Författare Ämne: 6 vagnar kätting + gasolvagn från Ramnäs  (läst 4624 gånger)

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 639
    • Dåseberga
SV: 6 vagnar kätting + gasolvagn från Ramnäs
« Svar #50 skrivet: tor 13 dec 2018, 19:09:13 »
För att få lite mer grepp om detta med kätting på bl a fartyg så ramlade jag på en videosnutt som visar när det går galet.

https://youtu.be/a7BZB7sTX1c

Kätting räknas av tradition i famnar och en famn är 1,78m. Ca 1:30 in i videon kommer den första intressanta delen nämligen ett brott-test av kätting och dess styrka. Därnäst visas hur det ser ut när man tappar ankare plus 180 till 200 famnar kätting eller 320 till 356 meter fartygskätting. Inget man vill komma i vägen för ska jag säga.

Det blir kusligt tyst när kättingen försvunnit fak6tiskt.
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.249
« Svar #51 skrivet: tor 20 dec 2018, 00:25:14 »
Det blev inga MäTrix Kbs.
En sista koll på hemsidan att de önskade vagnarna ännu fanns hos TS visade att
man hade fått in ett parti av HobbyTrades O-vagnar.
Och de har mycket mer passande gavlar.
Kättingen kommer upp och syns bättre i övergången.
Så jag slog till på en uppsättning (7 st)  sådana istället.

Ett ställprov är nu gjort.
Efter provlastning med de tidigare köpta förnicklade provlängderna uppskattade jag behovet till en meter per vagn.
 Så när jag köpte 16 svarta meter hos Hornbach i Fittja räknade jag med att få minst en tredjedel över.
Inte då. Det räckte bara precis.

Nästa steg är montage av styrpinne för kättingarna i ändarna, simulation av lyft-(bunt)vajrar,  väderbitning (rostbehandling)av vagnarna (kättingen ska glänsa. Den kommer ju just från bruket)  och troligtvis installation av Fl Profikoppel. (De måste filas till först för att passa i koppelfickorna.)

Återstår sedan att hitta lämplig dragare till tågsättet.

Sen är det klart.
Å projektet har inte ens pågått 3 veckor än.
Hmm.
Citera

Citera
« Senast ändrad: tor 20 dec 2018, 00:51:53 av qrt »

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 900
« Svar #52 skrivet: tor 20 dec 2018, 01:02:26 »
...

Ett ställprov är nu gjort.
Efter provlastning med de tidigare köpta provlängderna uppskattade jag behovet till en meter per vagn.
 Så när jag köpte 16 meter räknade jag med att få minst en tredjedel över.
Inte då. Det räckte bara precis.

...
Kan det verkligen vara så enkelt denna gång. Hmmm.
Citera

Citera

Jag rekommenderar att vagnarna med last dras över vagnvågen, och att syningen efter lastning noga kontrollerar fjäderspel och ev. bladbrott i fjädrarna.

Jag tror faktiskt inte det är så enkelt som att bara fylla vagnarna med kätting upp till lämkanterna. Jag skulle nog titta noggrannare på spåren av hur lastningen av förebilderna har gått till. Likaså kan det vara idé att rekonstruera vilka massor länkarna i den valda kättingdimensionen skulle representera i verkligheten och dimensionera lasten på modellen efter det. Förebilden till de valda vagnarna lastade inte mer än ca 22 ton.
- o000oo -

qrt

• Stammis
« Svar #53 skrivet: tor 20 dec 2018, 01:17:53 »
Då vill det till att jag får fram vikten per länk till att börja med.

Körde man aldrig med överlast förr och kan inte vagnarna ha varit förstärkta om de bara gick i ett slutet omlopp med kätting ?

Och så måste jag ta reda på vilka laster som är tillåtna på en bibana av Saxnora Mohällarnes typ.
Kanske transporten måste gå på SJ-spår istället.

Vagnarna ser fulla ut i det moderna tåget.
Citera

Medan man kan se glest utlagda kättinghögar med klenare länkar i äldre tåg vid kättingfabriken i Ljusne.
Citera

I alla fall använde de tvåaxliga vagnar.
Någon stolpkunnig får gärna tala om för mig vad som skiljer hobbyTrade vagnarna med 9 stolpar från de i Ljusne med 13.
Citat från:  .dibis.se
Bilden föreställer  Kättingfabriken Ljusne  Tillkomsttid 19 nov 1981
Och se här hur man lastade kätting på båt !  Med hjälp av vajrarna som vi såg tidigare ?
Bilden föreställer   Ström Ljusne AB Lastning av kätting Tillkomsttid 21 nov 1966
Bilden föreställer   Ström Ljusne AB Lastning av kätting Tillkomsttid 21 nov 1966
« Senast ändrad: fre 21 dec 2018, 17:16:53 av qrt »

qrt

• Stammis
« Svar #54 skrivet: tor 20 dec 2018, 01:25:03 »
Bilden föreställer

Skäggning av 185 mm diameter länk i Kättingfabriken i Ljusne, en länk väger 540 kilo. Mannen på bilden är Janne Hallgren.
Övriga upplysningar

samma bild som LEC00035
Tillkomsttid
16 sept 1982
Motivkategori
Verksamhet
Extern kategori
Ljusne Kättingfabrik
Ämnesord
Man, Kätting, Hjälm, Fabrikslokal
22000: 540 = 41 länkar.
Det ska kollas hur mycket det blir.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.432
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #55 skrivet: tor 20 dec 2018, 08:17:58 »

Någon stolpkunnig får gärna tala om för mig vad som skiljer hobbyTrade vagnarna med 9 stolpar från de i Ljusne med 13.

Vagnarna finns i modell som Märklin Oe/Oms....

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

d680ae

• Stammis
« Svar #56 skrivet: tor 20 dec 2018, 09:17:16 »
...
...

HobbyTrade, 9 stolpar = O/Om, max last = 21,5 ton

Förebildsfoto Ljusne, 13 stolpar = Oe/Oms = max last 28,5 ton

Förebildfoton Ramnäs, profilstolpar = Res 751 = 54,5 ton

"Överlast" förekom per definition aldrig i regelrätt normaltrafik. I realiteten förekom naturligtvis avvikelser till följd av sedvanliga mänskliga tillkortakommanden vad gäller regelefterlevnad. Den realiteten har också accepterats som skäl till att utfärda föreskriffter om åtgärder vid misstänkt eller bekräftad överlast.
Om-(upp-)klassningar av bärigheten hos vagnar av diverse olika orsaker finns däremot exempel på.  Ett sådant berör t.ex. ovan nämnda litt O. I det länkade dokumentet anges lastgräns 20,5 ton för banklass C med icke angivet ursprung. Det kan mycket väl avse uppgifter vid leverans för någon serie av vagnarna på 1930-talet. I underlaget för ommärkning till UIC-nummer 1967 anges i stället 21,5 ton för banklass B och C, och med 20,5 ton för banklass A.
- o000oo -

qrt

• Stammis
« Svar #57 skrivet: tor 20 dec 2018, 14:58:04 »
Tack båda.

Väldigt kul att Mekanoid har reproducerat minnen från sina tidigare år.
(En mycket bra "jag var med på den tiden" text finns att läsa på sidan 2)
Men jag har ingen relation till den tiden eller sådana platser.
Då återstår bara att jag tycker det ser tråkigt ut med spridda mullvadshögar.

Att största ankarkättingen verkligen transporterades i små mumsmums-högar tvivlar jag på.
Den las väl  snarare ut i längder på vagnsbottnen som det ser ut att vara i Res751.

Min vanliga otur att de vagnar som är bäst lämpade lastar minst.
Finns det uppgifter om lastkapacitet för för Ore/Kbs respektive de olika typerna av treaxliga vagnar (SJ litt. Oa respektive NBJs Oa/Oam) också ?

Min idé med en pinne att hänga kättingen på verkar stämma över ens med en verklig period i alla fall. Se på vagnsgaveln längst till höger i Ljusnetåget.

/Curt

Citera
SJ litt Oa med UGJ O-vagn som start.

NBJ Oa i bara mässingen. Uppifrån.
Citera
Och från sidan.Målad.
Utbyggnad av Ljusne Kättingfabrik år 1982. Bilden är daterad till den 30 september 1982.
« Senast ändrad: fre 21 dec 2018, 17:11:14 av qrt »

qrt

• Stammis
« Svar #58 skrivet: tor 20 dec 2018, 15:20:56 »
Och så var det det här med tidsperiod. Före eller efter 1955 ?

http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagnar
http://www.svenskmjwiki.se/%C3%96vriga_t%C3%A5goperat%C3%B6rers_godsvagnar
Citera
SJ godsvagn litt O
1933 beställde SJ en öppen standardgodsvagn med stolpar och fällbara lämmar för alla typer av gods.
Vagnarna användes till allt slags gods till 1970-talets slut.
Citera
Många modellvarianter. Bland annat den här köpta från Hobbytrade.
SJ godsvagn litt Oe/Oms
 SJ beställde en moderniserad version av O-vagnen 1957.
Som trafikvagn i ursprungligt skick har de gått i trafik in på 1990-talet.
Citera
Märklins version avstod jag ifrån av hållbarhetsskäl.
SJ godsvagn litt Ore/Kbs
Mellan 1962 och 1979 levererades 6634 öppna vagnar med sidolämmar och stolpar i pressad plåt.
SJ Kbs gick i trafik inpå 1990-talet.
Lastgräns C  27,5 ton
Citera
Modell finns inte.
Den av mig tilltänkta vagnen från Märklin har utländskt underrede.
SJ godsvagn litt Rs
  Fram till 1972  (när levererades den första ?) levererades en större serie om 1110 öppna boggigodsvagnar litt. Rs.
  Vagnstypen finns kvar hos Green Cargo.
Modell finns inte.
SJ litt Oa
Lastgräns 24,5 ton (För 2 axliga vagnar av SJ konstruktion)

Citat från: Rimbo Grande "sidan finns inte". Så texten nedan i sökmaskinrutan är allt som finns nu.
SJ litt Oa
Dessa vagnar byggdes av Landsverk i Landskrona i två serier, Oa 100048-100122 levererade 1949 och Oa 100146-100170 levererade 1953. Vagnarna var avsedda att ...

Vagnarna från HobbyTrade är alltså helt ok på privatbanan där de väntar på att lossas i  vid Ekensholms hamn.

/Curt
« Senast ändrad: tor 20 dec 2018, 15:46:16 av qrt »

d680ae

• Stammis
« Svar #59 skrivet: tor 20 dec 2018, 15:43:20 »
Tack båda.

Jag tycker det ser tråkigt ut med spridda mullvadshögar.
Att största ankarkättingen verkligen transporterades i små mumsmums-högar tvivlar jag på.
Den las väl  snarare ut i längder på vagnsbottnen som det ser ut att vara i Res751.

Jag tycker nog att det även på Res-vagnarna ser ut att vara distinkta högar fast i lite större format och med urskiljbar ansamling av bunt-/lyftvajrar.

Citat från: qrt
...
Finns det uppgifter om lastkapacitet för för Ore/Kbs respektive de olika typerna av treaxliga vagnar (SJ litt. Oa respektive NBJs Oa/Oam) också ?

Ore/Kbs per 1967, max last = 27,5 ton
Oa/Oam (SJ) per 1967, max last = 39 ton

Citat från: qrt
Min idé med en pinne att hänga kättingen på verkar stämma över ens med en verklig period i alla fall. Se på vagnsgaveln längst till höger i Ljusnetåget.

/Curt
...

På de Oam som fått nya gavlar av låg modell ser man rätt tydligt en sådan stolpe på varje gavel. Men denna modifiering var sannolikt helt specifik för kättingtransporter som därmed gav några års livslängdsförlängning för dessa individer.
- o000oo -

qrt

• Stammis
« Svar #60 skrivet: tor 20 dec 2018, 16:01:28 »
Då så.

HobbyTrade, 9 stolpar =
 O/Om, max last = 21,5 ton : 540 kg = 40 länkar

Obefintlig 3-axlig (förut Rimbo Grande)
Oa/Oam (SJ) per 1967, max last = 39 ton : 540 kg = 72 länkar

Märklin 13 stolpar
Oe/Oms , max last 28,5 ton : 540 kg = 53 länkar

MäTrix, utländsk
 Ore/Kbs per 1967, max last = 27,5 ton : 540 kg = 51 länkar

Obefintlig
Res 751, max last = 54,5 ton : 540 kg = 101 länkar

/Curt

qrt

• Stammis
« Svar #61 skrivet: tor 20 dec 2018, 16:22:14 »
Fast rostbehandlade blir nog inte vagnarna när allt kommer till kritan (och målarfärgen och svampen och...)
Och vadå enkelt.
Det är ju förton olika behandlingar innan det är färdigt. Per vagn.

Men klart imponerande resultat.

/Curt
&feature=youtu.be

qrt

• Stammis
« Svar #62 skrivet: fre 21 dec 2018, 16:21:47 »
Så har ett beslut fattats....

Det blir 6-7 länkrader från vagnsända till vagnsända så att de täcker golvet.
Det motsvarar tillåten last om vagnen vore 3-axlig.
(På bilderna ovan ser man att medan 2-axliga O-vagnar lastades med 3 högar så lastade man 5 högar på de 3-axliga Oa-vagnarna )

Citat från: <Rimbo Grande Oa> byggrapport i Sv MJforum
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5986.0
SJ Oa 100064 & 100165
Postades den4 januari, 2018
SJ Oam 363 0017 & SJ Oam 363 0094

Efter andra världskriget krävde Försvaret att SJ skulle klara av att transportera de nya stids- och pansarvagnstyper som just levererats. För att förenkla för sig lät man stidsvagnstillverkaren Landsverk i Landskrona, vilka just levererat stridsvagn m/42, ta fram en ny vagnstyp för ändamålet. Vagnarna gavs samma huvudmått som vanliga O-vagnar, men gjordes treaxliga och kraftigt förstärkta för att klara av två stridsvagnar m/42 per vagn.

De första 75 vagnarna levererades 1949 och registrerades in som SJ Oa 100048-100122. Vagnarna visade sig förträffliga för även för transporter av jordbruksredskap och andra tyngre laster. Landsverks sista vagnsleverans gjordes 1953, då ytterligare 25 vagnar, SJ Oa 100146-100170, levererades. Ganska snart efter leveransen insåg man att de så kallade ”automatstolparna”, dvs de mekaniskt fällbara stolparna var livsfarliga om förreglingen slutade fungera. Därför togs frigivningsmekanismen bort och de öppningsbara stolphållarna svetsades fast.

Vid UIC-littereringen i slutet av 60-talet fick vagnarna littera Oam och nummer 363 0 001 – 099. Vagnarna gick i trafik fram till slutet av 80-talet, då de ersattes av vagnar med bättre gångegenskaper och bättre bromssystem. Hos NBVJ har vagnarna använts som förråd för banmaterial. Före detta SJ 100064 är tänkt att byggas om till kranvagn, eftersom Oa-vagnstypen är betydligt kraftigare än nuvarande kranvagn, Ou 82512.

Tillverkare:    Landsverk, 1949 & 1953
Lastförmåga:    39 ton
Längd över buffertar:    12300 mm
Vikt:    14,6 ton

En provlastning av de först tilltänkta  Kbs-vagnarna gjordes också.
O-vagnarna är optiskt överlägsna för denna last.

Dels är det inte lika spektakulärt och synligt med länkar över låga ändlämmar och, helt avgörande:
om länkarna skulle börja hänga ner är det kortare avstånd till kopplen = större risk för blandad sallad.

/Curt

För övrigt så är den kedja jag använt inte lika grov som den jag citerar ovan,
bara 1,4 mm istället för 2,0. 
Med andra ord flera länkar per vagn "tillåtna" alltså än i uträkningen ovan.

Citera
Nu hittat till Hornbach med rimligare priser och faktiskt kedjor under 2mm godsstjocklek.
Inga stolplänkar men det är ju inte nödvändigt.
Får denna PÖSAMO Klockkedja Ø1,4 mm stål svart förzinkad metervara för 18kr/m godkänt ?
Eller finns det en bättre kedja på något annat byggvaruhus ?
Materialtjocklek    1,4 mm
Länkbredd    6 mm
Länklängd    7,5 mm

/C
« Senast ändrad: fre 21 dec 2018, 18:05:12 av qrt »

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 825
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #63 skrivet: tor 27 dec 2018, 10:56:15 »
Som ett litet kuriosa kan jag nu visa två bilder från händelsen i augusti 1980 när man tappade en kätting vid transport mellan fabriken i Ljusne och hamnen i Stugsund (tror jag).

Farsan var ute och dokumenterade. Troligen tog han fler bilder, men bara två av dem finns kvar.
Första bilden visar norra delen av kättingen, men jag vet inte hur mycket mer kätting som ligger norr om där bilden är tagen.

Andra bilden visar södra delen av kättingen. Inte heller här vet jag hur mycket längre söderut det ligger kätting.
Jag har aldrig tyckt att det ser ut som så omfattande skador, men jag antar att allt inte syns på bilderna. Och en knölig kontaktledningsstolpe är säkert inte så lätt att åtgärda...

Är det nån som kan se om det är ett Hg-lok närmast vagnarna? Och vet vad det är för vagnar? Dieselloket är det lokala växelloket som fanns i Ljusne.

Karta som visar var bilderna är tagna och var den del av kättingen som syns på bilderna låg:

---
Mvh Peter

d680ae

• Stammis
« Svar #64 skrivet: tor 27 dec 2018, 12:48:10 »
...
Är det nån som kan se om det är ett Hg-lok närmast vagnarna? Och vet vad det är för vagnar?
...

Loket är inte ett Hg, utan precis som sig bör i ett sammanhang med kontaktledningsunderhåll ett Öd.
Vagnarna är också helt enligt förväntan en Qgo-yå (stålvagnskorg) och en Qgo-dy (spetstak) med takbryggor.
- o000oo -

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 639
    • Dåseberga
« Svar #65 skrivet: tor 27 dec 2018, 13:00:28 »
Hur tog man hand om kättingen efter den olyckan? Det handlar ju om en ansenlig vikt och kättingen som sådan lär inte ha tagit skada av tillbudet, den ska ju tåla mycket mer än så.

Nytt tåg med kranbil vid sidan?

/Peter
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

qrt

• Stammis
« Svar #66 skrivet: lör 29 dec 2018, 23:52:45 »
Arbetet fortskrider.
Häromdagen var två ändpinnar + koppel monterade för visuellt ställprov och därefter provkörning.

Som synes kommer buffertarna skrämmande tätt men det fungerade utan urspårningar.
Ja, vagnarna är extrautrustade.
Jag köpte ju 3 dm blank kätting i Sundbyberg där den svarta var slut.

Ordinarie kätting som ska användas på vagnarna respektive runt luftledningsstolparna är densamma fast svart.
/Curt
Citera

qrt

• Stammis
« Svar #67 skrivet: fre 04 jan 2019, 04:24:17 »
Tåget är nu färdigt och provkört utan problem.
Vårt första försök att illustrera transport av ankarkätting är klart.

Återstår att vädra vagnarna.
Min ursprungstanke var rostiga vagnar men blank nyproducerad kätting.
Andra förslag är att eftersom tåget hör till 1950-talet så var vagnarna nog  inte så värst slitna och rostiga ännu medans kättingen kanske ändå hann bli lite dammig redan så fort den kom utanför fabriksporten.
Det är sådant som får finslipas efterhand.
Citera
Så här ser lösningen med övergången mellan vagnarna ut i närbild och det fungerar.
Citera
Fast kanske inte alla gånger ?
Citera
Nu har vi alltså ett 50-talståg med kätting under transport.

Den ursprungliga tanken på ett modernt tåg har jag dock inte släppt.
När det i alla fall blev 7 meter kätting över.
Jag väntar bara på att någon ska släppa Res751-vagnar i H0-modell.

Har du några fler funderingar kring kättingtransporttåg eller vill visa upp din lösning ?
Gör det gärna här.

Under tiden får det för min del bli fortsatt funderande på vad rälerna ska fabriceras av för att ett rältransporttåg från 1970-talet ska kunna klara sig genom växlar och modelljärnvägsskarpa kurvor.
Men de funderingarna förs vidare i tråden
Sliperstransport. Rälståg.

/Curt

Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 81
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #68 skrivet: mån 04 feb 2019, 19:49:18 »

Kanske inte bästa bilden, alltså detaljmässigt, men jag fotade mitt tåg för paraplyorganisationen NAJK (NAJK.eu) (norrländska Allmänna Järnvägskompaniet) Tåget är mitt tåg med 6 meter kedja och 3 st NMJ NSB os vagnar, och en personal-vagn i april 2016.

Vem vet om jag gör det längre i framtiden, just nu räcker 3 st NMJ os vagnar bra.

Trafikidé med detta i mitt fall, Rasmnäs bruk har sålt en kedja till en norsk oljeplattform, (kanske bravo höhö torrt gräs) och NSB/Cargonet är har hämtat den, och på grund av den långa resan har man med personalvagnen i form av en gammal wlab...

Dumt nog tog jag aldrig mer närbilder på vagnarna men vet, kanske kan jag packa upp tåget vid tillfälle och fota det igen.
Filosofen Jona i Söv

qrt

• Stammis
« Svar #69 skrivet: tis 05 feb 2019, 14:12:37 »
Kul.
Den enda bilden är fin nog och jag kan se detaljer.

En reflektion:

Jag tror inte att det i verkligheten är särskilt bra stabilitetsmässigt att lägga kättingen i ena hörnet från vagn till vagn.

Men du behöver inte göra som vi gjort och sätta dit en extra centrumpinne vid gavlarna.
Det finns bilder som visar hur kättingen lagts mellan de mittre av de fyra ändstolparna.

/Curt

Bullfrogg

• Användare
  • Antal inlägg: 471
« Svar #70 skrivet: tor 07 feb 2019, 18:01:48 »
Jag måste ha missat något i all text så jag frågar rakt ut; vad gör gasolvagnen i kättingtåget?

Peter L.

Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 81
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #71 skrivet: tor 07 feb 2019, 19:19:47 »
Jag måste ha missat något i all text så jag frågar rakt ut; vad gör gasolvagnen i kättingtåget?

Peter L.

Inget, den medföljde bara i tåget från annan kund längs vad jag kunde se i texten.....

/J
Filosofen Jona i Söv

qrt

• Stammis
« Svar #72 skrivet: sön 10 feb 2019, 18:03:51 »
Jo, det äger nog sin riktighet.
---------------------
Veckan som gick såg ytterligare två trafiktillfällen för tåget.
Det gick prima trots överraskningar:

Till att börja med så hade jag lagt den tillklippta längden kätting på ett "bra ställe".
Så första dagen fick jag köra med rejäl överlast,
 ty den påse som dök upp först innehöll 10 och inte de mer visuellt riktiga 7 metrarna.
Citera

Men en TMY från NMJ orkade.
Citera

Sedan så säger klubbens standard Kadeekoppel i ändarna på alla tåg, även heltåg.
Jag å min sida upplever Fleischmann Profi som det minst underhållskrävande öppna kopplet.
Alltså har jag Profi inne i heltågen och Kadee i ändarna.

Vad gör jag då när plötsligt ett lok med Profi (Railcare TMY på bilden) är det enda som står till buds som dragare ?
Flyttar runt vagnarna förstås. Och genast visar det sig att vi har varit för snåla.
Så nu ska även ändvagnarna få "kättinghållare" i båda ändar.

Spänd på om kätting löst liggande över gavlarna skulle innebära spridning av lasten längs banan följde jag noga tågets färd och frågade de olika förarna och stationsföreståndarna hur det hade gått.
Inga problem blev svaret.
Så nu är allt klart och godkänt för trafik.

Trevligt med ett helt färdigt projekt för omväxlings skull.

Inte då. Det fattas alltså två ändpinnar, eventuellt ett epokriktigt draglok för att slippa tigga lånelok och så en lämplig större låda att lägga Hobbytrades fina insatser i.
Som det nu är tar det onödigt mycket tid att packa vagnarna ur och tillbaka i de i och för sig mycket bra askarna. Och efter körningar brukar alla ha bråttom hem.

Men roligt var det att få till, trevligt är det att ha och att visa upp.
Ett lyckat litet vinterprojekt helt enkelt.

/Curt

qrt

• Stammis
« Svar #73 skrivet: ons 27 feb 2019, 11:55:06 »

Spänd på om kätting löst liggande över gavlarna skulle innebära spridning av lasten längs banan följde jag noga tågets färd och frågade de olika förarna och stationsföreståndarna hur det hade gått. .../Curt

Igår på Färingsö så spårade sista vagnen ur och vinkade hejdå till det bortrullande tåget framför.
Trots både ändpinnar och sidostolpar så blev det Ljusne 1980 i H0. Utan fusk !
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=873450

Bild kommer senare.

/Curt

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.432
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #74 skrivet: tor 28 feb 2019, 00:24:09 »
Jaha... då återsår bara att följa verkligheten med kättingen i väl synliga högar. För det är så det lastas och inte utringlat i vagnen som prinskorvar.
Kättingen hanteras i tillverkning och lastning sammanbuntade i lagom stora "högar". Vid Ramnös just nu upp till max tio ton kätting i en "hög!. Dessa är i fabriken hopbuntade med klen kättning och denna byts inför leverans till hopbuntning med stålvire.

Några medlemmar i SWB besökte Ramnäs i förra veckan och avlämnade fullständig rapport om detta. För de nuvarande Rxx-vagnarna i drift innebär det fem högar per vagn. I trafik finns just nu sex sådana anpassade vagnar men Ramnäs skulle önska att det fanns fler... men tyvärr, GC har skrotat ut allt som skulle kunna vara användbart.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.