Författare Ämne: Bygga snygg järnvägsövergång på 3L-räls /Märklin?  (läst 1880 gånger)

Söderström

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
Bygga snygg järnvägsövergång på 3L-räls /Märklin?
« skrivet: lör 06 okt 2018, 22:37:12 »
Eftersom jag utan resultat letat efter trådar med tips och råd hur man bygger en snygg järnvägsövergång till 3L-räls så tänker jag att det kanske behövs en ny tråd.

Admin får flytta till annan kategori om denna inte är den rätta, eller länka till trådar som behandlar just detta ämne.  :)

Jag sitter alltså med ett bygge av en liten järnvägsövergång på Märklins C-räls med ballast. Förebilden ska väl vara från en svensk tvärbana, men eftersom detaljer på den här nivån är lite nytt för mig så får det bli lite höftskott med vissa saker, det får ni ha överseende med.

Hur som helst så är min stora fråga hur man får till en snygg övergång på Märklins räls, och då naturligtvis hur man hanterar mittledaren?

:question:-- Spacklar man upp mellan rälerna i jämnhöjd med med piggarna så att släpskon fortfarande får kontakt?
Nackdelen med detta är att mittledaren ligger något lägre än rälerna, så jag antar att det blir ett visuellt "dike" i mitten runt mittledaren? 

:question:-- Kan man löda dit något mässingstycke ovanpå mittledarkontakterna för att få en sammanhängande yta som ändå leder ström och som hamnar mer i höjd med RÖK?
Frågan är väl hur det går med målning av övergången då om släpskon fortfarande ska kunna få bra kontakt?
Går det att få lod att fästa på mittkontakterna på C-räls? Nån som provat?

När jag ser hur stor kunskapsbank det verkar finna därute bland alla er erfarna växelströmsrallare så hoppas jag att nån har några tips att dela med sig av i detta ämne till oss som ännu inte är så bevandrade bland alla snillrika lösningar på allehanda problem.

Om det är någon som har bilder på hur ni löst era 3L-övergångar får ni jättegärna dela med er som inspiration.
Tack på förhand!  :up:

VH //Jonas

Drömmen om "Dellenbanan" (Ljusdal-Hudiksvall) i H0.

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 279
SV: Bygga snygg järnvägsövergång på 3L-räls /Märklin?
« Svar #1 skrivet: lör 06 okt 2018, 22:56:37 »
Kolla MJE:s tråd "Hamnen klar" i avsnittet "Landskap" avseende utfyllnad och tråd över piggarna, http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21280.0.
Bästa MJ-hälsningar
Tore
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #2 skrivet: sön 07 okt 2018, 08:34:47 »
Hur höga är piggarna?
Vilket mått har själva piggen?
Vilket avstånd är det mellan dom(c-c)?
Vilket är back-to-backmåttet på 3Rhjul?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: sön 07 okt 2018, 16:07:40 »
Kolla MJE:s tråd "Hamnen klar" i avsnittet "Landskap" avseende utfyllnad och tråd över piggarna, http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21280.0.
Bästa MJ-hälsningar
Tore

Tack Tore!
Hade inte sett det avsnittet, med det verkar vara en vettig väg att gå!
Ska göra ett försök med förtennad koppartråd i "markplan" och se om det fungerar!  :up:

Finns det kanske något sätt att få koppartråden att inte vara så iögonfallande, jag tänker på om det går att "brunera" den på något sätt, utan att försämra ledningsförmågan?

VH// Jonas

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 206
« Svar #4 skrivet: sön 07 okt 2018, 16:14:46 »
Jag är inte proffs på byggen (än) men en idé vore väl att göra plankorna (blå) närmast rälerna i trä sen ett par "plankor" i metall (orange) som förbinds med piggarna. Om piggarna är högre än plankorna så är det inga problem, om piggarna döljs så ska väl metallplankorna vara strömledande, så där blir det måla brunt med strömledande färg. Finns det? (Tror det).

PS Mkt snygg ballastering.

Mvh /CGN

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 877
« Svar #5 skrivet: sön 07 okt 2018, 16:35:02 »
...

Finns det kanske något sätt att få koppartråden att inte vara så iögonfallande, jag tänker på om det går att "brunera" den på något sätt, utan att försämra ledningsförmågan?

VH// Jonas

Alla former av beläggning på tråden annat än rent metalliska kan man räkna med ökar övergångsmotståndet mot strömavtagning. Men om man behandlar hela tråden och sedan frilägger endast den yta som behövs för kontakt med släpsko behöver den nog inte vara så stor och iögonenfallande. Kan ett alternativ vara att i stället försöka använda bronstråd som antagligen inte blänker lika "silvervit" som en förtenning?
- o000oo -

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #6 skrivet: sön 07 okt 2018, 17:18:19 »

Så här har jag gjort. Dock använder jag M-räls och den korta biten vid själva korsningen använder jag en passbit av den gamla typen med hel mittskena istället för den med punktkontakter. Sedan målade jag mittenskenan med vanlig akrylfärg som jag blandade till en kulör som jag tyckte passade bra. Därefter skavde jag lätt av ovansidan för att det skulle bli kontakt. Ni får döma själva hur ni tycker att det ser ut. Jag är iaf nöjd  :cool:   

Kanske du Jonas kan nyttja delar av min metod. Tex dissekera en gammal M-skena av gamla typen och sedan montera på mittskenan ovanpå piggarna på lämpligt sätt. Det är inga problem med höjden, vilket du ser om du studera en m-skeneväxel där piggarna är högre för att det inte skall bli kortis. Du kan med gott samvete låta mittledare vara i samma höjd som rälerna. 

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #7 skrivet: sön 07 okt 2018, 19:30:09 »
Här tillämpar Martin T en metod för att bygga in just m-räls. Kan ju säkert fungera även i detta fall. Det behandlas även några andra trevliga byggmoment  :D

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: sön 07 okt 2018, 21:15:51 »
Jag är inte proffs på byggen (än) men en idé vore väl att göra plankorna (blå) närmast rälerna i trä sen ett par "plankor" i metall (orange) som förbinds med piggarna. Om piggarna är högre än plankorna så är det inga problem, om piggarna döljs så ska väl metallplankorna vara strömledande, så där blir det måla brunt med strömledande färg. Finns det? (Tror det).

PS Mkt snygg ballastering.

Bra idé att göra hela plankorna i mitten strömledande.  :up:
Om man skulle göra dessa i koppar kanske de inte skulle bli så iögonfallande heller. Värt att prova det också.

// Jonas

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #9 skrivet: sön 07 okt 2018, 21:22:41 »

Mycket snyggt! Där behöver man verkligen titta för att se mittledaren. Ger ett bra intryck.  :up:
Som du säger så kanske det inte behöver vara så mycket av ledaren som är "ren" för att få kontakt, då går den ju att göra väldigt diskret..

Jag ska göra ett försök med tunn koppartråd och provköra.  :)

Bullfrogg

• Användare
  • Antal inlägg: 455
« Svar #10 skrivet: sön 07 okt 2018, 22:21:04 »
Ett sätt är att titta på hur tex. FALLER har gjort med sin övergång B 174 det finns säkert nån som passar för C-räls. Om det inte har några funktioner så förenklas det lite.

.

Sen kan man krångla till det som jag då, Försöka kombinera Märklin och Tyko bilbana. Det blir många +och - som inte ska träffa varandra. Vad jag menar är att det finns många sätt att lösa problemet på, du kan prova med att ta ett balsaflak av lagom längd och bredd som du trycker ned över piggarna med rätt tjocklek så är du nästan klar, nu skall du bara rista in bräd- eller betong- struktur och måla i vald kulör. Tada!  :D

Peter L.

Henrikhes

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #11 skrivet: mån 08 okt 2018, 01:29:22 »
När du beställer flyttstädning pris från oss så får du mycket för pengarna. Vi håller bra priser, och det är mycket som ingår i tjänsten. När man sedan lägger till RUT-avdraget, som ju kan halvera fakturan,  så är det ännu mer anledning att inte ens tänka på att städa själv. Det är jobbigt nog att flytta, låt oss ta hand om din flyttstäd Stockholm.
« Senast ändrad: tor 01 nov 2018, 10:08:25 av Henrikhes »

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 447
« Svar #12 skrivet: mån 08 okt 2018, 09:23:35 »
Sedan undrar jag varför just själva vägövergången måste vara så perfekt när punktkontakterna syns på övriga spåret. Om jag skulle bygga en korsning hade jag låtit kontakterna sticka upp i korsningen genom plankbeläggningen och försöka dölja dem så mycket som möjligt utan att försämra strömförsörjningen. Ibland är vi modellrallare ganska "okonsekventa", vi vill ha exakta modeller men samtidigt har vi kurvradier som mer liknar spårvägsspår. Men ibland måste man kompromissa för att kunna få en användbar anläggning.
PLj

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #13 skrivet: mån 08 okt 2018, 09:47:32 »
Gjorde ett försök igår kväll med 0,5 mm koppartråd som löddes till punktkontakterna ovanpå en bit balsaträ. Tråden "masserades" in i trät för att inte ligga helt ovanpå och limmades efteråt med superlim.

Slutresultatet med träd målat i brun-grå umbra blev såhär:

Efter målningen så skrapades ovansidan på tråden ren med en skalpell och efter lite finjustering och borttagande av limrester fungerar övergången.  :up:

Man kan konstatera att hur väl tråden syns det beror mycket på hur ljuset faller på rälsen. Som d680ae skrev så kanske en bronstråd skulle vara att föredra i det hänseendet. Det ska jag ta med mig till version 2.0 av den här övergången.

Hade jag från början planerat lite noggrannare vart övergången skulle vara hade nog en stående mässing eller kopparremsa lödd till punktkontakterna varit att föredra. Driftsäkerheten med den här tråden lödd titt endast två punktkontakter känns lite svajig..

// Jonas
« Senast ändrad: mån 08 okt 2018, 11:26:08 av Söderström »

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: mån 08 okt 2018, 10:25:42 »
Sedan undrar jag varför just själva vägövergången måste vara så perfekt när punktkontakterna syns på övriga spåret.

Naturligtvis kommer det alltid finnas kompromisser, även på den mest omsorgsfullt byggda anläggningen. Däremot har jag en strävan efter att alltid försöka göra saker lite bättre eller lite snyggare än förra gången jag gjorde samma sak. Mest för att det är roligt att man lär sig något nytt, utvecklas och komma framåt i sina kunskaper.

Men sedan blir ju en järnvägsövergång en naturlig blickfångare i landskapet också, där det av naturliga skäl finns fler detaljer att syna tex signaler, skyltar, fordon etc, till skillnad från en järnvägslinje som till utseendet kan vara relativt homogen när den löper genom ett landskap. Därför tycker jag det kan falla sig naturligt att jag lägger lite mer energi vid just en sådan punkt i modellen.

Sen har naturligtvis var och en sin egen tolkning av vad som är viktigt i en anläggning och hur man definierar användbar, vilket jag naturligtvis respekterar fullt ut, men i den värld jag bygger vill jag efter min bästa förmåga efterlikna verkligheten, trots den eviga närvaron av punktkontakter..

Som bisats kan nämnas att nästa modul inte kommer ha märklins egna räls utan code83 med punktkontakter mellan sliper istället för ovanpå. Det tror jag kommer att göra en hel del för intrycket längs linjen.

Kolla in rälsen i länken nedan.  :up:

https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=51

VH // Jonas

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: ons 10 okt 2018, 09:21:05 »
Ytterligare ett steg framåt.

Att det sitter ljussignaler vid en övergång utan bommar kanske inte är helt korrekt? Skulle väl snarare vara bara enkla kors? Finns det någon som vet? 
Dessa signaler kanske får gå till bra-att-ha lådan istället.

Grusvägen är inte heller riktigt klar. Färgtonen på "hjulspåren" ska justeras för att komma närmare gruset i vägbanken. Kanske skulle även plankorna i övergången behöva ljusas på lite där bilhjulen rullar.

// Jonas

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 319
« Svar #16 skrivet: ons 10 okt 2018, 10:07:45 »
Visst kan det sitta ljussignaler, men inte bommar. då förvarnas bilisterna av denna skylt

Finns det bommar, står i stället denna skylt. (Texten sade förr "med bommar eller grindar, men jag tror grindarna försvann på 70-talet. Den sista lär varit antingen på småländska smalspåret eller på NBJ.)

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #17 skrivet: ons 10 okt 2018, 15:10:08 »
Finns det bommar, står i stället denna skylt. (Texten sade förr "med bommar eller grindar, men jag tror grindarna försvann på 70-talet. Den sista lär varit antingen på småländska smalspåret eller på NBJ.)

[/quote]

Det är alltså en grind som denna skylt föreställer? Jag har alltid undrat!  :)
När jag förra helgen gick längs en nedlagd tvärbana här i Hälsingland, "Dellenbanan", noterade jag att det vid varje liten antydan till övergång längs sträckan stod en ensam stenstolpe. Då klarnar bilden av att varje sådan övergång kan ha haft en grind som barriär mot rälsen.
Tack för upplysningen!  :up:

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #18 skrivet: tor 11 okt 2018, 19:06:21 »

Med lite arbete med ytbeläggningen på grusvägen och lite justering och "ogräsplantering" med airbrush så börjar det se rätt så realistiskt ut.

Tomma hål i signalerna är ju dock inte så verklighetstroget. Kanske det går att komplettera med smd-dioder?
Är det någon här som monterat sådana i signaler och har några tips på hur man t.ex. gör med trådarna på baksidan av stolpen?

Vilken storlek ska man ha, 0402 eller 0603?
Och hur styr man dem på bästa sätt?
Är ju inget fan av elektronik i sig så om någon har några handfasta tips som man inte behöver ha en elektronikingenjörsexamen för utan där det räcker att vara maskinare så är jag tacksam..  :up:

// Jonas

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 319
« Svar #19 skrivet: tor 11 okt 2018, 22:54:42 »
Vilken storlek ska man ha, 0402 eller 0603?
Eller 0805 eller 1206.
Om du har skalenliga hål i signalen (2,3 mm) passar 1206 med lätt presspassning.
 Löd sedan på antingen  Microlitz (0,2mm ytterdiameter) från Led Baron eller emaljerad koppartråd. Pannlupp på!
 Måla bakifrån, så får lysdioden själv föreställa lamphus. trådarna får plats i ett 0,6/1 mm mässingrör.

V-signalen mot spåret, längst ner på bilden, är liiiite marigare. 0605 röd/vit. 2 dioder rygg mot rygg, 4 anslutningar på varje.
 Eventuellt hittar du en diod med tre anslutningar, då har den gemensam +-pol.
Den äldre linjesignalen längst till höger har mycket grövre anslutning, 0,3 mm grov.
Och hur styr man dem på bästa sätt?
Är ju inget fan av elektronik i sig så om någon har några handfasta tips som man inte behöver ha en elektronikingenjörsexamen för utan där det räcker att vara maskinare så är jag tacksam..  :up:
// Jonas
Den passar jag på. Välj en metod , som passar dig, jag tror jag är ganska ensam om att köra med PLC-styrning. Bestäm dig innan du löder, om det ska vara gemensam + eller gemensam -.

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.128
« Svar #20 skrivet: lör 13 okt 2018, 08:22:17 »
Nu börjar det bli riktigt snyggt!  :up:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Söderström

• Nykomling
  • **
« Svar #21 skrivet: tor 01 nov 2018, 11:23:55 »

Har kompletterat med stängsel längs linjen.

0,1 mm koppartråd har säkrats med superlim och sedan målats svart. I efterhand skulle man dock ha målat tråden före montage.. :)
Stolparna är flata tandpetare som målats med utspädd grå före montage. Även här är jag lite efterklok och skulle ha placerat dessa med tätare mellanrum (de står nu med drygt 3 meter mellanrum skalenligt), men helhetsintrycket är ändå ok. :)