Författare Ämne: Byta till TT skalan  (läst 679 gånger)

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 395
Byta till TT skalan
« skrivet: fre 14 sep 2018, 10:37:57 »
Hej!

Efter moget och långt övervägande så har jag bestämt mig för att riva min halvfärdiga bana och börja om. Den blev för svår att komma åt på vissa ställen så därför fokuserar jag nästa på tillgänglighet.

En sak som jag funderat på i flera år är att bygga i TT skalan istället. Jag kör idag med Märklin K och C räls och trivs med det. Det är lättbyggt och enkelt att få till blocksträckor och automation. Enda nackdelen är att det tar ju så himla stor plats med banor i H0. Skala N tycker jag är lite pluttigt. Modellerna blir lätta och de som har ljud låter verkligen inte kul (av de jag hört vill jag tillägga). Här tänker jag att TT kan vara den perfekta kompromissen mellan H0 och N. Nackdelarna för mig är att det är tvåräls som jag inte är van att bygga med (tänker blocksträckor, matning vid växlar, vändslingor etc). och att jag skulle behöva byta ut allt rullande material.

Jag kör mest tyskt från epok III och IV så det finns ju massor av TT material här att välja på. Problemet är väl bara att jag skulle behöva sälja av mycket av mitt existerande material och att det tar tid.

Det som lockar är ju att kunna bygga ännu längre sträckor och större stationer i samma rum (ca 3,5x4,5 meter) med mer realistiska radier.

Inget är bestämt ännu så alla tips och erfarenheter mottages gärna!

//D.

Vad finns det för erfarenhet här kring att bygga med TT? Är det någon som gått från Märklin till TT? Tankar? Erfarenheter?

Actros

• Användare
  • Antal inlägg: 124
  • Går det att modda bör man nog göra det...
SV: Byta till TT skalan
« Svar #1 skrivet: sön 16 sep 2018, 04:41:06 »
Nu har jag ingen erfarenhet av TT men jag gjorde bytet från H0 3R till N så det är ju egentligen bara att TT-modellerna blir lite större :)

Nackdelarna med 2R som du nämner har helt klart varit en ny upplevelse men inte värre än att det går att lära sig, man får tänka lite mer bara :)
Lägg därtill att min nya anläggning byggs i modulform med MGP banstyrning och Peco C55-spår så har det varit en del nytt att lära sig.

Min svenska H0-samling har jag inte gjort mig av med, har lite svårt att göra mig av med den efter många års samlande och letande efter en del ganska ovanliga modeller som funkar på 3R.
När jag bytte till N bestämde jag att bara handla lok och vagnar som är kul och billigt så det har blivit en rätt udda samling som sträcker sig från östtyskland till USA i epok 2 till 6 :P

Ljud i N kan jag hålla med om att det sällan är bra, detta är således inget som är prioriterat. Jag har dock ett lok med ljud, en östtysk BR243 med Zimo decoder, det låter rätt bra ändå :)

Det som fick mig att gå över till N är precis samma saker som du funderar på, längre tåg på långa körsträckor med större stationer. Det är verkligen inte dumt att kunna köra ett åtta-vagnars passagerartåg och det ser lagom ut  :D

Ångrar absolut inte bytet, fördelarna med att kunna köra längre tåg på en snyggare spårsträckning väger upp nackdelarna med det elektriska :D
MVH//Anders
Europeiskt och amerikanskt i N-skala, tidigare svenskt H0 3R
Peco C55, ESU ECoS, Digikeijs DR5033 boosters, 4xMS1, L.Net converter, Digitrax UT4 och MGP banstyrning.
www.rclastbilar.se

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.278
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: sön 16 sep 2018, 09:00:21 »
Om avsikten att byta från H0 till en mindre skala i huvudsak görs för att få en mer "tåg per yta" med större stationer och längre körsträckor tycker jag att man skall gå ned till N-skalan för att vinna något av betydelse.
TT-skalan ligger ju något närmare H0 än N-skalan.
Betraktar man de 3 skalorna så tycker jag visuellt att TT inte är så stort steg från H0.

Ser man nackdelarna för stora med N-skalan tycker jag att man skall stå kvar vid H0.

Själv kör jag med både N-skalan och H0 och då H0 i modulsammanhang och
N-skalan på min stationära anläggning hemma.

Med H0 bygger vi i idrottshallar medan min N-skalebana kan breda ut sig i ett hobbyrum hemma. ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 82
« Svar #3 skrivet: sön 16 sep 2018, 09:52:34 »
Inser möjligheterna med både N och TT men har ingen erfarenhet av dessa. Själv tycker jag att H0 är tillräckligt smått att pula med för åldrande ögon... Hur är utbudet för TT om man vill ha lite ”extra” tillbehör, typ en skidlift eller Faller Car System?
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.849
« Svar #4 skrivet: sön 16 sep 2018, 12:19:39 »
En bra grej att kolla innan man byter är hur utbudet av kringutrustning ser ut. Jag är osäker på hur mycket bilar det finns i TT t.ex.
http://www.svenskmjwiki.se/TT
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 626
« Svar #5 skrivet: mån 17 sep 2018, 22:47:00 »
Den allmänna trenden är väl att TT minskar i utbud, medan N ökar. Att byta från H0 till TT bara för att få plats med lite mer spår känns inte motiverat, hellre då smalspår eller att gå vidare mot N eller t o m Z-skala. Annars kan man ju ha nostalgiska skäl att välja just TT precis som vissa väljer plåträls eller att köra analogt...

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 395
« Svar #6 skrivet: tis 18 sep 2018, 10:14:59 »
Tack får alla tips och frågor. En hel del tänkvärt så tack för det!

Jag tycker dock inte att jag upplever att TT har minskat utan snarare ökat. Det är i alla fall mitt intryck då jag läser tyska tidningar och forum. Sedan ser man ju leverantörer som Roco och Tillig som gör nya modeller som ser väldigt fina ut. N-Skalan känner jag personligen är för liten för mig. TT känns som en lagom kompromiss och många H0 tillbehör är ju lite små i skala i alla fall och passar nästan bättre till TT tänker jag.

Tack vare tipsen här så har jag beslutat mig för att inte gå "all in" i en ny skala. Då jag har en yta i hobbyrummet som bara används för förvaring så är planen nu att bygga en liten "tittskåpsbana". Den ska vara liten, fullt fungerande och digital. På det sättet kan jag bekanta mig med skalan och se om det är något för mig. Samtidigt kan jag bygga om H0 banan parallellt men inte ha så bråttom där.

Så här tänker jag mig spontant att en sådan liten layout skulle kunna se ut:

Tror ni det kan vara en lämplig väg framåt?

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 112
« Svar #7 skrivet: tis 18 sep 2018, 11:24:38 »
Jag tror det är en jättebra väg framåt :)

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.514
« Svar #8 skrivet: tis 18 sep 2018, 22:32:43 »
Sortimentet med högklassigt material i TT hr ju blivit relativt stort med åren så kör på. Kul att köra med det som inte är så vanligt också :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 403
    • -
« Svar #9 skrivet: ons 19 sep 2018, 14:47:32 »
Tycker det är en utmärkt väg att gå för "att doppa tån i vattnet"!

Bygg en liten anläggning och känn på skalan först.

Stefan  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"