På ett grannforum diskuterades nyligen om hur man kan få ett bättre flöde av vagnar under trafikspel. En lösning var jag med och provade redan i Gävle 2017, där vi använde hanteringkort på vissa moduler.
Sen dess har jag modifierat korten en del och provat mig fram till en lösning som fungerar bra och är lite flexibel. I korthet går det ut på att en vagn alltid har ett hanteringskort, men att det är olika kort beroende på om vagnen ankommit, lastas/lossas eller ska avgå.
Kortet placeras framför fraktsedeln i samma ficka och byts allt eftersom vagnen hanteras och slutligen skickas iväg. Det hela är inte svårt och man kan välja mellan att inte använda korten alls, att använda få & enklare kort eller använda alla kort fullt ut.
För- och nackdelarMed separata hanteringskort kan varje station och lastplatsägare själv bestämma i vilken omfattning hanteringen ska ske. Men även trafikspelskonstruktören kan välja att använda kort (på vissa platser) för att styra vagnsflödet bättre.
Med hanteringskorten blir det även flexibelt. Antingen använder man bara kort med sluttid för lastning/lossning eller så har man både start- och sluttid tillsammans med kort för att markera ankomst och avgång.
Korten behöver heller inte vara svåra att hantera eller förstå. Med tydliga hanteringskort är det inte svårt att lista ut hur de ska användas och även med alla finesser blir det bara fem olika moment att hålla reda på.
Nackdelen med hanteringskorten är förstås att de måste tas fram och hanteras. Det blir extra mycket arbete både före och under en träff. Men det kan vara valbart att använda korten och det kan även variera mellan olika trafikspel.
På en träff i Gävle 2017 provades detta för första gången. När jag skötte min egen station använde jag korten ganska mycket, men när andra skötte industrin användes de inte alls. Och min bedömning är att inget av alternativen störde trafikspelet i stort.
En annan fördel med hanteringskort är att man får en möjlighet att låta vagnar står kvar mellan olika trafikspel. Man kan då ha ett femte hanteringskort med en klocksymbol och texten "Väntar".
Mer informationJag har skrivit lite mer om hanteringskorten på min webbplats:
https://www.infolagret.se/mj/guide/gemenskap/hanteringskort/Där finns även beskrivning, lathund och ett dokument för att skapa egna hanteringskort.