Författare Ämne: Sliperstransport. Rälståg.  (läst 787 gånger)

qrt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.165
Sliperstransport. Rälståg.
« skrivet: ons 05 dec 2018, 15:06:10 »
    ...
    • Sliperstransport - beroende på epok och lossningsmetod finns allt från 1 till flera vagnar, från  äldre "standard O" till moderna specialbyggda boggiflakvagnar.
    • Rälstransport -  Långrälståget tror jag mer är en teknisk utmaning med tanke på mj-värdens snäva kurvor och inte längden i sig. Sedan finns/fanns det kortare tåg på 7-8 vagnar.... Annars är det vanliga skenor som gäller och då blir det ett tåg på 1 - 2 eller 3 vagnar.
    ...
    Jag hittar bara bilder på långa heltåg. Har någon tips om bilder på moderna tåg med bara en á två vagnar ?

    /Curt

    qrt

    • Stammis
    • ****
    • Antal inlägg: 1.165
    SV: Sliperstransport. Rälståg.
    « Svar #1 skrivet: tor 06 dec 2018, 06:00:28 »
    Undras hur man återger nedanstående i modell tro.
    Och vilket material man bäst gör rälerna av.

    Jag misstänker dessutom att tåget var längre än så.

    T 44

    • Användare
    • ***
    • Antal inlägg: 174
    SV: Sliperstransport. Rälståg.
    « Svar #2 skrivet: tor 06 dec 2018, 10:22:30 »
    Hej !

    Jag tror att smala gummilister som är målade med "gummifärg" skulle funka.
    alt Långa gummisnoddar av lämlig färg. Dom går att skarva.
    Kaske enliten droppe Tacktile lim på varje vagn för att hålla dem på plats.

    Hälsningar
    Lennart

    AlexEhn

    • Användare
    • ***
    • Antal inlägg: 243
    SV: Sliperstransport. Rälståg.
    « Svar #3 skrivet: fre 07 dec 2018, 00:25:56 »
    Vore det inte enklast att ta räler från flexräls för att göra laster av...?

    Tillig brunerad cd 83 är väldigt följsam.

    d680ae

    • Stammis
    • ****
    • Antal inlägg: 869
    SV: Rälståg.
    « Svar #4 skrivet: fre 07 dec 2018, 08:22:04 »
    Lite industrispionage på en tysk lösning kanske ...?

    Åtminstone idémässigt kanske baserad på något i stil med denna schweiziska förebild.
    « Senast ändrad: fre 07 dec 2018, 08:39:34 av d680ae »
    - o000oo -

    qrt

    • Stammis
    • ****
    • Antal inlägg: 1.165
    SV: Sliperstransport. Rälståg.
    « Svar #5 skrivet: fre 07 dec 2018, 17:08:08 »
    Tackar för tipsen.

    Jag känner till 50-talsvagnarna från Märklin men önskar mig en modern lång orm på någon meter i H0.
    Troligen på Res vagnar.

    Intressant dock att få veta att smalspårsbanan (1.000mm) RhB fortfarande har så korta längder på räler. Det skulle jag kunna efterapa i större smalspårsskala i livesteam sammanhang.

    /Curt

    d680ae

    • Stammis
    • ****
    • Antal inlägg: 869
    SV: Rälståg.
    « Svar #6 skrivet: lör 08 dec 2018, 14:57:10 »
    Tackar för tipsen.

    Jag känner till 50-talsvagnarna från Märklin men önskar mig en modern lång orm på någon meter i H0.
    Troligen på Res vagnar.

    Intressant dock att få veta att smalspårsbanan (1.000mm) RhB fortfarande har så korta längder på räler. Det skulle jag kunna efterapa i större smalspårsskala i livesteam sammanhang.

    /Curt

    Oavsett om man nöjer sig med "moderna tåg med bara en á två vagnar" eller efterfrågar "en modern lång orm på någon meter i H0" så lär man behöva realistisk last. I motsats till AlexEhn tror jag inte att rälsprofiler i metall från modellspår, hur "följsamma" de än må vara, klarar av att böjas till att följa snäva radier på en modelljärnväg utan att otillbörligt påverka urspåringssäkerheten för vagnarna de lastas och fixeras på. Möjligen om man lastar så pass korta längder att man kan lägga den på två svängelvagnar kan det fungera.
    Jag är också skeptisk till att "gummilister" i form av rälsprofil klarar erforderliga längsförskjutningar utan att knäcka och kinka.  Var får man f.ö. tag i sådana? Hur har Märklin löst det?
    - o000oo -

    d680ae

    • Stammis
    • ****
    • Antal inlägg: 869
    SV: Sliperstransport
    « Svar #7 skrivet: lör 08 dec 2018, 15:52:16 »
    ...
    • Sliperstransport - beroende på epok och lossningsmetod finns allt från 1 till flera vagnar, från  äldre "standard O" till moderna specialbyggda boggiflakvagnar.
    ...
    ...

    Slipers har säkert transporterats på för var tid tillgängliga öppna flakvagnar. Så småningaom avdelades mindre efterfrågade trafikvagnar  särskilt för sliperstransporter och gavs specialvagnslitterat Q52.
    Tjänstevagnsboken (Koponen/Rönn, SJK # 27, 1979) beskriver utvecklingen så här:
    "Qbk Sliperstransportvagn
    Maskinförrådets sliperstransportvagnar litt Q52 tilldelades vid UlC-numreringens införande litt Qbk. Vagnarna var f d godsvagnar litt Or/.Okm som 1963-1968 ändrats till tjänstevagnar. De har senare ersatts med nya sliperstransportvagnar som tillkommit genom ombyggnad av slopade godsvagnar litt .Om. Någon större ombyggnad är det inte fråga om. Det enda som gjorts är att plåtlämmarna plockats bort, samt att nya märkskyltar monterats. En del av de nya vagnarna har dock utrustats med spänndon. Det kan tyckas att trafikvagnar borde kunna användas för slipers transporter. Med hänsyn till att nyimpregnerade sliprar smutsar ned vagnarna kraftigt har det emellertid ansetts lämpligt med särskilda vagnar. Även om vagnarna benämns ”sliperstransportvagnar” förekommer det ibland att de används i andra sammanhang. Å andra sidan är det inte ovanligt med sliperslastade Qbv-vagnar.
    "



    Med tilltagande utbredning av spår på betongslipers och mer mekaniserade spårbyggnadsmetoder krävdes andra doningar.
    SJ svar på den utveckligen blev en ny slipertransportvagn litt. Qbt typ 860f. En boggivagn i "Rs-längd" men tillkommen på sedvanligt SJ-vis genom ombyggnad. Ombyggnaden utgick från rester av malmvagnar och utfördes i Notviken. Nej!, det var inte utrangerat från Malmbanan, utan i stället spillrorna av en vagnpark som blev övetalig vid de sydsvenska gruvfältens avveckling på 1980-talet. Slaktoffren hette Uads typ 751.



    Även utomlands hittar man motsvarigheter, men i det länkade exemplet med lite mer tidsenligt angreppssätt för mer flexibilitet i användningen över vagnens tekniska livslängd.
    « Senast ändrad: lör 08 dec 2018, 19:56:18 av d680ae »
    - o000oo -

    SOL

    • Användare
    • ***
    • Antal inlägg: 123
    SV: Rälståg.
    « Svar #8 skrivet: Igår kl. 09:03:32 »

    Oavsett om man nöjer sig med "moderna tåg med bara en á två vagnar" eller efterfrågar "en modern lång orm på någon meter i H0" så lär man behöva realistisk last. I motsats till AlexEhn tror jag inte att rälsprofiler i metall från modellspår, hur "följsamma" de än må vara, klarar av att böjas till att följa snäva radier på en modelljärnväg utan att otillbörligt påverka urspåringssäkerheten för vagnarna de lastas och fixeras på. Möjligen om man lastar så pass korta längder att man kan lägga den på två svängelvagnar kan det fungera.
    Jag är också skeptisk till att "gummilister" i form av rälsprofil klarar erforderliga längsförskjutningar utan att knäcka och kinka.  Var får man f.ö. tag i sådana? Hur har Märklin löst det?
    Man kan väl testa..... Annars kanske det skulle funka med någon profil från Evergeen, de brukar väl vara följsamma och bra...

    /SOL