Författare Ämne: Skvader  (läst 1881 gånger)

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 561
Skvader
« skrivet: sön 11 nov 2018, 15:41:24 »
På hobbymässan köpte jag mig en buss från Jeco då dom såldes till bra pris. Tanken är att jag skall försöka snickra ihop en postskvader. Vad jag har kunnat hitta har jag inte hittat några bilder på skvadrar byggda på denna modell, men det får gå ändå. Jag får ta mig lite friheter bara. Min tanke är att sätta sågen precis framför den bakre dörren och kapa för att sedan sätta flak därifrån och bak. Inte kanske helt modellriktigt, men ett bygge jag blev sugen på att göra. Det var ju inte heller så vanligt med skvadrar i södra Sverige, men även där avviker jag från verkligheten.

Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.541
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Skvader
« Svar #1 skrivet: sön 11 nov 2018, 17:24:07 »
När vi nu är inne på ämnet "fordonsskvader". Förlåt kapningen av tråden.

Många har säkert sett denna "bilskvader".... ett landmärke strax norr om Ödeshög efter E4:an.
En Saab med två bakdelar.   Har funnits där i mer än 30 år.

« Senast ändrad: sön 11 nov 2018, 21:23:41 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.194
« Svar #2 skrivet: sön 11 nov 2018, 19:50:27 »
Hej!
Blir nog kul att bygga. Hittade ett par kanske användbara bilder på nätet, håll tillgodo.

http://www.jvbk.se/?page_id=1949

http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisSkvader.htm

Den andra visar dock en äldre skvader. som det f.ö. verkar finnas en tråd om här på SvMjf. Namnet på tråden är något i stil med "en postbuss i H0".

https://bussochsparvagn.ifokus.se/articles/4d7134b5b9cb46223904cb09-postens-diligenstrafik

Den här tillför inte direkt något mer, men boken från Trafik-Nostalgiska förlaget kanske gör det.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 901
« Svar #3 skrivet: sön 11 nov 2018, 20:44:21 »
Alla anpassningar av bussar till Postens stora behov av godstransportkapacitet på glesbygdslinjer resulterade inte i öppna lastbilsflak. Det fanns också gott om lite modernare varianter med stora godsskåp där sittplatskapaciteten var väl så liten som hos de ovan visade "skvadrarna".

Räckte godsutrymmet ändå inte till så kunde man tillgripa en ännu fränare variant med den "avkapade" busskarossen kompletterad koppling för att agera dragbil till en speciell skåptrailer. Behöver man anpassa sina bussmodeller till en miljö där SJ också är dominerande landsvägsoperatör får man kanske snegla på hur och med vad den landsvägsburna "järnvägstrafiken" på SJ-linjen Övertorneå-Pajala bedrevs.
- o000oo -

Beeblebrox

• Stammis
« Svar #4 skrivet: sön 11 nov 2018, 21:56:00 »
Det fanns också gott om lite modernare varianter med stora godsskåp där sittplatskapaciteten var väl så liten som hos de ovan visade "skvadrarna".

Jag är medveten om det efter att ha googlat en del. Det verkar som de senare ofta inte hade flak. Dock var jag sugen på just en flakmodell. Sen har jag funderat lite hur jag skulle göra om jag skulle köra på varianten med skåp bak i bussen. Det blir då lite knepigare att få det snyggt tror jag med tanke på att jag får plocka bort den bakre dörren.

Tack för alla tips förresten. Mottages tacksamt.
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

Beeblebrox

• Stammis
« Svar #5 skrivet: sön 11 nov 2018, 21:56:21 »
Det fanns också gott om lite modernare varianter med stora godsskåp där sittplatskapaciteten var väl så liten som hos de ovan visade "skvadrarna".

Jag är medveten om det efter att ha googlat en del. Det verkar som de senare ofta inte hade flak. Dock var jag sugen på just en flakmodell. Sen har jag funderat lite hur jag skulle göra om jag skulle köra på varianten med skåp bak i bussen. Det blir då lite knepigare att få det snyggt tror jag med tanke på att jag får plocka bort den bakre dörren.

Tack för alla tips förresten. Mottages tacksamt.
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

LYR

• Användare
  • Antal inlägg: 107
« Svar #6 skrivet: mån 12 nov 2018, 10:52:30 »
Men kanske kunde du välja att göra en flyttbuss /möbelbuss av den....
Googla så hittar du många bilder som ger inspiration.
/LYR

Beeblebrox

• Stammis
« Svar #7 skrivet: sön 18 nov 2018, 20:25:19 »
Jag beslutade att köra på flak även om det inte är helt förebildsenligt. Jag är kanske inte gladbyggare, snarare glad byggare ;) och tar mig lite friheter. Ett kul bygge är det i alla fall och jag har kommit en bit på vägen:

Jag har kapat karossen och satt igen den bak, mer slipning och spackling återstår dock där. Jag har även börjat bygga upp flaket.
Som synes har jag även blivit ägare till en användbar bok, tack vare en modellbyggarvän i Skåne.
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.084
« Svar #8 skrivet: sön 18 nov 2018, 21:07:25 »
Jag beslutade att köra på flak även om det inte är helt förebildsenligt.
Förebildsmässigt eller inte, men du får väl säga som Sture Bylén; "Jag är kung i mitt eget rike"  :)
Det ska bli kul att följa ditt bygge.

ford1929

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #9 skrivet: mån 19 nov 2018, 18:12:52 »
Jag beslutade att köra på flak även om det inte är helt förebildsenligt. Jag är kanske inte gladbyggare, snarare glad byggare ;) och tar mig lite friheter. Ett kul bygge är det i alla fall och jag har kommit en bit på vägen:

Jag har kapat karossen och satt igen den bak, mer slipning och spackling återstår dock där. Jag har även börjat bygga upp flaket.
Som synes har jag även blivit ägare till en användbar bok, tack vare en modellbyggarvän i Skåne.

förebild tja vad spelar det för roll egentligen...det kanske fanns någon sådan i någon "avkrok" i Lappmarken  ;)
det skall bli kul att följa detta bygge...har själv funderat på en "skvader"bygge...men inte ännu kommit till "skott"
Roger/Forden

Beeblebrox

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 02 dec 2018, 22:00:39 »
Hemma över helgen och fått lite gjort:

Sidolämmarna har jag fått till. Har även spacklat och slipat en hel del på taket och bakgaveln på karossen. Sakta men säkert...
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

HJP

• Veteran
« Svar #11 skrivet: sön 02 dec 2018, 22:08:51 »
Det där ser ut som ett kul projekt  :up:
En liten fråga. Hur kapade du bussens kaross, för att få ett snyggt och rakt snitt?

ford1929

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #12 skrivet: mån 03 dec 2018, 19:32:43 »
 :up:   ser mycket bra ut
Roger/Forden

Beeblebrox

• Stammis
« Svar #13 skrivet: mån 03 dec 2018, 20:28:10 »
En liten fråga. Hur kapade du bussens kaross, för att få ett snyggt och rakt snitt?
Satte ett varv med bred maskeringstejp runt hela varvet och sen sågade jag med en liten såg(tror det är en gammal rälssåg från Roco).
Daniel Jonsson
HO 2R DCC

HJP

• Veteran
« Svar #14 skrivet: mån 03 dec 2018, 20:54:46 »
Satte ett varv med bred maskeringstejp runt hela varvet och sen sågade jag med en liten såg(tror det är en gammal rälssåg från Roco).
Tack för tipset.
Jag tänkte mig en gerlåda, av aluminium, som finns för MJ. Den är dock för liten. Åtminstone för personvagnar. Men din metod är värd att prova  :up:

Beeblebrox

• Stammis
« Svar #15 skrivet: sön 30 dec 2018, 21:41:20 »
Arbetet har fortsatt under helgerna, inte så fort men lite i alla fall. Har ju lite annat modellpyssel att göra också...

Flaket börjar bli klart med bakgavellyft och allt. Skärmarna är på plats men skall justeras lite då dom ligger lite nära hjulen. Återstår gör tank och sen tänkte jag göra en reservhjulshållare.
Daniel Jonsson
HO 2R DCC