Författare Ämne: Hanteringskort för trafikspel  (läst 1251 gånger)

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
Hanteringskort för trafikspel
« skrivet: sön 02 dec 2018, 15:51:17 »
På ett grannforum diskuterades nyligen om hur man kan få ett bättre flöde av vagnar under trafikspel. En lösning var jag med och provade redan i Gävle 2017, där vi använde hanteringkort på vissa moduler.

Sen dess har jag modifierat korten en del och provat mig fram till en lösning som fungerar bra och är lite flexibel. I korthet går det ut på att en vagn alltid har ett hanteringskort, men att det är olika kort beroende på om vagnen ankommit, lastas/lossas eller ska avgå.

Kortet placeras framför fraktsedeln i samma ficka och byts allt eftersom vagnen hanteras och slutligen skickas iväg. Det hela är inte svårt och man kan välja mellan att inte använda korten alls, att använda få & enklare kort eller använda alla kort fullt ut.



För- och nackdelar
Med separata hanteringskort kan varje station och lastplatsägare själv bestämma i vilken omfattning hanteringen ska ske. Men även trafikspelskonstruktören kan välja att använda kort (på vissa platser) för att styra vagnsflödet bättre.

Med hanteringskorten blir det även flexibelt. Antingen använder man bara kort med sluttid för lastning/lossning eller så har man både start- och sluttid tillsammans med kort för att markera ankomst och avgång.

Korten behöver heller inte vara svåra att hantera eller förstå. Med tydliga hanteringskort är det inte svårt att lista ut hur de ska användas och även med alla finesser blir det bara fem olika moment att hålla reda på.

Nackdelen med hanteringskorten är förstås att de måste tas fram och hanteras. Det blir extra mycket arbete både före och under en träff. Men det kan vara valbart att använda korten och det kan även variera mellan olika trafikspel.

På en träff i Gävle 2017 provades detta för första gången. När jag skötte min egen station använde jag korten ganska mycket, men när andra skötte industrin användes de inte alls. Och min bedömning är att inget av alternativen störde trafikspelet i stort.

En annan fördel med hanteringskort är att man får en möjlighet att låta vagnar står kvar mellan olika trafikspel. Man kan då ha ett femte hanteringskort med en klocksymbol och texten "Väntar".




Mer information
Jag har skrivit lite mer om hanteringskorten på min webbplats: https://www.infolagret.se/mj/guide/gemenskap/hanteringskort/

Där finns även beskrivning, lathund och ett dokument för att skapa egna hanteringskort.



---
Mvh Peter

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.638
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #1 skrivet: sön 02 dec 2018, 20:39:12 »
Ser spännande ut, ska läsa mer. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 247
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #2 skrivet: tis 04 dec 2018, 12:41:54 »
Hej!

FREMOs motsvarande "sticker upp" ur vagnskortstraven, vad är din poäng med att ha det längst ner i fraktsedelsfickan?

FREMOs kort finns beskrivet här: https://www.fremo-net.eu/praxis/betrieb/wagen-bleibt-hier/#

Man kan göra systemet hur komplicerat som helst, men vill man styra efter verkligheten så finns varianten att man:
1, låter lokets tekniska data styra tågvikt
2, Låter prioriterad vagn går först
3, Känsligt/klassat gods har företräde framför annat (oprioriterat) gods
  osv
    osv

Jag vet inte om det är en tillfällighet att du illusterar en kyltransport med en flakvagn?
I min värld så används bl a littrat på fraktsedeln till att "para ihop" godset med rätt sorts vagn.





Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 295
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #3 skrivet: fre 07 dec 2018, 00:34:30 »
Hej,

Bra att se ytterligare en variant!  :up:


Men varför skrev du inte detta i tråden på Modulsyd?  :emm:
Hade ju varit bra input.

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #4 skrivet: lör 08 dec 2018, 16:12:08 »
@Södra station
Och jag förstår inte poängen med att kortet ska sticka upp? De blir ju mer ivägen och om man lägger flera vagnskort i en bunt så skyms ändå de bakre hanteringskorten...?

Fördelarna med min idé tycker jag är:
  • Man kan använda visitkortsfickor för laminering
  • Större kort blir lättare att hitta/hantera
  • Tydligare & mer lättläst kort
  • Användningen kan anpassas efter behov & ambitionsnivå
Sen är jag verkligen emot att göra system komplicerade. Jag tror mer på att göra det enkelt och utmaning för mig ligger i att få stimulerande trafikspel som ändå är enkla att förstå/vara med i.

Bilden på vagnskortet är från ett test jag gjorde, där jag tog bilder på flera olika typer av hanteringskort för att se vilket som blev mest tydligt. Observera också att du såg den viktiga informationen, trots min typ av vagnskort. ;)

@AlexEhn
Tja... varför skriver inte du här? ;)

Jag blev avstängd utan förklaring och på okänd tid för att ha protesterat då admin, tillika ordföranden, censurerade ett inlägg där jag uttryckte besvikelse över ändrat fokus på Dreamtrack. Dessvärre var det nog mest missförstånd/missuppfattning plus att nån sak faktiskt sen ändrades tillbaka. Men ingen är ju intresserad av min version, så där står vi.  :(

Men sen vill jag även sprida modulhobbyn, vilket jag tror görs bäst genom att INTE "stänga in sig" med likasinnade. Här får man även lite andra synvinklar på modulhobbyn, vilket alltid är nyttigt och utvecklande!

Åter till ämnet
Nån som har förbättringsförslag eller fler funderingar?.
---
Mvh Peter

andreasevo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 328
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #5 skrivet: lör 08 dec 2018, 17:21:00 »
.
« Senast ändrad: lör 08 dec 2018, 21:08:26 av andreasevo »

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 295
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #6 skrivet: mån 10 dec 2018, 23:35:34 »
Det var tråkigt att höra.


Angående korten så får jag nästan prova i verkligheten någon gång för att kunna utvärdera bättre.
Hoppas få möjlighet till det någon gång.

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #7 skrivet: tis 11 dec 2018, 18:21:16 »
Tja, det är nog mest tråkigt för den som försöker sopa saker under mattan...


För att testa, kan du ju skriva ut följande bilder (plus den i förra inlägget) och ställa upp bredvid några vagnar på en modul.











Ta sen ett steg bakåt och se vilken du tycker är mest tydlig. Därefter får du fundera igenom vilka moment man gör vid växling och se vilket kort som gör det enklast att utföra dessa moment. Fundera också på hur du ska tillverka, förvara och hantera korten när de inte är på vagnskortet.

Alternativet är att ta dig ändå upp till Gävle nästa år, för där finns en chans att hanteringskort  :sick:kan bli testat i större skala eller åtminstone på min industrimodul.
---
Mvh Peter

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.560
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #8 skrivet: tis 11 dec 2018, 18:45:46 »
Jag röstar på det nedersta alternativet, gärna utskrivet på papper i annan färg än vitt så att det inte sammanfaller med fraktsedeln utan täcker denna för att just visa att vagnen är inte tillgänglig.

/Lars

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 247
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #9 skrivet: tor 13 dec 2018, 13:40:50 »
Hej,

Bra att se ytterligare en variant!  :up:


Men varför skrev du inte detta i tråden på Modulsyd?  :emm:
Hade ju varit bra input.


Hej Alexander!

Jag skriver högst ogärna i forum där "Herrar Moderatorer" går in och ändrar i texten utan att meddela den som skrivit.

/ Urban
 
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #10 skrivet: tor 13 dec 2018, 17:57:44 »
Jag röstar på det nedersta alternativet, gärna utskrivet på papper i annan färg än vitt så att det inte sammanfaller med fraktsedeln utan täcker denna för att just visa att vagnen är inte tillgänglig.
Jo, den använde vi i Gävle för ett par år sen. Men sen dess har jag lärt mig att det underlättar växlingen på min industri, om jag anger vilket spår vagnen ska stå på.

Så nu är dessa kort inte så bra, då de riskerar täcka för mycket nödvändig information på fraktsedeln..

---
Mvh Peter

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.560
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #11 skrivet: tor 13 dec 2018, 21:14:13 »
Men kortet sitter väl bara i fraktsedelsfickan när vagnen väl finns på rätt plats och inte får tas därifrån förrän tiden passerat?
Därefter tar man ur hanteringskortet.

Så hur menar du?

/Lars

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #12 skrivet: tor 13 dec 2018, 21:36:36 »
Lars, jag rekommenderar att du läser på en gång till.
Det jag beskriver är en ganska annorlunda användning än den du visst utgår från.

Jag tycker det blir roligare växling om man försöker få det att mer likna verkligheten. Vagnar växlas, lastas och lossas löpande under hela trafikspelsdagen, istället för att det bara görs när vagnar ankommer eller avgår.

Men för att då kunna hålla reda på var olika vagnar bör vara olika tider på dagen, använder jag fler kort än bara de för lastning och lossning. Och jag har någon variant av hanteringskort istoppat under hela den tid vagnen finns på min modul. Därav har jag behov av hanteringskort som inte skymmer övre delen av fraktsedeln.

Finessen är att korten funkar både för mig eller de som vill ha mycket växling, samtidigt som de fungerar även för det enkla scenario där man bara anger när en vagn på en lastplats är färdiglastad/-lossad. De' ni! :)
---
Mvh Peter

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.112
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #13 skrivet: mån 31 dec 2018, 05:19:38 »
Om det ska räknas hjulaxlar och total 1:1 tågvikter skrivas lastningsmanifest som ska kvitteras, OBS ingen har skrivit att så skall görans men ska det vara verklighetstroget så är det vi hamnar på.
Då får det vara för mig, vet en station på GefleModul 2017 som stoppade spelet nästan jämt för de inte han med.
Om dessa kort underlättar - Jättebra, men jag ser att det bara blir mer pappers plock och då får jag fundera på om det känns roligt längre.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #14 skrivet: mån 31 dec 2018, 10:48:42 »
Om det ska räknas hjulaxlar och total 1:1 tågvikter skrivas lastningsmanifest som ska kvitteras, OBS ingen har skrivit att så skall görans men ska det vara verklighetstroget så är det vi hamnar på.
Då får det vara för mig, vet en station på GefleModul 2017 som stoppade spelet nästan jämt för de inte han med.
Om dessa kort underlättar - Jättebra, men jag ser att det bara blir mer pappers plock och då får jag fundera på om det känns roligt längre.
Som jag skrivit tidigare, är det bra att läsa mina inlägg ordentligt. ;) Redan i första inläggets tredje stycket står att "man kan välja mellan att inte använda korten alls, att använda få & enklare kort eller använda alla kort fullt ut."

Jag tror inte detta passar alla, snarare tvärtom. Det här är bara ett valfritt tillägg.
För den som älskar att rangera på t.ex. en industrimodul, kan detta vara något som ger extra krydda och för dessa personer erbjuder jag med dessa inlägg en färdig(?) lösning att använda i valfri utsträckning!

Jag vet att när detta testades i Gävle var det inte alla som använde korten på min modul. Men allt fungerade bra ändå. Samtidigt stör det ingen annan om jag tillämpar detta under ett trafikspel.

Jag har nu uppdaterat lathundarna längst ner på min sida om hanteringskort. Kan vara värt att läsa dessa om man vill få en uppfattning om hur detta är tänkt att fungera: https://www.infolagret.se/mj/guide/gemenskap/hanteringskort/
---
Mvh Peter

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 295
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #15 skrivet: tis 01 jan 2019, 15:58:54 »
...
Det jag beskriver är en ganska annorlunda användning än den du visst utgår från.

Jag tycker det blir roligare växling om man försöker få det att mer likna verkligheten. Vagnar växlas, lastas och lossas löpande under hela trafikspelsdagen, istället för att det bara görs när vagnar ankommer eller avgår.

...

Finessen är att korten funkar både för mig eller de som vill ha mycket växling, samtidigt som de fungerar även för det enkla scenario där man bara anger när en vagn på en lastplats är färdiglastad/-lossad. De' ni! :)


Aha, rätt mig om jag förstår dig fel, men du tänker dig ett lokföraruppdrag/köruppdrag som är ett specialuppdrag för just växling på en viss station?


Vi hade två sådana specialuppdrag på träffen i Upphärad i höstas, det var mycket uppskattat av dem som testade. Uppdraget utgick från en station med två angränsande godsmagasin/industirmoduler (Gretlanda och Borås Västra). Specialuppdragen sträckte sig tidsmässigt över hela trafikdygnet och inkluderade kanske tre tidtabellslagda "VUT'ar" var.

Till trafikspelet på VästträffeN 18 i Mölndal nu i november planerade jag in en snarlik variant med tre olika köruppdrag som körde ett mycket lokalt godståg till närliggande industrier som hade till uppgift att föda den centrala stationen för godset (Fossie) med godsvagnar till stomgodstågen som stannade där. Lokalgodstågen hade med sig vagnar till industrierna och skulle ha med sig vagnar därifrån.



P.S. Det var dessa träffar som gav upphov till min fundering och tråden på modulsyd, som du hänvisar till i första inlägget.  :D D.s.
« Senast ändrad: tis 01 jan 2019, 16:09:05 av AlexEhn »

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 809
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #16 skrivet: tis 01 jan 2019, 17:00:28 »
...
Det jag beskriver är en ganska annorlunda användning än den du visst utgår från.
Jag tycker det blir roligare växling om man försöker få det att mer likna verkligheten. Vagnar växlas, lastas och lossas löpande under hela trafikspelsdagen, istället för att det bara görs när vagnar ankommer eller avgår.
...
Finessen är att korten funkar både för mig eller de som vill ha mycket växling, samtidigt som de fungerar även för det enkla scenario där man bara anger när en vagn på en lastplats är färdiglastad/-lossad. De' ni! :)
Aha, rätt mig om jag förstår dig fel, men du tänker dig ett lokföraruppdrag/köruppdrag som är ett specialuppdrag för just växling på en viss station?

Vi hade två sådana specialuppdrag på träffen i Upphärad i höstas, det var mycket uppskattat av dem som testade. Uppdraget utgick från en station med två angränsande godsmagasin/industirmoduler (Gretlanda och Borås Västra). Specialuppdragen sträckte sig tidsmässigt över hela trafikdygnet och inkluderade kanske tre tidtabellslagda "VUT'ar" var.

Till trafikspelet på VästträffeN 18 i Mölndal nu i november planerade jag in en snarlik variant med tre olika köruppdrag som körde ett mycket lokalt godståg till närliggande industrier som hade till uppgift att föda den centrala stationen för godset (Fossie) med godsvagnar till stomgodstågen som stannade där. Lokalgodstågen hade med sig vagnar till industrierna och skulle ha med sig vagnar därifrån.

P.S. Det var dessa träffar som gav upphov till min fundering och tråden på modulsyd, som du hänvisar till i första inlägget.  :D D.s.
Jo, jag tror du fattat helt rätt.  :up:

Jag ser framför mig att specialuppdraget är att vara växelloksförare på en industri under ett helt trafikspel, med ansvar även för att planera växlingen efter vilka vagnar som ankommer (tidtabellen) och ska avgå (fraktsedlar). Men uppdraget kan ju även vara på en station, kanske med angränsade industri/lastplats.

Jag körde just så på Geflemodul 2017 och det var där jag fick "smak" för växlingsuppdrag. Sen har jag även testat idén lite mer på Tyresö 18. Tanken där var att testa hur mycket växling man hann med under ett trafikspel, men tyvärr fungerade trafiken så dåligt att det inte blev mycket testat. Men jag fick å andra sidan se hur viktigt det är att vagnhanteringen/trafiken på närliggande station fungerar bra för att växlingsuppdraget ska vara meningsfullt. Helst vill man ha ett upplägg där man själv som "industriväxlare" hämtar och lämnar vagnar på stationen, då tror jag planeringsdelen med hanteringkort fungerar som bäst.
---
Mvh Peter