Författare Ämne: Ämerikanska vagnar och deras koppel!  (läst 574 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 560
Ämerikanska vagnar och deras koppel!
« skrivet: tor 01 nov 2018, 18:50:13 »
Hej på er! Nog är det väl så när man älskar tåg av alla kategorier, och man kör sin Mj-bana efter ett visst koncept och bygger och mår så bra, så fastnar man väl alltid efter ett tag (inte fastnar men man blir sugen) på Ämerikanska lok och vagnar. Om inte annat tack vare alla filmer och bilder som man sett så ger det (åtminstånde för mig) ett sug efter att ha ett tåg-set ifrån "over there" i vitrinen och då för mig i N skala. Jag skulle vilja ha en tågbildning ifrån typ femtiotalet, med F7 i bägge ändarna och ett gäng kväsiga godsvagnar i kroken, Har sett att tillverkarna ifrån europa har vanliga rapido-koppel men tillverkare i usa har nån typ av Kadee. Hur vet man att vagnarna är ifrån typ femtiotalet, för mig är det en djungel. Ge mig lite tips och svar om hur jag kan ställa in ett kväsigt gäng i vitrinen! Jag kommer aldrig att bygga efter amerikansk förebild (finger cross) men det är jämra kväsiga vagnar med sina målningar på vagnarna.

Mvh

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.487
SV: Ämerikanska vagnar och deras koppel!
« Svar #1 skrivet: tor 01 nov 2018, 19:12:46 »
Mycket av det som Microtrains gör i vagnväg är 50-60 tal. Och då också med riktiga koppel, inte rapido koppel.

/Lars

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.873
« Svar #2 skrivet: fre 02 nov 2018, 14:17:30 »
I USA gäler Micro-Trains i praktiken som de-facto-standard vad gäller koppel.

Godsvagnar från 50-talet var i regel 40', någon gång 50' men knappast längre. De flesta var "box car red", kylvagnar var i regel målade i ljusa färger.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 414
    • -
« Svar #3 skrivet: fre 02 nov 2018, 15:52:19 »
Hejsan!

Vanligast på -50-talet var naturligtvis 40-fotsvagnar, men det fanns längre (50fot och uppåt) men de var ganska ovanliga, ju modernare, desto längre vagnar helt enkelt.

Varje vagn har som Europeiska vagnar ett datafält där man kan bl.a. se när vagnen byggdes och när nästa revision skulle ske, tex "New 3-49", vagnen är byggd och tagen i trafik i Mars 1949.

De flesta godsvagnarna (boxcars) var målade i någon form av rödbrunt, men du anar inte hur många nyanser av "Mineral Red"/"Boxcar Red"  det finns, varje bolag hade en egen färg verkar det som ibland.

Det fanns också oranga kylvagnar "Reefers" med svarta tak, de gick i blocktåg från Californien österut till Chicago och New York på östkusten.
Max 48 timmar, sedan skulle varorna ha nått sin destination så Frukttågen hade prioritet över allt annat som rullade, och godstågen hade prioritet över persontågen.

Koltåg (oftast svarta, röda eller bruna vagnar) var vanliga speciellt i mellanvästern och på östkusten, oljetåg från Texas och Californien, vete från mellanvästern, det finns många roliga vagnar att kika på.

Roliga färgklickar var också den lilla slutvagn ("Caboose") som gick sist i tåget och användes av tågklareraren och bromsaren), den var oftast från samma bolag som loket och kunde vara Röd, Brun, Gul, Blå, beroende på vilket bolag den tillhörde (även cabooserna hade ett liknande datafält som godsvagnarna).

Som dragkraft är en F-3 eller F-7 klockren och här finns hur mycket färger och målningar som helst att välja på, över 50 Bolag hade F-lok och det finns maskiner som fortfarande rullar än idag!

Koppel från Kadee (Microtrains) är mer eller mindre standard idag, kolla att vagnarna har kopplen monterade i vagnskorgen för bäst gångegenskaper!

Lycka till med att plocka ihop ditt godståg från 50-talet!

Stefan E  :)

« Senast ändrad: fre 02 nov 2018, 15:57:24 av Stefan E »
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 02 nov 2018, 17:00:42 »
Tack för svaren! Jag ska leta efter vagnar av Micro Train på typ Tradera har jag förstått. (Dom där kortare vagnarna) Ja, dom är jämra kväsiga så nu börjar mitt letande. För dom olika vagnarna for väl runt överallt på olika bansträckningar, eller? Jag menar lok, hade väl sitt "område" medans vagnarna kunde hamna var som helst beroende på vilken frakkt/vara dom var lastade med?

Mvh

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #5 skrivet: fre 02 nov 2018, 21:48:39 »
Ja, vagnarna kunde finnas överallt i hela USA!

Jag själv kör Santa Fé och jag har sagt att ungefär 50% av vagnparken skall tillhöra Santa Fé, resten av vagnarna kan komma från hela USA och tom. Kanada.

Vagnarna kom bara "hem" för underhåll och revisioner, en undersökning visade att en vagn under ett år tillbringade ungefär två veckor på "hemmasystemet", resten av tiden cirkulerade den runt i hela USA.
Loken höll sig för det mesta hemma, men de kunde också lånas ut till andra Bolag, men det var mindre vanligt.

SweN

• Användare
  • Antal inlägg: 376
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
« Svar #6 skrivet: fre 02 nov 2018, 22:43:54 »
Innan jag läste detta inlägg så var jag inne på just Micro-Trains hemsida för att söka reda på rätt konverteringssats till ett GP38-2 lok som jag nyligen införskaffat.  Konverteringssatser finns för kanske de flesta märken med nord amerikansk anknytning.  Kolla in listan här: https://www.micro-trains.com/index.php?route=information/information&information_id=10
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 120
« Svar #7 skrivet: mån 05 nov 2018, 12:12:33 »
Ja, vagnarna kunde finnas överallt i hela USA!

Jag själv kör Santa Fé och jag har sagt att ungefär 50% av vagnparken skall tillhöra Santa Fé, resten av vagnarna kan komma från hela USA och tom. Kanada.

Vagnarna kom bara "hem" för underhåll och revisioner, en undersökning visade att en vagn under ett år tillbringade ungefär två veckor på "hemmasystemet", resten av tiden cirkulerade den runt i hela USA.
Loken höll sig för det mesta hemma, men de kunde också lånas ut till andra Bolag, men det var mindre vanligt.

50% "egna" vagnar kan nog vara bra. Dessutom kom många av vagnarna från närliggande bolag (lite beroende på det som fraktades i dem. En del av anledningen till att vagnar från andra bolag oftast inte stannade var att det kostade en skvätt att ha vagnarna på andra bolags vägnät. Med det sagt, så fanns det rullande som hamnade utanför egna vägnätet som nästan nya vagnar och stannade där under hela sin livslängd.

Om jag kommer ihåg rätt så är en bra fördelning på vagnar från egna, angränsande och övriga områden: 70%, 20% resp 10%. Detta skiljer sig givetvis från bolag till bolag. Kalmbach har bra böcker som beskriver detta.

/SOL

FONTANA

• Stammis
« Svar #8 skrivet: Igår kl. 18:55:51 »
Har tittat runt lite, och här på typ Tradera dyker dom väl upp då och då men mera sällan. Dom flesta verkar vara med rapido-koppel. Kikar ofta in på tyska E-bay men det är ju sådana hutlösa frakt priser. Vagnen för 16 euro och typ 17 euro i frakt, det går ju inte om frakten är dyrare än själva vagnen. Är det svårt/dyrt att köpa ifrån USA direkt om man köper tex 5 vagnar. Ge mig lite tips om köp from over there!

Mvh

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 20:45:42 »
Den största Amerikanska firman är Walthers (https://www.walthers.com/) som har ett enormt utbud och det är en mycket bra firma att ha att göra med.
Det är mycket enkelt att handla därifrån, det är lika enkelt som att handla från vilken Svensk firma som helst,  men räkna med Tull (25%) och Postens avgifter (upp till 250:-) plus att du troligen får vänta lite längre på att grejerna kommer!

MEN.... FRAKTEN!

Fraktpriserna har gått upp och dollarn är mycket dyr idag så det är knappast lönt att skicka efter från USA idag om du bara vill ha ett par vagnar.

En mycket bra firma i Tyskland som jag kan rekommendera är "All American Trains" ( https://aat-net.de/ ) , de har ett stort utbud men kolla fraktpriserna!

Hälsningar!

« Senast ändrad: Igår kl. 20:54:05 av Stefan E »