Författare Ämne: Hanteringskort för trafikspel  (läst 486 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 779
    • Modelljärnvägsmoduler
Hanteringskort för trafikspel
« skrivet: sön 02 dec 2018, 15:51:17 »
På ett grannforum diskuterades nyligen om hur man kan få ett bättre flöde av vagnar under trafikspel. En lösning var jag med och provade redan i Gävle 2017, där vi använde hanteringkort på vissa moduler.

Sen dess har jag modifierat korten en del och provat mig fram till en lösning som fungerar bra och är lite flexibel. I korthet går det ut på att en vagn alltid har ett hanteringskort, men att det är olika kort beroende på om vagnen ankommit, lastas/lossas eller ska avgå.

Kortet placeras framför fraktsedeln i samma ficka och byts allt eftersom vagnen hanteras och slutligen skickas iväg. Det hela är inte svårt och man kan välja mellan att inte använda korten alls, att använda få & enklare kort eller använda alla kort fullt ut.

För- och nackdelar
Med separata hanteringskort kan varje station och lastplatsägare själv bestämma i vilken omfattning hanteringen ska ske. Men även trafikspelskonstruktören kan välja att använda kort (på vissa platser) för att styra vagnsflödet bättre.

Med hanteringskorten blir det även flexibelt. Antingen använder man bara kort med sluttid för lastning/lossning eller så har man både start- och sluttid tillsammans med kort för att markera ankomst och avgång.

Korten behöver heller inte vara svåra att hantera eller förstå. Med tydliga hanteringskort är det inte svårt att lista ut hur de ska användas och även med alla finesser blir det bara fem olika moment att hålla reda på.

Nackdelen med hanteringskorten är förstås att de måste tas fram och hanteras. Det blir extra mycket arbete både före och under en träff. Men det kan vara valbart att använda korten och det kan även variera mellan olika trafikspel.

På en träff i Gävle 2017 provades detta för första gången. När jag skötte min egen station använde jag korten ganska mycket, men när andra skötte industrin användes de inte alls. Och min bedömning är att inget av alternativen störde trafikspelet i stort.

En annan fördel med hanteringskort är att man får en möjlighet att låta vagnar står kvar mellan olika trafikspel. Man kan då ha ett femte hanteringskort med en klocksymbol och texten "Väntar".

Mer information
Jag har skrivit lite mer om hanteringskorten på min webbplats: https://www.infolagret.se/mj/guide/gemenskap/hanteringskort/

Där finns även beskrivning, lathund och ett dokument för att skapa egna hanteringskort.

---
Mvh Peter

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.634
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Hanteringskort för trafikspel
« Svar #1 skrivet: sön 02 dec 2018, 20:39:12 »
Ser spännande ut, ska läsa mer. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 243
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #2 skrivet: tis 04 dec 2018, 12:41:54 »
Hej!

FREMOs motsvarande "sticker upp" ur vagnskortstraven, vad är din poäng med att ha det längst ner i fraktsedelsfickan?

FREMOs kort finns beskrivet här: https://www.fremo-net.eu/praxis/betrieb/wagen-bleibt-hier/#

Man kan göra systemet hur komplicerat som helst, men vill man styra efter verkligheten så finns varianten att man:
1, låter lokets tekniska data styra tågvikt
2, Låter prioriterad vagn går först
3, Känsligt/klassat gods har företräde framför annat (oprioriterat) gods
  osv
    osv

Jag vet inte om det är en tillfällighet att du illusterar en kyltransport med en flakvagn?
I min värld så används bl a littrat på fraktsedeln till att "para ihop" godset med rätt sorts vagn.

Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

AlexEhn

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 07 dec 2018, 00:34:30 »
Hej,

Bra att se ytterligare en variant!  :up:

Men varför skrev du inte detta i tråden på Modulsyd?  :emm:
Hade ju varit bra input.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 779
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #4 skrivet: lör 08 dec 2018, 16:12:08 »
@Södra station
Och jag förstår inte poängen med att kortet ska sticka upp? De blir ju mer ivägen och om man lägger flera vagnskort i en bunt så skyms ändå de bakre hanteringskorten...?

Fördelarna med min idé tycker jag är:
  • Man kan använda visitkortsfickor för laminering
  • Större kort blir lättare att hitta/hantera
  • Tydligare & mer lättläst kort
  • Användningen kan anpassas efter behov & ambitionsnivå
Sen är jag verkligen emot att göra system komplicerade. Jag tror mer på att göra det enkelt och utmaning för mig ligger i att få stimulerande trafikspel som ändå är enkla att förstå/vara med i.

Bilden på vagnskortet är från ett test jag gjorde, där jag tog bilder på flera olika typer av hanteringskort för att se vilket som blev mest tydligt. Observera också att du såg den viktiga informationen, trots min typ av vagnskort. ;)

@AlexEhn
Tja... varför skriver inte du här? ;)

Jag blev avstängd utan förklaring och på okänd tid för att ha protesterat då admin, tillika ordföranden, censurerade ett inlägg där jag uttryckte besvikelse över ändrat fokus på Dreamtrack. Dessvärre var det nog mest missförstånd/missuppfattning plus att nån sak faktiskt sen ändrades tillbaka. Men ingen är ju intresserad av min version, så där står vi.  :(

Men sen vill jag även sprida modulhobbyn, vilket jag tror görs bäst genom att INTE "stänga in sig" med likasinnade. Här får man även lite andra synvinklar på modulhobbyn, vilket alltid är nyttigt och utvecklande!

Åter till ämnet
Nån som har förbättringsförslag eller fler funderingar?.
---
Mvh Peter

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 320
« Svar #5 skrivet: lör 08 dec 2018, 17:21:00 »
.
« Senast ändrad: lör 08 dec 2018, 21:08:26 av andreasevo »

AlexEhn

• Användare
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 23:35:34 »
Det var tråkigt att höra.

Angående korten så får jag nästan prova i verkligheten någon gång för att kunna utvärdera bättre.
Hoppas få möjlighet till det någon gång.