Författare Ämne: Malerock och Deedwoods järnvägar  (läst 664 gånger)

mapelrock

• Användare
  • Antal inlägg: 56
Malerock och Deedwoods järnvägar
« skrivet: ons 05 dec 2018, 20:43:32 »
 hej alla  jag vill tala om att jag har börjat på ett nytt äventyr   det var så här att när jag försökte övertala frugan att hon skulle flytta på sitt skrivbord och kopiator så att jag kunde få större plats  då slängde hon ut mej   ja nu inte så på riktigt bara  modelljärnvägen men jag var inte svårövertalad  vi hade fått ett ledigt utrymme i magasinet  och det passar perfekt  det är inte så  stort  men betydligt större än det gamla  det gamla  var 4x4 m. detta är 8x4   Jag påbörjade genast demontering av den gamla och packade i lådor  detta hände i början på september  och jag har tillbringat varenda lediga stund  där till
fugans glädje  jag ockuperar  ju inte hennes kontor  längre  jag har i skrivandes stund blivit nästan klar med spårlägningen det stämmer ju inte alltid som man har tänkt sig men i stort är det rätt  men jag har inte dragit en enda kabel än  mer än skuggbangården vilken är färdig med feedback  och allt jag insåg att det var där jag måste börja . Jag lägger med några bilder  så blir det lite roligare samt spårplanen  .Tanken är att det skall komma nya tåg hela tiden  samt att det skall vara trafik till och från hamnen  och gruvan   tacksam för ideer  och förslag   Jag kommer om ni vill att försöka uppdatera  när något blir färdigt  framöver ha en bra dag alla hälsningar maplerock.

Stefan_W

• Användare
  • Antal inlägg: 20
SV: Malerock och Deedwoods järnvägar
« Svar #1 skrivet: tor 06 dec 2018, 08:19:57 »
Ja återigen visar det vikten av säkra "hemmafronten" så att man inte riskerar ett oförberett anfall som i värsta fall kan leda till stora skador. Skönt när det blir win-win lösningar :-)

Och fö är nog många avundsjuka på den möjlighet som nya lokaliseringen ger.

Vi ser med glädje fram mot bygget.

Stefan

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.518
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Malerock och Deedwoods järnvägar
« Svar #2 skrivet: tor 06 dec 2018, 09:19:57 »
Grattis till det nya MJ-utrymmet. :up: :up: :up:
Verkligen ett lyft att kunna ta ut svängarna i MJ-hobbyn. Intressant bygge som jag kommer att följa.

Samtidigt kan jag här nämna mitt motsvarande problem med viljan att få disponera delar av hemmet för MJ-verksamheten som inte behöver vara begränsat till den vanliga "hemmafronten".

Tidigare när vi bodde på Värmdö utanför Stockholm hade jag ett garage som inte var isolerat och endast hade plats för en bil.
Min önskan var att bygga till en mindre verkstadsdel isolerat som givetvis behövde bygglov. Jag hade kunnat strunta i det och utökat den befintliga byggnaden men det var inte att tänka på. Omgiven av uppmärksamma grannar som vid förändrigar som inte passade hade vid några tillfällen lämnat in anonyma anmälningar till Byggkontoret på Värmdö. Byggnadsnämnden gör då sin plikt och som en blixt far ut och kontrollerar och passar givetvis på att ta en koll på övriga byggnationer på tomten. Det kan ju vara fel vinkel på taket på vedboden.

Grannbeteendet är sannolikt mer utbrett i skärgårdskommuner med blandat fritidsboende och fastboende.
En föga optimal blandning har det visat sig. Själv började jag som fritidsboende och som många andra tog möjligheten att flytta ut från stan för permanent boende. Alltså ingen "Österman".

Det är säkerligen för många inte helt okänt hur byggläget är på Värmdö.
Persbrandts bygge ett bra exempel..... en gång mellan två hus som han fick riva.

Efter 40 års boende  på Värmdö packade vi ihop våra prylar och flyttade till Värmland där vi fann "paradiset" ur flera synvinklar.
En annan bygdekultur grannar emellan och ett helt annat förhållningssätt från kommunen.

Inflyttad i Värmland sedan 8 år tillbaka till ett bättre boende och helt andra möjlighetera att planera  så undersökte jag möjligheterna att bygga ut befintligt garage med en verkstadsdel. Jag ritade och gick upp till byggkontoret i kommunhuset i Kil och presenterade mina önskemål. På Värmdö hade jag fått vänta över en månad för att få tala med en handläggare.

Handläggaren i Kil , Värmland såg inga problem och undrade samtidigt frågande varför jag kom dit och "om en så obetydlig förändring av en befintlig byggnad". Men ... "när du ändå är här kan du ju lämna in en bygganmälan"  ej bygglovsansökan.
Märk väl att detta var före de nya enklare reglerna.

Jag förklarade att jag tidigare bott på Värmdö med vad detta innebar för olika byggen. Han kände väl till detta att Värmdö var en "knepig" kommun avseende bygglov.

Alltså inga problem att få till ett MJ-rum där alla var nöjda och glada .... jag själv, frugan och kommunen och ingen granne lägger sig i. Hur bra kan det bli?

"Verkstan" för modulbyggen H0 och mycket annat praktiskt..... efterlängtad!

Tågrummet i bostadshuset .. permanent anläggning.

« Senast ändrad: tor 06 dec 2018, 11:37:45 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal