Författare Ämne: Sprutbox  (läst 844 gånger)

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 789
  • Göteborg
Sprutbox
« skrivet: tor 13 dec 2018, 14:06:13 »
Är det någon på forumet som testat Shesto Spray Booth eller något liknande? Verkar smidigt att den kan fällas ihop.

Lennart.

https://www.shesto.co.uk/craft-model-and-hobby/airbrushing/accessories/spraycraft-portable-fold-away-spray-booth/
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.117
SV: Sprutbox
« Svar #1 skrivet: tor 13 dec 2018, 14:45:53 »
Hej ,

Jag tog hem en sprutbox från en MJ återförsäljare i Stockholmstrakten .
Första intrycket var :up:, genomtänkt design, smidigt att montera ihop den och lätt att förvara.
Sen kom det till användning: det är gott om plats inuti boxen och med en knapp tryck är fläkten igång.
Det som var mindre bra är : det saknas integrerad belysning , utsugsfläkt låter rätt bra (högt), slang till utsugsfläkt fanns inte med fast den fanns på bilden hos återförsäljaren.
Ställde frågan via mail till dom men fick aldrig någon respons tillbaka...
När jag började lite lätt spruta med vattenbaserade färger så såg jag en tun dimma i hela rumet , fast fläkten sög luft igenom filtret.( har ganska starkt ledlampa i taket)
Antar att det räcker inte med den inbyggda filteret för att rena bort färgdamm, utan den måste sugas bort via ventilationen om man kan koppla den på ett utsug i taket eller väggen.
Som sagt jag gillar design av boxen ,men tycker inte att jag har lyckats få den fungerar som den borde göra..
Den känns värdelös just nu utan utsugningsslangen, tänkte köpa en och sätta på baksidan av utsugsfläkten ..Hoppas att det hjälper, annars är det bortkastade pengar..

« Senast ändrad: tor 13 dec 2018, 19:04:46 av Dani »

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 789
  • Göteborg
« Svar #2 skrivet: fre 14 dec 2018, 09:54:30 »
Tack för svaret.  :handshake:

Har beställt en box från en återförsäljare i Stockholm.  :)

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 561
« Svar #3 skrivet: fre 14 dec 2018, 16:42:51 »
Jag har i ett antal år använt en sådan som den på bilden. Jag håller inte med ovanstående om att den inte alls är bra. Visst går det att få bättre och det hade varit bra med belysning, men jag tycker den renar ganska bra och jag har inte fått ut mycket sprutdamm i rummet.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #4 skrivet: fre 14 dec 2018, 21:29:32 »
Håller med föregående inlägg. Alltså, kunde ha funnits en bra belysning inbyggd och har inte haft problem med färgdamm.

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.974
  • alsum
« Svar #5 skrivet: lör 15 dec 2018, 07:35:29 »
Jag tyckte det vore större som flytt kartong som kan spruta hörnar. Liten boxen svårt spruta hörn. Boxen som iväg väggar. Större kartong som lite fri och spruta på. Utsugning skulle genom ventil ut. Så blir inte färg damm och lukta mindre. Köks fläkt ovanpå kartong. Om för för lite mörk inom väggar så bara byta nya kartong. Men jag kan inte avgöra om bra eller dåligt. Bara testa på det.