Författare Ämne: TC operation & condition funktioner..  (läst 521 gånger)

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.093
TC operation & condition funktioner..
« skrivet: sön 28 okt 2018, 13:03:24 »
Hej,

I TC skall det finnas en funktion där man kan skapa Stopp-knapp , någon som har testat och använda denna funktion ?

Mvh.Dani
« Senast ändrad: mån 29 okt 2018, 17:40:58 av Dani »
..Instagram RailMiniatureLand....

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: TC emergency stop funktion
« Svar #1 skrivet: sön 28 okt 2018, 13:57:45 »
Jag har version Silver och där går det inte att i mjukvaran direkt skapa en "stoppknapp".

Jag har dock löst detta med att med "pushbuttons" generera olika kommando till dekodrar.
Utgången från dessa dekodrar använder jag för tända / släcka olika belysningar på anläggningen och en del andra funktioner.

Detta skulle mycket väl kunna användas för att bryta spårspänning eller total matning till anläggningen.
Ett relä som automatiskt får självhållning vid tillslag och sedan med en dekoder bryta självhållningen som ett nödstopp.

Även om vissa funktioner avseende detta finns inbyggt i Goldversionen så lär det bli svårt att bryta totalmatningen till anläggningen internt i TC´s mjukvara.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.093
« Svar #2 skrivet: sön 28 okt 2018, 22:15:22 »
Ok, då skall man skaffa Guld version TC om man vill ha stopp knappen via mjukvaran.
Ju mer jag tittar på Train Controller desto mer och mer inser jag vilken kraftig verktyg det är för MJ styrning.
Framför allt operation och condition funktioner känns mycket användbart ..
Rudysmodelrailway beskriver styrning med TC av signaler vid järnvägsövergång.. :up:

[/youtube]
..Instagram RailMiniatureLand....

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.231
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: sön 28 okt 2018, 22:32:17 »
I Guldversionen är det inga som helst problem att skapa en STOP-knapp (jag förutsätter att vi pratar om en knapp som ger samma resultat som att trycka på STOP på digitalcentralen, eller den röda STOP-knappen i övre verktygsraden i TC, d.v.s. spänningen till spåren bryts).
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: mån 29 okt 2018, 08:09:04 »
Ok, då skall man skaffa Guld version TC om man vill ha stopp knappen via mjukvaran.
Ju mer jag tittar på Train Controller desto mer och mer inser jag vilken kraftig verktyg det är för MJ styrning.
Framför allt operation och condition funktioner känns mycket användbart ..
Rudysmodelrailway beskriver styrning med TC av signaler vid järnvägsövergång.. :up:

Härligt att du fastnat för TC och snabbt funnit en rad finesser. Jag har kört TC i 10 år på flera anläggningar och är mycket nöjd.
Jag använde dessförinnan Winlok en positiv upplevelse när jag började med TC.

Ofta hör man tveksamhet inför TC i tron att "man inte har lust att programmera". Det handlar inte om programmering i vanlig mening utan definition av parametrar i objekt och funktioner som du säkert konstaterat
I stort sett alla objekt  i TC kan definieras med condition och operation med några undantag där man då kan lösa detta på annat sätt. Exempelvis kan inte en indikation (upptaget spår) ges en godtycklig operation utan endast intern påverkan i TC-programvaran . Däremot kan som i bom-exemplet en indikation trigga en "Flagmen" som i sin tur kan ges godtycklig condition och operation och då även riktningsberoende.

Jag har också använt denna teknik som du visar till mina övergångar (bommar) på anläggningen.

Med definitionerna condition och operation går det att bygga upp mycket komplexa logiska samband utan "programmering".
Intressant är ju också att man kan kombinera automatisk och manuell körning på samma bana.

Stöter man på problem finns TC-forum på både engelska och tyska... ett forum som lär vara det största MJ-forumet internationellt med hänsyn till antalet medlemmar. Oftast får man svar inom en timme när man ställer en fråga.
Mycket kunninga medlemmar varav Rudy sticker ut som väldigt aktiv. Om en fråga av någon dignitet lämnas obesvarad alltför länge rycker Freiwald själv in och svarar. Jag har även mailat Freiwald direkt och får alltid svar.

Jag tror inte att det är många MJ-styrprogram som kan leva upp till detta.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 459
SV: TC operation & condition funktioner..
« Svar #5 skrivet: tis 30 okt 2018, 17:13:20 »
Go kväll, har skapat "stop" funktionen  några gånger precis så som filmen visar i TS första inlägg, har ingen avancerad bana men ytmässigt utdragen, så visuellt svår övervakad iaf från datorn.  Så " mjukvarustyrd" Push Button funkar inte för min del, vid "stor" körning har jag gått runt med ett Daisy handtag, (loco net busen) och iom det en stopp knapp inom räckhåll. 

Tanken är i framtiden att lägga in äkta nödstopp (dom ligger i en låda :) ) längs med banan, dessa kopplas över en feedback modul mot Loco net busen och programmeras i TC med funktionen nödstopp förstås, en vassare variant är att bygga en "vajer" över banan och montera den som "avstignings önskas signalen" i gamla (nya!!) bussar. 

Tar tillfället i akt och frågar forumet ang TC hantering av nödstopp, när väl nödstoppet är "draget" så låser man (jag) alla funktioner att kunna hantera lok decoderna, jag hade önskat att vid nödstopp skulle TC sända ut ett "noll" kommando till alla lok (eller berörda vid större layouter) då blir "releasen" från nödstoppet lite mjukare. Är det någon som kommit runt detta problem, eller har jag missat något annat tro?

Skall "lösa" problemet med en "körströmsbrytare" så länge, när TC går i grönt och centralen ger körstömmen så når den inte banan, då kan jag i Tc dra ner alla loken till "noll" och jag får endast en liten utrullning från loken när körströmmen är åter i rälsen.

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner.