Författare Ämne: Ett projekt för 3D-skrivaren (60-talsvagnar från SJ)  (läst 1110 gånger)

Nicklas

• Användare
  • Antal inlägg: 25
Ett projekt för 3D-skrivaren (60-talsvagnar från SJ)
« skrivet: lör 22 sep 2018, 21:20:31 »
Hej!

Jag har lurkat runt lite på detta forumet på sistone utan att vara medlem, men och nu kändes det som att det faktiskt var dags att bli medlem och göra ett inlägg. För nu har jag några frågor som jag skulle behöva få svar på.

För en tid sedan skaffade vi en 3D-skrivare här hemma, och då gäller det ju att hitta roliga projekt till den. Så jag kom på att jag kanske skulle bygga mig ett modelltåg. Jag har ju förvisso ett gammalt Fleishmann-H0-startset liggande i någon kartong sedan jag var liten :) men har i övrigt inte pysslat med modelljärnvägar. H0 känns lite för stort att skriva ut med 3D-skrivaren, men skala N kan nog funka tänkte jag.

Efter lite letande på nätet så kändes det som att jag ville börja med några 60-talsvagnar från SJ, och den första vagnen är därför inspirerad av AB3. Så jag satte mig ner och började cadda. Tre prototyper senare så ser resultatet ut så här:

Detta är den första vagnen som jag faktiskt har gett mig på att måla och slutmontera, och en fjärde variant av CAD-modellen är på gång baserat på erfarenheterna av monteringen. Den observante observatören observerar dock att vagnen på bilden är något kortare än originalet, allt för att den skulle få plats (på diagonalen :)) på 3D-skriarens byggplatta.

Färgen på vagnen är "mahogny" från Panduro, vilket fick vara nära nog SJ:s brunröda färg, och detta tänkte jag komplettera med utskrivna etiketter.

Men till min första fråga då: Vad skall det stå på etiketterna? Och framförallt vad skall det stå nedertill??? Är det någon som har någon tydlig bild på SJ:s 60-talsvagnar från 60, 70 eller 80-talet? Hur var texten på chassit nedertill utformad på den tiden? Jag tänker mig där det står AB3, vagnsnummer och säkert något mer?

Nästa steg i bygget är dels att få till fungerande koppel till vagnarna. Idag är det bara en liten ögla på vadera sidan men jag tänkte att jag skulle kunna få till fungerande rapido-koppel. Och dels att få hjulen att snurra tillräckligt bra. Jag har faktiskt lyckads skriva ut riktigt runda och fina hjul (genom att skriva en egen g-kodsgenerator anpassad för just hjul...) men jag skulle behöva bättre hjulaxlar. Är det någon som har något förslag på var man kan få tag på billiga metallstavar med ca 14mm längd, och helst spetsiga i båda ändar?

Har också lite lokprojekt på gång, men det får bli en annan tråd vid något tillfälle...
« Senast ändrad: mån 24 sep 2018, 00:46:56 av Nicklas »

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 683
Ambitiöst projekt med lyckat och snyggt slutresultat. Det finns flera som säljer färdiga dekaler till personvagnar i N skalan, så jag skulle rekommendera att du kontaktar någon av dem. Problemet att göra sina egna dekaler är att vanliga skrivare inte kan skriva ut i vitt; åtminstone inte täckande. Jag tycker din "SJ röd 92" ser bra ut med det finns massor skrivet om det här på forumet om du vill experimentera vidare. I ditt ställe hade jag övervägt att köpa kompletta färdiga hjulaxlar inkl hjul i metall. Ser fram mot att få ta del av fortsättningen av ditt projekt!
« Senast ändrad: sön 23 sep 2018, 09:20:55 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Stightag

• Användare
  • Antal inlägg: 279
Hej,

Välkommen till N-skalans värld.

Jag har en rad olika dekaler till Svenska lok o vagnar.
Du har fått PM.
Stig H Tåg.

Nicklas

• Användare
Ja det visade sig att projektet var lite mer ambitiöst än vad jag hade tänkt från början. Men samtidigt så är detta ett sådant där projekt där det inte gör något om det tar ganska lång tid innan det är klart. En av idéerna med projektet är dock att se om jag kan just konstruera så många delar som möjligt utan att behöva köpa något färdigt, samt att se om jag kan få till vagnar som blir riktigt billiga per enhet. De sägs ju att modelljärnväg är en dyr hobby, så vore kul att kunna komma undan riktigt billigt. (I pengar då, inte tid...)

När det gäller dekalerna så tänkte jag i första hand försöka skriva ut dem själv. Jag gjorde ett test på min första prototyp, och tycker att resultatet blev rimligt bra.

Dock så behöver SJ-loggan i mitten minskas något i storlek, och likaså förstaklassettan. Andraklasstvåan kommer att plockas bort helt. I nyare versioner av CAD-modellen så är dessutom platserna för dekalerna något infällda vilket bör göra att det ser bättre ut det också. Men frågan är som sagt var hur den nedre etiketten skall se ut, där det idag står SJ 4793 AB3. Utöver att fontstorlekarna är helt fel så skall det står mer där nere. Det finns ett foto på järnväg.net, här: http://www.jarnvag.net/images/bild/vagnguide/extAB34793Gavle1987.jpg men fotot är alldeles för lågupplöst för att jag skall kunna urskilja texten.

När det gäller hjulaxlarna så använder jag för övrigt idag 2mm mässingsrör som jag sågar till i rätt längder mha ett specialverktyg som jag också har gjort med 3D-skrivaren. Men tyvärr så blir just det inte tillräckligt bra. Jag tror att något sådant här skulle kunna fungera egentligen: https://www.conrad.se/p/reservdel-absima-1330053-stift-2x-15-1368342, men 4,50:-/styck + frakt är betydligt mer än vad jag vill betala. Och dessutom är ändarna inte spetsiga...

Nicklas

• Användare
Insåg förresten precis att det ju finns ett byggforum också, och att denna diskussion kanske lämpar sig bättre där. Så jag skapade en ny tråd i byggforumet istället för att diskutera själva bygget, och så kanske jag kan använda denna tråd till att uppdatera med det färdiga resultatet emellanåt  :)

Så fortsätt gärna här istället: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21246.0

Nicklas

• Användare
SV: Ett projekt för 3D-skrivaren (60-talsvagnar från SJ)
« Svar #5 skrivet: ons 10 okt 2018, 22:01:02 »
Det är verkligen svårt att få en bra bild på den lilla vagnen. Men arbetet fortskrider. Har delat upp modellen i fler delar som är lättare att måla och slutmontera. Det är numera bara en del som behöver målas alls.

Börjar bli mer nöjd med resultatet även om det fortfarande är en hel del som jag vill förbättra. Fönstren skall få separat utskrivna fönsterkarmar så att jag slipper att försöka måla i metallfärg runt dem (med tveksamt resultat). Boggies och koppel skall dessutom förbättras ytterligare.

Det här exemplaret har dessutom inte fått räcken vid dörrarna monterade ännu.

Nicklas

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 23 nov 2018, 15:49:25 »
Då var nästa version klar. Det går naturligtvis alltid att göra fler förbättringar. Men allt inklusive hjul och koppel fungerar så jag är skapligt nöjd.

(Bananen är naturligtvis måttreferens...)

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 683
« Svar #7 skrivet: fre 23 nov 2018, 15:54:55 »
Vagnen ser otroligt bra ut med tanke på att du skrivit ut den på en hemmaskrivare och att kameran är obarmhärtig i den lilla skalan. Kul att se hur ditt projekt fortlöper...

PS. Hade det varit tvärtom hade jag blivit allvarligt oroad, dvs. vagnen var måttreferens till bananen :lol:.
« Senast ändrad: fre 23 nov 2018, 16:46:33 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Nicklas

• Användare
« Svar #8 skrivet: lör 24 nov 2018, 14:20:52 »
PS. Hade det varit tvärtom hade jag blivit allvarligt oroad, dvs. vagnen var måttreferens till bananen :lol:.

Haha  :D Ja då hade vi verkligen pratat om banankontakt av tredje graden! :lol:

Men det är en rolig utmaning att få till det i denna lilla skala med de begränsningar som en 3D-skrivare ger. När det gäller de minsta och känsligaste detaljerna (hjul, fönsterfoder och vissa delar av kopplen) så har jag behövt frångå de vanliga verktygen och istället skrivit egen mjukvara som genererar g-koden till skrivaren. (Se byggforumet för detaljer: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21246.0)

Och så lägger vi väl upp filmsnutten här också  :)