Författare Ämne: Märklin CS3 version 1.3.3 - använda växelläge för styra händelsekedjor  (läst 329 gånger)

J-T

• Användare
  • Antal inlägg: 22
Hej.

Är det fler än mig som försökt utnyttja Märklin CS3 version 1.3.3 nya funktionalitet att tex kunna känna av en växels läge föra att styra händelsekedjor? Märklin informerar bara om de nya möjligheterna i release notes för version 1.3.3 se "enhanced mode på sista sidan https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/cs3/20180704-update_1_3_3_info-04_en.pdf, men skriver att det är för ”experter” och att de därför inte komma beskriva det i någon manual...

Jag vill försöka få en infartssignal före en växel att växla mellan rött/grönt beroende på om spåret dit växeln är lagd är upptaget eller ledigt (upptaget spår detekteras av kontaktskena via S88), men får inte det att fungera fullständigt.

Det jag testat att göra är följande:
Ett event med "upptaget spår" som trigger och om växeln pekar dit så blir det rött samt ett event med "ledigt spår" som trigger för att ändra signalen till grönt om växeln pekar dit.
Det fungerar bra om man bara kör runt tågen och första gången växeln läggs mot upptaget spår. Om man sen ändrar växeln fram och tillbaka medan spåret är upptaget så slår inte signalen om till rött när växeln läggs mot det upptagna spåret.

Jag tror att orsaken är att eventet bara startar då spåret blir upptaget, och stannar då kedjan är klar.
Jag har inte kommit på hur jag ska få kedjan att återstarta automatiskt när den är klar.
Vad kan man använda för triggers som sänder pulser kontinuerligt?

Jag har även testat det motsatta att ha växelns läge som trigger och villkora signalens läge till om spåret är upptaget, men har samma grundproblem att kedjan bara startar när växeln ändrar läge och första gången spåret blir upptaget.

Finns det några experter här som kommit på lösningen på samma eller liknande problem?

Tack på förhand!

janaagersten

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
Hej!

I system settings för CS3 skall rutan för utökat läge markeras "Enhanced Mode" för att aktivera denna funktion.
För övrigt har jag inte kommit mycket längre än du när det gäller villkors styrda körvägar.
Jag skriver mer på denna tråd när framgångar nås.