Författare Ämne: Scratchbygge av hyreshus i N-skala  (läst 2818 gånger)

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 29
SV: Scratchbygge av hyreshus i N-skala
« Svar #25 skrivet: fre 31 aug 2018, 23:11:06 »
Jag skapade en nockplåt av plastlister. Med alla detaljer på plats var det sedan dags att färglägga taket. Jag hade redan från början en idé om att använda torrpastell för att få till en riktigt matt men ändå livfull yta. Jag experimenterade med olika kombinationer av grundfärg och torrpastell på en spillbit av taket för att hitta en kombination som fungerade. Utan grundfärg ville inte pastellen fastna alls. Bestämde mig tillslut för att använda ljusgrå grundfärg och riktigt mörkt grå, nästan svart, torrpastell. Jag har märkt att det går alldeles utmärkt att blanda torrpastell på samma sätt som flytande färg när man har pulveriserat den. Borstade på torrpastellen med en kort pensel. Det krävdes en hel del gnuggande för att färga in hela taket. Avslutade med en lätt vädring genom att skapa ljusa rinningar under takfönstren och avluftningarna.

Nästa gång kommer jag att använda en mörkare grå grundfärg för att undvika ljusa ränder längs kanterna. Jag vill helst inte applicera torrpastellen innan jag limmat fast alla smådetaljer och det är svårt att lyckas gnugga in pastellen ända ut i kanterna.

Cosinus

• Användare
« Svar #26 skrivet: fre 31 aug 2018, 23:41:06 »
Stuprör bockade jag till av 0,8 mm pianotråd. Med hjälp av en plattång och en smal näbbtång går det att få till riktigt fina detaljer men man får ta i ordentligt. Det är en bra idé att bocka till fler stuprör än man behöver och välja de som råkar bli snyggast.

Jag använde ett multiverktyg med en slipskiva för att finjustera längden på stuprören efter bockning och för fixa plana ändar att limma mot hängrännorna. Jag tycker att det är nästan omöjligt att fila till ändarna på pianotrådar för hand.

Cosinus

• Användare
« Svar #27 skrivet: lör 01 sep 2018, 18:51:28 »
En viktigt del av mitt experimentbygge var att prova tekniker för att skapa stadsmiljö. När man bygger natur går det oftast att dölja skarvar och skavanker med grönt. Stadsmiljö med vägar och anlagda tomter kräver lite mer finlir. Jag har sneglat en hel del på mästerbyggarna här på forumet och försökt anpassa deras metoder till mitt bygge.

Landskapet på min anläggning kommer att vara helt baserat på markisoleringsskivor. Skar ut en lagom bit till tomten och formade den grovt med värmetråd. Det gick förvånansvärt enkelt att bearbeta materialet med slippapper. Föst 40- och 80-papper för att få till rätt form och sedan 180-papper för att få en tillräckligt jämn yta.

Skar ut en ”källare” till huset och använde skruvar för finjustering av höjden efter inspiration av Sture Bylén. Grundmålade grus- och gräsytor och spacklade asfaltsytan med snickerispackel.

Jag använde grus från en gångstig nära hemmet för att sila fram materialet till den grusade gårdsplanen. Tyget från en saftsil gav tillräckligt fint material för gårdsgrus i N-skala. Och ja, jag har skaffat ett nytt tyg till hushållet för framtida safttillverkning.

Gissbergs metod för asfalt (snickerispackel, vatten, lite svart färg och grusdamm) fungerar alldeles utmärkt i N-skala. Först blev blandningen för tjock så det blev penselmärken. Med mer vatten flöt det ut fint enligt bilden nedan. Blandningen blir betydligt mörkare när den torkar.

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 183
« Svar #28 skrivet: lör 01 sep 2018, 19:58:49 »
Snyggt gjort av dej o roligt att du lyckats med det..

Cosinus

• Användare
« Svar #29 skrivet: lör 01 sep 2018, 22:20:29 »
Snyggt gjort av dej o roligt att du lyckats med det..

Tack!

Cosinus

• Användare
« Svar #30 skrivet: lör 01 sep 2018, 22:31:58 »
Gräsmattor såg jag länge som ett problem i N-skala. Hur skulle man göra? Även det kortaste statiska gräs eller den finaste turf skulle riskera att se ovårdat långt ut. Och hur får man till färgen? Som så många andra framsteg i världen var det ett misslyckande som visade vägen. Förra sommaren byggde jag ett annat övningslandskap som inkluderade en kohage. Provade att limma fast lite blandad turf men det blev för mörkt och murrigt. Skrapade bort så mycket som möjligt av turfen med en skalpell och testade ljusare färger. Nu blev det alldeles för ljust och grällt. Skrapade besviket bort så mycket jag kunde för att göra om igen. Plötsligt insåg jag att jag just hade skrapat fram en perfekt betad gräsmatta. En lagom blandning av kulörer och riktigt kortklippt.

Nu var det dags att testa min skrapa-bort-metod på ”stadsgräs”. Började med en blandning av Polak Purex (2210, 2190 och 2120). Penslade ut vitlim som jag spätt med lite vatten och tryckte fast turfen.

Efter att limmet torkat ordentligt skrapade jag bort det mesta av turfen. Det kändes som om det saknades lite mörkgröna toner så jag kompletterade med WS T45. Passade också på att plantera lite blommor tillverkade av färdiga grästuvor från Polak (4123) som fick lite akrylfärg på toppen.

Efter bortskrapning var det dags för en jämförelse med verkligheten. Det fick duga.

Notera att bilden är tagen i augusti efter att det hade börjat regna igen. Tur det så att det fanns något grönt att jämföra med.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #31 skrivet: sön 02 sep 2018, 07:53:52 »
Hej!

Det där ser bra ut och visst är det kul att man lär sig av andra här på forumet.
 :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 992
« Svar #32 skrivet: sön 02 sep 2018, 11:14:17 »
Mycket roligt och intressant följa ditt bygge som du dokumenterat så i detalj. Alla funderingar och överväganden och hur du kommit fram till besluten du fattat. H0 är ju redan det väldigt smått, och att då ge sig på den lilla N-skalan är ju väldigt krävande. Vågat att ge sej på att bygga i kartong, stabil grund är annars bygga av 5 mm foamskiva och på den limma utprintade kartongen. Hur som helst, jättebra resultat och visst är det något speciellt med scratchbyggen att kunna bygga just den byggnad man vill!
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Cosinus

• Användare
« Svar #33 skrivet: sön 02 sep 2018, 12:53:38 »
Mycket roligt och intressant följa ditt bygge som du dokumenterat så i detalj. Alla funderingar och överväganden och hur du kommit fram till besluten du fattat. H0 är ju redan det väldigt smått, och att då ge sig på den lilla N-skalan är ju väldigt krävande. Vågat att ge sej på att bygga i kartong, stabil grund är annars bygga av 5 mm foamskiva och på den limma utprintade kartongen. Hur som helst, jättebra resultat och visst är det något speciellt med scratchbyggen att kunna bygga just den byggnad man vill!

Tack!

Kul att man kan inspirera även erfarna byggare. Som nybörjare älskar jag detaljerade trådar. Naturlikt landskapande är ju en riktig guldgruva. Jag har också insett att denna tråd kan vara användbar senare när jag själv glömt bort hur det var jag egentligen gjorde. ;)

Tips om tekniker för att bygga stabila kartongbyggnader mottages tacksamt och noteras för framtiden.

Cosinus

• Användare
« Svar #34 skrivet: tis 04 sep 2018, 17:35:16 »
När jag planerade tomten slog det mig plötsligt att en mattpiskställning skulle passa alldeles utmärkt bredvid huset. Att bygga en mattpiskställning kunde också bli ett bra test av hur små saker som går att bygga i N-skala.

Jag använde ståltråd på rulle som jag skaffat för trädtillverkning. Har två varianter med diametrar runt 0,3 mm och 0,4 mm. En bra grundprincip är att limma först och klippa sen. Då behöver man inte vara så noga med precis alla mått när man limmar. Använde både ca-lim och repair extreme beroende på typ av fog. Det här var ett riktigt kul litet bonusprojekt. Jag kan inte påstå att hållfastheten är den bästa men så länge man bara tittar på den håller den ihop.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 992
« Svar #35 skrivet: tis 04 sep 2018, 18:11:22 »
Oj, riktigt imponerande! Och så himla smått också. Tappar man så små detaljer på golvet när man limmar,får man krypa ned försiktigt när man ska leta. :up:
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

AlfTm36

• Stammis
« Svar #36 skrivet: ons 05 sep 2018, 00:00:27 »
Påminner om piskställning i Sköndal på 60-talet.
Det där fick du till bra!

Mvh!

Alf K

Cosinus

• Användare
« Svar #37 skrivet: tor 06 sep 2018, 18:33:29 »
Målade mattpiskställningen med en sprayfärg som jag skaffat för att måla kontaktledningsstolpar. Det är Amsterdams akrylspray 622 olive green deep. Om jag hade gett mig på ställningen med pensel hade jag garanterat haft sönder den. På bilden nedan är den färdiga ställningen planterad i terrängen. Gjorde hål med en knappnål innan jag stack ner den.

De svartmålade stuprören har kommit på plats. Dessa är nerstuckna i förborrade hål i cellplasten och limmade mot hängrännorna.

På bilden kan man också se stommarna till två björkar. Dessa är tvinnade och penslade med tre lager vitlim enligt de metoder som beskrivs i tråden "Att göra träd".
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8409.0

Till N-skaleträd använder jag ståltråd med diametrar under 0,4 mm. När jag ska göra en stor björk börjar jag med runt 15 trådar. Jag tycker det är fantastiskt kul att tvinna och forma träden. Däremot skulle jag gärna slippa det tråkiga vitlimspenslandet. Funderar på alternativa metoder...

När det är dags att måla blir det kul igen. Här är de färdigmålade stommarna redo för löv. Den högra björken blev lite knubbig i grenverket men det går att rädda med ett lite tätare lövverk. Huvudsaken är att formen på trädet blir rätt. Polak Naturex 9051 tycker jag fungerar fint som lövverk till björk i N-skala.

Cosinus

• Användare
« Svar #38 skrivet: fre 07 sep 2018, 21:21:21 »
Så var björkarna lövade. Övriga träd och buskar tillverkade jag med torkad häckspirea som grund. Klippte till lagom stora kvistar, sprayade med billig hårspray och strödde över turf.

Som pricken över i kompletterade jag med etsade detaljer från Frykmodell. Det blev en TV-antenn, en bänk och ett brunnslock till en servisventil. Och så till sist några Wikingbilar fyndade på Tradera.

I och med att huset med sin tomt nu är klart har vi också nått slutet på tråden. Om jag med denna tråd lyckas inspirera någon att våga prova scratchbygge är jag mer än nöjd. Mitt bygge har lärt mig att det går att skapa egna hus och stadsmiljöer med ganska enkla metoder. Det gäller bara att våga prova och att beväpna sig med en stor dos tålamod.

AlfTm36

• Stammis
« Svar #39 skrivet: lör 08 sep 2018, 08:44:43 »
Morn!

Det där ser himla bra och trevligt ut!
Grattis till kanonjobb!

Alf K

Cosinus

• Användare
« Svar #40 skrivet: mån 10 sep 2018, 18:03:48 »
Morn!

Det där ser himla bra och trevligt ut!
Grattis till kanonjobb!

Alf K

Tack Alf!
Hoppas du vågar dig på att testa egna byggen igen. Bygger man i kartong är det billigt att misslyckas så det finns inte mycket att förlora.  ;)
/Johan

J-T

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #41 skrivet: fre 05 okt 2018, 11:19:22 »
Bra jobbat Cosinus!!
Huset och tomten är supersnygga!
J-T

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.783
« Svar #42 skrivet: fre 05 okt 2018, 12:24:07 »

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.381
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #43 skrivet: lör 06 okt 2018, 16:00:05 »
Smart sätt för scratchbygge av hus och snyggt blir det.   :up:

Jag såg i texten att som stomme till väggarna användes 2 mm vit plakatkartong från Panduro
och fasader till huset av 300 gr (0,25 mm) kartong blad även detta från Panduro.

Jag har inhandlat detta och börjat skära till väggar för ett stationsbygge.
Jag har inte lyckats hitta vilket lim som användes då fasadkartongen limmas mot stommen av plakatkartong.

Inser att man bör limma den tunnare kartongen på båda sidor om plakatkartongen för att inte få böjning av väggen.

Vilket lim skall användas till mellan kartong delarnas ytor?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Cosinus

• Användare
« Svar #44 skrivet: lör 06 okt 2018, 19:26:01 »
Hej Per-Åke!

Kul om jag kunnat bidra till nya byggidéer.

Jag brukar använda både limstift och vitlim när jag bygger i papp och kartong. Generellt använder jag limstiftet för att limma ihop ytor mot varandra och vitlimmet för att limma kant mot kant eller kant mot yta.

Låter som en intressant idé att limma tunn kartong på båda sidorna om den tjocka kartongen för att undvika böjning. Så gjorde inte jag men så fick jag ju problem med böjning också.

Mina gavlar består i princip av likadana lager av tjock och tunn kartong. Enda skillnaden är att den tjocka kartongen har större urtag runt fönstren. Detta går att skymta på någon bild från innan taket kom på plats.

På långsidorna valde jag att limma breda lister av tjock kartong med kanten mot insidan av den tunna kartongen. Jag började med en list i överkant och en i underkant. Tänkte att detta skulle ge god styvhet i längsled. Det gjorde det men efter målning fick jag komplettera med liknande lister även på höjden för att räta upp väggarna på den ledden.

/Johan

paj2

• Veteran
« Svar #45 skrivet: lör 06 okt 2018, 19:55:16 »
Tack för svar.

Jag var tveksam inför vitlim som inte är så lämpligt för tunt papper som buktar sig med bubblor.
Men kartong mot kartong skall ju fungera.
Tänkte även på våtrumslim för tapeter som är lätt att stryka ut..... borde fungera.

Ytterligare stagning invändigt i hörn mm blir trälister av balsa 3 x 3 mm då vitlimmade.

Jag skriver ut fasaderna på 300gr (0,25 mm) vit kartong och limmar dessa mot
den bärande väggen av plakatkartong 2 mm.

Allt utskuret i rätt skala (H0) endast limmning återstår.
Till taket använder jag strukturerade plastark från MJ Hobby

Jämfört med fasader med utskurna fönster och lister blir detta ett "fuskbygge"
där fasaderna är photoshopade fotografier av stationen bearbetade i ett CAD-progarm.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Cosinus

• Användare
« Svar #46 skrivet: lör 06 okt 2018, 20:59:40 »
Vilka snygga fasader du fått till. Med så detaljerade fasader blir det säkert ett finfint "fuskbygge". "Fuskbyggen" är kul!  :)

paj2

• Veteran
« Svar #47 skrivet: mån 08 okt 2018, 18:06:08 »

Fortsätter att göra intrång i trådrubriken med ett motsvarande scratchbygge. Arvika station.

Jag nämnde tidigare att testa limning av 300 gr kartong blad som väggfasad mot 2 mm plakatkartong som bärande vägg med våtrumslim.
Jag strök på ett tunt skikt av limmet på den ena ytan och fogade samman. Efter torkning (någon timme) så blir resultatet perfekt.

Men mycket viktigt att den tunna kartongen limmas på båda sidor annars böjer sig kartongen.
Utsidan av denna "sandwich" har fasadens tryck och insidan samma typ av kartong och då vit.

« Senast ändrad: mån 08 okt 2018, 18:09:27 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.119
« Svar #48 skrivet: tis 30 okt 2018, 14:03:08 »
Tack för bra bilder och en bra beskrivning av hur du nådde fram till det fina resultatet. Jag är extra imponerad av att det är N-skala!  :O
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal