Författare Ämne: Ny kort artikel om RP-25  (läst 388 gånger)

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.873
Ny kort artikel om RP-25
« skrivet: ons 31 okt 2018, 15:32:29 »
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Ny kort artikel om RP-25
« Svar #1 skrivet: ons 31 okt 2018, 16:38:06 »
Är det inte lite äpplen och päron? RP-25 avser väl själva hjulringen medan 4.2 avser hjulsatsen med back-to-backmått och sådant. Båda skall följas samtidigt.
Bengt W
H0 2R DCC

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.873
SV: Ny kort artikel om RP-25
« Svar #2 skrivet: tor 01 nov 2018, 15:34:44 »
Det finns skäl till varför NMRA kallar det ena standard och det andra en rekommendation. Fordon som ska vara NMRA-konforma måste uppfylla standarden; att uppfylla rekommendationen är inte ett krav. Står det däremot specifikt att ett hjul uppfyller RP-25 så måste förstås även rekommendationen vara uppfylld.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Ny kort artikel om RP-25
« Svar #3 skrivet: tor 01 nov 2018, 18:59:52 »
Det var inte det jag syftade på, utan att de olika dokumenten avser olika egenskaper hos hjul och hjulsats. förvisso är den ena en standard och så att säga bindande, men oavsett det är det olika fysikaliska storheter som definieras.
Bengt W
H0 2R DCC

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.873
SV: Ny kort artikel om RP-25
« Svar #4 skrivet: fre 02 nov 2018, 14:13:20 »
Jag skulle uttrycka det som att RP-25 ger mer detaljer än S-4.2.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II