Författare Ämne: Håller på och renoverar mitt badrum eller snygga paneler?  (läst 482 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 247
Håller på och renoverar mitt badrum eller snygga paneler?
« skrivet: fre 14 sep 2018, 11:05:16 »
Håller på och renoverar mitt badrum och skulle behöva millimetertjock kakel runt fönstret.
var inne på IKEA för att inhandla lite detaljer och hittade denna panel
 https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20335120/ 
Kom då att tanka på att jag skulle behöva något snyggt till min manöverpaneler till modelljärnvägen. Inser att detta kan vara perfekta materialet med både silver och guldfärg "beroende sida" och panelen är stadig och 2 mm tjock.
Det som blir över borde gå att använda som bottenplatta till husbyggen.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 826
SV: Håller på och renoverar mitt badrum eller snygga paneler?
« Svar #1 skrivet: fre 14 sep 2018, 11:58:18 »
... hittade denna panel
 https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20335120/ 
Kom då att tanka på att jag skulle behöva något snyggt till min manöverpaneler till modelljärnvägen. Inser att detta kan vara perfekta materialet med både silver och guldfärg "beroende sida" och panelen är stadig och 2 mm tjock.
Det som blir över borde gå att använda som bottenplatta till husbyggen.

Melamin är en härdplast som är rätt hård och styv och därmed också lite spröd. I tunna skikt är den därför lätt att få sprickor och brott i. För att armera den till att bättre tåla påkänningar lamineras den med mer elastiska material. Som framgår av IKEA:s beskrivning är den inte alldeles enkel att bearbeta med god finish. I den användning IKEA har i åtanke är sågning den mest aktuella bearbetningsmetoden, men varningen för flisning i snittet kan säkert också gälla andra metoder som t.ex. borrning. Lyckas man bara med formningen kan det säkert bli snyggt. Men man får nog vara noga med att understödja ytor som kan komma att utsättas för påkänningar så att de inte böjs, då det lätt kan uppstå ytsprickor som misspryder.

Det finns i handeln serveringsbrickor, formpressade, snyggt dekorerade, tunna och ganska lätta framställda i samma material. Ett ålderstecken för dessa brukar vara att det bildats en "ådring" av ytterst fina sprickor i ytan som gör att ytskiktet reser sig en aning och inte längre ser så fräscht ut.
- o000oo -