Författare Ämne: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls  (läst 305 gånger)

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 665
Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« skrivet: tor 06 dec 2018, 14:18:33 »
Jag ligger i startgroparna för att påbörja min minibaneprojekt för HOe och har för ändamålet införskaffat växlar (byggsatser) och flexräls från Tillig. Vid projektering i SCARM vägrar programmet att kröka flexrälsen i de relativt små radier som jag är intresserad av (ner mot ca 25 cm).

Någon som har praktiskt erfarenhet av Tilligs smalspårsflexräls att bidra med? Eller några tips för att komma ner i radie?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.517
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #1 skrivet: tor 06 dec 2018, 14:28:17 »
Vad skall du köra med för rullande mtrl?
Det styr ganska mycket vad som fungerar (och ser snyggt ut).

T.ex. skall du köra överföringsvagnar med normalspårsvagnar på bör du inte gå under 500 mm i radie.
Men om du istället skall köra Mintrains fordon kan du ha betydligt snävare, har för mig att minsta radie var 300 mm för fältbaneångloket pga hytten hänger ut så kopplet annars inte går att använda, själva loket klarar snävare radie. Har du andra kortare lok kanske 200 mm är minsta radie.

Praktiska prov med rullande mtrl är nog bäst.

/Lars

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 665
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #2 skrivet: tor 06 dec 2018, 14:36:38 »
Vad skall du köra med för rullande mtrl?
Det styr ganska mycket vad som fungerar (och ser snyggt ut).

T.ex. skall du köra överföringsvagnar med normalspårsvagnar på bör du inte gå under 500 mm i radie.
Men om du istället skall köra Mintrains fordon kan du ha betydligt snävare, har för mig att minsta radie var 300 mm för fältbaneångloket pga hytten hänger ut så kopplet annars inte går att använda, själva loket klarar snävare radie. Har du andra kortare lok kanske 200 mm är minsta radie.

Praktiska prov med rullande mtrl är nog bäst.

/Lars

Inga överföringsvagnar här inte. Det är i princip Rocos små treaxliga lok och Lilliputs Zillerbahnmaskin som är dragkraft för korta tvåaxliga vagnar... Den senare får väl ses som dimensionerande... Det kommer absolut bli körprov innan jag går vidare, men var mest ute efter erfarenhet avseende just Tilligs räls, inte minst avseende rälsens "estetik" om man går ner i radie. Har mest jobbat med Pecos motsvarande tidigare...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.517
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #3 skrivet: tor 06 dec 2018, 17:10:04 »
Om du tänkt att använda Tilligs 3-skens spår och då den "sidbytare" som finns så har den en ganska snäv radie, snävare än man kan tro.

Själv har jag byggt om Peco:s large växlar i N till H0e. Men jag vill kunna köra överföringsvagnar.

/Lars

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 665
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #4 skrivet: tor 06 dec 2018, 23:13:03 »
Om du tänkt att använda Tilligs 3-skens spår och då den "sidbytare" som finns så har den en ganska snäv radie, snävare än man kan tro.

Själv har jag byggt om Peco:s large växlar i N till H0e. Men jag vill kunna köra överföringsvagnar.

/Lars
Menar du radien på själva sidbytningen, eller är sidbytarna flexibla i hela sin längd?

Vad har du förresten ändrat för att få Pecoväxlarna mer gångbara i HOe? Glesat ut slipersen? Lite intressant att veta eftersom jag har en hel del N materiel liggande.

Jag är ute efter en minimal bana som är lätt att ställa undan eller ta med. Rundbana med något/några stickspår och en gruva eller annan industri i mitten. Om det blir trespår någonstans blir det mest för att kunna ställa upp någon enstaka HO vagn statiskt i någon hörna.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.517
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #5 skrivet: fre 07 dec 2018, 08:33:14 »
Jag menar radie i kurvan då spåret byter sida.

Peco-växlarna har jag glesat ut sliprarna. Se även en artikel i ett tidigare nr av MJ-magasinet där jag visar hur man bygger en förgrening normalspår H0-H0e.

/Lars

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 665
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #6 skrivet: fre 07 dec 2018, 16:10:14 »
Jag menar radie i kurvan då spåret byter sida.

Peco-växlarna har jag glesat ut sliprarna. Se även en artikel i ett tidigare nr av MJ-magasinet där jag visar hur man bygger en förgrening normalspår H0-H0e.

/Lars
Tack för ditt svar Lars och jag har för mig att jag haen artikeln här någonstans. Det blir nog lite försök och provkörning nu under julledigheten. Jag har ju 10 växlar att bygga också (Tilligs byggsats).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.294
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Minsta praktiska radie för Tillig HOe flexräls
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 09:21:07 »
Jag gjorde ett experiment med spårvägar i N, en ren "laboration" och inget bestående. Men då böjde jag Pecos H0e räls ner i en radie på ca 7 cm, det funkade att köra Arnolds spårvagn genom den utan större problem... H0e rälsen var lättare att bocka än N-skalan tack vare färre slipers... Kan hända jag fick klippa upp lite bindningar i slipersmattan för att öka rörligheten lite...

Du frågade om "Tillig", detta var "Peco" men kanske det ger något i alla fall... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik