Författare Ämne: Turebergs Station - 13330m från Stockholm C  (läst 5622 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 807
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Turebergs Station - 13330m från Stockholm C
« Svar #50 skrivet: sön 02 dec 2018, 14:16:36 »
Vädringen gör stor skillnad!
Ett tips för att vädra svenska, bruna stålvagnar:
  • Späd ut en del Burnt Umber med 5 delar vatten
  • Dutta på färgen försiktigt/oregelbundet med en liten bit svamp
Det gör inget om man späder ännu mer och kanske får lägga på en gång till istället. Och jag tror det fungerar bra med vilken brun eller rödbrun färg som helst.

Om man gör detta försiktigt på hela vagnen så gör det ganska stor skillnad utan att man tänker på det. Jag vill påstå att det är ett bra första steg när man ska börja vädra vagnar?
---
Mvh Peter

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 227
    • Turebergs Station
« Svar #51 skrivet: sön 02 dec 2018, 18:44:40 »
Tack Mekanoid.  :handshake:
Alla tips tas tacksamt emot.  :up:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #52 skrivet: lör 12 jan 2019, 08:38:07 »
En hel del har hänt sedan sist. Framförallt är grundarbetet med perrongerna vid stationen klara. Spåren vid stationen är målade och grusade och jag har börjat med detaljerna i och omkring stationshuset.

Här syns perrongerna i hela dess längd.

Stationshuset med några resenärer.

En lampa lyser upp i vänthallen. Nu börjar Turebergs station leva sitt eget liv så smått, men mycket återstår.

Har även byggt banvaktstugan och skall bara fixa till trädgården runt om.

Ha de.
Varma hälsningar
Simpan

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.989
« Svar #53 skrivet: lör 12 jan 2019, 10:22:51 »
Gillar särskilt perrongkanterna  :up:
Torbjörn

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.880
  • Lindome
« Svar #54 skrivet: lör 12 jan 2019, 19:24:03 »
Jag är inte på nåt sätt petig eller nån niträknare på nåt sätt men är inte gruset en aning för grovt som du har använt?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #55 skrivet: sön 13 jan 2019, 01:14:20 »
Gillar särskilt perrongkanterna  :up:
Tack Torbjörn!  :handshake: De blev också precis som jag hade tänkt mig. De är byggda av balsaträ bl.a.
Varma hälsningar
Simpan

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #56 skrivet: sön 13 jan 2019, 01:37:07 »
Jag är inte på nåt sätt petig eller nån niträknare på nåt sätt men är inte gruset en aning för grovt som du har använt?

Varma mj-hälsn Stefan
  :D Det är lugnt Stefan. Jag tror jag vet vad du menar, att gruset ser lite grovt ut på vissa ställen i bilderna. Jag trodde jag hade köpt det finaste "gruset" jag kunde hitta, och verkligen försökt pressa ut det i limmet så att det skulle bli jämnt. Problemet var att det klumpade ihop sig lite här och där. Så jag skall faktiskt gå på det igen och dammsuga bort "klumparna" och försöka jämna ut det ytterligare. Petigt kanske, men vi är nog båda mer nitiska än vi vill erkänna. ;)
Varma hälsningar
Simpan

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.880
  • Lindome
« Svar #57 skrivet: sön 13 jan 2019, 01:40:55 »
Ja så är det nog  ;) ett sätt att få bort det visuella intrycket är att platta till ytan också.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #58 skrivet: sön 13 jan 2019, 22:13:25 »

Banvakten är på plats.
Varma hälsningar
Simpan

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 99
« Svar #59 skrivet: mån 14 jan 2019, 07:21:49 »
Jag gillar speciellt denna del i slutet av broschyren angående ogiltighetsmärket (SIGNALEN UR BRUK) som sattes upp när signalen var i olag eller under reparation. Det var nog inte lika ofta signalfel på den tiden som idag...  :P
Snygga lösningar och en trevlig tråd att följa! När Trafikverket (och andra) meddelar Signalfel ska det dock tolkas som att ”en signal visar att det finns ett fel på linjen”. Dvs det är i allmänhet inte själva signalens glödlampa som är trasig, istället visar systemets sensorer på en risk i systemet som kan bero på kopparstöld, rälsbrott m.m. Tyvärr är detta en vanlig missuppfattning som kommunikatörer skulle kunna jobba lite med...  ;)
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #60 skrivet: mån 14 jan 2019, 11:56:14 »
Jag gillar speciellt denna del i slutet av broschyren angående ogiltighetsmärket (SIGNALEN UR BRUK) som sattes upp när signalen var i olag eller under reparation. Det var nog inte lika ofta signalfel på den tiden som idag...  :P
Snygga lösningar och en trevlig tråd att följa! När Trafikverket (och andra) meddelar Signalfel ska det dock tolkas som att ”en signal visar att det finns ett fel på linjen”. Dvs det är i allmänhet inte själva signalens glödlampa som är trasig, istället visar systemets sensorer på en risk i systemet som kan bero på kopparstöld, rälsbrott m.m. Tyvärr är detta en vanlig missuppfattning som kommunikatörer skulle kunna jobba lite med...  ;)
Tack PeFu! Som infödd Stockholmare känner jag väl till att s.k. signalfel inte har mycket med själva ljussignalerna att göra. Men det händer såklart fortfarande att en del tågresenärer undrar varför de inte kan göra något åt de där dåliga signalerna så att det inte är så mycket fel på dem hela tiden. :lol: Min text om de gamla signalernas meddelandesystem var menat som lek med ord och uttryck från förr kontra nutid, men det förstod du säkert.  :)
Varma hälsningar
Simpan