Författare Ämne: Blockfeedback > Loconet > Z21 > PC Train Controller  (läst 1264 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.491
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Blockfeedback > Loconet > Z21 > PC Train Controller
« skrivet: sön 16 sep 2018, 16:31:03 »
Jag har tidigare i en tråd  nämnt att jag kör Blockfeedback via MGP Loconet och då anslutet till USB (Locobuffer) till datorn med Train Controller.
Detta fungerar utmärkt så fort jag fick koll på omräkning av adresser till TC.

Nu är nästa steg att testa Z21 i Loconet miljö avseende blockfeedback och då ansluta Loconet till L-porten på Z21.
Att Loconet handtag (Digitrax) kan anslutas för styrning är ju klarlagt ..... men feedback från blocksensorer till Z 21 L-port??????

Tanken är att ta emot denna feedback i Z21 och sända vidare till datorn och TC via LAN.
Jag har inte hittat något svar på om detta stöds av Z21 och TC.

Så här har jag tänkt mig en uppkoppling mot Loconet.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.279
    • SaFre Modelrailroading
SV: Blockfeedback > Loconet > Z21 > PC Train Controller
« Svar #1 skrivet: sön 16 sep 2018, 16:42:35 »
Det fungerar alldeles utmärkt att köra feedback via Loconet och Z21:s L-port och vidare ut i nätverket. Nu körde jag förvisso inte just MGP:s återkoppling utan Digikeijs - men det ska ju inte spela någon roll!
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

paj2

• Veteran
« Svar #2 skrivet: sön 16 sep 2018, 17:03:52 »
Det fungerar alldeles utmärkt att köra feedback via Loconet och Z21:s L-port och vidare ut i nätverket. Nu körde jag förvisso inte just MGP:s återkoppling utan Digikeijs - men det ska ju inte spela någon roll!

Tack för snabbt svar.....men  "vidare ut i nätverket" ? Till mobilapp eller läsplatta?

Att Train controller via LAN supportar Z21  som centralenhet finns listat I TC.
Men frågan är om Blockfeedback från Loconet tas om hand av TC som indikation på upptaget spår denna väg.

TC-manualen säger inget om detta. Jag har ställt frågan till Freiwald.... väntar på svar.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: sön 16 sep 2018, 21:05:53 »
Ja - blockindikeringen/arna går givetvis även fram till TC (i alla fall i Guld) om den är kopplad till Z21.
« Senast ändrad: sön 16 sep 2018, 21:30:06 av Fredrik »
Hälsningar,

paj2

• Veteran
« Svar #4 skrivet: sön 16 sep 2018, 22:28:57 »
Ja - blockindikeringen/arna går givetvis även fram till TC (i alla fall i Guld) om den är kopplad till Z21.

Bra!  Precis vad jag vad jag önskade få veta.
Hur är det med blockadresser i TC kontra adresserna i Loconet.
Är det omräkningen som gäller?   

Exempel TC adr. 79/1

(79-1)*16+1 = 1249 (Loconet adr.)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: sön 16 sep 2018, 22:57:26 »

Bra!  Precis vad jag vad jag önskade få veta.
Hur är det med blockadresser i TC kontra adresserna i Loconet.
Är det omräkningen som gäller?   

Exempel TC adr. 79/1

Ja - så har jag angivit mina - som just nu går via LocoNet till LNet-adapter/ECoS till TC alt. annat styrprogram. Men det var likadant med Z21.
Hälsningar,

adj

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #6 skrivet: ons 16 jan 2019, 21:50:19 »
Hej paj2!
Jag håller precis på att bygga upp ett system som är nästan identiskt med ditt, dock WLAN i stf LAN och mobil/platta i stället för dedikerade körkontroller. MGPs elektronik rakt igenom. Jag har sett att du skriver en del även i TC:s forum vilket jag läser med intresse även om min nybörjarstatus gör att jag inte hänger med på allt. Jag blir litet nyfiken på det du skriver om omräkning av adresser mellan TC och Loconet, jag har samma adresser i båda systemen (anger "Z21 - Plain number" som digitalsystem). Eller var det bara en fråga du hade på ett tidigt stadium?

Hälsningar
ADJ

paj2

• Veteran
« Svar #7 skrivet: ons 16 jan 2019, 22:46:46 »
Hej paj2!
Jag håller precis på att bygga upp ett system som är nästan identiskt med ditt, dock WLAN i stf LAN och mobil/platta i stället för dedikerade körkontroller. MGPs elektronik rakt igenom. Jag har sett att du skriver en del även i TC:s forum vilket jag läser med intresse även om min nybörjarstatus gör att jag inte hänger med på allt. Jag blir litet nyfiken på det du skriver om omräkning av adresser mellan TC och Loconet, jag har samma adresser i båda systemen (anger "Z21 - Plain number" som digitalsystem). Eller var det bara en fråga du hade på ett tidigt stadium?

Hälsningar
ADJ

TC och Loconet uttrycker feedbackadresser på olika sätt och kräver en omräkning oberoende vilken central man använder.
Fredrik har ju kört Ecos och Z21 och jag kör Locobuffer som interface till datorn och samtliga kräver omräkning.
Det är Loconet protokollet som hanterar adresserna för feedback skilt från TC.

TC feedback adress som exempel 79/1 och 79/2 för indikatorer blir för Loconet 1249 och 1250 enligt formeln

(79-1)*16+2 = 1250 (Loconet adr.)

osv...
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

adj

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: ons 16 jan 2019, 23:05:18 »
Hej igen!
Jag ger mig inte så lätt... Jag anger alltså samma adress i både MGP:s app när jag ställer in Signal10-kortet och i TC (gold), t ex 1029 och det fungerar utmärkt när jag kör. Är det då valet "Plain number..." som digitalsystem som gör omräkningen åt mig?
Hälsningar
ADJ

paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: tor 17 jan 2019, 09:18:40 »
Hej igen!
Jag ger mig inte så lätt... Jag anger alltså samma adress i både MGP:s app när jag ställer in Signal10-kortet och i TC (gold), t ex 1029 och det fungerar utmärkt när jag kör. Är det då valet "Plain number..." som digitalsystem som gör omräkningen åt mig?
Hälsningar
ADJ

Denna tråd har tagit upp problemet med olika adressformat när det gäller blockfeedback (upptaget spår) mellan TC och loconet alltså ett meddelande på Loconet.

Det du nämner är kommandoadressering till signal eller växel från TC till en MGP-dekoder och det fungerar som du skriver alldeles utmärkt.
Här är ingen skillnad mellan adressformaten i TC och Loconet i detta fall.

Om du går in i  "Terminal" MGP-appen med mobilen / läsplattan där du gör inställningarna av MGP-dekodrarna
så kan du i Terminal se trafiken på Loconet och då också följa de kommandon/status adresser som skickas mellan
TC och loconet.

Så här ser adresseringen ut i Loconet.

SW_REQ addr. ........... TC command to Loconet.  samma adressformat

SW_REQ addr. ...........Loconet command to TC.   samma adressformat

INPUT_REP addr..........Occupied track status to TC > olika adressformat

SW_REP addr. ....... Turnout status to TC >  samma adressformat

« Senast ändrad: tor 17 jan 2019, 09:23:42 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

adj

• Nykomling
  • **
« Svar #10 skrivet: tor 17 jan 2019, 13:15:50 »
Hej igen!

Jag pratar också om upptagetdetektering av spår. Anledningen till att jag skrev Signal-kortet är att jag använder detta kort som feedbackmodul. Detta kort har ju dubbla funktioner hos MGP (och tycker det ser ut som om du har det kortet på din systemöversikt också?). Jag anger samma adress (t ex 1542) under kortets "Ingång anslutningar/Grupp 1 Ingång" som när jag ställer in "Contact indicator/Connection" i TC och det är denna adress jag ser när jag är i terminalläge i MGP-appen och ser att blocket ockuperas resp blir fritt igen. Samma adress på alla tre ställena.
Hälsningar
ADJ

paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: tor 17 jan 2019, 15:05:38 »
Hej,

Jag misstänker att det är en skillnad mellan TC Silver / Gold när det gäller hur man skriver in adressen i TC "contact indicator".

Jag kör TC Silver och där blir Loconet adress 1542  = 97/6 i TC enligt nedan.  (97-1)*16+6=1542)

Hur ser inställningar av adressen ut i TC Gold? Som du skriver så har man tydligen
nu valt Loconet format om man väljer Loconet som system i TC?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

adj

• Nykomling
  • **
« Svar #12 skrivet: tor 17 jan 2019, 17:28:00 »
Hej,
När jag väljer digitalsystem i samma dialogruta som du visar så har jag totalt 4 val, det första är "vanliga Z21", det andra är samma som du visar. Om jag i stället väljer det fjärde "Plain number…" så anger jag Loconetadressen direkt. 

Hur gör du för att klistra in enbart dialogrutan här på forumet?

Hälsningar
ADJ

paj2

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tor 17 jan 2019, 18:19:31 »
Hej,
När jag väljer digitalsystem i samma dialogruta som du visar så har jag totalt 4 val, det första är "vanliga Z21", det andra är samma som du visar. Om jag i stället väljer det fjärde "Plain number…" så anger jag Loconetadressen direkt. 

Hur gör du för att klistra in enbart dialogrutan här på forumet?

Hälsningar
ADJ

Det var det jag anade...... nya funktioner avseende feedbackadresser i TC Gold. Då var det löst.

"Dialogrutan"

Jag markerar dialogrutan i TC med klippverktyget i Windows och spar denna bild i jpg-format ex.fil  "TC bild" på datorn.

När jag sedan är inne på forumet och skriver ett inlägg så väljer jag infoga bild (ikon uppåtpil)
och får upp ett nytt fönster där jag väljer fil på datorn och klickar på bildfilen "TC bild"
och därefter klickar på "ladda upp" så bilden hamnar på forumservern och klickar sedan OK
så hamnar denna bild i inlägget.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal