Författare Ämne: Försöker sätta fart på mitt Fleischmannlok från 1962  (läst 596 gånger)

haskell

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
Försöker sätta fart på mitt Fleischmannlok från 1962
« skrivet: tis 09 okt 2018, 17:51:14 »
Hej,
har försökt att sätta fart på mitt Fleischmannlok som jag fick i present på min 10-årsdag 1962. Körde väldigt mycket med det på den tiden men
har säker legat i träda sedan -65 och nu går det ej igång utan att jag puttar på det och det stannar när jag försöker krypköra.
Vad skall jag göra med lok och räls för att ev få det att funka? Det är väl kol i dessa motorer, kanske de behöver bytas och kanske smörja ngt
samt rengöra både hjul och räler?

Håkan

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 289
SV: Försöker sätta fart på mitt Fleischmannlok från 1962
« Svar #1 skrivet: ons 10 okt 2018, 10:25:42 »
Börja med att göra rent hjulen och kolla om strömupptagningsblecken är oxiderade. Kärvar det om du försöker dra runt hjulen och motorn för hand? Då kanske du ska se om du behöver göra rent kuggarna.

haskell

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: ons 10 okt 2018, 12:20:11 »
Tack, skall kolla detta.

Håkan

Baronen

• Användare
  • Antal inlägg: 99
« Svar #3 skrivet: tor 11 okt 2018, 11:35:41 »
Luxorparts IpaClean och tops är bra hjälpmedel. Kolla status på borst/kol och byt vid behov. 

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 308
« Svar #4 skrivet: tor 11 okt 2018, 12:23:47 »
l. Kolla status på borst/kol och byt vid behov.
Efter så långt stillestånd kan det behövas lite handpåläggning på kollektorn också. Mina gamla Fläskmanlok har annars hjulen varit Akilleshälen på, verkar vara någon zinklegering.

Min MJ-bana började också 1962, dock på julafton, 3-4 veckor efter 10-årsdagen .  (Då räknar jag inte med en batterirundbana med Trix Express ett par år tidigare.)
Lite materiel finns kvar sedan dess, så jag har fått putsa lite.

haskell

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: tor 11 okt 2018, 19:59:07 »
PeO, det verkar som vi är jämngamla och då är väl du skytt du också. Skall kolla dessa saker. Om kolen är dåliga, var köper jag enklast nya kol?

Håkan

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 308
« Svar #6 skrivet: tor 11 okt 2018, 22:20:04 »
PeO, det verkar som vi är jämngamla och då är väl du skytt du också. Skall kolla dessa saker. Om kolen är dåliga, var köper jag enklast nya kol?

Håkan
1 Det verkar inte bättre, 2 öh, jo,  3 Då fanns de i järnaffären, inte i Sollebrunn, men väl i Vårgårda.
 Någon som säljer Fleischmann borde ha hemma eller kunna ta hem. T. ex. https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=061&pid=89743