Författare Ämne: Fixering räls modulskarv  (läst 1407 gånger)

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Fixering räls modulskarv
« skrivet: lör 29 sep 2018, 17:57:45 »
Skulle gärna vilja få tips om fixering av räls vid modulskarv och då efter metoden räls "kant i Kant" utan skarvbitar.
Denna detalj på en modul är ju utsatt vid hantering av moduler.

Min fråga gäller inte passning av räler mot grannmodul utan en säker fastsättning av rälsen vid modulgaveln.

Jag har testat både limning av rälsen och  lödning mot skruvar som rälerna vilar på i gavelkanten.
Det senare har fungerat bäst men inte alltid OK.

Tacksam för nya förslag .
« Senast ändrad: lör 29 sep 2018, 18:04:24 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

perra_e

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 305
    • http://www.peekhobby.se
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #1 skrivet: lör 29 sep 2018, 18:27:57 »
Pinehill Railroad, Moduler i N-skala - Äntligen en egen hemsida PEEK Hobby

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #2 skrivet: lör 29 sep 2018, 18:47:22 »
Kretskortslaminat som är frästa.
http://www.mollehem.se/index.php/modultillbehoer/tieplates-detail

—Per

Tackar för ett bra tips! 

Jag har handlat en del från Möllehem men missat detta.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #3 skrivet: lör 29 sep 2018, 20:42:03 »
Här finns det en modell som även är utformad för att skruva fast i underlaget.

https://www.digitalzentrale.de/main.php?sess=sldhce1qi2bn7g9a54fsd03sf6&abt=2&itemgr=399

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #4 skrivet: lör 29 sep 2018, 21:55:34 »
Här finns det en modell som även är utformad för att skruva fast i underlaget.

https://www.digitalzentrale.de/main.php?sess=sldhce1qi2bn7g9a54fsd03sf6&abt=2&itemgr=399

SA

På detaljbilderna är märkt 2 mm med en svart prick. Är detta laminatets tjocklek?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #5 skrivet: sön 30 sep 2018, 07:36:57 »
Tieplates ser ju ut att vara en bra metod att fixera räls "kant i kant" på en modul.

Hur ser momenten ut när man monterar dessa tieplates? Vilken turordning vid lödning?   Vilket är enklast?   

Att först löda fast tieplates mot rälsen och passa in mot rätt plats på modulen  eller först montera tieplate på modulen och sedan passa in rälerna med lödning ?

Mycket finns ju på Youtube men jag har inte hittat något.

Hur gör ni som använder tieplates i modulskarvar.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.710
    • http://www.mollehem.se
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #6 skrivet: sön 30 sep 2018, 09:06:25 »
Kretskortslaminat som är frästa.
http://www.mollehem.se/index.php/modultillbehoer/tieplates-detail

—Per

Tackar för ett bra tips! 
Jag har handlat en del från Möllehem men missat detta.

Inte så konstigt att du missat dom då dom bara legat ute någon månad.

Fler varianter kommer efterhand som folk frågar efter stöd för sina spår - så fråga om inte ditt spår finns!

Här finns det en modell som även är utformad för att skruva fast i underlaget.
...
SA

För tjocklekar på 1.5mm och uppåt så finns förborrade hål även på Möllehems-varianterna.
Hålen är dock mindre för att möjliggöra nubbning men lätta att borra upp för att passa just din skruv.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #7 skrivet: sön 30 sep 2018, 09:51:04 »
Den räls jag kommer att använda är Tillig H0 code 75.
Jag hittade en lämplig tieplate på MGP hemsida just för denna spårtyp.
Kommer att satsa på 2 mm laminat.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.512
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #8 skrivet: sön 30 sep 2018, 10:46:51 »
Jag brukar skruva och limma och sedan löda. En skruv med litet huvud som jag tycker passar bra om man försänker hålen i tieplaten är Märklins crälsskruv.

Mvh UB

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #9 skrivet: sön 30 sep 2018, 11:18:11 »
Jag brukar skruva och limma och sedan löda. En skruv med litet huvud som jag tycker passar bra om man försänker hålen i tieplaten är Märklins crälsskruv.

Mvh UB

Jag håller med om detta när det gäller tieplate för 1 st räls där tieplate skruvas fast innan lödning
och i lödmomentet passas mot räls på mötande modul.
Det finns ju alltid lite justermån när modulerna sedan monteras ihop om det skulle bli en liten diff.

Men i mitt fall gäller det passning av 6 st parallella spår som alla skall komma rätt.
Jag föreställer mig att det är svårare vid lödmomentet att passa in rälsen i 6 st förmonterade tieplates
än att skruva fast dessa tieplates successivt i kanten då de redan är lödda mot rälsen.
Passningen mot mötande räls borde bli enklare och säkrare vid ett skruvmoment än vid lödmomentet.

Modulerna som skall passas ihop blir en MMM-station (Arvika)





« Senast ändrad: sön 30 sep 2018, 11:39:21 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.487
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #10 skrivet: sön 30 sep 2018, 12:01:15 »
Beror väl också på om du löder på båda sidor skarven före du kapar rälerna mitt över skarven eller löder ena sidan först, anpassar motstående sida och löder den sedan?

Själv så brukar jag löda rälerna på båda sidor först och kapa efteråt.

/Lars

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #11 skrivet: sön 30 sep 2018, 12:42:07 »
Beror väl också på om du löder på båda sidor skarven före du kapar rälerna mitt över skarven eller löder ena sidan först, anpassar motstående sida och löder den sedan?

Själv så brukar jag löda rälerna på båda sidor först och kapa efteråt.

/Lars

Jag var inne på att som du beskriver löda båda sidor och kapa efteråt..... En säker passningsmetod.
Men blir tveksam med risken med för mycket kylning av lödytorna .

Laminatet värmes ju upp snabbt men rälsen blir väl kyld då den inte är en ände utan fortsätter in mot den andra modulen.
Lödning skall ju ske med snabb uppvärmning av alla delar annars kan det bli "murarlödning" med risk att laminatet delas.
 
Dessutom skall stationens modulkombination (4) kunna kortas ned till (3) genom att ta bort en mitt modul och ändå passa ihop det hela till en kortare station. Detta p.g.a platsbrist beroende var stationen monteras.  Så  lödning och kapning efteråt fungerar inte fullt ut
« Senast ändrad: sön 30 sep 2018, 12:46:58 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.118
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #12 skrivet: sön 30 sep 2018, 12:51:11 »
Jag använder lösa sliprar av kretskortslaminat.



Eftersom jag inte har någon kork eller liknande i banvallen så limmar jag sliprarna med superlim så att de sitter stabilt (jag antar att tie plates och skruv gör samma jobb). Sedan måttar jag in spåret på exakt rätt ställe och löder. Jag använder vanligt lödtenn för elektronik (det som finns på Clas Ohlson, Kjell, o s v) och flussmedel. Om rälerna är "brunerade" behöver de slipas lite på undersidan för att tennet ska fästa.

Fram hit är det bara bra om rälerna är lite för långa och sticker ut utanför gaveln. När allt är lött håller jag bara slipmaskinen mot modulgaveln och får en perfekt skarv. Om någon räl lossnar p g a dålig lödning så är det bara att löda fast den igen, jag upptäcker det hellre nu än senare.



Nästa steg är att tvätta bort överblivet flussmedel med vatten och diskmedel. Vem vet vad som händer om det får leta sig in i loken och verka där i ett par år?  :|

Sedan är det bara att fila bort överflödigt lödtenn och måla sliprarna bruna.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.118
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #13 skrivet: sön 30 sep 2018, 13:07:31 »
Men i mitt fall gäller det passning av 6 st parallella spår som alla skall komma rätt.
Jag föreställer mig att det är svårare vid lödmomentet att passa in rälsen i 6 st förmonterade tieplates
än att skruva fast dessa tieplates successivt i kanten då de redan är lödda mot rälsen.
Passningen mot mötande räls borde bli enklare och säkrare vid ett skruvmoment än vid lödmomentet.

Hmm, jag såg inte ovanstående när jag började skriva mitt svar.

Om alla spår är vinkelräta mot gaveln så skulle jag nog fila upp en enkel mall för rälerna och sedan lägga spår på en modul i taget.



(Och spara mallen ifall stationen behöver förlängas med fler moduler i framtiden.)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #14 skrivet: sön 30 sep 2018, 14:31:58 »
Men i mitt fall gäller det passning av 6 st parallella spår som alla skall komma rätt.
Jag föreställer mig att det är svårare vid lödmomentet att passa in rälsen i 6 st förmonterade tieplates
än att skruva fast dessa tieplates successivt i kanten då de redan är lödda mot rälsen.
Passningen mot mötande räls borde bli enklare och säkrare vid ett skruvmoment än vid lödmomentet.

Hmm, jag såg inte ovanstående när jag började skriva mitt svar.

Om alla spår är vinkelräta mot gaveln så skulle jag nog fila upp en enkel mall för rälerna och sedan lägga spår på en modul i taget.



(Och spara mallen ifall stationen behöver förlängas med fler moduler i framtiden.)

Tack Calle för förslaget med mallen!   :up: :up: :up:  "Där satt den"

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.487
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #15 skrivet: sön 30 sep 2018, 14:50:02 »
Perfekt uppdrag för en 3D-skrivare att skapa mallen ;) . Behöver ju inte räcka över alla 6 spår utan 3 åt gången räcker.

/Lars

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #16 skrivet: sön 30 sep 2018, 16:21:55 »
Perfekt uppdrag för en 3D-skrivare att skapa mallen ;) . Behöver ju inte räcka över alla 6 spår utan 3 åt gången räcker.

/Lars

Med perronger och mellanliggande dubbelspår samt några ytterligare spår blir inte c/c lika mellan alla spåren.
Så det måste bli en mall som täcker alla spåren (max 6).  c/c fördelningen är lika på alla modulerna.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #17 skrivet: mån 01 okt 2018, 11:08:53 »

På detaljbilderna är märkt 2 mm med en svart prick. Är detta laminatets tjocklek?

Ja!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 120
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #18 skrivet: tis 02 okt 2018, 09:35:01 »
Jag har 5 resp 6 spår över skarvarna på en av min moduler och de går inte vinkelrätt över kanten någonstans. Jag limmade kretskortslaminat (2 - 3 cm långa) över hela skarven, lödde rälsen och sedan sågade skarven med både räls och laminat. Det viktigste är att modulerna inte kan röra sig i skarven (inte ens vika sig pga för dåligt underlag. Där jag kunde göra det fixerade jag en lång bit trä över modulskarven på sidan av modulen. Det visade sig vara en bra lösning.....

Skall man ha räls som går i en vinkel över skarven, så kan det vara ide att köpa längre bitar än 3-4 slipers.

/SOL 

SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 120
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #19 skrivet: tis 02 okt 2018, 09:36:24 »
*
« Senast ändrad: ons 03 okt 2018, 07:25:19 av SOL »

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #20 skrivet: fre 09 nov 2018, 10:29:54 »
Väcker liv i tråden igen.

Jag har ju fått en hel del tips sedan jag startade denna tråd och det tackar jag för.  :handshake:

Jag är nu redo att börja spårläggningen av denna Arvika station som består av  4 st moduler med 6 st parallellspår
där jag vill ha spår c/c lika genom hela stationen eftersom jag vill vid behov korta stationen genom att ta bort en mittmodul.
Alltså noga med passningen av spåren.

Jag har kollat upp de olika metoderna för att få passning dels genom slutlig kapning i skarvar med Dremmel och att tillverka en mall för spår c/c.

Jag fick ytterligare ett tips att lägga första skarven (A) kapad i gaveln med det c/c man önskar och ha detta som referens
och sedan fortsätta succesivt med övriga skarvar enligt beskrivningen nedan. Alltså ingen slutkapning och ingen mall.

Jag kommer att använda Tieplates som lödes först under rälen innan läggning och räls/tieplate passas in med provisoriska skarvjärn vid gaveln , Tieplate limmas och skruvas mot underlaget. Modulerna är parvis ihopskruvade med bultar under jobbet med respektive skarv.




Moment i följande ordning

1.   Räls monteras med önskat c/c på M1 med Tieplates lödd, limmad och räls kapad i skarven M1/A.

2.   Tieplates lödes i ändar på räls för M2/A och passas in med provisoriska
       skarvjärn.  Tieplates limmas och skruvas. Rälsen avslutas tillfälligt mitt på M2.

3.   Samma sak utföres med M3/B och M4/C mot modulen M1/A. M4 göres helt klar.

4.   Följande skarvsidor är nu klara: M1/A, M2/A, M3/B och M4/C

5.   M2/B monteras och passas med provisoriska skarvjärn mot M3/B som är klar.

6.   M3/C monteras och passas med provisoriska skarvjärn mot M4/C som är klar.

7.   M4/C kommer nu även att vid behov passa mot M2/B


Slutresultatet lär ju bli att passningen blir lika i alla skarvar.... alltså ingen unik passning per skarv.


Här väntar de "korkade" modulerna.



« Senast ändrad: fre 09 nov 2018, 10:32:52 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

TNR

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 151
SV: Fixering räls modulskarv
« Svar #21 skrivet: fre 09 nov 2018, 11:22:16 »
 :up:Tack paj2 för den här beskrivningen av modulbygget för jag ska bygga  liknande moduler
MVH TNR