Författare Ämne: MJ-mässan  (läst 2137 gånger)

MickeD

• Användare
  • Antal inlägg: 40
MJ-mässan
« skrivet: lör 03 nov 2018, 20:17:52 »
Hallå alla!

Undrar om någon varit på mässan i Stockholm i helgen?
Skulle vara roligt om någon som varit där skrev en rad om eventuella nyheter o händelser, någon bild skulle också vara trevligt!

Stort tack på förhand från mej och övriga som inte kunde besöka mässan! :)
Det man inte hinner idag kanske man hinner imorgon, eller någon annan dag.

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 197
SV: MJ-mässan
« Svar #1 skrivet: lör 03 nov 2018, 20:41:39 »
Några publikbilder här, kanske kommer med fler miljöbilder från modulbanorna framöver.

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=5291&p=102434#p102434
Mvh /CGN

MickeD

• Användare
« Svar #2 skrivet: lör 03 nov 2018, 20:50:02 »
Några publikbilder här, kanske kommer med fler miljöbilder från modulbanorna framöver.

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=5291&p=102434#p102434

:up: Snabba ryck, roligt med bra bilder och man får lite uppdatering!

Micke hälsar o tackar!

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: sön 04 nov 2018, 13:02:36 »
Jag var där igår och var nöjd. Mindre mässa än de senaste åren och inga större nyheter, men ändå fanns en del att se.

Lite mer utförlig text finns på min webbplats: https://www.infolagret.se/mj/hobbymassan-2018/
---
Mvh Peter

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 254
« Svar #4 skrivet: sön 04 nov 2018, 17:51:14 »
Saknade vissa utställare. Skulle gärna ha sett 3d skrivare.
Pratade med en kille som påstod att det kostade 5000:- att vara med på utställningen.
Skulle gärna se att mässan flyttade till Solnahallen om det skulle resultera i att det blev billigare för besökare och utställare.
Trevligt med de små bilarna med radiostyrning. Imponerande med en grävmaskin som var utrustad med 7 motorer. trevligt att det går att köra med rollspel. En av killarna på bilderna var med på en vild biljakt med en biltjuv och polisbil.

Hinner dessvärre inte skriva någon text till bilderna eftersom jag ska ut och slarva i kväll!
« Senast ändrad: sön 04 nov 2018, 17:53:07 av Helmut Maripuu »

MickeD

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 04 nov 2018, 18:05:37 »
Toppen Helmut Maripuu! :clap:

Tack för jättebra bilder, verkligen roligt att även vi som inte kunde får ta del av mässan!

Hälsar Micke

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 58
« Svar #6 skrivet: sön 04 nov 2018, 18:38:39 »
Det tråkiga är att mässan bara blir mindre och mindre. I år höll mässan till i Victoriahallen och inte i någon av de större hallarna som sist. Vilket gör att det blir mindre yta och därmed färre utställare, vilket är trist. Dessutom är Victoriahallen gansk mörk.
Jag saknade en del utställare, bland annat de som visade 3D skrivare. N-skala modulbana, RC drifting. Modulbanorna i HO var också betydligt mindre jmf med tidigare. Sedan saknades även "Nätavdelningen" för att visa flyg och drönare in action. Och såklart bassängen för de radiostyrda båtarna där man kunde prova på att köra RC båt, även om många har tjatat om att den var för dyr. Men jag tror att om man skall kunna marknadsföra olika hobbygrenar till nya generationer och utövare så måste det finnas lite dragplåster och vara lite action plus ett hyfsat stort utbud. Annars blir det bara en mässa för de redan inbitna. Tror att mässan har varit lite dåligt annonserad också, då det kändes som att antalet besökare var lite klent, (idag Söndag) men det kan ju också berott på vädret. Kanonväder i Stockholm.
Jag hade med mig dottern på mässan, och hon har även hängt med till Hobbymässan 2ggr tidigare. Men hon tyckte att de var bättre de tidigare åren.

« Senast ändrad: sön 04 nov 2018, 18:41:10 av skanke1 »

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 544
« Svar #7 skrivet: sön 04 nov 2018, 19:55:22 »
Och såklart bassängen för de radiostyrda båtarna där man kunde prova på att köra RC båt, även om många har tjatat om att den var för dyr.
Om jag inte minns fel kostade bara den bassängen 100kkr. Jag kan förstå att man väljer bort den då.
Sen är väl det grundläggande problemet att arrangören har inte gått med vinst något år hittills på mässan. Det blir nog svårt att motivera då till varför man då skall satsa på ännu större och dyrare mässa. Problemet är ju bristen på besökare och säljare. Jag tycker det är konstigt att inte fler utställare är på plats. Visst kostar det en del men Hjulmarknaden kan fortfarande inte mäta sig med denna helg i fråga om publik och försäljning.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Rickard95

• Användare
  • Antal inlägg: 495
    • HNoll
« Svar #8 skrivet: sön 04 nov 2018, 20:07:28 »
Hallå :)
Jag var på besök med ett härligt resesällskap från västkusten på Lördagen.
Vi var på plats strax efter 11 och det var mer eller mindre folktomt i entrén, bara att kliva på.
Väl på insidan efter vi passerat utställningen utanför Viktoriahallen var det mer folk. Såpass att jag lyckades vandra omkring i 3 timmar utan se att det fanns en andra våning med utställare. (Skyltning eller ovanligt mörkt i hallen?) Först när jag stötte på föregående talare fick jag info om andra plan. Jag gick tomhänt från mässan. Inte ett enda köp. Jag såg dock flera personer som öppnade plånboken friskt. NMJ sålde bra med sina erbjudanden på godsvagnar, Tågabvagnarna sålde väl troligtvis bäst. Såg Finn fylla på mer än en gång. Inget att fynda direkt hos Mj-Hobby heller. Bästa köp måste varit de lätt prissänkta B6orna om man nu inte lyckats få tag på ett lok i Z65 Z70 serien för 995:-.
Storleksmässigt tror jag Viktoriahallen räcker till. Det var väldigt stora ytor med öppet golv när jag var där. Ingen trängsel att tala om.

Mvh Rickard
« Senast ändrad: sön 04 nov 2018, 20:10:45 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.864
« Svar #9 skrivet: sön 04 nov 2018, 21:37:16 »
Och såklart bassängen för de radiostyrda båtarna där man kunde prova på att köra RC båt, även om många har tjatat om att den var för dyr.
Om jag inte minns fel kostade bara den bassängen 100kkr. Jag kan förstå att man väljer bort den då.

En uppgift jag fick från en av båtbyggarna var att försäkringen som var en förutsättning för att få sätta upp bassängen kostade 300 kSEK...

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Helmut Maripuu

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 04 nov 2018, 23:13:20 »
Pratade med en av killarna på maritima museet som uppgav att försäkringspremien gjort det omöjligt att ha en damm inomhus.
Tycker att man bör kolla upp hur det kan komma sig att det går att ha gratis inträde på killarna hjulmarknad i Solnahallen. Fördelen med Solnahallen är att det finns en stor parkering utanför huset där man kan montera upp en bassäng och ordna med flyguppvisning. Sätter man upp nät över läktaren finns det gott om plats att flyga inomhus.
Någon som har kolla på vad man betalar i hyra på Älvsjömässan respektive Solnahallen? Har ställt frågan tidigare men ingen vill svara på frågan.
För min del kom jag hem med två B6 vagnar "har fem sedan tidigare" och en trepack med täckta godsvagnar från MJ hobby. Själv hade jag vikt 5000.- till trevliga mj prylar så dagen blev en besvikelse för mej. Norrmännen kommer nog till killarnas julmarknad så kanske blir det extrapriser även då?

Ps den vita uppblåsta dammen som maritima museet har köpt in och hade utomhus på modelldagen kostade 25000:- Vill man ha en stor uppblåsbar båtpol kan man kolla med företag som besiktigar uppblåsbara livflottar som inte klarar besiktningen om man kan köpa den billigt eller få den gratis. Var själv sugen på en 25 mans "gratis" flotte att ha i trädgården men kom fram till att en grävd damm med måtten 10 x 6 meter var snyggare. Bara att lyfta ut växterna och sjösätta båtarna!

Baronen

• Användare
  • Antal inlägg: 112
« Svar #11 skrivet: mån 05 nov 2018, 07:52:20 »
Såg en kändis på mässan :)

Kamelia

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: tor 08 nov 2018, 20:00:12 »
Lite bilder från mässan.

Kamelia

• Nykomling
  • **
« Svar #13 skrivet: tor 08 nov 2018, 20:08:22 »

Kamelia

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: tor 08 nov 2018, 20:11:44 »

Kamelia

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: tor 08 nov 2018, 20:15:01 »

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 197
« Svar #16 skrivet: tor 08 nov 2018, 21:09:31 »
:-)

Favvos-bilder är:
och
Mvh /CGN

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #17 skrivet: tor 08 nov 2018, 22:35:23 »
Jag tycker att folk borde sluta att jämföra Hobbymässan med Hjulmarknaden.

Hobbymässan är en rent kommersiell föreställning och bör istället jämföras med den saligt insomnade Hobbymässa som brukade hålla till i Freskati. Den dödade sig själv med hutlösa priser för deltagande säljare och likaledes oskäligt högt inträde i förhållande till vad som erbjöds. Tendensen är samma här.

Hjulmarknaden däremot drivs av en ideell förening som består av de hobbyföreningar som verkar inom främst olika kommunikationssätt både i fullskala och modell. Därför skulle en hopkoppling av dessa två företeelser vara till stor nackdel för Hjulmarknaden.

Och duger inte Hobbymässan... rösta med fötterna precis som jag (kund) och ett antal mindre säljare som aldrig kan få ekonomi i att deltaga i Hobbymässan. Blir ju liksom kostnader för hotell och annat som får läggas ovanpå den dyra deltagaravgiften.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 151
« Svar #18 skrivet: fre 09 nov 2018, 08:35:31 »
Hej jag var på mässan i söndags och kom hem med 2 hg tgoj lok och en buss som var mässpriser på i övrigt var det inte många försäljare som hade nersatta priser på sina varor och några hade inte ens satt ut något pris alls så man fick fråga vad priset var .I övrigt så fick jag bra info om Märklins Cs3a det gick att programera den nästan som Train controller konstigt att dom inte lägger in ett sånt program redan från början det skulle kunna bli en stor hitt.Sen imponeras man av alla som bygger allt från radiostyrt till Mj moduler det jag dock saknade var någon eller några som informerade om hur man bygger och blir medlem i någon av Mj modulklubbarna nu vet jag det men det kanske hade varit bra att informera andra som undrade .
MVH TNR

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 991
« Svar #19 skrivet: fre 09 nov 2018, 16:38:22 »
det jag dock saknade var någon eller några som informerade om hur man bygger och blir medlem i någon av Mj modulklubbarna nu vet jag det men det kanske hade varit bra att informera andra som undrade .
MVH TNR
Det satt informationslappar i ställ vid MMMs modulbana bredvid tipspromenadstället.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.783
« Svar #20 skrivet: sön 11 nov 2018, 15:07:49 »
Blev inte mycket fotat för mig i år, men jag fick en bild av mitt eget tåg iallafall

Helmut Maripuu

• Användare
« Svar #21 skrivet: sön 11 nov 2018, 21:02:59 »
Hur kan det komma sig att det är gratis inträde på killarnas hjulmarknad? Beror det på att det är många föreningar och utställare som delar på kostnaden och att publiken är mer köpglada vilket genererar högre inkomster och att deltagarna kan bortse för hyreskostnaden.
Någon som har koll på vad Älvsjömässan tar i hyra och Solnahallen?
Annars tycker jag att det skulle vara synd om det inte blir någon hobbymässa varje år eftersom det kan vara trevligt att få träffa fysiska människor som man handlar av och bara möter i tidningar och på nätet. Gissar också att intresse för mj hobby kan öka om folk kan studera vår hobby i verkligheten.

-Tycker att det var för lite tanter på mässan. Eller är det bara jag som har kinky tantvänner som snyltar på mitt materialförråd och byggen modelltågsdioramor?