Författare Ämne: Spårvagns-luftledning för DCC  (läst 373 gånger)

hanfeh

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
    • http://www.123minsida.se/Rb68diorama/40814998
Spårvagns-luftledning för DCC
« skrivet: tor 29 nov 2018, 13:26:18 »
Ställde frågan på Stinsen forumet och fick tips att även ställa den här.
Är i projekteringsfasen för bygge av en spårvagnsanläggning. Min plan är att ha en åtta med dubbelspår och en enkelspårig "dog-bone" slinga utanför åttan där spårvagnen går på egen banvall. Båda banorna ska ha anslutning till en depå med 4-5 spår. Och, har nu bestämt mig för att köra digitalt.
Har tidigare köpt en hel del luftledningsmaterial då jag tidigare avsåg att köra analogt.
Finns det någon anledning att bygga med fungerande luftledning för DCC?
Som nybörjare med DCC har jag börjat läsa på men inte hittat någon artikel som berör användning av luftledning och DCC. Överhuvudtaget taget är det lite glest med spårvagnsartiklar. Har hittat http://www.modelltram.de/index.html och http://www.trolleyville.com/tv/school/lesson2_5/index.htm. Tips på andra?
/Hasse

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.517
SV: Spårvagns-luftledning för DCC
« Svar #1 skrivet: tor 29 nov 2018, 13:42:54 »
Är spårvagnarna förberedda för att köras som vanliga 2R-fordon utan matning via strömavtagaren?
Om ja, så bygg banan som en vanlig 2R DCC modelljärnväg och låt kontaktledningen enbart vara där för syns skull.
Om spårvagnarna däremot är tänkta att matas via strömavtagaren så kan axlarna vara oisolerade, det måste undersökas. Axlarna måste i så fall isoleras om de skall köras som vanlig 2R DCC (eller analog)

/Lars

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.836
SV: Spårvagns-luftledning för DCC
« Svar #2 skrivet: tor 29 nov 2018, 15:53:16 »
Skall Du bygga enligt Trolleyville så är isolerad 2-räls nästintill omöjlig att bygga.
För många korta rälsstumpar som alla måste isoleras.
Alla modellspårvagnar har isolerade axlar för 2-räls men det spelar ingen roll om Du har - i bägge rälerna och + i kontaktledningen - om Du kopplar bort + kabeln från det isolerade hjulet och kopplar den till strömavtagaren.
En del spårvagnar har omkopplare för drift mellan kontaktledning eller spår och där är det mindre jobb.
Skall Du ha en enklare bana, som Du beskrev i inledningen, räcker 2-räls om Du inte har för snäva växlar, typ de i Trolleyville, utan mer järnvägsmässiga.
Skall Du använda Orr eller Swedtrams växlar och korsningar är det betydligt enklare att köra med + i kontaktledningen.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
SV: Spårvagns-luftledning för DCC
« Svar #3 skrivet: tor 29 nov 2018, 16:17:28 »
Jag kollade en hel del på det här med spårvägsbana i H0 för 2-3 år sedan. Handlade en del från Swedtram som har ett eget spårsystem Swedtrack och ett par av hans spårvagnsbyggsatser. Kom dock inte så långt med bygget. https://www.swedtram.se/swe/index.html
Min uppfattning är att många kör 2r dcc och använder Tillig Luna-spår och då inte har någon fungerande luftledning.
https://www.tillig.com/Nenngroesse_H0.html

För egen del kom jag inte så långt att jag bestämde mig för 2r eller drift via luftledning, som Per skrev så kan spårväg bli rätt komplicerad, bara att kolla på en stor fyrvägskorsning med dubbelspår så inser man att det inte är helt enkelt. Idag finns det ju dekodrar med möjlighet att ansluta kondensatorer till motorn så man behöver kanske inte ha en perfekt strömupptagning överallt. Lunas spårsystem är för 2r och Swedtrack går att bygga för 2r även om man måste såga isär växeln, Swedtracks gaturäl finns med plastslipers, fem st per meter är rekommendationen i rakspår. Man kan förstås löda skenorna mot kopparpertinax och vill man då isolera så gör man en skåra med en Dremel tex.

Mvh UB

hanfeh

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
    • http://www.123minsida.se/Rb68diorama/40814998
SV: Spårvagns-luftledning för DCC
« Svar #4 skrivet: fre 30 nov 2018, 11:16:27 »
Tack för bra svar. Alla mina 6 spårvagnar (4 st ROCO, 1 st LIMA, 1 st KATO) är enkelt omkopplingsbara för 2R eller luftledning. Tror de flesta spårvagnar har det? Jag avser att hålla det enkelt och bygga "gatuscenerna" med Tillig Luna och resten som får egen banvall med Peco räls och växlar. Luna är inte världens snyggaste men man måste kunna kompromissa. För länge sen började jag köpa Modellbahntechnik http://www.mbt-hof.de/index.htm bandelar men tyvärr har han lagt ner.

Verkar enklast att bara köra med 2R och hålla rent för god kontakt. Luftledningen kanske kan göras lite mer förebildstrogen om den inte ska vara strömförande. Det jag åker på att investera i är två vändslinge adaptrar till "dog-bone" banan.
Något jag lärt mig när jag börjat läsa på om DCC är att jag måste skydda glödlamporna (5 av 6 vagnar har glödlampor) till strålkastarna med motstånd eller byta till LED.

Första steg nu får bli att köpa dekodrar som passar (4 vagnar är förberedda med kontakt) och bygga en liten provslinga för att lära mig programmering med min Trix Mobile Station.
/Hasse

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.075
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Spårvagns-luftledning för DCC
« Svar #5 skrivet: fre 30 nov 2018, 11:44:29 »
[Sidospår]
En fråga från en som INTE mekat spårvagnsspår.
Vad är den minsta spår radie som fabriksfärdiga spårvagnar klarar?
[/Sidospår]
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
SV: Spårvagns-luftledning för DCC
« Svar #6 skrivet: fre 30 nov 2018, 12:06:26 »
Låter förnuftigt att kompromissa lite. Det viktiga är väl att det blir något, sedan kan man förbättra/bygga nytt om man känner för det.
Vanliga spårvagnsradier är ca 200 och 250 mm, men det finns enstaka vagnar som kräver 360 mm. Äldre vagnar med enbart en truck kan gå runt ner mot 150 mm.

Mvh UB