lägga ner åtskillig övertalning och ett visst utvecklingarbete för att få typen godkänd.

Var det kanske så att någon av de nordiska förvaltningarna, enkannerligen SJ, fick lov att ta fram standardritning för Os och erbjuda kollektivet för att få typen godkänd av UIC?
I så fall är ju likheterna mellan de norska och svenska vagnarna betydligt mindre slumpmässiga än om UIC-underredet anpassats till Os på två skilda "kammare".
Det skulle också kunna tyda på att NMJ avvikelser mot rätt svenskt utseende inte bara är betingade av det norska ursprunget, utan av lite mer diskutabla kompromisser eller slarvig research.
- o000oo -

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #36 skrivet: sön 17 aug 2008, 19:31:56 »
För en lekman ser en Os ut som en Kbs (av svensk typ) med andra lämmar. Det kan inte vara så enkelt att man tagit ritningen på en UIC Kbs och korsat med konstruktions detaljer från just ex. Oe.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 898
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #37 skrivet: sön 17 aug 2008, 19:45:08 »
Citat från: Micke C
För en lekman ser en Os ut som en Kbs (av svensk typ) med andra lämmar. Det kan inte vara så enkelt att man tagit ritningen på en UIC Kbs och korsat med konstruktions detaljer från just ex. Oe.

Jo, i någon mån kan man säkert härleda konstruktionen av lämanordningarna på Os tillbaka till dess företrädare. Till vissa delar måste det rimligen också ha krävts viss nykonstruktion. Men det gäller nog bara i Sverige. I Norge fanns väl inga Oe (Oms) av svensk modell men av norsk härkomst ... eller gjorde det?
Det är också riktigt att de första Os-vagnarna är mycket lika Kbs i underredet. De kan mycket väl vara identiska och därmed avslöja sitt gemensamma ursprung från UIC standardritningar.
- o000oo -

arjesko

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #38 skrivet: mån 18 aug 2008, 01:47:17 »
Citat från: d680ae
Det är också riktigt att de första Os-vagnarna är mycket lika Kbs i underredet. De kan mycket väl vara identiska och därmed avslöja sitt gemensamma ursprung från UIC standardritningar.


Nu ska inte mina tankar ses som absolut fakta utan vad som ploppar upp när jag ser skillnader mellan konstruktionerna och hur de kommer vid olika tidpunkter. Skulle man nu sätta sig i ett arkiv och gå igenom konstruktionsunderlag om det nu finns sådant kvar kanske det finns uppgifter så man får svänga om helt.

 

De norska Tl5-vagnarna tycker jag inte har så mycket gemensamt med de svenska Ore-vagnarna. Efter att ha sett bilderna så kan jag nog säga att de har mer gemensamt med tyska vagnar men det hänger säkert ihop med UIC-ritningarna. Mitt intryck är att det inte är så mycket mer än mått specade av UIC som är gemensamt och utifrån dessa har man valt sina egna vägar.

Norge: Bromsplattformen (mycket lik de på tyska Kbs) med löb 13,96 som följd, bärstag av vinkeljärn och plattjärn liksom stolplådor under långbalken. Som Os görs vagnen med hela yttre långbalkar.

Sverige: Liten handbromsvev som inte krävde längre vagn (löb 13,86), bärstag av stång, inga stolplådor. Eftersom de svenska vagnarna gjordes som Kbs så fick man göra urtag i de yttre balkarna för att kunna vika undan lämstöden.

 

Någon Oe/Oms-variant verkar inte funnits i Norge. Att Norge valde Os medan Sverige valde Kbs när de gick på de nya UIC-måtten kanske kan ha sin grund i att Norge verkar ha hoppat över två generationer svenska O-vagnar, både Ou/Om och Oe/Oms för att sedan hoppa direkt till Tl5/Os. Tiden kanske var mogen för en ny storbärig O-vagn i Norge. I Sverige hade vi under några år fått runt 7.000 Oe-vagnar och kunde nappa på UIC-varianten med lämmar av pressad plåt.

 

De första svenska Os-vagnarna byggdes på Kbs-underrede om än i en kortare serie innan man började med hela yttre långbalkar. Då hade Norge redan tillverkat sina Os i 4 år och när Sverige börjar med sina Os verkar de inte ha så mycket mer än UIC-måtten och -stolparna gemensamt. Sverige behåller bärstaget av stång ytterligare några år och länderna behåller sina särdrag.  Att Sverige lämnade bärstagen av stång var nog mer tidens anda, det kom på många andra vagnar i början av 70-talet, än att man studerade norska Os-vagnar.

Känns inte som om det kan ha funnits särskilt mycket gemensam utveckling när man ser skillnaderna och hur de ligger i tid i förhållande till varandra.

Asgeir

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #39 skrivet: ons 27 aug 2008, 21:52:56 »
Citat från: Asgeir
 

Tegningen som ble brukt på disse vognene, slik jeg har forstått det, er en standard europeisk tegning utarbeidet  av UIC, men tilpasset de lokale forhold i hvert enkelt land.

Sånn sett må UIC samarbeidet betegnes som en suksess i dette tilfellet.


Leste i går kveld et gammelt NSB-Teknikk fra 1962:

 

Der står det litt om nye Standardiserte Plattform- og Kassevogner fra UIC. Tegningene som da var under arbeide, var basert på de nye SJ Oe vognene.

 

Det vil si at SJ utviklet moren til den standardiserte Os lagd på grunnlag av UIC-tegninger.
Hilsen

Asgeir Stordahl

Bygger NSB og SJ 50-tallet

Deskgrunt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.282
SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #40 skrivet: lör 13 sep 2008, 04:26:02 »
Fick mina fyra Kbps i veckan men har först nu fått tillfälle att titta närmare på dem... Är ju ingen niträknare och hur pass rätt/fel de är har väl redan diskuterats. Tycker nog de är rätt trevliga ändå och betydligt bättre än inga Kbps alls...
 

Men två saker retar mig lite:

 

- Inga gavellämmar! Dessa saknar man helt klart, de hör liksom till. Tydligen har det funnits många varianter och de av enkel plåt kan kanske även jag fixa till. Men visst vore det kul om någon åtog sig jobbet att gjuta upp de låga gavellämmarna med förstärkningsveck o allt!

 

- Gångegenskaperna verkar lite sådär. Axelinfästena har väldigt stora hål så hela vagnen blir lite "slirkig" på spåret och ganska trögrullad. På mina exemplar är dessutom 2-3 hjul rejält ocentrerade så de axlarna får nog bytas. Måste säga att då lyckades Hobbytrade bättre med sina O-vagnar som ligger stadigt på rälsen.

 

 

Men överlag så är det ändå trevligt att vi fått dessa vagnar. Som sagt, betydligt bättre än inga alls och tycker de ser ok ut rullandes i ett svenskt godståg!  :)
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

qrt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.240
SV: SJ litt Kbps & Os på gång från NMJ under 2008!
« Svar #41 skrivet: mån 10 dec 2018, 19:53:01 »
Bara för att :
Jag snubblade idag in på en norsk motsvarighet till Samlingsportalen.

https://digitaltmuseum.no/011013100435/plattformvogn-litra-tl5-nr-62000-som-ny

/Curt
« Senast ändrad: mån 10 dec 2018, 23:54:44 av qrt »