Författare Ämne: Hobbymässan Älvsjö 2018  (läst 2733 gånger)

aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.326
Hobbymässan Älvsjö 2018
« skrivet: tis 02 okt 2018, 19:56:38 »
Hur var det nu skulle det inte bli någon modulbana N-skala denna gång ? Varför ? Går det att ändra på ?  ;)

Anders Svensson

• Användare
  • Antal inlägg: 46
SV: Hobbymässan Älvsjö 2018
« Svar #1 skrivet: tor 04 okt 2018, 09:31:13 »
Enligt uppgift p g a att man fått villkor (kostnader?) för deltagandet man inte accepterar. I stället funderar FNISS på att delta på Hjulmarknaden även i år - tanken var annars Hobbymässan och Hjulmarknaden "saxat" vartannat år. //Anders, Hjm
Anders Svensson
JInF, SKÅJ, Tågsommar, Hjulmarknaden m m

tufftuffen

• Användare
  • Antal inlägg: 92
« Svar #2 skrivet: tor 04 okt 2018, 17:13:28 »
hallå på er ang älvsjömässan. ska fniss betala för att göra reklam åt MJ hobbyexperten för vår hobby? å värva nya utövare/kunder åt MJ hobbyexperten med flera. har jag fattat det rätt ?
Hopps på en lösning :handshake:
N så klart lenz TC silver

Anders Svensson

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 04 okt 2018, 22:41:22 »
Jag vet bara att det var något fel på villkoren - om det var kostnader eller att man (t ex) fick disponera för litet utrymme vet jag däremot inte. Det senare är ju inte otroligt eftersom mässan håller till i en mindre hall, Victoriahallen, denna gång. //Anders, Hjm
Anders Svensson

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 238
« Svar #4 skrivet: mån 08 okt 2018, 14:29:17 »
Det var rätt så mycket mindre yta, och långsmal dessutom, har jag förstått.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #5 skrivet: mån 08 okt 2018, 19:33:14 »

Victoriahallen är den lilla närmast kvadratiska hallen direkt till vänster i huvudentrén där man höll till första året mässan genomfördes. Alltså är en trång och ljudmässigt dålig lokal att vänta... medtag hörselskydd!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 254
« Svar #6 skrivet: lör 13 okt 2018, 21:05:18 »
Var på första mässan i Viktoriahallen och kommer ihåg att det var JÄTTE! trångt i lokalen. Fördelen var att jag inte ville trängas med andra köpsugna besökare och kom hem med en tom kasse och välfyld plånbok.
Har varit lite tomt på de två senaste mässorna så förväntar man sig att det blir färre besökare?
Med tanke på att det är gratis inträde på killarnas julmarknad funderar jag på om lokalhyran är mycket lägre på Solnahallen. Gissar att serveringen får in lite pengar i serveringen som kan påverka priset? Skulle vilja ha en lite kaffe, bulle, macka bar vid läktaren så man slapp trängas vid de få kladdiga borden vid serveringen och kunde sitta på läktaren!
Har frågat arrangören av hobbymässan som menade att den lokalen ligger illa till i förhållande till tunnelbanan och stationen. Gångavstånd ca 900 meter? Snabbspårvagnen stannar vid Sundbyberg station och stannar också vid Solnahallen! Kan hålla med om att avståndet mellan Älvsjö C och Viktoriahallen är kortare. Men tror att Solnahallen har större yta som kunde vara tillgänglig för olika föreningar som kanske lockar fler besökare än hobbyhandlare som man ofta besöker via nätet eller fysiskt i butiken.
Hoppas att nästa hobbymässa hamnar i Solnahallen och då gärna månadsskiftet september/oktober och att föreningar ställer upp med lite pysselbord så man får lära sig lite praktiska bygg tips.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 254
« Svar #7 skrivet: lör 13 okt 2018, 21:11:14 »

Victoriahallen är den lilla närmast kvadratiska hallen direkt till vänster i huvudentrén där man höll till första året mässan genomfördes. Alltså är en trång och ljudmässigt dålig lokal att vänta... medtag hörselskydd!

SA

https://www.stockholmsmassan.se/arrangera-event/lokaler/victoriahallen---konferens

Anders Svensson

• Användare
« Svar #8 skrivet: ons 31 okt 2018, 20:36:25 »
Serveringen i Solnahallen är helt fristående från Hjulmarknaden och Hjulmarknaden har ingen del i deras intäkter. Tyvärr stannar inte Tvärbanan vid Solnahallen - den ligger precis mitt mellan två hållplatser (Solna Centrum och Solna Business Park) med ca 500 m åt vardera håll. Det finns dock inte mindre än sex busslinjer som har hållplatser ca 200 m från hallen. Däremot är Solnahallen mycket billigare som lokal än StockholmsMässan i Älvsjö, men jag har uppfattat det så att den är upptagen av ett annat regelbundet återkommande evenemang just Allhelgonahelgen... //Anders, Hjm   
Anders Svensson

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.060
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: tor 01 nov 2018, 07:44:40 »
Förlåt men nu är jag lite vilsen efter föregående inlägg.
Har man slagit ihop MJHobbymässan med Hjulmarknaden i år eller är inlägget skrivet i fel tråd?
Vilken lokal är det som gäller för den tillställning denna tråd behandlar?
 :wacko: :disapprove:
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.512
« Svar #10 skrivet: tor 01 nov 2018, 08:12:48 »
Stockholmsmässan i Älvsjö, https://www.mjhobby.se/

Mvh UB

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.060
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #11 skrivet: tor 01 nov 2018, 08:14:31 »
Tack.  :up:
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Anders Svensson

• Användare
« Svar #12 skrivet: tor 01 nov 2018, 20:32:21 »
Förlåt men nu är jag lite vilsen efter föregående inlägg.
Har man slagit ihop MJHobbymässan med Hjulmarknaden i år eller är inlägget skrivet i fel tråd?
Vilken lokal är det som gäller för den tillställning denna tråd behandlar?
 :wacko: :disapprove:

Nej, inte alls - det är olika evenemang i olika lokaler vid olika tider. Jag bara svarade på ett tidigare inlägg som var det som blandade in Hjulmarknaden och tog upp en del saker som inte var korrekta och därför behövde korrigeras. //Anders, Hjm
Anders Svensson

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 643
« Svar #13 skrivet: fre 02 nov 2018, 21:34:49 »
Lite synd är det ju att båda arrangemangen hålls så nära varandra tidsmässigt och geografiskt. Det är ju åtminstone delvis samma målgrupp som besöker dem. Man är då inte lika motiverad att besöka båda som man skulle vara om den ena tillställningen hölls t ex på vårkanten.

Själv går jag på Hobbymässan i år och skippar Hjulmarknaden - men kanske gör jag tvärtom ett annat år.

trumpetaren

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #14 skrivet: mån 05 nov 2018, 08:17:01 »
För Fniss del var det så här:

Vi fick förfrågan om att vara med och blev erbjudna en yta på 18x2 meter. Detta skulle innebära att vi bara skulle kunna bygga en n-bana bestående av raka moduler och då är rasrisken alltför stor. Vi anmälde detta problem och frågade om något alternativ fanns. Vi fick dock bara en beklagan som svar och en förhoppning om att vi skulle kunna vara med nästa gång.

Då blir man ju rent ut sagt lite besviken när man ser att det är full aktivktet i entrehallen utanför (live steam, rc-lastbilar mm) och en stor yta är ledig bredvid.

Varför är inte MJ Hobby mer angelägna att visa den mångfald som faktiskt finns inom just MJ?

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 197
« Svar #15 skrivet: mån 05 nov 2018, 09:30:44 »
En reflektion jag fick var väl just att årets Älvsjö-mässa var väldigt lik Hjulmarknaden förra året, ja, andra hobbygrenar förstås i Älvsjö men likadant koncept och ganska likt i storlek som i Solna. Eller minns jag fel... ? Skillnad mot andra gången i Älvsjö då det begav sig i en större hall och med ett ganska kaosartat insläpp...
Mvh /CGN

Anders Svensson

• Användare
« Svar #16 skrivet: ons 07 nov 2018, 21:21:58 »
Håller nog inte med om likheten mellan MJ-Hobbymässan och Hjulmarknaden: Även om Hjulmarknaden på senare år (särskilt i fjol och det blir liknande i år) har ett större inslag av utställda banor så är den i första hand en marknad med stort fokus på försäljningsplatser. MJ-hobbymässan satsar på mer att uppleva och försäljningsdelen är klart mindre... //Anders
Anders Svensson

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #17 skrivet: tor 08 nov 2018, 22:46:40 »
Och jag tjatar på...

Jag tycker att folk borde sluta att jämföra Hobbymässan med Hjulmarknaden.

Hobbymässan är en rent kommersiell föreställning och bör istället jämföras med den saligt insomnade Hobbymässa som brukade hålla till i Freskati. Den dödade sig själv med hutlösa priser för deltagande säljare och likaledes oskäligt högt inträde i förhållande till vad som erbjöds. Tendensen är samma här.

Hjulmarknaden däremot drivs av en ideell förening som består av de hobbyföreningar som verkar inom främst olika kommunikationssätt både i fullskala och modell. Därför skulle en hopkoppling av dessa två företeelser vara till stor nackdel för Hjulmarknaden.

Och duger inte Hobbymässan... rösta med fötterna precis som jag (kund) och ett antal mindre säljare som aldrig kan få ekonomi i att deltaga i Hobbymässan. Blir ju liksom kostnader för hotell och annat som får läggas ovanpå den dyra deltagaravgiften.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.