Författare Ämne: Svenska lok med ringverk.  (läst 566 gånger)

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 733
Svenska lok med ringverk.
« skrivet: tis 09 okt 2018, 15:55:26 »
Finns ljudet till ringverk i svenska ljuddekodrar?
Se länken om Klockor (ringverk)
BJ
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=211499

HL

• Användare
  • Antal inlägg: 134
SV: Svenska lok med ringverk.
« Svar #1 skrivet: tis 09 okt 2018, 18:10:45 »
Hej Bosse,

Det finns bland ESU:s ljudfiler i Template Pack. 
Kika under  \bells\germany\ 
Inte mindre än 4 olika klockljud för den som vill lägga detta i en ESU loksound.

Hälsningar
Hans

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 845
« Svar #2 skrivet: ons 10 okt 2018, 11:03:40 »
...
BJ

Intressant diskussion kryddad med flera tvärsäkra påståenden. Beträffande H-lokens bestyckning med ringverk verkar det rätt relevant för Ha/b/c. Pä alla bilder jag har sitter ett ringverk nära hyttakens framkanter i mittlinjen. Men så dyker det upp en bild på ett lok med ringverk och litteramärkning Hg på lokskylten. Huru ...? Bara för att ge utrymme för lite hårklyvning hade de Hd-lok som senare ombyggdes till Hg inte bara kvar sin karaktäristiska och klassiska form på hyttgavlarnas fönster, utan också ringverken på taket. Hg-loket som har är 552.
På de V3-lok som jag har bilder på i Stockholmstrakten är det blandat utfall. På de som har sitter det uppe på huven, några dm framför hytten och något förskjutet mot vänster sida.
Ungefär samma är förhållandet med T21 men andelen med verkar mindre än för V3.
Var satt ringverken på T23? På de bilder jag har av totalt 7 individer inklusive 4 st i Jönköping hittar jag inget med synligt ringverk.
Ua-loken 89 och 90 hade inte och av Ub hittar jag bara på 264 från 1969 ett ringverk, som dessutom verkar vara försvunnet på samma lok 1970. Alla andra och yngre Ub saknar.
Behöver man förutom ljudet komplettera hårdvaran så finns artikel i t.ex. Weinert sortiment
- o000oo -

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.493
« Svar #3 skrivet: ons 10 okt 2018, 11:18:14 »
När de gäller T23 så satt de mitt på fronten på huven på de bilder jag sett.

/Lars

d680ae

• Stammis
« Svar #4 skrivet: ons 10 okt 2018, 11:33:39 »
När de gäller T23 så satt de mitt på fronten på huven på de bilder jag sett.

/Lars

På de bilder av T23 jag har sitter "mitt på fronten" i A-ändans huv ett kylargaller som täcker i stort sett hela fronten. Mitt uppe på den huven, en dryg ½-meter bakom fronten sitter på flera lok en anordning, ett periskopliknande rör vinklat bakåt. På några individer sitter också nära kanten på huvens vänstra sida, några dm bakom fronten en hylliknande konsol som på mina bilder är helt tom.
- o000oo -

LLJ

• Veteran
« Svar #5 skrivet: ons 10 okt 2018, 11:56:24 »
Se denna bild:
länk till tydal.se

/Lars

d680ae

• Stammis
« Svar #6 skrivet: ons 10 okt 2018, 12:40:17 »
Se denna bild:
länk till tydal.se

/Lars

Klurig anordning det där. Det verkar vara en "portabel" elektrisk ringklocka. På en bild av T23 123 hittar jag den monterad. Anslutning verkar ske med en fritt hängande sladd. På andra ungefär samtida bilder av just 123 saknas klockan, men man kan se ett plattjärn anordnat som hållare för upphängning av klockan på B-huvens gavel. Synar man noga bilder av de andra jönköpingsloken så kan man på några se den tomma hållaren.
- o000oo -

d680ae

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tor 11 okt 2018, 15:55:22 »
Då viss villrådighet beträffande anordningens beskaffenhet tycks råda, härmed ett försök att klargöra.

« Senast ändrad: tor 11 okt 2018, 15:57:58 av d680ae »
- o000oo -

LLJ

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tor 11 okt 2018, 18:51:21 »
Det som inte framgår är om klockorna enbart kunde hängas upp i B-änden eller om det fanns en klocka även i A-änden.

/Lars

d680ae

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tor 11 okt 2018, 21:19:25 »
Det som inte framgår är om klockorna enbart kunde hängas upp i B-änden eller om det fanns en klocka även i A-änden.

/Lars

Behövde det klargöras ytterligare?
Försök att montera ett motsvarande fäste i kylarjalusierna i A-ändan skulle nog inte krönas med framgång.l.
- o000oo -

d680ae

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tor 11 okt 2018, 21:44:09 »
...
BJ

... av Ub hittar jag bara på 264 från 1969 ett ringverk, som dessutom verkar vara försvunnet på samma lok 1970. Alla andra och yngre Ub saknar.
...

Uc 275 bjöd också på en liten luring. Den fick någon gång före 1967 en antennutbyggnad i hyttakets framända, och på den en antennkåpa av sådan storlek att den på mindre goda bilder kan misstas för en klockkupa till ett ringverk. Men på den plats där Ub 264 verkligen hade ett ringverk är det däremot tomt. Inget Ud-lok jag har bild på från 1960-talet och senare hade ringverk.
- o000oo -