Författare Ämne: Tullinge station  (läst 1466 gånger)

Stefan_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
Tullinge station
« skrivet: fre 16 nov 2018, 21:56:16 »
Nu har startskottet gått för bygget av Tullinge Station (den gamla)





Här den spårplan jag har som utgångspunkt. Notera de dubbla spårvidderna  :)

Efter att ha mätt och räknat blir den 5 m lång  och 70 cm bred i 4 sektioner.

Vi får se hur lång tid det tar men till skillnad när jag hjälpte killarna har jag inte bråttom.

Stefan

Stefan_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Tullinge station
« Svar #1 skrivet: fre 16 nov 2018, 22:13:36 »
Lägger med en översiktsbild som visar godsspår inkl Hamraspåren




jorwes

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.048
SV: Tullinge station
« Svar #2 skrivet: lör 17 nov 2018, 13:41:07 »
Va roligt, mina hemtrakter!

Och stationshuset har ju Martin (märklinofsweden) på sin bana. Min förra bana hette "lilla Tullinge" men hade ingen koppling till Tullinge förutom att den stog i Tullinge.

Skall bli kul se ditt bygge framåt och slutresultatet.

Lycka till!!
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.892
SV: Tullinge station
« Svar #3 skrivet: sön 18 nov 2018, 18:24:07 »
Det här verkar bli spännande att följa.
Några frågor:
Stambanan idag går väl vågrätt igenom fotot men vad är det för bana som viker av nedåt höger?
Det ser dessutom ut som det finns ett smalspår som går från nedre högra hörnet och upp, under stambanan.
Vad var det för spår?
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

jorwes

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.048
SV: Tullinge station
« Svar #4 skrivet: sön 18 nov 2018, 21:41:47 »
Det här verkar bli spännande att följa.
Några frågor:
Stambanan idag går väl vågrätt igenom fotot men vad är det för bana som viker av nedåt höger?
Det ser dessutom ut som det finns ett smalspår som går från nedre högra hörnet och upp, under stambanan.
Vad var det för spår?
-Per

Det är de spår som gick upp till F18 för flygbränsle. // Jörgen som bor i Tullinge :)
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Stefan_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Tullinge station
« Svar #5 skrivet: sön 18 nov 2018, 22:04:30 »
Smalspåret är Hamra Järnvägar som gick ner till "Seppan" (Separators gjuteri) som ligger ner för backen bortom vägen som syns på bilden.  Den fortsatte även hela vägen bort till Tumba Station , Med omlastningsspår och vidare till pappersbruket. Loket Hamra som finns på ÖSLJ kommer från denna bana.

Tanken är att få med smalspåret i modulen. Kommer att behöva justera riktningen något på SJ spår och smalspåret för att få plats på modulen.

Stefan

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.892
SV: Tullinge station
« Svar #6 skrivet: mån 19 nov 2018, 00:37:54 »
Tack för svar.
Intressant.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Stefan_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Tullinge station
« Svar #7 skrivet: ons 09 jan 2019, 16:26:55 »
Helgerna har vart givande och jag har hunnit med 3/4 delar av ramarna (den sista hade vart klar om inte " någon räknat som en kratta och det vart ett par reglar för lite).

Har kommit till spårläggning på de första. Det svåraste har vart att få in stationen speciella geometri. Men, lite kompromissande med radierna i plattformens västra ände gjorde att jag fick ihop det.

Ville gärna ha med kurvväxeln och då fick den radien styra. Resultatet är att det blir lite rakspår på halva plattformen

Här är den östra änden som skall gå in i tunnel



Och här är de två andra ramarna

Stefan


Stefan_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Tullinge station
« Svar #8 skrivet: mån 14 jan 2019, 22:23:01 »
Första steget.-..... provkörning på de två första modulerna





Ett MA fick vara först

Stefan

Stefan_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 20
SV: Tullinge station
« Svar #9 skrivet: mån 28 jan 2019, 15:31:51 »
Så har jag kommit lite längre och nu är det grunden för landskapet... I vänstra delen är det en tunnel som här får bli ganska kort. Men det är ju en del att försöka få fram det som är det karakteristiska med förlagan.






Här är en bild på järnvägskorsningen. 600 spåret är bara ligger ganska rakt men skall gå i en S-kurva genom tunnlarna.








Planen visar var stationshuset skall ligga.






Tillsist en bild på beninfästningen. Är trött på att ligga på golvet och nu sker höjdjusteringen under modulen. Har kikat på andras lösningar och här kommer min variant.





Nu är modulerna anmälda till Färingsö och det skall bi spännande att se dem tiullsammans uppbyggda.... Funkar allt eller blir det att bygga om? ...Har inte limmat rälen just av den orsaken....

Stefan